Kids Smartwatch ?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Iemand ervaringen, persoonlijke!, met een Kids Smartwatch ? Belangrijkste items zijn GPS tracker en SMS berichten te kunnen ontvangen. Alle andere zaken zijn nice to have.Kwaliteit moet beetje degelijk zijn.

Even zoeken op google, dan vind je een ruim aanbod waarvan 90% goedkope chinese prul is dat evengoed kan ontploffen aan de pols als ik dat allemaal zo lees.

Op bol.com deze gezien die er wel correct uitziet:
https://www.bol.com/nl/p/belio-touch-gp ... oductTitle

Iemand hier die ook iets dergelijks heeft aangeschaft, of een andere ?
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Tuneboy2005
Pro Member
Pro Member
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 mar 2007, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 5 keer

Mijn kinderen hebben deze gehad:
https://www.bol.com/nl/p/kinder-smartwa ... 9EQAvD_BwE

Zeer tevreden van en leuke app om me te werken. Batterijduur was ok. Is te zien hoelang je deze aan je kind zijn pols laat hangen. Is dit voor een hele dag dan moet je die natuurlijk dagelijks opladen. Ook bij verlies krijg je onmiddelijk een melding op je smartphone.
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 89 keer

Geen directe ervaring mee persoonlijk maar wel ooit een wreed schrikwekkende hack gezien van dat soort kids smartwatches op een Tweakers meetup rond security in Antwerpen (wel al een 2j geleden). Bleek dat je ieder device van die OEM kon volgen (model werd door veel bedrijven onder eigen naam verkocht maar maakte allemaal gebruik van de OEM zijn cloud app). Die hacker toonde live gewoon data van personen, kon echt dat kind zijn/haar verplaatsing compleet volgen, kon de berichten zelfs gewoon lezen en alles. ZEER vies. De verkopers waren zelf enorm geschrokken waarna men de Chinese OEM heeft gecontacteerd en na een hele tijd hebben ze dat pas veiliger gemaakt.

Ik zeg dus absoluut niet van het niet te doen, er zitten absoluut voordelen aan zo een smartwatch, dat begrijp ik compleet. Maar zoek zeker en vast eens het model met "hack" erbij op in Google, je kan maar niet voorzichtig genoeg zijn.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Je kind met een "enkelband" op pad sturen lijkt me niet echt een fijn idee :roll:
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Gaat vooral om het berichten sturen zonder een kind van 8 al een telefoon te moeten geven. De GPS is gewoon omdat het kan en leuk is.

Tegenwoordig is het niet meer kwestie het kind te controleren maar voorbereid te zijn op de kwade wereld die niet meer werkt zoals vroeger
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
DiffieHM
Member
Member
Berichten: 54
Lid geworden op: 18 jun 2020, 20:19
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 6 keer

Nog wat exploits gerelateerd aan dit topic: https://arstechnica.com/information-tec ... -backdoor/
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Sasuke schreef:Tegenwoordig is het niet meer kwestie het kind te controleren maar voorbereid te zijn op de kwade wereld die niet meer werkt zoals vroeger
Ik heb zelf kinderen, 2 dochters van 11 & 12, dus versta maar al te goed je angst, maar de "zoals vroeger" is gewoon een fout gevoel.

Oh wat was het goed toen ik 18 was, dan had je enkel Dutroux, Nihoul,...
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Ik ging net hetzelfde vragen eigenlijk. Hoezo werkt de wereld niet meer zoals vroeger?
PS: ook hier kinderen van 1, 4 en 7
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Wij willen onze dochter voorbereiden op het gebruik van (social) media ... dat bestond vroeger niet. Ook het gevoel en de impact van ‘gevolgd’ te worden hoort daarbij.

Heeft niks met Dutroux e.d. te maken, die zullen die horloge wel als eerste afpakken :-(
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Sasuke schreef:Gaat vooral om het berichten sturen zonder een kind van 8 al een telefoon te moeten geven. De GPS is gewoon omdat het kan en leuk is.
Tegenwoordig is het niet meer kwestie het kind te controleren maar voorbereid te zijn op de kwade wereld die niet meer werkt zoals vroeger
Sasuke schreef:Wij willen onze dochter voorbereiden op het gebruik van (social) media ... dat bestond vroeger niet. Ook het gevoel en de impact van ‘gevolgd’ te worden hoort daarbij.
Heeft niks met Dutroux e.d. te maken, die zullen die horloge wel als eerste afpakken :-(
Dus je wil uw dochter berichten laten sturen, maar geen telefoon geven?
En tegelijk voorbereiden op sociale media? Zonder telefoon, maar wel met een smartwatch?

