E-router en Nigthawk AX8

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Nu bij mij alles perfect werkt (cf. vorig topic ivm. Netgear EAX15 en EAX80 als access-point, opgelost na telenet modem update), heeft mijn neef de stap gezet van proximus naar telenet.

Hij heeft een e-router gevraagd (en gekregen) omwille van het slechte draadloze signaal van de standaard telenet modems met wifi. Een modem-only vraag botste gewoon op "njet" meermaals.

Hij heeft een 2°hands Netgear Nighthawk AX8 overgekocht van zijn broer voor 100 euro (prikje dus want nog geen jaar oud). Deze laatste verhuist binnenkort naar Nieuw-Zeeland.

Ik heb eerst een LAN poort van de e-router verbonden met een LAN poort van de Nighthawk en dacht: nu maar vlug configureren maar nope. Telkens de melding dat de router geen internetverbinding heeft.
LAN van de e-router dan maar aangesloten op wan-poort van de Nigthawk en de access point modus werkt met verlies van heel veel functionaliteit die hij blijkbaar graag zou behouden (o.m. Nederlands als taal niet meer mogelijk, geen toegang tot NTP server, etc.).

Wanneer ik nu de router reset, detecteert deze nu automatisch blijkbaar de kabel modem en kan ik niet meer kiezen - ook niet via de installatiewizard - om hem in routermoudus te krijgen. Als ik in de instellingen van de LAN, DHCP uitschakel dacht ik dat deze perfect kan functioneren als router met dien verstande dat toestellen hun ip-adres blijven krijgen van de e-router of zie ik dit verkeerd? Noch via internet interface, noch via "routerlogin.net", krijg ik de Nigthawk nog in router modus.

Ik dacht ook dat het geen zin heeft om de WAN- poort van de e-router te verbinden met een LAN-poort van de Nighthawk maar de WAN-poort van de router is blijkbaar niet actief en fungeert, voor zover ik vernomen heb van een technieker bij mij, niet functioneren of ook hooguit slechts als LAN- poort fungeren.

Iemand die me wat wijzer kan maken:
1. is LAN verbinding e-router - WAN verbinding Nighthawk OK?
2. hoe zou ik die Nighthawk alsnog als router kunnen configureren?
3. indien dit lukt, is het dan voldoende DHCP onder de LAN- instellingen uit te schakelen.

Persoonlijk zou ik hem als AP gebruiken maar ja ... + routerlogin.net en opzoeken via IP is geen sinecure met dit beestje ...

Dank voor jullie adviezen over hoe ik deze configuratie werkend kan krijgen. Al veel gezocht op internet maar die e-router is iets speciaals toch.

Bridging durf ik me niet riskeren uit schrik dat ik heel de boel naar de sodemieter help terwijl zijn vrouw moet tele werken ...

Dank voor jullie adviezen !
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

koenraaddeconinck schreef: Een modem-only vraag botste gewoon op "njet" meermaals.
En wat was de reden om een modem-only te vragen ???
koenraaddeconinck schreef:Als ik in de instellingen van de LAN, DHCP uitschakel dacht ik dat deze perfect kan functioneren als router met dien verstande dat toestellen hun ip-adres blijven krijgen van de e-router of zie ik dit verkeerd?
Ja dat zie je inderdaad volledig verkeerd:
  • - in router mode krijgen je LAN toestellen een IP adres van de Nigthawk AX8 (anders is het geen router hé).
    - in AP mode (of bridge mode) krijgen je LAN toestellen een IP adres van de Telenet E-router.
koenraaddeconinck schreef:1. is LAN verbinding e-router - WAN verbinding Nighthawk OK?
Ja (in ieder geval als je de Nighthawk als router wilt gebruiken
koenraaddeconinck schreef:2. hoe zou ik die Nighthawk alsnog als router kunnen configureren?
Dat moet toch kunnen via de web interface (het gaat hier over de WAN instellingen).
Zorg er wel voor dat de IP range van de Nighthawk een ander subnet is dan de Telenet modem (192.168.1.0/24)
koenraaddeconinck schreef:3. indien dit lukt, is het dan voldoende DHCP onder de LAN- instellingen uit te schakelen.
Indien dit lukt mag DHCP niet uitgeschakeld worden
koenraaddeconinck schreef:Bridging durf ik me niet riskeren uit schrik dat ik heel de boel naar de sodemieter help terwijl zijn vrouw moet tele werken ...
Wat bedoel je met brdiging? Spreek je nu over de Mac pastrough van de E-router?

