In eerste instantie had ik nog een Miktrotik hAP mini liggen en hij heeft een hAP lite gekocht (omdat voor een L2 bridge op 802.11RO beide RouterOS moeten draaien).
Hij draait zijn hAP als AP op het verdiep aan de straatkant en ik een client naast de voordeur in de elektriciteitskast (vlak bij de omvormer van de zonnepanelen...), pakweg zo'n 30m met twee buitenmuren.
Een schets: De signaal waarden op mijn client (na wat richten op 2.4GHz): 69 TX /62 RX dBm
Er rijdt ook een lijnbus door de straat, maar ik denk niet dat die en grote invloed heeft (mogelijk zitten we er net boven).
Een speedtest geeft 5-10Mbps.
Gezien we bij thuiswerken soms wat meer nodig hebben zou ik dit willen optrekken, maar ik zou de overbuur verdere 'kosten' willen besparen en zelf kijken wat ik kan doen.
Ik dacht aan een Mikrotik SXT 2 (directioneel) of een GrooveA met meegeleverde Omnidir antenne. Deze zouden nog in mijn elektriciteitskast kunnen passen. Maar, ik kan eventueel ook de garage gebruiken (ook line of sight van 55m) en daar een buitenbevestiging doen (maar dan kan/moet ik een paal monteren, aarding voorzien, boren, ... heel wat meer werk, liever niet dus).
Een snelle test met de hAP mini in de garage (achter glas) gaf niet direct een beter resultaat dan aan de voordeur.
Iemand met ervaring? Kan ik deze link(snelheid) verbeteren door aan mijn kant ander materiaal te voorzien? Wat kan ik verwachten? Wat raden jullie aan?
Bonus van een paal aan de garage is dat ik misschien onze kerktoren (900m) kan zien waar er wirelessbelgium beschikbaar is... maar dat is voor een andere keer