Tadaam en VoIP (was: vergelijk betamax tarieven)

Plaats reactie
Free2be
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 27 aug 2020, 19:49
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Beste forum lezers,
ik heb onlangs een TADAAM modem en TV box in huis, voorlopig zeer tevreden over de werking.
Om de kosten verder te drukken, overweeg ik ook de vaste telefoon om te ruilen voor voip. Een vereiste is dat ik mijn vast nr kan overdragen, dat zou lukken bij de meeste Belgische providers. Nu een technische vraag, gaat dit lukken om via de Tadaam modem, voip te kunnen gebruiken, of moet ik er een router achter hangen en dan nog een vraag, dient dit dan dit een SIP router te moeten zijn?
Met welk draagbaar telefoontoestel zijn jullie tevreden? Ik overweeg: Gigaset C530 IP.

Verder lees ik dat er hier geregeld van provider gewisseld wordt, hoe zit dat dan met je vast nummer dat je hebt laten overzetten naar 'n provider, en daarna van provider veranderd voor een beter call tarrief?
MVG,
Roger
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

https://userbase.be/forum/viewforum.php?f=83

Genoeg info hier om je een heel eind verder te helpen. Gigaset heeft prima toestellen inderdaad voor voip telefonie. Betamax tarieven vergelijken heeft weinig zin vermits hun prijs al (belachelijk) laag is. Velen van ons hier hebben ooit voor OVH gekozen (zie onderschrift) om hun vast nummer te porteren. Succes :-)
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

betamax biedt nu ook 2€/maand onbeperkt bellen binnen BE aan. Helaas kan je volgens mij gn vast nr. meer laten verifiëren bij hen. vb. uw ovh nr.

Maar ik vind betamax ideaal voor mijn edpnet gratis nummer. incoming edpnet (gratis), outgoing betamax.

latency wss. ok voor voip? niet voor gamen althans

megavoip/callingcredit/freevoipdeal de interessantste dacht ik (afhankelijk van uw gebruik)

Ik gebruik fvd vroeger om enkel mobiel te bellen. (goedkoopst) megavoip goedkoper voor vast.
Free2be
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 27 aug 2020, 19:49
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Alvast bedankt voor de info. Een vraagje, de TADAAM modem heeft 1 lan aansluiting, dewelke momenteel via een switch mijn andere vaste toestellen toegang tot internet geeft. Wat ik van deze modem begrepen heb, kan je hier zeer weinig aanpassen, zoals poorten enz.. Gaat het hiermee lukken of dien ik alsnog een router achter deze modem te plaatsen en moet dit een SIP router zijn?
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Satsurfer maakt hier inderdaad een belangrijk punt ivm vastelijn oproepen: OVH stuurt deze door naar mijn Grandstream 1625 toestel (met smartphone redirect = ca 3 cent/minuut), en bellen naar mobiel doe ik met FreeVoipDeal voor ca 1 cent/minuut...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

ideaal als voip. mss. wifi uitschakelen op tadaam als dit kan en deze gebruiken?

Fritzbox 7360
€ 40,00
https://link.2dehands.be/m1570564104?ut ... ialbuttons

Bijna te mooi om waar te zijn...
Fritzbox 7530
€ 35,00
https://link.2dehands.be/m1591585669?ut ... ialbuttons

eigen vaste telefoon of dec-t aansluiten, of nog beter een fritz fon (C4/C5/C6)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Free2be schreef:Wat ik van deze modem begrepen heb, kan je hier zeer weinig aanpassen, zoals poorten enz.. Gaat het hiermee lukken of dien ik alsnog een router achter deze modem te plaatsen en moet dit een SIP router zijn?
Ja, geen probleem. Je hebt geen extra router of VoIP router nodig. Gewoon jouw Gigaset IP verbinden met de switch, en provider(s) instellen op de Gigaset.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

philippe_d schreef: Ja, geen probleem. Je hebt geen extra router of VoIP router nodig. Gewoon jouw Gigaset IP
Free2be schreef:Ik overweeg: Gigaset C530 IP.
:eek:

Zoals je hierboven kon lezen, hij heeft nog gn Gigaset. :-(

Vandaar dat ik fritzboxen voorstelde.

en met een fritz router heeft hij 3 vliegen in 1 klap (voor zelfde prijs ongeveer).

