Pagina 1 van 1

Bol.com betaalt 750.000 euro aan oplichters

Geplaatst: 02 mei 2021, 08:59
door Jack Daniels
Bol.com trapt in nepmail vol spelfouten en maakt 750.000 euro over aan ‘Brabantia’
Bron AD.nl
https://www.hln.be/internet/bol-com-tra ... ~a984b8ad/

Re: Bol.com betaalt 750.000 euro aan oplichters

Geplaatst: 02 mei 2021, 10:24
door WalterB1
Zo zie je maar dat iedereen er kan intrappen.

Als je in een organisatie werkt waar het over zo'n bedragen gaat lijkt mij een opstelling waar twee personen zoiets moeten goedkeuren een goed idee. Het is waar dat twee meer zien dat één.

Re: Bol.com betaalt 750.000 euro aan oplichters

Geplaatst: 02 mei 2021, 10:31
door 1207
WalterB1 schreef:Zo zie je maar dat iedereen er kan intrappen.

Als je in een organisatie werkt waar het over zo'n bedragen gaat lijkt mij een opstelling waar twee personen zoiets moeten goedkeuren een goed idee. Het is waar dat twee meer zien dat één.
ik denk toch dat er iemand zijn c4 ga krijgen :)

Re: Bol.com betaalt 750.000 euro aan oplichters

Geplaatst: 02 mei 2021, 10:36
door honda4life
WalterB1 schreef:Zo zie je maar dat iedereen er kan intrappen.

Als je in een organisatie werkt waar het over zo'n bedragen gaat lijkt mij een opstelling waar twee personen zoiets moeten goedkeuren een goed idee. Het is waar dat twee meer zien dat één.
Zulke dingen zijn mooi in theorie maar in praktijk wordt dit bijvoorbeeld uitbesteed aan een service center.
Da's toch niet de core business van Bol.

Re: Bol.com betaalt 750.000 euro aan oplichters

Geplaatst: 02 mei 2021, 10:38
door WalterB1
Ja, ik vrees het ook.

Daarom is een procedure hebben waar het nooit je eigen fout kan zijn goed. Jaren geleden beheerde ik een bankrekening voor een Amerikaanse non-profit als lokale vrijwilliger voor de eurozone donaties. Ik had volledige volmacht over die rekening. Donaties kwamen daarop binnen. De afspraak was dat ik enkel instructies aanvaarde indien een welbepaalde persoon die bevestigde in een e-mail met zijn PGP-handtekening. Zo kon ik steeds bewijzen dat ik handelde per instructie van. Het was een uncomfortable opstelling om gelden te beheren als vrijwilliger. Was nooit zoveel als bij bol, maar toch. Op die wijze was ik persoonlijk gedekt.

Re: Bol.com betaalt 750.000 euro aan oplichters

Geplaatst: 02 mei 2021, 10:45
door SpecialK
Ik vind het vooral sterk dat ze tegen de uitspraak in beroep gaan.

Het echte Brabantia heeft producten geleverd, en is daar niet voor betaald omdat bol.com een bedrag op een verkeerde rekening heeft gestort.
En nu zegt Bol.com: jamaar, die mail (waar Brabantia dus niets mee te maken heeft!) leek wel echt dus we gaan die 750k, waarvoor wel degelijk producten geleverd zijn, niet alsnog aan jullie betalen.

Ik ben geen jurist maar het zou me toch verbazen dat ze dat gaan winnen...

Re: Bol.com betaalt 750.000 euro aan oplichters

Geplaatst: 02 mei 2021, 10:50
door honda4life
Het is vast eerder dat ze hun 750k terugwillen via juridische weg alvorens deze dubbel te betalen.
Achja Bol draait een omzet van 4,3 miljard euro vorig jaar.
Vorig jaar heeft de holding (Ahold Delhaize) waar Bol onderdeel van uitmaakt 840 miljoen euro besparing gerealiseerd, da's dus nog geen 1% van de besparing héé!

Re: Bol.com betaalt 750.000 euro aan oplichters

Geplaatst: 02 mei 2021, 10:59
door Fallschirmjaeger
SpecialK schreef:Ik vind het vooral sterk dat ze tegen de uitspraak in beroep gaan.

Het echte Brabantia heeft producten geleverd, en is daar niet voor betaald omdat bol.com een bedrag op een verkeerde rekening heeft gestort.
En nu zegt Bol.com: jamaar, die mail (waar Brabantia dus niets mee te maken heeft!) leek wel echt dus we gaan die 750k, waarvoor wel degelijk producten geleverd zijn, niet alsnog aan jullie betalen.

