Servers toegelaten?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Ik was aan het rondneuzen in de algemene voorwaarden maar kon niet direct iets terugvinden of het wel/niet toegelaten is om servers te draaien op je vaste verbinding.. iemand een idee?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Interessante vraag. Denk dat dit document relevant is, pagina 10
https://www.orange.be/sites/b2c/files/g ... _tv_nl.pdf

Het staat er niet in dat het verboden is. Er staan wel een paar zaken in die bruikbaar zouden kunnen zijn om het te verbieden. Al zal dat afhangen wat je doet met die server.
en zijn exclusief voorbehouden voor privégebruik en gebruik in de familiale kring.
.. en de punten 3.2 over het niet gebruiken voor illegale, immorele , obscene , lasterlijke , etc activiteiten.

Lijkt mij dat zolang het niet-commercieel is en niet hinderlijk technisch gezien noch illegaal dat het moet kunnen. In theorie natuurlijk.

De echte vraag is vooral; heeft Orange (of welke ISP) hierover eigenlijk al eens moeilijk gedaan over zoiets?

Want uiteindelijk; stel je de een server draait die perfect legaal is en dat je van uw ISP te horen krijgt dat die daar anders over denken, zelfs al zie je daarvoor geen dekking in de algemene voorwaarden om daar een probleem van te maken... leg het maar uit aan je ISP, aan die anonieme klantendienstmedewerker.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

Waarom zouden ze moeilijk doen als het niet ingaat tegen de algemene voorwaarden?
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

MaT schreef:Waarom zouden ze moeilijk doen als het niet ingaat tegen de algemene voorwaarden?
Wel, het is hypothetisch natuurlijk. Meest waarschijnlijke lijkt mij dat ISP's zich niet niet mee gaan bezighouden voor zover ze er geen klachten over krijgen die ze moeilijk kunnen negeren of ze op een of andere wijze er technisch gezien last of betekenisvolle onkosten door hebben.

Het is niet zinvol uw klanten te gaan ergeren als daar geen reden voor is. De enige reden die ik kan bedenken is een hoge leidinggevende bij een ISP die desondanks er objectief geen reden voor is dat te doen toch besluit die opdracht te geven.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

Die leidinggevende heeft geen poot om op te staan in dat geval ;)
Ik zie echt geen reden om hier schrik van te hebben? Als ze iets willen verbieden dan komt dat wel in de algemene voorwaarden te staan.

De vraag is volgens mij eerder: is de server die de TS wil draaien comform de algemene voorwaarden?
Daarvoor moeten we weten wat de TS van plan is met zijn server.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Het gaat hier inderdaad over niet-commerciēle doeleinden en legale content - kleine webserver - in 1e instantie om wat dingen te testen, misschien laat ik het ook draaien - don't know yet. Ook enkel toegankelijk via cloudflare.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Wordt daar nog fel naar gekeken?
Weet dat vooral telenet vroeger berucht was (vooral omdat dat de simpele was voor "always on" thuis) en ook kotnet maar echt concurrentie voor pro verbindingen is dat toch niet.
Denk dat het eerder gaat om problemen met geblackliste mailservers etc af te wenden.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Maar dat ondervangen ze toch door poort 25 te sluiten op verbindingen met dynamisch IP-adres?
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

tien schreef:Wordt daar nog fel naar gekeken?
Ik denk het niet. Maar als er iets specifiek hard in de policy staat, dan laat ik het liever voor wat het is ;)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Gewoon negeren.
Een "server" is nu niet direct iets dat men makkelijk detecteert, zeker niet als je non standard poorten gebruikt.

Overigens, als het enkel voor eigen gebruik is, raad ik aan om te overwegen om het enkel toegankelijk te maken via vpn.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Een 'internet service provider' heeft gewoon toegang tot het internet te geven.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Irrelevant als hun voorwaarden duidelijk zou omschrijven dat het niet mag. Want door diensten af te nemen ga je akkoord met de voorwaarden.

In deze staat het dus niet, dus ok.

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

En wat is dan het 'draaien van een server'? Allemaal heel vaag hoor.
Destijds mocht het zogezegd van Telenet ook niet. Ondanks dat ik in de kleine letters er niets van terug vond.

Gaat mijn elektriciteitsleverancier ook bepalen welke toestellen ik mag gebruiken en welke niet? Dan zou het kot toch te klein zijn, niet?
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Kwestie van even twee totaal verschillende diensten te gaan vergelijken...
Een mogelijke definitie zou zijn: "het verschaffen van internet-diensten tot derden op je consumenten internet abonnement".