Soit, mij gelijk wat vraagsteller koopt.
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1235
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

In het verleden mijn nummer bij Weepee ondergebracht. Belgisch provider, steeds tevreden over geweest. https://voice.weepee.io/voip/tarieven/ . 5€ct excl btw/dag

Recent het nummer naar edpnet laten porteren (inbegrepen in het tariefplan). Verliep vlekkeloos, lijkt me redelijk gestandaardiseerd.
Free2be
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 27 aug 2020, 19:49
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Hmm, even de mogelijkheden van Fritzbox opgezocht, een All rounder zo te lezen. Als ik dit zou gebruiken, dien ik alsnog een voIP telefoon aan te schaffen of kan ik opteren voor andere mogelijkheden, ik wil thuis geen telefoon toestanden via m'n PC of smartphone, dus een draagbaar toestel is hiervoor aangewezen. Verder een vraag, als de TADAAM modem aangesloten is op 'n Fritzbox, kan ik dan via router instellingen, mijn IP camera's op verplaatsing gebruiken, hiervoor is een vast IP adres nodig en uiteraard dienen de nodige poorten geconfigureerd te worden. Wat mijn vast nummer overdracht betreft, kan ik dit wel regelen via 'n voIP provider en dan kiezen voor eventueel een goedkopere provider voor uitgaande telefoon gesprekken. Voorlopig is dit mijn inzicht, maar jullie kunnen we wel helpen om op het juiste spoor te raken!
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

begin alvast dit te lezen...
https://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=31606
Je kan ook gewone telefoon op fritzbox aansluiten. Wil je alle functionaliteiten, neem je de fritz fon.

goedkoopste in/out is ovh.fr

voor routerinstellingen laat ik de kenners reageren. :-D
Free2be
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 27 aug 2020, 19:49
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Bedankt voor de link, intussen de informatie gelezen! Die gigaset kan je natuurlijk ook aansluiten op 'n Fritzbox. Als ik mijn IP camera's zou willen benaderen buiten mijn thuisnetwerk, zal ik toch moeten gebruik maken van een router.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

Free2be schreef:Die gigaset kan je natuurlijk ook aansluiten op 'n Fritzbox.
zeker gelezen? want waarom moet je gigaset IP aansluiten, als je 10 voip accounts in fritzbox kan invoeren. :bang: da's de pointe van mijn verhaal. :-(

Ik betaalde 65€ op amazon.de vr mijn C6.

Maar als je zelf dec-t of vaste telefoon heb, kan je al ermee beginnen.
Free2be
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 27 aug 2020, 19:49
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Ok, of je je gewone draagbare huistelefoon op je fritzbox kan aansluiten (geen internet stekker), en deze via je Fritzbox alsnog als IP telefoon kan gebruiken, is dit natuurlijk een goede zaak. Maar zover was ik nog niet.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Dat werkt, gewone draagbare telefoon op Fritz!box via analoog, maar je zal allicht toch een aantal functionaliteiten missen.
Ten opzichte van een AVM handset bedoel ik.

Een voordeel van een Siemens Gigaset opstelling: die kan je gewoon meenemen en ergens anders inpluggen (vb op vakantie).
Edit: dat kan je met je TADAAM en Fritz!box natuurlijk ook. Had ik overgelezen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ik heb zelf de Fritz!Box niet vernoemd als mogelijke oplossing:
  • a) om te vermijden dat iedereen denkt dat ik aandelen heb bij AVM, of alleen de Fritz!Box ken.
    b) omdat jouw specifieke vraag ging over de Tadam router, en de weinig configuratiemogelijkheden (port forwarding), en of je hiervoor dan nog eens een aparte router nodig had.
Je kan natuurlijk een Fritz!Box (+ DECT) aansluiten op je Tadam, of een Gigaset IP, of beide ...
VoIP zou normaal moeten werken (tenzij Telenet bepaalde poorten afsluit op Tadaam).

