WiFi zwakt enorm af onder terrasoverkapping

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Hoi,


Kan iemand mij tips geven voor het volgende.

Wij hebben een terrasoverkapping laten plaatsen.
Hieronder gebruiken wij WiFi.
Eerst met een versterker tegen de buitenmuur van de terrasoverkapping.
Nu met een powerline met WiFi onder de terrasoverkapping.

Maar iedere keer wordt het WiFi signaal enorm afgebroken.
Op een lijn van 300, hebben we op de powerline via netwerkkabel nog een 95 mbps.
Wij zitten op 3 fasen, maar voor wat te surfen, Netflixen, … ruim voldoende.
Gebruiken wij de WiFi van de powerline of de versterker van binnen, dan geraken wij maar aan 20-30 mbps als we erlangs zitten.
Maar op een meter of 2 halen we nog geen 5 mbps.

Wij hebben nog een bijkomende netwerkkabel laten trekken om daar eventueel een tp-link Omada systeem op te hangen.

Zijn er nog merken of dergelijke die beter met die verzwakkingen om kunnen?
Kiwivogel
Pro Member
Pro Member
Berichten: 254
Lid geworden op: 08 nov 2015, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 22 keer

Staan er nog specifieke objecten tussen de Wifi van uw powerline en uw client. AL geprobeerd met een andere (zo dichtbij zonder hindernissen is ofwel felle interferentie, ofwel een defecte wifi zender in de powerline). Felle interferentie zou je kunnen testen door de 2,4Ghz en de 5Ghz wifi tijdelijk anders te noemen in uw powerline en kijken of het probleem zich op beide radio's stelt of enkel 1 van beide. Kan je verder ook iets vertellen van op welke kanalen je werkt en welke kanaalbreedt? Ben je tijdens dit probleem verbonden met 2,4Ghz of 5Ghz?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Ik heb me laten vertellen dat het wifi signaal veel last ondervindt van glas als hindernis. De muur ernaast zal waarschijnlijk geïsoleerd zijn en met wat geluk heeft deze zelfs een alu-laagje, ook niet bepaald bevorderlijk.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Van binnen naar buiten 2 grote vensters en een stukje muur.
Ramen zijn wel pvc. Maar met een alu lat erboven.
Bouw zelf is van 2010.
Indien de powerline buiten dan geen obstakels.
Kanaal staat volledig op automatisch.
En op 5 is het signaal nog iets zwakker, maar niet om te zeggen dat het extreem verschilt, ongeveer een 10-20 procent.
Zal eens spelen om de kanalen eens vast te zetten.
Want de vrouw merkte op dat er gisterenavond geen probleem was :roll:
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Al eens geprobeerd je AP in verschillend oriëntaties te draaien?
Ontvangst/zenden is niet noodzakelijk "bolvormig".
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

svermassen schreef: Op een lijn van 300, hebben we op de powerline via netwerkkabel nog een 95 mbps.
Is toch geen powerline adapter met een 10/100 ethernet poort, zoals er veel in omloop zijn?
svermassen schreef:Zijn er nog merken of dergelijke die beter met die verzwakkingen om kunnen?
Netwerkkabel tot aan de muur en dan een AP hangen buiten onder afdak.
Indigiswe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 166
Lid geworden op: 19 apr 2015, 11:50
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 15 keer

svermassen schreef:tp-link Omada systeem
Weet natuurlijk niet welke factoren jouw wifi beinvloeden, maar kan alleszins wel zeggen dat mijn huis van 1961 een misterieuze ramp was voor wifi (zowel via wifi van bbox als modem/router van telenet gaven 2 kamers verder nog vol bereik aan, terwijl er bijna geen throughput meer was en een ping van hier tot jupiter).

gezien de prijs van ubiquiti eerst ge experiementeerd met omada ( was echt een heel stuk goedkoper volgens mij) en ben daar eerlijk toegegeven heel blij van. Heb de platte vierkante types binnen en die met 2 zichtbare antenne's buiten.
Apparaten schakelen vlot over, bv zonder een facetime gesprek te doen '"reconnecten", goed bereik ,...
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Mercikes allemaal voor de tips.

Het vastleggen/spelen met kanalen lijkt allesinds een oplossing te zijn.
Het is een recentere TP-link powerline, 1200 dacht ik, die ook met 3 fasen om kan.
De oude die ik nog had, ligt intussen al bij de hoop te recycleren (zolder aan het opruimen).
Dan ga ik de Omada eens proberen, ik had daar nog wel goede commentaar van gelezen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Indigiswe schreef:gezien de prijs van ubiquiti
Een Wifi 6 AP Light van UBNT betaal je ongeveer 95 euro... dat is gelijkaardig aan een Omada volgens mij.
Indigiswe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 166
Lid geworden op: 19 apr 2015, 11:50
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 15 keer

DarkV schreef:Een Wifi 6 AP Light van UBNT betaal je ongeveer 95 euro... dat is gelijkaardig aan een Omada volgens mij.
Ah geen idee, ik weet niet of die toen al bestond. Want volgens mij was er toch een merkbaar verschil.
Ik heb binnen de EAP245 en die leek me qua specs vergelijkbaar met de AP-AC-Pro (beide wifi 5, maar zo heel uitgebreid is mijn kennis daarover nu ook niet, misschien heb ik appelen met peren vergeleken dan). Beide staan nu nog op coolblue voor €99 (tp-link) en €175 bv.
Vond de ubiquitis wel mooier qua design, maar de wat ik dacht dat het prijsverschil was ,niet waard.

maar kreeg ook via werk een aanzienlijke korting op de platte omada's voor binnen, dus dat hielp ook ;)
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”