Rechtbank veroordeelt Belgische staat: "Alle coronamaatregelen binnen 30 dagen opheffen"

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Hoe is dat nu in godsnaam mogelijk.
Soms snap ik de mensen echt niet.
Waarom span je zo een zaak aan als je weet dat dat duizenden levens gaat kosten?
oke er zijn misschien maatregelen die niet populair zijn, maar dit is ook een uitzonderlijke situatie.

Idem met al die mensen die met de trein naar de zee gaan, ook niet te begrijpen. Blijf thuis of ga met de auto als je perse wilt gaan, maar kruip toch niet met zijn alle in een trein.

Die rechtbank had ook kunnen zeggen, ik ben niet bevoegd.
Soms denk ik echt dat advocaten en rechters van een andere planeet komen.

https://www.hln.be/nieuws/live-rechtban ... ~a8320d9a/
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1091
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 91 keer

Waarom span je zo'n zaak aan? Omdat het al lang duidelijk is, dat de coronamaatregelen op juridisch drijfzand zijn gebouwd en de regering niet bereid / in staat is om een degelijke pandemiewet te schrijven?

Ik denk overigens niet dat alle maatregelen binnen de 30 dagen zullen worden opgeheven omwille van dit vonnis. Er zal beroep worden aangetekend en men zal proberen het vonnis te omzeilen.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

De boete is 5.000 eur/dag met een maximum van 200.000 eur. Dat is minder dan wat de contact tracing ons PER DAG kost. Ik vind dat onze regering zich absoluut vergallopeert met de wildgroei aan maatregelen, maar moest ik in hun schoenen staan dan zou ik er geen tijd in steken en gewoon de boete betalen :)
Die 5.000 eur/dag verdienen ze trouwens GEMAKKELIJK terug aan boetes voor mensen die scheef in hun treinzetel zitten of Leuvense studenten die gisteren om 22u02 nog een pintje opentrokken op hun terras.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Ofwel maken ze dat de rechter in hoger beroep het weer vernietigt.

Ofwel stemmen ze hun wet, die ligt toch al klaar in de schuif.

Geen probleem hoor, wordt veel te veel opgeblazen hier.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Er is een opbod aan coronamaatregelen. Dat zie je in andere landen ook. Vaak gebaseerd op iets wat niet correct is.

Zo kwam Scienscano gisteren nog af dat de scholen niet de motor zijn van de pandemie, in feite liggen het aantal antistoffen in de scholen lager dan in de algemene bevolking. Toch zijn er mondmaskers ingevoerd in 5e en 6e leerjaar.

Ik ben akkoord dat er een aantal maatregelen moeten zijn om corona in te dijken, maar wat er nu allemaal qua regeltjes is, is een pure wildgroei zonder rekening te houden of ze wel effectief zijn.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
thomiwilli
Pro Member
Pro Member
Berichten: 232
Lid geworden op: 19 apr 2020, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 21 keer

€5000 dwangsom per dag, daar lacht de overheid is mee denk ik.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Dit vonnis is geen probleem, integendeel. Het is een bewijs dat de democratie en recht nog werken. De overheid dient rekening te houden met de rechten van de burgers, ook in uitzonderlijke tijden.

Het is een typisch, waan-van-de-dag artikel dat vooral goed is om gazetten te vullen. De regering kan in beroep gaan, het vrij goedkoop naast zich neerleggen of een nieuwe wet als vervanging publiceren. Wat is het probleem dan?

Over de kern van de zaak: de omstandigheden zijn uitzonderlijk en dus passen uitzonderlijke ingrepen. Het feit dat we nu nog in de shit zitten is ook deels te wijten aan het feit dat de maatregelen te laks waren eerder dan te streng. Laat ons eerlijk blijven, met nog laksere regels zal er niet minder maar eerder meer buiten de lijntjes gekleurd worden, dat is eenmaal eigen aan het beestje. Alsof het de overheid is die ons verplicht om de trein te nemen naar de kust :roll:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Het is niet verbazend dat de overheid teruggefloten wordt, het wél verbazend dat het nu pas gebeurd. Meer dan een jaar na de invoering van allerhande.
De rechtbanken zijn tot hiertoe héél meegaand geweest, in de argumentatie van de overheid en zelfs in het aanvaarden van flagrante discriminaties.
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 374
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 15 keer

