wegwerking wachtlijsten mensen met een beperking.

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Hallo,

Zoals jullie weten is er een immens groot budgettekort aangaande de wachtlijsten overal maar ook bij de mensen met een beperking.

Er is onlangs een commisie geweest van prioriteitengroep 3 https://www.vlaamsparlement.be/commissi ... ag/1397520

Er zijn 3 prioriteitengroepen:
Prioriteitengroep 1 die het snelste hun budget krijgt.
Prioriteitengroep 2 die een perspectief heeft van vaak tot 10 jaar of meer tegen dat hun budget beschikbaar is.
prioriteitengroep 3 die een veel langer perspectief heeft en dus heel lang moet wachten.

Ze willen nu vanuit de regering een beeld krijgen wat prioriteitengroep 3 bevat van personen en wat hun zorgnood vandaag nog is. Er staan meer dan 11000 mensen op die wachtlijst.

Wat vinden jullie van dit voorstel van de regering, de prioriteitengroepen an sich en de rest?

Persoonlijk is het momenteel budgettair onhaalbaar voor de regering om die wachtlijsten weg te werken(het gaat om 1,5 miljard tot 2 miljard euro naast de inspanningen die nu geleverd worden per legislatuur)
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Het is natuurlijk een moeilijk maar ook smerig verhaal

de vlaamse overheid heeft de afgelopen 2j een dozijn sociaal assistentes gestuurd naar mij die allemaal hetzelfde kwamen doen.
mijn zorgnood inschalen en kijken wat ik wel en niet kan. Neen, niet 1 iemand sturen en samenwerken, allemaal diensten die volledig onafhankelijk van mekaar werken en geld opslorpen

ze gebruiken dus hun eigen tabellen, modellen en vragenlijsten om dan op een hopeloos hoog bedrag uit te komen.
als je dat bij 15 000 mensen doet kom je uiteraard uit op ridicuul hoge bedragen. Dat hoog bedrag misbruikt men nu om te zeggen dat het zeker niet kan

maar ook dat hoog bedrag is een dubbele
iemand krijgt een handicap en vroegere werd ge naar de instelling in uw buurt gestuurd. Ge had geen keuze, nu heeft men dat in geld vertaalt en doet men alsof de gehandicapten dat zomaar op de rekening gestort krijgen.

Priorgroep 1: dat is een wachtlijst van 2j
Priorgroep 2: daar worden momenteel de aanvragen eind 2015/begin 2016 afgehandeld (daar zit ik)
priorgroep 3: daar is men nu aan de aanvragen bezig uit het jaar 2001/2002

tot slot is er nog de noodgroep
een zwaar gehandicapt kind zit maar in groep 2 omdat zijn ouders voor hem zorgen. Als diens ouders ouden sterven kan hij in de noodgroep doorschuiven.

wat ik vind?
stel u voor dat jij kanker hebt, x aantal sociaal assistentes keuren uw chemo goed (die procedure duurt ene jaar) en dan stuurt de overheid u een brief dat ge op de wachtlijst staat en nog een jaar of 4 moet achten voor ge uw chemo krijgt.
Het probleem lost zich voor hen vanzelf op hé
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

Ik zit met een toewijzing van prioriteitengroep 2 in 2017. Maar ik zat nog onder MFC dus ik heb dat budget tot in 2018 niet gekregen want het MFC budget was veel hoger dan het pvb dat ik nu heb.

Nu zit ik met een voorlopig budget van 12 punten die eigenlijk tekortschiet. Voor mij zou 24 of 25 punten ideaal zijn(mijn budget is vastgelegd op 50 punten als ik het definitief zou krijgen)

Dus sommige mensen schatten ze te hoog in.
1207
Elite Poster
Elite Poster

boonpwnz schreef: Dus sommige mensen schatten ze te hoog in.
oneens
men heeft bewust een systeem gekozen om uit te komen op die hallucinante bedragen en daarna te zeggen dat het niet betaalbaar is.
Dat gaat neit over te hoog of te laag, dat is doelbewust op voorhand al de paraplu en het excuus inbouwen om niets te moeten doen

Hde complexiteit vh systeem is eveneens een doelbewuste beleidskeuze om hulpbehoevenden niet te moeten helpen. diegenen die verzuipen in de bureaucratie halen de eindmeet niet

men wil in Vlaanderen mensen niet helpen en dat vooral uitbesteden aan die hun familie.
dragonflo
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 22 keer

Vlaamse materie, vlaanderen stemt economisch rechts. In dit rechtse denkbeeld is er geen plaats voor sociale zekerheid. Je mag al blij zijn dat je iets krijgt. :lol: Als je iets wil moet je er zelf voor werken of je familie moet je maar ondersteunen ipv naar de overheid te kijken. Dit zal in de toekomst niet verbeteren.

Ik ben dus niet verwonderd dat dit geen prioriteit heeft en het zo slecht loopt. De bevolking krijgt waarvoor ze stemde. Vlaanderen zal in het stemhokje toch andere bolletjes moeten inkleuren voor dit opgelost zal geraken.
Laatst gewijzigd door dragonflo 28 jun 2020, 12:51, in totaal 1 gewijzigd.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

dragonflo schreef:Vlaamse materie, vlaanderen stemt economisch rechts. In dit rechtse denkbeeld is er geen plaats voor sociale zekerheid. Je mag al blij zijn dat je iets krijgt. :lol: Als je iets wil moet je er zelf voor werken of je familie moet maar je ondersteunen ipv naar de overheid te kijken. Dit zal in de toekomst niet verbeteren.

Ik ben dus niet verwonderd dat dit geen prioriteit heeft en het zo slecht loopt. De bevolking krijgt waarvoor ze stemde. Vlaanderen zal in het stemhokje toch andere bolletjes moeten inkleuren voor dit opgelost zal geraken.

Nee, laat het maar zo, mijn belastingen zijn al meer dan hoog genoeg :wink:
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

Maar dit heeft niets te maken met belastingen.
µ
Bedoel vroeger was dit federale materie en liep het redelijk en nu loopt het helemaal mis nu het vlaamse materie is :roll:
1207
Elite Poster
Elite Poster

Gray schreef: Nee, laat het maar zo, mijn belastingen zijn al meer dan hoog genoeg :wink:
Verspilling tegengaan is niet persé belastingen verhogen

Zoals gezegd
Breekt gij uw been wordt ge geholpen met vips

Het vlaamse model is een bureaucratische lijdensweg om aan gips te geraken voor dat been. Al die tussenniveaus zijn met het geld weg en alles privatiseren maakt nog eens alles duurder.

Dragonflo heeft gelijk
Miserie in rusthuizen is daar ook een gevolg van

Vandaag een stukje rond milieupremie. Te ingewikkeld maar hoeveel mensen beseffen dat ook dit heel bewust beleid is? Maak het moeilijk want da is een automatische besparing
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”