Ik ben geen jurist maar het zou me toch verbazen dat ze dat gaan winnen...
Winnen betwijfel ik, maar ze kunnen wel proberen om een gedeelde verantwoordelijkheid te bekomen en zo misschien een kleiner bedrag te moeten betalen.
De bedriegers konden brieven en e-mails van Brabantia vervalsen, omdat ze in het najaar van 2019 het e-mailadres van een medewerkster hackten.
Zou mij niet verbazen mochten ze op basis van dit proberen een deel van de fout in de schoenen van Brabantia te schuiven.

Re: Bol.com betaalt 750.000 euro aan oplichters

Geplaatst: 02 mei 2021, 11:03
door blaatpraat
Maar wat verstaat een krant onder het hacken van een emailadres?

Het tech-niveau van de kranten kennende, kan dit evengoed gewoon een "sendmail" zijn waarbij men het emailadres van iemand van Brabantia intikt als afzender...

Re: Bol.com betaalt 750.000 euro aan oplichters

Geplaatst: 02 mei 2021, 13:09
door honda4life
Bij ons op het werk worden wijzigingen in rekeningnummers etc. steeds geverifieerd.
Vaak is dat de key account even contacten.

Re: Bol.com betaalt 750.000 euro aan oplichters

Geplaatst: 02 mei 2021, 15:53
door 1207
door taalfouten en spaanse rekening is het duidelijk en zal bol.com moetne betalen
mo hoe het anders juridisch is

ik krijg factuur, betaal die braaf en dan blijkt dat er ene da rekeningnummer vervalst heeft
waarom zou ik aansprakelijk meoten zijn?

als alles er correct uit ziet?

Re: Bol.com betaalt 750.000 euro aan oplichters

Geplaatst: 02 mei 2021, 16:08
door honda4life
1207 schreef:door taalfouten en spaanse rekening is het duidelijk en zal bol.com moetne betalen
mo hoe het anders juridisch is

ik krijg factuur, betaal die braaf en dan blijkt dat er ene da rekeningnummer vervalst heeft
waarom zou ik aansprakelijk meoten zijn?

als alles er correct uit ziet?
Thuis is het al opletten geblazen.
Er zijn toch zovele rekeningen die bij iedereen binnen komen die je toch klakkeloos betaalt zoals bijvoorbeeld ziekenkas (vaste bijdrage).
Makkelijk na te maken hoor met slechte bedoelingen.
Heb al meermaals gebeld als ik zo'n inktjet overschrijving in de bus had om een rekeningnummer te verifiëren hoor.
Wat al niet bij de bewaarde begunstigden zit is al argwanend.

Re: Bol.com betaalt 750.000 euro aan oplichters

Geplaatst: 02 mei 2021, 16:15
door 680x0
Ben ik de enige die dit verhaal weer compleet belachelijk lijkt ?

Je gaat mij niet vertellen dat het ene grote bedrijf klakkeloos 750.000 euro gaat overmaken naar een ander groot bedrijf na 1 mailtje dat vol spel en andere fouten staat ?

Daar gaat NIEMAND zich vragen bij stellen en er is dus blijkbaar 1 persoon die zulke aanpassingen zonder enige controle kan doorvoeren ?

En de boekhoudafdeling is zondermeer akkoord dat er plots grote bedragen naar een ander land worden overgemaakt ?

Dit rammelt langs alle kanten..

Re: Bol.com betaalt 750.000 euro aan oplichters

Geplaatst: 02 mei 2021, 16:23
door DarkV
1207 schreef:als alles er correct uit ziet?
Je hebt de mail niet gelezen zeker ? Met zinnen als (Bron: Tweakers)...
"Voortaan moten all incoming betalingen have been overgemaakt naar onze filiaalrekening in Spanje. We het op prijs as u uw gegevens kunt bijwerken"
... weet zelfs ons bomma van 95 jaar dat er iets grondig fout is :bang:

Re: Bol.com betaalt 750.000 euro aan oplichters

Geplaatst: 02 mei 2021, 16:32
door Waterboy
Op Vrt.nws staat dit artikel toch ook https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/05/02 ... opgelicht/
Vrt zal toch meermaals zijn bronnen gecontroleerd hebben hoop ik ?

Re: Bol.com betaalt 750.000 euro aan oplichters

Geplaatst: 02 mei 2021, 16:42
door blatruwe
blaatpraat schreef:Maar wat verstaat een krant onder het hacken van een emailadres?