Didymus schreef: Ik denk overigens niet dat alle maatregelen binnen de 30 dagen zullen worden opgeheven omwille van dit vonnis. Er zal beroep worden aangetekend en men zal proberen het vonnis te omzeilen.
Wetten worden gewoon aangepast. Zoals ze meteen hadden moeten doen.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

't ging tijd worden...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

heist_175 schreef:Het is niet verbazend dat de overheid teruggefloten wordt, het wél verbazend dat het nu pas gebeurd. Meer dan een jaar na de invoering van allerhande.
De rechtbanken zijn tot hiertoe héél meegaand geweest, in de argumentatie van de overheid en zelfs in het aanvaarden van flagrante discriminaties.
Wat mij nog meer verbaasd is dat het uiteindelijk de Raad van State, die dit eigenlijk zou moeten doen, niet geweest is. Ik heb zo het gevoel dat er daar ietsje teveel politieke benoemingen zitten, in het laatste orgaan waar je dat wilt, want de Raad van State is de rechterlijke controle op de wetgevende en uitvoerende macht.

Het verschil met de Raad van State is natuurlijk dat die de maatregelen zelf kan vernietigen. Deze rechter van eerste aanleg kan dat niet, hij kan enkel maar dwangsommen eisen als de regering ze niet schrapt.
Didymus schreef: Ik denk overigens niet dat alle maatregelen binnen de 30 dagen zullen worden opgeheven omwille van dit vonnis. Er zal beroep worden aangetekend en men zal proberen het vonnis te omzeilen.
Uiteraard, de slaagkans is hoog genoeg. En als niet lukt, iets waar de kans op heel laag is, trommelen de partijvoorzitters de parlementsleden wel op om hun wet te stemmen op de avond van de 30ste dag.

Die maatregelen gaan nergens naar toe hoor, die blijven gewoon. Het is leuk (en heel terecht) dat de regering eens tegen de lamp loopt maar meer dan dat is het niet.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Voor alle duidelijkheid:
De voltallige media is schuldig aan misinformatie hier.
De rechter heeft niet bevolen om de maatregelen binnen de 30 dagen in te trekken.
Hij heeft bevolen om binnen de 30 dagen er een wettelijk kader voor te creeren.
Mss de titel aanpassen?
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Wat die 'zijn niet de motor' berichten betreft, ook de kleine motortjes moeten aangepakt, toch ?

Ik ben niet de grootste besmetter, dus mag ik mijn gang gaan...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

ITnetadmin schreef: Hij heeft bevolen om binnen de 30 dagen er een wettelijk kader voor te creeren.
Mss de titel aanpassen?
Beetje raar want in theorie bestaat dat wel - een MB heeft een wettelijke basis nodig - alhoewel het serieus bij de haren getrokken is, ze gebruiken een of andere wet van 2007 die sinds half 2019 niet meer gewijzigd is en nooit bedoeld werd voor een pandemie.

En zo'n beslissingen zijn echt wel Raad van State materie eigenlijk. Rechter van eerste aanleg kan wel vaststellen dat iemand onterecht "schade" lijdt en dan bevelen dat de maatregelen verdwijnen of dwangsom, maar voor wettelijk kader en dat soort zaken zou hij eerder doorverwijzen naar de Raad van State.

Soit, in dat geval heeft de regering een iets groter probleempje, want hoe dan ook zal er in hun coronawet nog wel met MB's gewerkt worden want ze gaan huiveren als het parlement alles zou mogen bepalen. Dus of dat dan voldoet aan wat die rechter eist weet ik niet. Ze kunnen bijgevolg idd best gewoon in hoger beroep gaan, een of andere politiek benoemde rechter zal het dan wel terugdraaien, problem solved. Leuk he, zelf rechtertjes kunnen bepalen. RIP de Verlichting, Montesquieu draait zich voor de tienduizendste keer weer om in zijn graf.