Verder mag je ook niet zomaar gelijk welke toestellen op je electriciteitsnet hangen: denk maar aan omvormers, welke toch wel moeten voldoen aan de regelgeving van België. Ga je daar tegen in, en je veroorzaakt problemen...

Nu, dit is compleet off topic.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

devilkin schreef:Een mogelijke definitie zou zijn: "het verschaffen van internet-diensten tot derden op je consumenten internet abonnement".
Met deze definitie vallen alle P2P-protocollen uit de boot. Breng BAF niet op gedachten hé 8)
Trouwens: welke definitie van derden ga je hanteren? Is een familielid (maar geen gezinslid) een derde?
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Tsja, wat is een server...
Een RPi? Een NAS?
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

cadsite schreef:Tsja, wat is een server...
Een RPi? Een NAS?
Zelfs je desktop/laptop kan een server zijn. Het gaat hier niet over de hardware, maar de software/aanbieding van diensten.
Sinna schreef:Trouwens: welke definitie van derden ga je hanteren? Is een familielid (maar geen gezinslid) een derde?
Iedereen die via het internet (dus niet intern) je dienst kan gebruiken.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Strikt genomen draai ik een server. Mijn FB wordt als ik niet thuis ben van buitenaf geconnecteerd (VPN). Alle traffic gaat dan via de server in/uit tussen mij en het internet.

Als een server niet mag dan kan bovenstaande niet natuurlijk. :wink:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Yap. Een VPN tunnel is tussen een client en een server ;)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Nonkel Willy kocht twee maand geleden een IP-camera in de Action die hij onderweg via z'n smartphone kan bekijken. Die draait dus ook een server.

Conclusie, tegenwoordig draait iedereen een server aangezien dit ingebouwd is talloze populaire hard- en software en kunnen we dit beschouwen als "normaal" internetgebruik. Wat niet wil zeggen dat "abormaal" internetgebruik verboden is. Alles is toegelaten tenzij de wet het verbiedt.
Algemene voorwaarden kunnen hoogstens leiden tot een contractbreuk, met andere woorden, de ISP kan in extreme gevallen klagen over je "gebruik" en de internetlijn schorsen. Dan zijn er nog altijd een handvol andere ISP's die wél volwaardig internet aanbieden.
Laatst gewijzigd door raf1 op 09 jun 2020, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Da's afhankelijk van hoe het protocol werkt:

Gaat het van Smartphone <-> server bij vendor <-> camera, dan maakt jouw camera een CLIENT verbinding naar de server bij de vendor, en maakt je gsm een client verbinding naar de server bij de vendor.

Dus dan draai je strikt genomen geen server.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Volgens mij moet je eerder de geest interpreteren ipv de letter, en met een server bedoelt men dan een dienst waarop de toegang van buitenaf geinitieerd kan worden, ongeacht of dat nu echt een server is die luistert op een poort, of een client die voortdurend een verbinding houdt met een server als facilitator in een datacenter om NAT oid te overbruggen. Anders zou het gemakkelijk te omzeilen zijn.

Dat gezegd zijnde denk ik dat de interpretatie van de geest ook toelaat om te oordelen dat men vooral wil vermijden dat je DNS, NTP, FTP, SMTP of andere zaken zou draaien die ofwel een risico inhouden voor het netwerk zelf of tot overmatig dataverbruik zouden leiden. Een camera die je vanop afstand af en toe wil bekijken lijkt me niet meteen het doelwit en kadert m.i. perfect in aanvaardbaar gebruik voor een residentiele klant.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Op het Telenet-netwerk wordt traffic shaping toegepast. Als je idioot veel verkeer genereert zal de traffic shaper dat automatisch opmerken en wordt je upload automatisch dichtgeknepen. Zowel bij Orange- als bij Telenet-klanten.
Conclusie, het kan Telenet écht niet schelen wat je doet, er zijn automatische systemen operationeel die het netwerk automatisch beschermen tegen overbelasting.
Op het VDSL2-netwerk van Proximus kan je gewoon je volledige upload van 40 Mbps gebruiken zonder dat er iemand zal klagen. Het VDSL2-netwerk voorziet minstens 50 Mbps per individuele klant.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Irrelevant in deze.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Plaats reactie

Terug naar “Orange (Mobistar)”