Beste userbasers,
Ik heb een oudere nas waar nu 1 schijf van defect is.
https://www.qnap.com/en/product/ts-219p+/specs/hardware
Zou een nieuwe schijf van dit type werken in mijn nas, en zoja, vervang ik ze dan best beide? Ze staan nu als RAIS1 - mirror.
https://www.coolblue.be/nl/product/7500 ... 4-2tb.html
Ik zie dat de NAS SATA II is en de schijven zijn SATA III, maar past en werkt dat?
Nieuwe schijven in oudere QNAP nas
- jaker
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
- Bedankt: 81 keer
Zie ook deze compatibility list van QNAP: https://www.qnap.com/en/compatibility/? ... category=1
Internet/TV: All-Internet + Telenet TV
VoIP: Fritzbox 7390 met Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
VoIP: Fritzbox 7390 met Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 14 keer
Bedankt allemaal,
Is vlot verlopen. Toch wel straf met een toestel van 10 jaar oud.
NAS afgezet, defecte HDD (2TB) vervangen door nieuwe (4TB), opgestart, en die begon zelf de RAID terug op te bouwen.
Na 5 uren ook tegelijk de andere schijf vervangen, en weer nieuwe RAID laten opbouwen.
Daarna Expand caoacity van 2TB naar 4 TB, en we zijn weer vertrokken...
kudos QNAP
Is vlot verlopen. Toch wel straf met een toestel van 10 jaar oud.
NAS afgezet, defecte HDD (2TB) vervangen door nieuwe (4TB), opgestart, en die begon zelf de RAID terug op te bouwen.
Na 5 uren ook tegelijk de andere schijf vervangen, en weer nieuwe RAID laten opbouwen.
Daarna Expand caoacity van 2TB naar 4 TB, en we zijn weer vertrokken...
kudos QNAP
- mailracer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
- Bedankt: 318 keer
Hoe oud was de HDD dan ? waren het de eerste disken die je hebt vervangen. 10 jaar voor een schijf is anders ook niet niks. Zeker als deze 24/7 draait.
Van de 8 2TB disken van Samsung van hetzelfde model 204UI als jouw defecten heb ik er nog maar 1 over. Ongeveer 10 jaar geleden, toen ze nog 50 euro kostte, had ik er aangekocht.
Van de 8 2TB disken van Samsung van hetzelfde model 204UI als jouw defecten heb ik er nog maar 1 over. Ongeveer 10 jaar geleden, toen ze nog 50 euro kostte, had ik er aangekocht.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 14 keer
Ja inderdaad, eerste keer schijven vervangen na aankoop van de NAS. Ze werden nochthans goed gebruikt want al mijn muziek en foto staan erop en dat wordt dagelijks gebruikt.mailracer schreef:Hoe oud was de HDD dan ? waren het de eerste disken die je hebt vervangen. 10 jaar voor een schijf is anders ook niet niks. Zeker als deze 24/7 draait.
Nu steken er dus 2x Seagate IronWolf 4Tb in. hopelijk weer gerust voor 10 jaar

Heb ook de indruk dat alles weer wat vlotter opent (al zal dat wel in het hoofd zitten, want die NAS blijft even oud)
Nog vraagje, stel dat ik volgend jaar een nieuwe snellere lege NAS koop, kan ik dan na de installatie van het NAS besturingssyteem, gewoon deze 2 schijven overplaatsen? Best ook weer een SQNAP dan of zou dat ook lukken met Synology oid?
MAW, de data op de schijven staat volledig los van het systeem waarin ze zitten, toch?