Het tech-niveau van de kranten kennende, kan dit evengoed gewoon een "sendmail" zijn waarbij men het emailadres van iemand van Brabantia intikt als afzender...
Blijkbaar is de mail toch vanuit een Brabantia account via outlook 365 account verstuurd, want daar zijn ook mailregels aangepast volgens het arrest:
2.8
Brabantia Netherlands heeft medio januari navraag gedaan bij Bol.com over het uitblijven van betalingen. Rond 22 januari 2020 hebben partijen vervolgens gezamenlijk geconstateerd dat zij slachtoffer zijn geworden van fraude. Na onderzoek is duidelijk geworden dat bij deze fraude het volgende kan zijn gebeurd:

( a) De hack heeft plaatsgevonden in de ‘cloud’ (via Microsoft Office 365) en niet op enige PC of laptop van Brabantia Netherlands die in gebruik was bij [A] of andere medewerker van Brabantia Netherlands.

( b) De mailbox van [A] is door de oplichters ‘overgenomen’. Volgens [A] heeft zij niemand toestemming gegeven om gebruik te maken van haar e-mailadres en heeft zij haar logingegevens de laatste maanden niet gebruikt op websites, voor zakelijke en/of privédoeleinden.

( c) De aan Bol.com verzonden berichten zijn door de oplichters verwijderd uit de mailbox van [A] .

( d) Latere e-mails vanuit het @bol.com-domein aan [A] zijn op basis van een ‘inboxregel’ automatisch verplaatst naar het mapje ‘RSS-feeds’ en zijn daarbij wellicht ook als ‘gelezen’ gemarkeerd. Er zijn ook e-mails op basis van een ‘inboxregel’ vanuit de mailbox van [A] automatisch doorgestuurd aan een onbekend mailadres, [e-mailadres] @gmail.com.

( e) De oplichters hebben in de mailbox toegang gehad tot het logo en briefhoofd van Brabantia Netherlands.
bron: https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2021:1528

Re: Bol.com betaalt 750.000 euro aan oplichters

Geplaatst: 02 mei 2021, 16:58
door WalterB1
Ik telefoneerde eens naar Proximus in naam van een dove persoon met wie ik via chat in contact was. Die persoon belde dan weer voor - naar eigen zeggen - een familielid.

Vraag was om een gsm-abonnement op te zeggen. Per direct, telefoonnummer niet behouden. Ik gaf aan de Proximus-agent het telefoonnummer door waarover het ging. Geen controlevragen. Geen klantnummer of rijksregisternummer. Geen formaliteiten. Niets. Was direct inorde. Abonnement was geschrapt.

Is natuurlijk iets anders dan een factuur van 750 000 euro betalen maar ik was toch ook geschokt hoe onverantwoordelijk eenvoudig dat ging.

Re: Bol.com betaalt 750.000 euro aan oplichters

Geplaatst: 02 mei 2021, 17:18
door 9livesuni
680x0 schreef:Ben ik de enige die dit verhaal weer compleet belachelijk lijkt ?
Op één afdeling moord en brand voor verspilling van centiemen op de andere ettelijke miljoenen die de deur uitvliegen, raar? Nee niet echt maar eerder zuur.

Re: Bol.com betaalt 750.000 euro aan oplichters

Geplaatst: 02 mei 2021, 18:56
door Joe de Mannen
Ik versta het ook als dat het niet 1 factuur geweest is mar meerdere betalingen met een totaal van 750000

J.

Re: Bol.com betaalt 750.000 euro aan oplichters

Geplaatst: 02 mei 2021, 19:23
door Fallschirmjaeger
1 persoon past het rekeningnummer aan in het facturatie programma. De betalingen zullen wel automatisch gebeuren, zonder menselijke tussenkomst om de zoveel tijd (week/maand/kwartaal?).

Die betalingen zullen bij Brabantia ook wel automatisch verwerkt worden tot er een manuele controle na x aantal tijd gebeurt. En dan zal men opgemerkt hebben dat er al een tijd niets meer is binnengekomen, waarna men met bol contact zal hebben opgenomen.

Zou mij serieus verbazen mocht er daar enen bij zowel bol zitten die manueel alle betalingen uitvoert voor alle resellers op hun platform en dan in 1 keer 750k euro gaat overschrijven.

Re: Bol.com betaalt 750.000 euro aan oplichters

Geplaatst: 02 mei 2021, 20:26
door Ramaht
Komt bij dat ook service centres geoutsourced worden, en velen er niet van op kijken als daar weer de zoveelste spel en taalfout van Google translate in zit...

