Edpnet-klanten meest tevreden over hun internetsnelheid

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

luukske
Plus Member
Plus Member
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 mei 2020, 12:33
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 17 keer

Ik zou willen dat ik me erbij aan kon sluiten. Momenteel voor de derde keer bezig om de fout uit mijn lijn te halen (1x bij Scarlet, 2x bij Edpnet).Al 2 maal de volledige binnenaansluiting vervangen omdat daar standaard de schuld aan wordt gegeven (1 meter kabel en een dsl-modem). Er was zelfs een technieker die onmiddellijk de Fritzbox de schuld gaf en weer is vertrokken, terwijl een bbox exact hetzelfde probleem heeft.
Nu maar hopen dat de derde keer de goede keer is.
dragonflo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 734
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 22 keer

Dat verwondert mij ook niet echt. Zowel op de productpagina als tijdens het bestellen krijg je jouw theoretische snelheid te zien. In 95% van de gevallen zal je dan ook niet bedrogen uitkomen.
Gebruikersavatar
monty_burns_007
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 47
Lid geworden op: 07 mar 2010, 19:09
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Nochtans biedt Proximus Internet Start aan max. 50/4 terwijl bij Edpnet is het gelijkaardig "light" VDSL abonnement XS maar max. 20/2.
Het zullen dan wel niet de Edpnet XS klanten zijn in deze enquete, maar de XL of Fiber klanten die tevreden zijn over hun snelheid.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben zelf Edpnet XS klant en ben zeer tevreden met het ongelimiteerd datavolume en ook de lagere prijs voor hun light versie tov. PX. Snelheid is iets anders, upload van 2 is maar pover tov. de verdubbeling bij Proximus, vooral voor telewerk. Prijsverschil moet ergens zitten zeker?

Verder zeer merkwaardig dat 2 Providers die fysiek hetzelfde netwerk/infrastructuur gebruiken zijn net de uitersten in de enquete. Begrijpen wie kan.
Misschien heeft men zich vergist in de enquete : "tevreden over datavolume" ipv. snelheid. :-D

En laatst but not least zoals luukske terecht meldt, van zodra er een probleem is met de lijn, begint het zwartpieten spel over bv. een slechte VDSL verbinding. Sukkel zelf al sinds sept 2019 met een slechte lijn met wisselende SNR waardes. Lijntesten tonen een kortsluiting naar lijn B op het randje. Edpnet doet niks hieraan aangezien er nu toevallig minder disconnects zijn tov. vroeger en de voorgestelde 20/2 snelheid wel gehaald wordt. (wiliswaar jojo op unrecoverable errors en SNR). Enige reden dat ik er nu geen verder punt van maak is dat de disconnect (vroeger 4 a 6 per dag) nu voorlopig voorbij lijken.

De "vrije" keuze van Leverancier onafhankelijke hardware zoals de Fritzboxen is dan wel een plus voor Edpnet en je krijjgt een gratis vaste lijn om te bellen via VOIP.

Verder is Edpnet héél open over issues en eventuele problemen op hun of PX netwerk wat techneuten wel apprecieren.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Vele jaren geleden was ik edpnet klant, toen moest je nog 10 euro bij betalen voor raw copper. Dan naar Proximus overgegaan toen ik verhuisd ben ongeveer 10 jaar geleden. Ik had een Proximus start met een 50/4 profiel en 100 giga download. Dan paar maanden Orange easy internet @home en sinds april of zo weer edpnet klant met een 100/35 profiel en onbeperkte download voor 35 Euro. Mij hoor je zeker niet klagen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Ik zou maar al te graag ieder jaar naar een andere provider overstappen mocht het zo simpel zijn als de elektriciteitsmarkt. Maar het gebrek aan tv providers limiteert de keuze zodanig dat ik na 11 jaar(!) op Scarlet One nog steeds geen zicht heb op een betere deal.
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 370
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 38 keer

monty_burns_007 schreef:Het zullen dan wel niet de Edpnet XS klanten zijn in deze enquete.
Tevreden zijn is voor mij: levert de leverancier wat hij belooft? In mijn geval (XS) is dat het geval, ik krijg perfect waar ik voor betaal, nl. 20/2 en onbeperkt.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

