Korte schets: na het winkelen start ik de wagen (Peugeot 2008 van jaar 2017 en 56.000 km). Motor draait zeer onregelmatig en schokt en valt direct stil. Dagen voordien niets gemerkt tijdens het rijden qua sputterende motor, startproblemen, problemen bij optrekken, stationair draaien etc.
Tijdsverloop:
- omstreeks 20 u: tel. naar VAB en na meer dan 5 minuten gestresseerde operator aan de lijn. Heb tot 3x nummerplaat moeten herhalen tot ze mijn "dossier" vond waarin een verkeerd gsm nr vermeld stond, ondanks correcte gegevens op mijn VAB. Meegedeelde wachttijd: minimaal 2 uur
- na anderhalf uur, sms dat ik zou geholpen worden door een pechverhelpingsdienst met vermelding van naam die tot mijn verbazing niets met VAB te maken had.
- een kwartier later: tel. van pechverhelper in het Frans die nog eens vroeg wat het probleem was met de wagen. Nogmaals uitleg gedaan met nadien vraag of ik enig idee had wat de oorzaak kon zijn
![Beerchug :beerchug:](./images/smilies/icon_beerchug.gif)
- na 2 uur, opnieuw tel. in het Frans van pech verhelper die meedeelde dat hij zou vertrekken richting locatie van mijn wagen. Vermoedelijke du duur: 30 minuten.
- Na 2u30 minuten, pech verhelper ter plaatse die probleem constateerde met brandstoftoevoer. Wagen naar garage gesleept door betrokkene die me ook thuis afgezet heeft. Totale duur van de operatie 3 u.
- Heb bij VAB reisbijstandsverzekering met vervangwagen bij pech in heel Europa. Bij laatste verlenging enkel voor pechverhelping overschrijvingsformulier met verleningsmogelijkheid voor pechverhelping. Bij vraag naar formule met vervangwagen, antwoord van vAB dat ik recht had op een vervangwagen in België uit hoofde van eerder vermelde verzekering. Vond dit raar maar dacht dat ze het bij VAB zelf wel beter zouden weten. Dus gewoon lidmaatschap verlengd. Ook pech verhelper belde VAB zonder mij iets te vragen voor vervangwagen. Uiteindelijk gaf hij me zijn smartphone door (corona-proof uiteraard) omdat een dispatcher/supervisor me wou spreken nav. zijn vraag waar de vervangwagen moest opgehaald worden. De supervisor deelde me jolig mee dat ik er enkel recht op had in het buitenland. Discussie over tel. contact met hun helpdesk bij verlenging van mijn lidmaatschap, leverde natuurlijk niets op (had geen bewijs).
Dus wat mij betreft, adieu VAB bij vervallen lidmaatschap volgend jaar.
Ga mogelijkheden onderzoeken inzake DVV assistance (wegens omnium bij DVV) of Peugeot Assistance. Toevallig iemand ervaring met deze twee of andere aan te raden opties voor pechverhelping in mnimaal Benelux met garantie op vervangwagen?
Dank voor de reacties