Re: Bol.com betaalt 750.000 euro aan oplichters

Geplaatst: 02 mei 2021, 21:30
door 1207
honda4life schreef: Heb al meermaals gebeld als ik zo'n inktjet overschrijving in de bus had om een rekeningnummer te verifiëren hoor.
Wat al niet bij de bewaarde begunstigden zit is al argwanend.
als je dat hebt

maar wat met die loodgieter die je 1x per 2jaar nodig hebt
komt die factuur binnen betaal ik gewoon. krijg ik dan 2 weken later een aanmaning en blijkt dat iemand die 1e factuur vervalst heeft?
ik kan toch bewijzen dat ik betaald heb denk ik dan.

Ik weet het echt niet om eerlijk te zijn maar gewoon stellen dat ik die factuur opnieuw moet betalen lijkt me niet zomaar logisch.
dan kan de loodgieter bijna standaard 10% van zijn facturen met een foutief rekeningnummer wegsturen en dubbel incasseren (heel extreem gesteld)

je hebt hier nog de andere elementen en Brabantia zal wel een mail kunnen schrijven.

Re: Bol.com betaalt 750.000 euro aan oplichters

Geplaatst: 02 mei 2021, 22:37
door MaT
Je loodgieterverhaal lijkt me een zeer onrealistisch scenario.
Hoe kan de oplichter weten welke werken uitgevoerd zijn en welke materialen aangerekend moeten worden? Als de loodgieter zelf de oplichter is die dat bij 10% van zijn cliënteel doet, zal hij vrij snel tegen de lamp lopen wanneer de politie stelselmatig klachten krijgt na werken van dezelfde loodgieter.

En ik denk dat de loodgieter zal zeggen: "Jammer voor jou dat je opgelicht bent, maar daar kan ik ook weinig aan doen. Ik wil wel vergoed worden voor mijn uitgevoerde werken."
Je kan trouwens zelf ook zijn factuur namaken met een rekeningnummer van vrienden in het buitenland om zo niets te moeten betalen dan.

Re: Bol.com betaalt 750.000 euro aan oplichters

Geplaatst: 03 mei 2021, 06:29
door tj2940
MaT schreef:Je loodgieterverhaal lijkt me een zeer onrealistisch scenario.
Hoe kan de oplichter weten welke werken uitgevoerd zijn en welke materialen aangerekend moeten worden? Als de loodgieter zelf de oplichter is die dat bij 10% van zijn cliënteel doet, zal hij vrij snel tegen de lamp lopen wanneer de politie stelselmatig klachten krijgt na werken van dezelfde loodgieter.
En toch is het een heel realistische, veel voorkomend scenario. Er zijn vele oplichters die rekeningen uit brievenbussen halen, ze veranderen de rekeningnummer en steken deze terug bij de "klant" in de brievenbus.

Re: Bol.com betaalt 750.000 euro aan oplichters

Geplaatst: 03 mei 2021, 07:16
door Joe de Mannen
Ofwel gaat er geweldig veel geld om tussen die twee partijen ofwel hebben ze het bij Brabantia ook rijkelijk laat opgemerkt, denk ik zo maar.
J.

Re: Bol.com betaalt 750.000 euro aan oplichters

Geplaatst: 03 mei 2021, 07:34
door 1207
MaT schreef:Je loodgieterverhaal lijkt me een zeer onrealistisch scenario.
je moet als fraudeur enkel het rekeningnummer veranderen, meer niet.
Ik heb gewoon geen idee wie dan verantwoordelijk is.

Ik heb de factuur en een bewijs van betaling en ik kan onmogelijk controleren of dat het rekeningnummer op de factuur wel/niet juist is als het geen regelmatige betalingen betreft

zoals gezegd, ik heb geen idee maar de schuld zomaar bij de klant leggen lijkt me te makkelijk

Re: Bol.com betaalt 750.000 euro aan oplichters

Geplaatst: 03 mei 2021, 07:56
door Sinna
1207 schreef:Ik heb de factuur en een bewijs van betaling en ik kan onmogelijk controleren of dat het rekeningnummer op de factuur wel/niet juist is als het geen regelmatige betalingen betreft
Regelmatige betaling of niet: als je twijfelt, kan je altijd kijken of de tegenpartij een website heeft en/of ze opbellen. Als het een Belgische tegenpartij is, zou je toch op zijn minst mogen verwachten dat het IBAN met BE begint.

Re: Bol.com betaalt 750.000 euro aan oplichters

Geplaatst: 03 mei 2021, 08:00
door DarkV
1207 schreef:Ik heb de factuur en een bewijs van betaling en ik kan onmogelijk controleren of dat het rekeningnummer op de factuur wel/niet juist is als het geen regelmatige betalingen betreft
Het gaat hier niet over een rekeningnummer op een factuur... maar een mail die krom staat van de fouten met de vraag het rekeningnummer voor Brabantia aan te passen bij Bol.com Dat je als bedrijf hierin trapt is gewoon pure nalatigheid wat mij betreft !