@cptKangaroo

Misschien interessant om op de komst van deze stick te wachten, icm Scarlet Loco eventueel:

https://tweakers.net/nieuws/167658/xiao ... stick.html
https://www.homecinemamagazine.nl/2020/ ... -tv-stick/
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Als de overheid een verplichting zou instellen dat ieder tv kanaal dat in België getoond wil worden, ook beschikbaar moet zijn via een online dienst (met verdere minima/maxima qua resolutie, geluid, prijs, opnamemogelijkheid, etc.), dan pas zie ik een IP-TV oplossing als volwaardige concurrent van "gewone tv".

Zelfs bij een overstap naar Scarlet Trio lever ik al een hoop tv zenders in (misschien wel meer dan de helft?), en dat is ook niet spectaculair goedkoper.
pluim
Member
Member
Berichten: 98
Lid geworden op: 13 apr 2020, 14:03
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 12 keer

monty_burns_007 schreef:Nochtans biedt Proximus Internet Start aan max. 50/4 terwijl bij Edpnet is het gelijkaardig "light" VDSL abonnement XS maar max. 20/2.
Ik denk dat de meeste klanten van EDPnet al iets van technisch inzicht of interesse hebben. De doorsnee klant kent hun misschien niet eens, of zoekt liever naar iets met tv in het pakket.

Zoals iemand hier al aanhaalde, EDPnet communiceert wel altijd heel eerlijk over de te verwachten snelheden. De upload is één ding, maar ik denk dat voor heel veel mensen 20 Mbps download eigenlijk echt wel volstaat (ook al snappen ze dat zelf niet).

Zelf voor de meeste gezinnen is de 200 of 300 Mbps die Telenet bv. aanbiedt eigenlijk echt overbodig.
+ dat veel dan nog gewoon met de wifi van hun modem in de kelder of garage verbinden, of er verouderd apparatuur achter plaatsen (goedkope repeater, 100Mbps-switch, ...). Die mensen gebruiken (onbewust) niet waarvoor ze betalen, zien teleurstellende resultaten wanneer een Test-Aankoop-artikel hun aanmoedigt om een speedtest te doen, ...
An easily-interested brunette who loves to explore the unfamiliar :curt:
Erika
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 jul 2020, 20:22
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Als er een mogelijkheid zou zijn van 20 download en 10 upload zou ik daar zeker voor kiezen als de prijs tussen de 2 bestaande zou vallen.

De 2 upload bij edpnet is te weinig voor thuiswerk met meerdere personen
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

@Erika. Dit bestaat niet. Internetabbo's zijn niet 'à la carte' te kiezen. 20 DL met meerdere personen. Als je met meerdere gaat videoconferencen, ga je ook niet veel over hebben. 20 DL is via wifi geen 20 he!
wied schreef:@cptKangaroo

Misschien interessant om op de komst van deze stick te wachten, icm Scarlet Loco eventueel:

https://tweakers.net/nieuws/167658/xiao ... stick.html
https://www.homecinemamagazine.nl/2020/ ... -tv-stick/
Kunnen we on-topic blijven a.u.b.? Gaat hier niet over tv-abbo's of IPTV.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Snelheid maar geen volume, snelheid maar geen tv, tv-only absurd duur, tv maar enkel samen met mobiel abo, blablabla... Testaankoop slaat de bal voor de zoveelste keer mis door enkel op snelheid te focussen. Het tv aanbod wordt gebruikt om de markt vast te pinnen, en ook technisch gezien gebruiken de duopolisten tot de helft van hun netwerk om hun eigen tv product te kunnen slijten.