Is een gesprek met uw dochter (8J) dan niet eerder op zijn plaats?
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Tuurlijk ... daarom die smartwatch ... een telefoon is een kind de sleutels van de snoepwinkel geven en zeggen dat ze niks mag pakken. En dan mag je nog zoveel praten met je kind als je wil ... daar zijn die nog niet klaar voor hoor.

Maar om niet zomaar de deur op slot te doen is een smartwatch waarmee ze enkel vooraf ingestelde berichten kan sturen en achteraf ook zelf opvolgen hoe het in mekaar zit voor ons een leuk compromis.

Een kind van 8 een smartphone geven is in mijn ogen onverantwoord, zelfde met ongereguleerd YouTube kijken... dat is in mijn ogen zelfs verzuim van je ouder plichten. Langs de andere kant, het zal pas achteraf blijken of het goed of slecht was, na 2000 jaar ouderschap is de handleiding nog altijd niet gevalideerd hoor :-)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

De bedoelingen zijn uiteraard altijd goed maar ik denk niet dat het een goed idee is om uw kind 24/7 te schaduwen. Het doel van opvoeden is nog altijd op eigen benen leren staan. Met zo'n toestel zit je er veel te dicht op en is het gewoon wachten tot het fout gaat. Waar is ook het vertrouwen in het kind en hun vertrouwen in de ouders?

En gevaren, die zijn er ook verbonden aan dit toestel. Kinderen zijn altijd naar school kunnen gaan zonder smartwatch, het is dus eerder een kunstmatige behoefte. Het is gewoon ook eens goed dat kinderen eens op zichzelf aangewezen zijn want dat is toch wat ze moeten leren?
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Hallo, wij gaan uiteraard niet altijd opvolgen en ook niet eisen dat ze die horloge altijd draagt hé. ZIJ wil iets en wij gaan beperkt in op haar behoefte ...

We spreken hier trouwens over het verschil tussen smartphone en smartwatch. De GPS is voor activity trackings e.d. Omdat ze dat bij mij heeft gezien nadat we samen gaan joggen of fietsen. Ik wil gewoon een watch let gps en berichten zonder haar een gekoppelde telefoon te moeten geven.

Dat we met die GPS kunnen zien waar ze zit is niets meer dan gemoedsrust moest het ooit nodig zijn. Vandaag heeft ze dat ook niet en is ook soms weg met de buren hé :-)

Er zijn een hoop voordelen aan, SOS knop met GPS bepaling e.d., je moet het allemaal niet zo gestapo-kleurig zien hoor.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Sasuke schreef:Wij willen onze dochter voorbereiden op het gebruik van (social) media ... dat bestond vroeger niet. Ook het gevoel en de impact van ‘gevolgd’ te worden hoort daarbij.
Moeilijk hé.
Ik volg je helemaal.

Ik ben zelf 42 jaar en opgegroeid zonder internet, zelfs zonder kabel TV.
Daarnet heb ik onze oudste (2de middelbaar) even getoond wat "find my android" kan.

Ze stond naast mij aan de pc en zag dat ik haar locatie kon zien, haar geconnecteerde wifi zag en zelfs de batterij status. Haar reactie "ma eih, oe vies!".

Ik heb dat al jaren gezegd. Het is oh zo veel complexer allemaal. Sorry dat ik, nogal vooringenomen, onmiddellijk over dutroux en andere vuiligheid reageerde.
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1235
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

Hmms, sommigen zien het idd nogal Gestapo :nono:

Je kan in deze technologie gebruiken om vrijheid te geven.

We hebben even zo'n Chinese watches gehad. Was superhandig voor een leeftijd van 8a9 jaar. Even met enkele vriendjes 100 meter verder op de zandbergen spelen en over 15 minuutjes terug, als ze niet terug waren kon je ze gewoon bellen zonder dat ze smartphone bij hadden. Super! Had ook iets James Bond-achtig :-) . Die geolocatie was brol op die toestelletjes.

