Samsung 980: welk m.2 slot op mijn x570 Mobo is best?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Berichten: 267
Lid geworden op: 07 jan 2012, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 17 keer

Hallo iedereen,

ik heb een vrij specifieke vraag, nl. in welke van de twee m.2 sloten, die mijn Asus TUF gaming x570 moederbord telt, ik mijn toekomstige Samsung 980 Pro 1TB het best kan prikken?

Ik zou deze NVMe als OS drive en voor enkele games gebruiken, vooral deze die in de toekomst van DirectStorage zouden gebruik maken.

De aanzet voor deze vraag is deze: uit meerdere bronnen, o.a. deze video van Paul's hardware, ben ik er inmiddels achter dat een heatsink niet noodzakelijk is voor een m.2 nvme ssd als je de PC gebruikt voor gaming (ik doe niet aan videobewerking). Bovendien heb ik op mijn moederbord een eigen heatsink, zij het op het onderste van de twee m.2 sloten.

Dus:
1. Zou het principe ("geen heatsink nodig als je je pc vooral gebruikt om te gamen"), dat Paul heeft besproken in april 2019, ook blijven gelden voor nieuwste generatie pci 4.0 nvme's? Ik vermoed van wel, anders waren ze allemaal met heatsink uitgekomen?

2. Ik zou de bovenstaande vraag kunnen oplossen door de Samsung 980 pro gewoon in het onderste m.2 slot van m'n moederbord te prikken; immers, daar is wel gewoon een heatsink inbegrepen.
Bovendien bevindt het bovenste m.2 slot, zonder heatsink, net onder de GPU en vrij dicht tegen de CPU; dat wordt een warme bedoening daar :o .

Dus het leek voor mij alvast een nobrainer: het onderste m.2 slot dus; echter, ik las dat dit onderste slot onrechtstreeks op de CPU is aangesloten, itt. het bovenste. Zou dit, volgens de kenners, op enige wijze impact hebben op de performance?


3. Niet onbelangrijk: hoe kom ik erachter welke SATA sloten worden uitgeschakeld als ik één van beide m.2 ga gebruiken, en welke niet? Uit de handleiding kan ik alvast niks concreets opmaken.



Dit is mijn systeem
PCPartPicker Part List

CPU: AMD Ryzen 9 3900X 3.8 GHz 12-Core Processor
CPU Cooler: be quiet! Dark Rock Pro 4 50.5 CFM CPU Cooler
Motherboard: Asus TUF GAMING X570-PLUS ATX AM4 Motherboard
Memory: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2 x 8 GB) DDR4-3200 Memory
Storage: Intel 320 Series 80 GB 2.5" Solid State Drive
Storage: Samsung 850 EVO-Series 250 GB 2.5" Solid State Drive
Storage: Western Digital Caviar Blue 1 TB 3.5" 7200RPM Internal Hard Drive
Storage: Western Digital BLACK SERIES 2 TB 3.5" 7200RPM Internal Hard Drive
Video Card: Sapphire Radeon RX 5700 XT 8 GB PULSE Video Card
Case: Cooler Master MasterCase 5 ATX Mid Tower Case
Power Supply: SeaSonic FOCUS Plus Gold 750 W 80+ Gold Certified Fully Modular ATX Power Supply
Optical Drive: LG GH24NSD1 DVD/CD Writer
Case Fan: Cooler Master MasterFan Pro 140 Air Pressure 82.2 CFM 140 mm Fan
Case Fan: Cooler Master MasterFan Pro 140 Air Flow 106 CFM 140 mm Fan
Case Fan: Cooler Master MasterFan Pro 140 Air Flow RGB 53 CFM 140 mm Fan
Monitor: HP 23xi 23.0" 1920x1080 60 Hz Monitor
Keyboard: Logitech K740 Wired Slim Keyboard
Mouse: Dell MS116 Wired Optical Mouse
Headphones: Logitech G933 Artemis Spectrum 7.1 Channel Headset


mvg

Mortov Molotov
Van vele Nederlandstalige forumgangers wort de spellingchecker niet vaak bijgewerkd, waardoor de correctie van DT-fouten niet langer word ondersteunt ;)
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Net zoals bij ram slots is de fysieke afstand van de slot tot de cpu belangrijk, zelfs als dat een minimaal verschil is. Plug het dus maar in de bovenste voor minimale latency.

