Welke app voor sporten / fietsen

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Hallo iedereen,

Welke gratis app werkt het beste voor recreatief fietsen en lopen.
Ik heb ze bijna allemaal geprobeerd, maar niks geeft me echt het gevoel dat ik deze compleet vind.

Ik kijk vooral uit richting knooppuntroutes. Momenteel zoek ik GPX bestanden die ik inlaad in OsmAnd, maar mjaa...

M'n vader heeft een app waar je je gewenste kilometers kan ingeven, en de app zoekt een willekeurige suggestie route, zo iets zoek ik maar dan compleet en niet zo één bruikbaar deeltje van de app.


Bedankt
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 370
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 38 keer

Het is te zien wat je wil doen:
- tracking van afstand en snelheid: gewoon gratis versie van Strava, je laat gsm in je zak zitten, let wel op met lange ritten, en batterij van je GSM.
- navigatie: geen enkele app werkt eigenlijk écht goed. Zeker voor fietsen raad ik een apart toestel aan dat je op het stuur kan klemmen en 'n lange batterijduur heeft (Garmin of Wahoo, er zijn er nog ...). Als het per se een GSM moet zijn: probeer dan Komoot eens.

Je vader heeft mss wel RouteYou, dit is ook bruikbaar voor ritjes te maken. Maar echt navigeren kan je er niet mee, je kan de gpx wel doorsturen naar een navigatie-toestel.
vverbeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 718
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Locatie: Z-WVL
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 62 keer

Ik teken meestal uit op brouter (http://brouter.de/brouter-web) en fiets dan met osmand. Ik heb een powerbank zitten in een zadeltas, daarmee kom ik ruim toe. Ideaal is het niet, een dedicated Garmin of zo zou handiger zijn maar voor de sporadische keer dat ik een fietstocht op onbekend terrein maak vind ik dat zijn geld niet waard. Soms start ik op fietsnet.be als basis en finetune ik mijn route wat op brouter.

Voor uw vereisten denk ik in eerste instantie aan Komoot, maar zelf weinig ervaring mee. Ik stippel liever zelf mijn routes uit.
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

Ik heb er nog geen één gevonden.
Getest met Garmin zelf, RouteYou, Komoot, Wikiloc (heb nog een abonnement zelfs), en RideWithGPS.

Ik ben geëindigd met deze configuratie:
- Garmin FR245 om te lopen/wandelen
- Garmin Edge 530 op de fiets (navigatie trekt echt op 2 keer niets)
- OSMAnd op de Pixel 4a smartphone in Quadlock houder en waterdichte case op de fiets. Voor wandelingen gaat ie in de broekzak / rugzak met stembegeleiding.

Voor mij gaat die combinatie finaal het allerbeste. De Pixel4a kan je op ultieme batterijbesparing zetten waarbij OSMAnd vrij over batterij mag beschikken, de data afzetten, en zwarte schermmode aanzetten in OSMand. Ik kan gemakkelijk (!) tot 8 uur actief navigeren op één batterijlading. Als je het wandelprofiel in OSMAnd een beetje tweakt dan kan je er 98% op aan dat hij je audio instructies geeft exact voor de richtingswijziging. Dan wandel je niet rond gelijk ne smombie en blijft de smartphone gewoon in je tas zitten. De mensen die je passeert kijken soms wel een beetje raar op als er instructies worden gezegd, maar daar trek ik me nu eens niets van aan.

Als je iets anders wil proberen dan is RideWithGPS misschien nog de moeite omdat je ook kan sensoren (Ant of BLE, afhankelijk van de mogelijheden van je GSM) koppelen aan je GSM toestel, zodat dat feitelijk ook je fietscomputer kan vervangen. Ik vond de herrekening van routes wel zwak. En je kon ook het scherm niet tweaken in batterijbesparende modus (zwart zwart op een Oled-scherm verbruikt niets hé, maar dat hadden die app-bouwers precies niet door, ooit eens met hen gechat om die functie aan te vragen, maar ze hoorden het in Keulen donderen precies). Op dat vlak vind ik OSMAnd om te fietsen de absolute max. Je checkt de windrichting voor je vertrekt. Je geeft een punt in op bv. 40km van je deur tegen windrichting. OSMAnd berekent op basis van gekende fietsroutes, het is zeer aangenaam fietsen. Eenmaal aangekomen, dan rij je bv. 20km in een dwarsrichting. Daarna geef je terug thuis in, en laat alles herrekenen. Je hebt zo "on the fly" een mooie fietsroute van in dit geval 100km zonder enige grondige planning vooraf (en zonder al het gedoe van uploaden van GPX files enz...).

PS: als ik routes vooraf bereken (omdat ik bv. hoogtemeters wil doen), dan doe ik dat met graphhopper.com omdat je daar nog specifieke profielen hebt voor racefiets, MTB of stadsfiets. Een wandelaar is daar ook niet hetzelfde als een hiker.
rolandvc
Plus Member
Plus Member
Berichten: 222
Lid geworden op: 21 apr 2007, 11:41
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

Als het niet om uitgebreide sportprestaties gaat lijkt de Mio Cyclo (215 of hoger) een ideaal toestel. Ik gebruik hem zowel voor fiets- als voor wandeltochten, simpel en makkelijk te bedienen (in tegenstelling tot de veel uitgebreidere maar ingwikkelde Garmins). Geen Strava. Wél Bluetooth en sommige modellen met Wifi. Accu gaat makkelijk 8 uur mee. Duidelijk en groot touchscreen. Routes installeren (gpx) of zelf uitstippelen via de computer. SurpriseMe functie = locatie en afstand ingeven en je krijgt drie keuzeroutes om te proberen. Ook route improviseren en opnemen kan, maar iets meer batterijverbruik. Op=Streetmaps van heel Europa staan er op voorgeïnstalleerd. Voldoet prima voor mij als recreatieve fietser. Scherm glanst nogal in de felle zon, een antireflectiefolie is dan geen overbodige luxe.
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”