Ergens uiteindelijk vastgelopen in de configuratie, nam het type sim-card niet meer aan.
Ging over volgend toestel:
https://www.bol.com/nl/p/mikamax-gps-ho ... 0063612631
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 962
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 72 keer

Ik begrijp echt niet waarom een kind van acht niet zou kunnen omgaan met een smartphone.

Dat is toch een generatie die al van in de kleuterklas op de pc en de tablet zitten?

Je kan toch behoorlijk wat troep filteren en de interesses van kinderen is ook behoorlijk braaf.

Geef die kleine toch een iphone net als haar klasgenootjes.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Beide dochters (begin lagere school) hebben een eigen GSM, maar gebruiken die - voorlopig - enkel als MP3 speler met bluetooth en een groot scherm.
Daarnaast hebben ze beide een tablet:
- eentje die niet op de wifi kan/mag, waar enkel 250Gb kinderanimatiefilmpjes en natuurdocu's op staan
- eentje die wél op de wifi kan/mag en waar ze in de realiteit enkel Ketnet op kijken

Het is een kwestie van tijd voor ze allerlei andere zaken op die tablet/smartphone willen doen en dan gaan we dat - net zoals hierboven al staat - binnen bepaalde grenzen toestaan.

Ik zie geen heil in "alles mag", "niets mag" of "gestapo".
Ergens een gulden middenweg, met inspraak van alle partijen - maar finaal beslissen wij als ouders natuurlijk.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Wat lees ik toevallig vandaag:
https://www.diyphotography.net/beware-y ... ts-camera/

Ik geloof de goede bedoelingen best maar ik wijs enkel op risico's, niet alleen technische. Ik hecht belang aan vertrouwen en privacy en dat is moeilijk te combineren met een toestel dat je overal kan volgen. De kinderen zullen het inderdaad snel gewoon uitschakelen of het niet horen als ze echt iets willen doen dat je niet mag weten maar ze zullen ook argwanender tegenover hun ouders zijn die hen volgen. Het feit of je het effectief doet speelt geen rol, het kan en dat is voldoende. Het is ook een signaal van je kan niet alleen je plan trekken want we moeten toezicht houden,altijd, overal.

Vroeger maakte je gewoon afspraken met je kinderen. Zo laat thuis. Brak je de afspraak, was het minder (lang) weg mogen tot je weer vertrouwen verdiend had.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

@Dizzy & @9livesuni hebben jullie kinderen ?

Daarnaast heb ik ondertussen voldoende info. Ik bekijk zeker het privacy/security aspect nog verder, want daar gaat het inderdaad ook wel een beetje om. En verder ... mijn dochter kan zeker (7 - binnenkort 8) nog niet om met een Smartphone. Thuis heeft ze wel een iPad trouwens, maar dat is in huiselijke kring en iets helemaal anders.

@Dizzy, de afspraken zijn er wel hoor ... anders zou het kind nu ook niet buitenmogen hé :) En ik heb nog de goesting, noch de tijd om constant te controleren
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Sasuke schreef:@Dizzy & @9livesuni hebben jullie kinderen ?
Jamaar, jamaar,...
Mocht ik kinderen hebben, 't zou ni waar zijn! :twisted:

=> einde conversatie.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 962
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 72 keer

Neen, maar wel een jonge vriendin waar ik zelf die evolutie met meemaak. Ik gun haar met veel plezier al jaren de hightech speeltjes, de ouders zijn daar iets minder mee gediend.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Kijk, als je zelf niet verantwoordelijk bent voor kinderen kan je je totaal, maar echt totaal niets inbeelden bij dat gevoel.

De keren dat ik mensen al heb horen zeggen "als ik kinderen ga hebben dan..."
99% van de keren is het anders uitgedraait.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

9livesuni schreef:Geef die kleine toch een iphone net als haar klasgenootjes.
Het klassieke argument... omdat een ander het heeft moet je het ook maar geven ?

Is trouwens niets nieuws... in onze tijd moest iedereen ook een Milet jas hebben omdat andere kinderen het hadden.

Ik heb zelf trouwens nooit zo'n jas gehad.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”