Maar het probleem van de configuratiemogelijkheden (of gebrek aan) op de Tadaam box verdwijnt niet als je er een router achterzet. Je hebt dan dubbele NAT, en je moet alsnog poorten openzetten als je jouw IP camera's op verplaatsing wil gebruiken ...

Misschien kan je die vraag beter posten in het Tadaam topic, daar zitten gebruikers met ervaring met de Tadaam box (hier off-topic).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Free2be
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 27 aug 2020, 19:49
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

OK, ik zal me eerst moeten verdiepen in de mogelijkheden van de Tadaam modem, of hier poorten open staan om via voip te kunnen bellen..
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

satsurfer schreef:
Free2be schreef:Die gigaset kan je natuurlijk ook aansluiten op 'n Fritzbox.
zeker gelezen? want waarom moet je gigaset IP aansluiten, als je 10 voip accounts in fritzbox kan invoeren. :bang: da's de pointe van mijn verhaal. :-(
Mijn FB staat aan de voorgevel, niet bepaald een centrale locatie om een goeie DECT dekking te hebben tot in de tuin (ik bel nooit in de voortuin :)).
Dus de FB aan de NTP2007van Belgacom en in de living het DECT basisstation, met ontvangst tot in de tuin.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

Ik doelde dat hij geen IP telefoon & fritzbox moest kopen. :eek:

mij id garage en geen probleem met ontvangst (3 muren tussen)

Pointe is een dec-t station uitschakelen (energiebesparing), daar er reeds in fritz ene zit.

en een basistation/dec-t telefoon van een ander merk geeft niet zelfde functionaliteiten/sound quality. :-(

wel dure dec-t repeater :eek:
https://nl.avm.de/producten/fritzdect/f ... -gegevens/
Free2be
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 27 aug 2020, 19:49
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Even terug online..Het is te zeggen..
Intussen een Gigaset N300A IP en handset C570HX aangesloten.
VoIPTiger als provider gekozen.
Voorlopig nog geen nummer overdracht aangevraagd, eerst wil ik overtuigd zijn van het gebruik.
Na het een en ander ingesteld te hebben via PC op de N300A IP, kan ik bij het kiezen van een nummer, niet uit bellen, ik krijg telkens een bezettoon.
Al geprobeerd met +32 en ook zonder, geen verschil.
De IP lijn is aangemeld en verder vind ik geen storing.
Iemand een idee?
Ik denk dat het heeft te maken met het uitgaand nummer dat ik heb toegekend, mijn vast nummer dat ik momenteel nog via Telenet heb.

MVG,
Roger
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

[Mod]
Discussie over Tadaam en VoIP afgesplitst (heeft niets te maken met betamax tarieven)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Free2be schreef:Na het een en ander ingesteld te hebben via PC op de N300A IP, kan ik bij het kiezen van een nummer, niet uit bellen, ik krijg telkens een bezettoon. Al geprobeerd met +32 en ook zonder, geen verschil.
De IP lijn is aangemeld en verder vind ik geen storing.

Ik denk dat het heeft te maken met het uitgaand nummer dat ik heb toegekend, mijn vast nummer dat ik momenteel nog via Telenet heb
Zou het kunnen te maken hebben met het belkrediet?
Voor zover ik begrijp werkt VoIpTiger als volgt:
  1. Je moet eerst een (hoofd) account aanmaken, en hierop een bepaald bedrag aan belkrediet storten.
  2. Dan moet je voor iedere lijn of toestel een aparte SIP account aanmaken.
  3. Daarna moet je een (deel) van je belkrediet overzetten naar deze SIP account.
Pas dan kan je via deze SIP account uitbellen?

