Een greep uit het aanbod:
Op het werk:
- even naar het toilet gaan is voldoende om een spervuur van vragen te krijgen over hun privé PC problemen: internetverbinding die niet meer werkt, het virus op hun pc of hoe je het ook weeral moest doen om een andere taal te kiezen in de spellingchecker in word
- 's middags naar de cafetaria gaan staat gelijk met helpdesk: ik zou graag een router kopen en geheugen bijsteken in mijn pentium 1, kan jij daar nog aangeraken van een oude pc hier op het werk ? Och 'k heb een nieuwe pc gekocht, heb jij toevallig geen programma x of y liggen ?
- kan je niet eens meekomen naar mij thuis vanavond, want mijn pc doet het helemaal niet meer. 'k Heb wel maar een half uurtje, daarop kan je 'm wel compleet herinstalleren zeker ?
Thuis: familie, vrienden, kennissen,...
- kan je vanavond even langskomen, 'k heb net een nieuwe portable gekocht en ik zou die morgen al moeten meenemen
- kan je eens langskomen om mijn volledige pc te herinstalleren ?
- ja zeg, die paswoorden voor de mail en MSN die heb ik niet meer hoor... kan je dat paswoord niet even kraken met één of ander programma ?
- ik zoek een extra harddisk, kan je er voor mij één gaan halen in de winkel en die inbouwen ?
- kan je mijn ADSL/Telenet/... lijn komen configureren ?
- ik denk dat ik met virussen zit want mijn pc doet heel raar
- ik kom volgende week wat cursussen bij je volgen, je kan toch vrijdagavond he ?
- Mijn zoon heeft een nieuw spel geinstalleerd en sindsdien doet windows het niet meer
En zo kan ik nog een tijd doorgaan... het zijn allemaal gevallen die de revue gepasseerd zijn en die je -toch aan familie of vrienden- héél moeilijk kan weigeren. Ook kan/mag je er niets voor aanrekenen want dan word je bekeken als een geldwolf. En als het mogelijk is laat je alles nu vallen en kom je toch direkt langs voor mijn probleempje he ?
Ook bellen kenissen wel eens naar mijn GSM op het werk met vragen als hoe configureer ik mijn wireless router. En als het niet lukt langs de telefoon kom je vanavond wel eens langs he ?
Het klinkt misschien wat overdreven maar de realiteit zit er hier niet ver af. Een tijd geleden heb ik dan ook geprobeerd paal en perk te stellen hieraan maar het is niet makkelijk en je moet op je strepen staan.
Sommigen konden het echt niet begrijpen waarom ik zo reageerde, hoewel zij niet (willen) inzien dat niet zij alléén support vragen en ik in mijn avonden/weekends ook wel andere dingen te doen heb dan een gratis voortzetting van mijn job in de week. Van een aantal 'vrienden' heb ik achteraf zelfs niets meer gehoord toen ik hen op een beleefde maar kordate manier duidelijk maakte dat ik geen support meer gaf om die redenen.
Worden jullie ook met zulke problemen geconfronteerd ? Hoe gaan jullie ermee om ? Waar ligt bij jullie de grens tussen gratis vriendendienst en het aanrekenen van privé support om misbruik te voorkomen ? In hoeverre bepalen de privé computerperikelen van collega's, familie, vrienden, kenissen jullie privé leven ? Hebben jullie een speciaal 0903 nummer laten aanleggen voor support ?

Het lijkt mij stof genoeg voor discussie...