Mocht EDPnet een IPTV abo aanbieden, dan nog zouden ze geen toegang hebben tot het deel van het netwerk dat speciaal voor tv gereserveerd is.
dragonflo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 734
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 22 keer

Testaankoop doet zo een tests en enquêtes expres op die manier. Waarschijnlijk wouden ze Telenet als winnaar. Vervolgens contacteren ze het best scorende bedrijf met de mededeling dat ze de beste zijn. Als het bedrijf hier wil met adverteren of uitpakken dan moet er betaald worden.

Testaankoop doet wel meer bedenkelijke zaken.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

...Mocht EDPnet een IPTV abo aanbieden...

Waarom zouden ze, hun XS-aanbod laat ons gratis TV zenders "onbeperkt" streamen :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
yuan_lee86
Member
Member
Berichten: 90
Lid geworden op: 24 jan 2007, 13:03
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Daar ben ik nog steeds naar op zoek die en gebruikersvriendelijk en live kijken mogelijk en zonder hickups werken (voor zenders vier/vijf/zes)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

monty_burns_007 schreef:Nochtans biedt Proximus Internet Start aan max. 50/4 terwijl bij Edpnet is het gelijkaardig "light" VDSL abonnement XS maar max. 20/2.
Het zullen dan wel niet de Edpnet XS klanten zijn in deze enquete, maar de XL of Fiber klanten die tevreden zijn over hun snelheid.
Als je weet dat er afgerond 5 miljoen internet aansluitingen zijn in België, en meer dan 10 miljoen internet gebruikers, dan denk ik dat een steekproef bij 18.000 klanten te klein is om daar conclusies uit te trekken.
Het verschil tussen 81% (EDPNet) en 76% (Telenet) is niet significant, gezien het kleine aantal EDPNet gebruikers in zo'n steekproef?

PS. Een klant die 20/2 krijgt kan toch ook tevreden zijn over zijn snelheid: hij krijgt waarvoor hij betaalt ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Idd zoals philippe zegt. Je hebt de keus welke snelheid je wel belangrijkste is welke snelheid je effectief haalt die je tevredenheid voed.
Fentimento
Plus Member
Plus Member
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 feb 2018, 18:14
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 4 keer

*-*
Laatst gewijzigd door Fentimento op 20 sep 2020, 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

yuan_lee86 schreef:Daar ben ik nog steeds naar op zoek die en gebruikersvriendelijk en live kijken mogelijk en zonder hickups werken (voor zenders vier/vijf/zes)
Off-topic, daarom deze link:
https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=56&t=56975
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

Ik denk dat de verklaring (grotendeels) als volgt is:
Mensen die voor EDPNet of een andere kleine speler kiezen, hebben daar een meer bewuste keuze voor gemaakt dan het gros van de klanten die bij de grote spelers als telenet en proximus zitten. Telenet en proximus zijn zowat de standaard keuzes die iedereen kent, EDPNet is minder bekend bij het grote publiek. Enkel bij wie moeite doet om ISP's te vergelijken of specifiek naar alternatieven zoekt zal EDPNet bekend in de oren klinken.

Mensen die voor EDPNet kiezen zulen dus over het algemeen beter geïnformeerd zijn welk product ze nemen en wat de voor- en nadelen ervan zijn. Het is dan ook logisch dat er een grotere klanttevredenheid is als je voor jezelf beslist dat je een betere keuze hebt kunnen maken dan de standaard keuzes. Als deze mensen niet krijgen wat ze verwacht hadden zijn ze uiteraard ook snel terug weg want als je durft te switchen naar een kleine speler is stap in de andere richting helemaal geen probleem.

Ook vermoed ik dat de gemiddelde IT- en netwerkkennis wel iets hoger zal liggen bij de EDPNet klant dan bij de telenet en proximus klant waardoor zaken als slechte snelheid door slechte wifi beter gerelativeerd kunnen worden en eventueel zelf zelf opgelost.