Ik weet niet of en welke SATA poorten je zou moeten missen bij gebruik van de M.2 slots. Misschien een misverstand met het aantal PCIe lanes dat dan eventueel beperkend zou kunnen werken?

Toen M.2 eerst opkwam, was er discussie rond de heatsinks -- soms deden die meer kwaad dan goed, blijkbaar. Als je goeie airflow hebt in je case, zou dit toch geen probleem mogen zijn, zeker als je je ervan bewust bent en je de temperaturen nakijkt.
DiffieHM
Member
Member
Berichten: 54
Lid geworden op: 18 jun 2020, 20:19
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 6 keer

Ik heb sinds ongeveer een jaar hetzelfde moederbord icm een 3700X. Het enige wezenlijke verschil tussen beide slots is dat degene met de heatsink altijd PCIe 4.0 is, en het slot vlakbij de CPU enkel PCIe 4.0 indien er een 3rd gen Ryzen insteekt, anders "slechts" PCIe 3.0.

Je hebt ook een 3rd gen Ryzen, dus beide slots zullen zich hetzelfde gedragen.

Bij mij steekt er een 970 EVO Plus 1TB in het slot bij de CPU (en dus zonder heatsink). Draait nu dus ongveer een jaar, geen klagen van.

Heb niet de moeite gedaan om beide slots te benchmarken eerlijk gezegd. Zou zeggen probeer eens en laat hier weken ;-)

Edit: Nog even toevoegen dat het uitschakelen van SATA poorten enkel relevant zou zijn indien je SATA M.2 sticks zou gebruiken. NVMe gaat gewoon direct op PCIe. Verder meen ik mij te herinneren eens gelezen te hebben dat deze chipset 12 SATA poorten ondersteunt en gezien het bord er slechts 2x 4 heeft, zouden alle 8 zelfs bij het gebruik van SATA M.2 blijven moeten werken.
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 20 keer

Je hebt een mooi systeem maar ik denk op het eerste zicht dat je cpu overkill is voor games. :eek:
Gebruikersavatar
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Berichten: 267
Lid geworden op: 07 jan 2012, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 17 keer

Dank iedereen,

ik zal het bovenste slot gebruiken tot nader order en de temperatuur monitoren. Dank voor de tip!

Ik moet ff aanvullen dat ik met deze CPU wat meer doe dan gaming, nl ook sporadisch virtual machines draaien; zij het niet zo intensief dat ik mijn ssd zou overladen, bovendien zou ik de huidige 250 GiB tellende SATA gebruiken daarvoor in de toekomst.

Maar belangrijker dan dat: ik schafte in sept 2019 deze pc aan, met dus de 3900x, ipv. degene waar ik eerst wou voor gaan, nl een 3700x. Echter, omdat ik niet van plan was om die 3700x te vervangen na een tweetal jaar, heb ik meteen voor de 3900x gekozen. De geschiedenis lijkt me op dat punt wat gelijk te geven; immers, hoewel Intel processoren worden aangeraden voor MS Flight Simulator 2020, worden ook zeer goede resultaten gehaald met een 3900x, itt. CPU's met lager aantal cores.

Maar dat is een debat voor future proofness vs bang4thebuck, die ik nog eens in een andere topic zal starten, met wat meer data.
Van vele Nederlandstalige forumgangers wort de spellingchecker niet vaak bijgewerkd, waardoor de correctie van DT-fouten niet langer word ondersteunt ;)
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”