Als je dat wil activeren (wat eigenlijk de bedoeling is van de E-router) moet je het volgende doen
  1. LAN E-router verbinden met WAN Nighthawk en deze als router instellen
  2. Ga naar Mijn Telenet > Modeminstellingen > Verbonden toestellen. Hier zie je normaal 1 toestel: de Nighthawk met zijn MAC adres. Kopieer dit MAC adres
  3. Ga naar Mijn Telenet > Modeminstellingen > Mac bridge en vul hier het MAC adres van jouw router:
  4. Herstart de Telenet modem (via Mijn Telenet).
  5. Na opstart van de Telenet modem zal jouw Nighthawk nu op zijn WAN poort een extern IPv4 adres krijgen. Dit is het equivalent van de vroegere "modem-only".
Eigenlijk moet je eerst weten of beslissen wat je echt wilt:
  1. Wil je de Nighthawk als router gebruiken (omdat je dan alle voordelen en features van een eigen router kan gebruiken)?
  2. Of wil je de Nighthawk downgraden als domme AP (en alleen zijn WiFi eigenschappen gebruiken)?
Eens je dat beslist hebt, kunnen we je helpen met de juiste instellingen.
Maar nu heb ik de indruk dat je eigenlijk niet weet wat je wilt :-(
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Configureer eerst je eigen router zonder deze op de router van Telenet aan te sluiten. Dus als router (factory reset) Nadien plug je je pc in op de router van Telenet en configureer je de e-router waarbij je het Mac adres van je eigen router in geeft om de Mac-pass through te configureren.
Daarna koppel je de wan poort van je eigen router op een lan poort van de telenet e-router.

Nu krijgt je eigen router een IP-adres van telenet en kan je de volledige functionaliteit van je eigen router benutten
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Eerst en vooral dank voor de reacties, ook @mailracer uiteraard.
philippe_d schreef:En wat was de reden om een modem-only te vragen ???
Hij wou de slechte wifi kwaliteit van de telenet modems omzeilen, Philippe. Hier heeft hij principieel gelijk (kwaliteit is slecht) en hij dacht gewoon zijn Nighthawk router aan te sluiten op de modem-only om de wifi van de Nigthawk ten volle te kunnen benutten en interferentie van wifi-signalen (tussen tn modem en Nighthawk) te vermijden zo. Zo wou hij ook voorkomen dat er ip-conflicten ontstonden doordat beiden (TN modem en Nigthhawk samen ip-adressen gingen uitdelen).

TN heeft hem dan zelf de e-router geadviseerd én geplaatst.
philippe_d schreef:
koenraaddeconinck schreef:Als ik in de instellingen van de LAN, DHCP uitschakel dacht ik dat deze perfect kan functioneren als router met dien verstande dat toestellen hun ip-adres blijven krijgen van de e-router of zie ik dit verkeerd?
Ja dat zie je inderdaad volledig verkeerd:
  • - in router mode krijgen je LAN toestellen een IP adres van de Nigthawk AX8 (anders is het geen router hé).
    - in AP mode (of bridge mode) krijgen je LAN toestellen een IP adres van de Telenet E-router.
OK Philippe, weer iets geleerd van u.
Ik dacht dat als je bij de Nighthawk onder de geavanceerde instellingen bij "configuratie LAN", DHCP uitschakelt dat deze geen ip- adressen meer zou uitdelen en dat het - zelfs met de Nigthawk in router modus - enkel nog de telenet modem is die IP-adressen blijft uitdelen. Blijkbaar niet dus ...

Hoe kan je dan de Nighthawk als "router" achter de modem plaatsen zonder ip-conflicten te krijgen? Moet je naast "DHCP", nog functies uitschakelen?
Mij wordt het op den duur ook niet meer duidelijk wat nog het verschil is tussen een router achter een telenet modem die geen ip- adressen meer uitschakelt en de instelling van een router als AP. OK, als AP heb je minder configuratiemogelijkheden van instellingen maar voor leken lijkt me dit juist een voordeel ? Maar ook hier weer ieder zijn eigen visie zeker?

Is dit niet ook een beetje wat je stelt in uw antwoord onder 3 ivm. DHCP- uitschakeling?
philippe_d schreef:
koenraaddeconinck schreef:1. is LAN verbinding e-router - WAN verbinding Nighthawk OK?
Ja (in ieder geval als je de Nighthawk als router wilt gebruiken).
Ja want bij aansluiting op een LAN poort (LAN-LAN verbinding), krijg ik altijd de melding dat er geen internet is. Ik heb al alles soorten van werkende verbindingen gezien (WAN-WAN, LAN-WAN en omgekeerd tot zelfs LAN-LAN) maar veelt hangt waarschijnlijk af van de modem en de router die er aan hangt?
philippe_d schreef:
koenraaddeconinck schreef:2. hoe zou ik die Nighthawk alsnog als router kunnen configureren?
Dat moet toch kunnen via de web interface (het gaat hier over de WAN instellingen).
Zorg er wel voor dat de IP range van de Nighthawk een ander subnet is dan de Telenet modem (192.168.1.0/24)
[/quote]

Mij heb je ooit geleerd Philippe om - ook bij de storing van de access points - binnen een zekere range te blijven en niet boven de 192.168.100.X te gaan (= bereik voor toestellen die automatisch IP krijgen) en ook niet tussen de 192.168.50 - .100) die TN gebruikt voor eigen toestellen.