Inzake dwangsom: 5k EUR/dag is idd "niet veel" maar het staat wel heel slecht in de publieke opinie als ze dat zouden moeten gaan betalen dus men zal dat wel vermijden, enfin men zou dat toch best doen.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

ITnetadmin schreef:De voltallige media is schuldig aan misinformatie hier.
Misschien moet je andere media raadplegen?
Zowel op VRT NWS (op de radio) als DeStandaard kwam de correcte berichtgeving.
Joe de Mannen schreef:Wat die 'zijn niet de motor' berichten betreft, ook de kleine motortjes moeten aangepakt, toch ?
Dat lijkt me prima!
Zo werd het ook - lang voor Ben Weyts aangepakt moest worden (nav een artikel in Knack waar ze schreven dat hij ongeschonden de pandemie door raakte) - met de scholen gedaan: lokaal sluiten als er lokaal een probleem is. Zo blijft het ook gebeuren bij bedrijven etc: ingrijpen als er een probleem is.

@betalen vs publieke opinie
Vlaanderen betaalt tientallen miljoenen euro's per jaar omdat we klimaatdoelstellingen niet halen.
Het heeft de Vlaamse regering geen milimeter dichter bij sdoortastende maatregelen gebracht.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

CCatalyst schreef:
Inzake dwangsom: 5k EUR/dag is idd "niet veel" maar het staat wel heel slecht in de publieke opinie als ze dat zouden moeten gaan betalen dus men zal dat wel vermijden, enfin men zou dat toch best doen.
Ik denk dat deze liga vooral een pandemiewet wil maar de rechtbank het anders formuleert.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

heist_175 schreef: Zo werd het ook - lang voor Ben Weyts aangepakt moest worden (nav een artikel in Knack waar ze schreven dat hij ongeschonden de pandemie door raakte)
Het mag nu wel stoppen met die verheerlijking alsof hij een martelaar is hoor. Dat is hij absoluut niet, hij heeft het aan zichzelf te danken. De discussie inzake zet ik verder in de Corona-topic.
heist_175 schreef:@betalen vs publieke opinie
Vlaanderen betaalt tientallen miljoenen euro's per jaar omdat we klimaatdoelstellingen niet halen.
Het heeft de Vlaamse regering geen milimeter dichter bij sdoortastende maatregelen gebracht.
Het verschil met het klimaat is dat de bevolking de maatregelen beu is en dat ze de bevolking ook raken, bijgevolg zal de publieke opinie niet positief zijn als men gewoon zou betalen voor maatregelen die men sowieso al niet wilt, en wat nog erger is: men zal het zogezegde illegaal karakter van de maatregelen als nog een legitimering beschouwen om de maatregelen te overtreden. Wat het klimaat betreft is het voor genoeg mensen een ver-van-hun-bed-show dat ze het gewoon maar onder de mat van de incompetente politici schuiven, de publieke opinie geeft er niet of weinig om. Hetzelfde kan je zeggen van het feit dat we de Parijsdoelstellingen absoluut niet gaan halen, ook dat heeft al een "who cares"-status verworven in de opinie.

Het is wel een interessante quote voor de energietopic, ik zal de discussie daar verder zetten.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Zoals ik in het Corona topic al aangaf is dit puur een symbolisch vonnis.
Gelukkig handelen rechters nog steeds naar de geest van de wet.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

heist_175 schreef:Misschien moet je andere media raadplegen?
Zowel op VRT NWS (op de radio) als DeStandaard kwam de correcte berichtgeving.
Geen van beide gaf de juiste berichtgeving op hun online presence initieel.
Ze hebben allemaal met updates moeten corrigeren.
Gebruikersavatar
Matt555
Pro Member
Pro Member
Berichten: 242
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Thailand
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 10 keer

Heeft nogniemand opgemerkt dat het vandaag 1 April is ....? :wink: , tja het is geen I.T.probleem en dan valt die € hier niet niet he .... :roll:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Matt555 schreef:Heeft nogniemand opgemerkt dat het vandaag 1 April is ....? :wink: , tja het is geen I.T.probleem en dan valt die € hier niet niet he .... :roll:
Artikel over die rechtbank dateert van 31 maart...
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Matt555 schreef:Heeft nogniemand opgemerkt dat het vandaag 1 April is ....? :wink: , tja het is geen I.T.probleem en dan valt die € hier niet niet he .... :roll:
Hahahaha, die laatste smiley maakt het helemaal af. Volgend jaar moogt ge nog eens proberen :-)
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Waarmee nu expliciet bevestigd wordt dat er totaal geen wettelijke basis is/was
https://www.hln.be/binnenland/regering- ... ~af5d00ea/
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”