In ieder geval denk ik dat het met de VoipTiger instellingen te maken heeft, en niet met de Tadaam modem.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Aan Tadaam zal het niet liggen. Is gewoon een internetverbinding die toevallig via 4G is. Heb 6 maanden Tadaam & Siemens Gigiaset voip gebruikt zonder problemen. Met WeePee en ook een poosje met OVH en nog een paar andere.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

heist_175 schreef:Mijn FB staat aan de voorgevel, niet bepaald een centrale locatie om een goeie DECT dekking te hebben tot in de tuin (ik bel nooit in de voortuin :)).
Dus de FB aan de NTP2007van Belgacom en in de living het DECT basisstation, met ontvangst tot in de tuin.
satsurfer schreef:wel dure dec-t repeater :eek:
https://nl.avm.de/producten/fritzdect/f ... -gegevens/
Nog eens terugkomen op het uitbreiden van je DECT bereik:
  1. Een oude (2de-handse?) Fritz!Box 7390, 7270 of 7240 kan als pure DECT Repeater ingesteld worden.
    Die hoeft niet verbonden te zijn met het netwerk van de DECT master (via LAN of WLAN).
    Voordeel van een DECT repeater is dat er automatisch geroamd wordt tussen de 2 DECT basisstations, ook tijdens het gesprek!
    Op een Fritz! DECT toestel zie je met welke basis je verbonden bent (1, 2).
    Deze functie is alleen beschikbaar op de bovengenoemde Fritz!Boxen.
  2. Iedere andere Fritz!Box met DECT basis (7xxx) kan als IP Client (via LAN of WLAN) met de eerste Fritz!Box verbonden worden.
    Op de eerste Fritz!Box moet je dan een IP phone aanmaken, en de tweede Fritz!Box instellen als SIP Client.
    Dan kan je via de 2de Fritz!Box gebruik maken van alle in- en uitgaande lijnen van de eerste Fritz!Box.
    Nadeel: je kan niet roamen (iedere Box heeft zijn eigen DECT toestellen), je kan wel manueel de basis switchen.
  3. Last but not least: recente Fritz!Boxen (OS 7.xx) kunnen als Mesh Repeater ingesteld worden (via LAN of WLAN) op één Mesh Master Fritz!Box.
    Hierbij worden alle telefonie instellingen van de mesh master automatisch overgenomen door de mesh repeater.
    Je kan dan ook de DECT basis van de mesh repeater Box gebruiken om te bellen.
    Zelfde nadeel als voorgaande: geen roaming tussen de 2 basisstations
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Free2be
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 27 aug 2020, 19:49
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Aan de Tadaam modem twijfel ik ook niet, die moet het toelaten om via voIP te kunnen bellen. Ik denk dat er instellingen in de Gigaset basis verkeerd staan ingesteld, maar er zijn zoveel mogelijkheden om hier mee te gaan stoeien, dat ik het noorden verlies! Even wat screenshots van de instellingen doorgestuurd naar VoIPTiger, afwachten of zij zien wat ik verkeerd heb ingesteld. De Fritzbox optie laat ik nog even rusten, dit zou enkel voor mij kunnen indien ik mijn IP camera's er mee kan aansturen buiten mijn thuis netwerk. Hier vrees ik voor, omdat je geen poorten kan open stellen op je Tadaam modem.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Indien nog niet gedaan zou ik eens experimenteren met de optie 'STUN-server gebruiken'.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

STUN heeft alleen zin bij inkomende gesprekken (die door de firewall moeten).
Voor uitgaande gesprekken zou dit eigenlijk niets mogen uitmaken.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

mss. kan wat googlen ook helpen. :-D
https://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=58251

Afbeelding

Afbeelding
Free2be
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 27 aug 2020, 19:49
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Bedankt voor de terugkoppeling. Intussen werkt alles naar behoren, nog even wachten voor de nummer overdracht.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

mss. zeggen waarom het werkt, kan handig zijn voor toekomstige vraagstellers. :eek:
Free2be
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 27 aug 2020, 19:49
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Volgens mij hebben ze bij VoipTiger de zaak op "ON" gezet en probleem opgelost. Ik heb voor de rest geen instellingen aangepast. Gisteren mijn nummeroverdracht aangevraagd, normaal zou dit lukken in enkele dagen..
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”