Deze heeft dus als vaste IP: 192.168.0.2 (zoals bij mij thuis).
philippe_d schreef:
koenraaddeconinck schreef:3. indien dit lukt, is het dan voldoende DHCP onder de LAN- instellingen uit te schakelen.
Indien dit lukt mag DHCP niet uitgeschakeld worden
philippe_d schreef:
koenraaddeconinck schreef:Bridging durf ik me niet riskeren uit schrik dat ik heel de boel naar de sodemieter help terwijl zijn vrouw moet tele werken ...
Wat bedoel je met brdiging? Spreek je nu over de Mac pastrough van de E-router?
Inderdaad, zoals beschreven ook door "Mailracer" in zijn post.

Inderdaad en de door u geschetste werkwijze was me gekend maar in mijn "experimenten" durf ik niet zo ver te gaan omdat in de TN-modem interface je duidlelijk de mededeling krijgt dat "dit de werking ernstig kan vestoren en TN niet verantwoordelijk is". Dan kan de Nigthawk natuurlijk ten volle zijn rol als router spelen. En wordt de e-router dan eigenlijk niet een beetje "modem-only"?
philippe_d schreef:Eigenlijk moet je eerst weten of beslissen wat je echt wilt:
  1. Wil je de Nighthawk als router gebruiken (omdat je dan alle voordelen en features van een eigen router kan gebruiken)?
  2. Of wil je de Nighthawk downgraden als domme AP (en alleen zijn WiFi eigenschappen gebruiken)?
Eens je dat beslist hebt, kunnen we je helpen met de juiste instellingen.
Maar nu heb ik de indruk dat je eigenlijk niet weet wat je wilt :-(
[/quote]

Groot gelijk Philippe. Wat mijn neeft eigenlijk wenst is:

Dat hij de router functies van de Nigthawk kan gebruiken achter de e-router van TN zonder kans op ip-conflicten of andere instellingen die de goede werking van zijn netwerk kunnen verstoren uiteraard.

Hij kan evenwel niet alle bekabelde netwerk toestellen rechtstreeks op zijn Nighthawk aansluiten en zodoende heeft hij in een kast in de gang de e-router laten inbouwen met een switch. Dus alle bekabelde toestellen zijn ofwel rechtstreeks aangesloten op de e-router of de switch die er mee verbonden is.
Zijn Nighthawk staat vrij centraal en niet direct omgeven door muren vrij onder de trap in de gang. Omdat dat een zichtbare plaats is wil zijn echtgenote daar niet te veel kabels :-D Daar is ee netwerk aansluitng in de muur voorzien die vertrekt van de E-router en hij heeft zijn netwerk kabel voor de Nighthawk en AC adapter "gecamoufleerd" achter de Nighthawk. OK, estethisch wel "proper".

Als hij echter inlogt via een browser met "routerlogin.net" , start autamatisch "Netgear Genie" die automatisch de e-router detecteert, ssid en paswoorden perfect overneemt en vervolgens aangeeft dat hij de Nighthawk best gebruikt als AP en hem ook als dusdanig configureert.
Je kan ook kiezen voor "zelf de modus bepalen (AP / router)" maar ook als je kiest voor "instellen als router", dan wordt hij automatisch geconfigureerd als AP.
Ik dacht dat met een reset via de knop achteraan op de Nighthawk je toch weer zou de mogelijkheid krijgen om te configureren als router in vergelijking met een reset via het configuratiemenu maar "nope". Ook als je probeert draadloos in te loggen via het ip adres na een reset (192.168.1.1) opnieuw automatisch de zelfde installatiewizard met hetzelfde resultaat.

Wat ik nog eens dacht te proberen is:
1. de Nighthaw los te koppelen van de e-router en hem te resetten
2. de WAN (gele poort van de Nighthawk) te verbinden met de lan-aansluiting op een laptop
3. Dan in een browser met "routerlogin.net" of via het IP-adres (192.168.1.1) toegang te krijgen tot het instellingen menu van de Nighthawk en hopen dat ik hem dan kan instellen als router. De Nighthawk zak dan waarschijnlijk de e-router niet automatisch ontdekken aangezien er geen connectie mee is
4. Na configuratie Nigthawk, de LAN kabel in de laptop uittrekken en in een LAN poort van de e-router pluggen.
5. Telenet modem opnieuw herstarten.

Dank voor jullie reacties en verdere opvolging nogmaals.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Zoals ik zei doe je een factory reset van de nighthawk en lees je de manual om deze als router te configureren. Wil je toegang hiertoe, dan moet je op,de lan poort een computer aansluiten en de menu’s doorlopen. Dan koppel je de laptop aan de e-router en gaat naar mijn Telenet om het Mac adres in de Mac door-voer in te vullen en koppel dan de wan van de nighthawk aan de lan van de e-router. Meer is het niet
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

OK Mailracer, thx. Nogmaals, ik durfde het tot nu toe niet gezien de melding van TN over kans op ernstige problemen.
Zal nu zeker niet meer twijfelen en het gewoon zo doen ! Bedankt nogmaals !!


EDIT: werkt dus inderdaad ! Bedankt Mailrace en Phippe !
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”