Re: Bol.com betaalt 750.000 euro aan oplichters

Geplaatst: 03 mei 2021, 08:05
door 1207
DarkV schreef:[Het gaat hier niet over een rekeningnummer op een factuur... maar een mail die krom staat van de fouten met de vraag het rekeningnummer voor Brabantia aan te passen bij Bol.com Dat je als bedrijf hierin trapt is gewoon pure nalatigheid wat mij betreft !
hoofdstuk en voorbeeld bol.com hier is afgesloten
die werknemer die da betaald heeft is een idioot en moet ontslagen worden, uiteraard moet bol.com Brabantia nog steeds betalen.

Ik spreek in het algemeen als al die extra elementen er niet zijn, bv oplichters die enkel een rekeningnummer op facturen vervalsen
bij eenmalige betalingen heb ik geen aanwijzing dat het fraude zou kunnen zijn als de rest klopt.

Re: Bol.com betaalt 750.000 euro aan oplichters

Geplaatst: 03 mei 2021, 08:20
door DarkV
1207 schreef:Ik spreek in het algemeen als al die extra elementen er niet zijn, bv oplichters die enkel een rekeningnummer op facturen vervalsen
bij eenmalige betalingen heb ik geen aanwijzing dat het fraude zou kunnen zijn als de rest klopt.
Voor een allereerste factuur zou mij dit kunnen gebeuren maar ik heb hier ook ooit al facturen gehad waaruit bleek dat het rekeningnummer niet overeenkwam met eerdere betalingen van mij (ik sla dit namelijk steeds op) en dan heb ik ook een extra controle gedaan of het wel klopte.

Re: Bol.com betaalt 750.000 euro aan oplichters

Geplaatst: 03 mei 2021, 08:32
door heist_175
Oplichting via het aanpassen van rekeningnummers op facturen is een veel voorkomend probleem, maar daar is hier (Brabantie/Bol) geen sprake van.
Als ik een factuurbetaling uitvoer, controleer ik altijd rekeningnummer van de factuur met het nummer op de offertes. Als criminelen ook alle uitgaande offertes kunnen aanpassen, zijn ze héél straf :).

Re: Bol.com betaalt 750.000 euro aan oplichters

Geplaatst: 03 mei 2021, 08:43
door philippe_d
1207 schreef:
DarkV schreef:[Het gaat hier niet over een rekeningnummer op een factuur... maar een mail die krom staat van de fouten met de vraag het rekeningnummer voor Brabantia aan te passen bij Bol.com Dat je als bedrijf hierin trapt is gewoon pure nalatigheid wat mij betreft !
hoofdstuk en voorbeeld bol.com hier is afgesloten
die werknemer die da betaald heeft is een idioot en moet ontslagen worden, uiteraard moet bol.com Brabantia nog steeds betalen.
Daar komt geen werknemer tussen bij grote bedrijven, alles gebeurt electronisch en automatisch.
Ook de correspondentie tussen grote bedrijven verloopt electronisch (EDI etc).
Een factuur wordt alleen betaald als er een aantal voorwaarden voldaan zijn, zoals
  • er moet een bestelbon in het systeem zitten (artikelnummers, aantal, eenheidsprijs).
  • de factuur moet kloppen met de bestelbon (artikelnummers, aantal, eenheidsprijs).
  • de levering moet bij ontvangst bevestigd worden (kwantitatieve receptie: artikelnummers, geleverde hoeveelheid).
  • de levering volgt er eventueel nog een kwalitatieve (artikels beantwoorden aan afgesproken specificaties).
  • enz.
Als al deze items OK zijn, gaat het naar de boekhouding, die op op de vervaldatum de betaling automatisch uitvoert.

De kapitale fout in het geval bol, was inderdaad een gebrek aan controle, waarbij iemand (manueel) de leveranciersgegevens heeft aangepast in het boekhoudkundig systeem op basis van een dubieuze mail of brief (zonder ruggespraak met de aankoopdienst - die in principe de enige partij is die "spreekt" met een leverancier).
Joe de Mannen schreef:Ofwel gaat er geweldig veel geld om tussen die twee partijen ofwel hebben ze het bij Brabantia ook rijkelijk laat opgemerkt, denk ik zo maar.
Tussen grote bedrijven is het niet abnormaal dat een factuur eens blijft liggen gedurende enkele maanden ...