Dit vind ik wel bijzonder in een artikel over snelheid:
Dit kan mee verklaard worden door de vrijheid die Edpnet haar klanten biedt op het vlak van hardware-keuze. Edpnet-klanten kunnen namelijk zelf hun modemrouter kiezen zolang die aan bepaalde voorwaarden voldoet. Bij andere operatoren ben je bijna altijd verplicht de hardware te gebruiken die ze meeleveren bij de installatie.
Dat kan inderdaad één van de troeven zijn waarom iemand voor EDPNet kiest maar zoveel vrijheid hebben we nu ook weer niet (enkel de modellen en firmware die door proximus gewhitelist zijn) en dat is toch iets anders dan tevreden zijn over je snelheid.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
Erika
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 jul 2020, 20:22
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

yuan_lee86 schreef:Daar ben ik nog steeds naar op zoek die en gebruikersvriendelijk en live kijken mogelijk en zonder hickups werken (voor zenders vier/vijf/zes)
Kijk eens bij https://www.tv-vlaanderen.be/tv-via-int ... -tv-light/

Werkt goed eenmaal de trage klantendienst in actie schiet om je account te geven
satsurfer schreef:@Erika. Dit bestaat niet. Internetabbo's zijn niet 'à la carte' te kiezen. 20 DL met meerdere personen. Als je met meerdere gaat videoconferencen, ga je ook niet veel over hebben. 20 DL is via wifi geen 20 he!
Natuurlijk bestaat dat niet, zou hun minder geld opleveren omdat vele mensen dan deze keuze zouden nemen.
Is dus een slimme zet om het niet aan te bieden

En met 20 down heb je heus genoeg als je met meerdere videoconferencing doet.
Het is de up die meer dan 2 vraagt in dat geval.

En waarom zou het via wifi ineens trager zijn?
Hier via kabel en wifi helemaal dezelfde snelheid
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

...MaT schrijft: Mensen die voor EDPNet of een andere kleine speler kiezen...

Daar ligt precies mijn bezorgdheid/aarzeling om voor EDPnet te kiezen! In dit monopolie-landje zien we regelmatig dat kleine vissen opgegeten worden door de (2) grote vissen :-(
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

Waarom zou je je daardoor laten tegenhouden?

In een worst case scenario gebeurd dat inderdaad en ga je terug naar de grote speler waar je nu al bij zit?
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

dragonflo schreef:Testaankoop doet wel meer bedenkelijke zaken.
Zoals hun snelheidstest gedoe indertijd. Dat ze de prijzen voor de internet abbo's wouden aankaarten met speedtests... welke ze wouden dat je via wifi e.d. deed.
Welke ze daarna als ammo gebruikten richting de ISP's terug en dat je prijs verminderd zou worden tegenover wat je nu betaalt.

Ik moet je niet vertellen hoe dit afgelopen is.
Niet zoals ze dachten is het meeste dat ik kan zeggen :lol: .
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Premium Member
Premium Member
Berichten: 724
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 90 keer

GuntherDW schreef:
dragonflo schreef:Testaankoop doet wel meer bedenkelijke zaken.
Zoals hun snelheidstest gedoe indertijd. Dat ze de prijzen voor de internet abbo's wouden aankaarten met speedtests... welke ze wouden dat je via wifi e.d. deed.
Welke ze daarna als ammo gebruikten richting de ISP's terug en dat je prijs verminderd zou worden tegenover wat je nu betaalt.

Ik moet je niet vertellen hoe dit afgelopen is.
Niet zoals ze dachten is het meeste dat ik kan zeggen :lol: .
Zelfs zonder wifi waren hun testen gewoon gemanipuleerd. Ik kwam bekabeld zo’n 30% trager uit via TA, dan via Ookla of andere speedtesten.

Edit: nog steeds blijkbaar.

Test aankoop:
Gemiddelde metingen
Download Info 189,624 Mbps
Upload Info 29,648 Mbps
Latentie Info 7 ms

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”