Netwerk windows 10 pro met Nas synology DS213+ en Fritzbox 7590
Na het opnieuw installeren van mijn windows 10 pro heb ik problemen om de HD’s van mijn NAS
Synology type 213+ te laten verschijnen laat staan te koppelen.
Ik moet steeds via Synology Assistant werken met ingave van account en PW werken om mijn mappen resp HD’s in mijn netwerk tevoorschijn te toveren.
Ik werk ook graag met total commander.
Iemand een idee wat ik verkeerd heb ingesteld/doe ?
Is dit omdat ik intussen ben veranderd van Modem van 7490 naar 7590 ? en mijn instellingen moet aanpassen ?
Ik ben een leek op gebied van netwerken en instellingen.
Synology 213+ en Fritsbox 7590 + windows 10 pro
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
- Bedankt: 64 keer
Ik heb ook ooit eens zitten sukkelen met dit probleem.
De oorzaak was dat het minder veilige "SMB1 file sharing support" door Windows 10 standaard wordt uitgeschakeld.
Je zou dit in principe weer kunnen inschakelen in Windows 10, maar er is dus wel een reden voor waarom het uitgevinkt is.
Kijk eens na hoe de SMB-instelling is in jouw Synology. Kies daar dan voor SMB2 of SMB3. Ik weet niet als het nodig is, maar herstart nadien eens jouw systeem.
Ik heb een DS214+ en kreeg na de wijziging toegang tot mijn Synology door \\DISKSTATION_214\ in Windows Verkenner in te typen en deze locatie vast te pinnen in de linker kolom aan mijn "quick access" of "snelle toegang" (automatisch werden de shares namelijk niet door Windows herkend).
Ook in Total Commander zet ik een tab vast die naar die locatie (\\DISKSTATION_214\) verwijst.
Veel succes.
De oorzaak was dat het minder veilige "SMB1 file sharing support" door Windows 10 standaard wordt uitgeschakeld.
Je zou dit in principe weer kunnen inschakelen in Windows 10, maar er is dus wel een reden voor waarom het uitgevinkt is.
Kijk eens na hoe de SMB-instelling is in jouw Synology. Kies daar dan voor SMB2 of SMB3. Ik weet niet als het nodig is, maar herstart nadien eens jouw systeem.
Ik heb een DS214+ en kreeg na de wijziging toegang tot mijn Synology door \\DISKSTATION_214\ in Windows Verkenner in te typen en deze locatie vast te pinnen in de linker kolom aan mijn "quick access" of "snelle toegang" (automatisch werden de shares namelijk niet door Windows herkend).
Ook in Total Commander zet ik een tab vast die naar die locatie (\\DISKSTATION_214\) verwijst.
Veel succes.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 2 keer
oke bedankt voor snelle reactie.
De SMB staat ingesteld van 1 to max 3
Maar die hint met quick access is misschien de oplossing ? DISKSTATION_DS213+.............ga ik proberen
Het is gelukt door die 'Quick access' en in Total Commander via \\ 192.168.178......
Nogmaals dank
De SMB staat ingesteld van 1 to max 3
Maar die hint met quick access is misschien de oplossing ? DISKSTATION_DS213+.............ga ik proberen
Het is gelukt door die 'Quick access' en in Total Commander via \\ 192.168.178......
Nogmaals dank
Fritzbox 7590 en traag Internet Proximus 20/4
Telenet: TV Samsung 8500
Inkomend Voip: Weepee
Uitgaand Voip: Free Voip deal en VoipTiger
GSM :Motorola G9-Proximus
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
- Bedankt: 64 keer
Great.
Misschien best via je router dat IP-adres vast toewijzen aan je Syno om toegangsproblemen in de toekomst te vermijden.
Lukt toegang ook via \\DISKSTATION_213\ ? (zonder de '+' of zonder 'DS' vóór '213') of via een andere naam die je aan je Syno hebt toegekend.
Misschien best via je router dat IP-adres vast toewijzen aan je Syno om toegangsproblemen in de toekomst te vermijden.
Lukt toegang ook via \\DISKSTATION_213\ ? (zonder de '+' of zonder 'DS' vóór '213') of via een andere naam die je aan je Syno hebt toegekend.
-
- Pro Member
oke bedankt voor de uitleg
maar hoe krijg ik nu dit control panel met de huidige update van windows 10 pro ???
ik krijg nu alleen dit scherm.................
maar hoe krijg ik nu dit control panel met de huidige update van windows 10 pro ???
ik krijg nu alleen dit scherm.................
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Pro Member
neen dus dat staat nu toch bovenaan...............
win + x is hetzelfde als links op start button klikken.
Ik ben nu al aan het zoeken in "configuratie scherm" maar daar zie ik niet direct de instelling die hij voorstelt op Utube.
Windows 7 was toch iets eenvoudiger om de instellingen terug te vinden dan de huidige windows 10 met hun updates.
Ik vind wel onder
Lid v domein of werkgroep maken de vraag
deze computer maakt deel uit van bedrijfsnetwerk (staat nu aangevinkt) of
alternatief
deze computer is voor thuis en maakt geen deel uit ve bedrijfsnetwerk.
Als leek in netwerken weet ik niet wat het verschil is ?
win + x is hetzelfde als links op start button klikken.
Ik ben nu al aan het zoeken in "configuratie scherm" maar daar zie ik niet direct de instelling die hij voorstelt op Utube.
Windows 7 was toch iets eenvoudiger om de instellingen terug te vinden dan de huidige windows 10 met hun updates.
Ik vind wel onder
Lid v domein of werkgroep maken de vraag
deze computer maakt deel uit van bedrijfsnetwerk (staat nu aangevinkt) of
alternatief
deze computer is voor thuis en maakt geen deel uit ve bedrijfsnetwerk.
Als leek in netwerken weet ik niet wat het verschil is ?
- Sasuke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
Ik zou die guide Negeren. SMB1.0 activeren is echt not done hoor. Stel gewoon je Synology SMB op minimaal V2 en Max v3. Daarna geef je in de Synology Bij network settings een fixed/static IP adres met 192.168.178.250(Bijvoorbeeld) en kan je daarna perfect met http://192.168.178.250 of \\192.168.178.250 altijd aan je Nas.
-
- Pro Member
Sasuke schreef:Ik zou die guide Negeren. SMB1.0 activeren is echt not done hoor. Stel gewoon je Synology SMB op minimaal V2 en Max v3. Daarna geef je in de Synology Bij network settings een fixed/static IP adres met 192.168.178.250(Bijvoorbeeld) en kan je daarna perfect met http://192.168.178.250 of \\192.168.178.250 altijd aan je Nas.
Maar als ik dit HOGER instel werkt mijn Mede8er (films) niet meer in mijn netwerk , dus heb ik dat terug(SMB naar 1 moeten zetten)
Ik zal een uitzoeken of die Mede8er (vrij oud ) eventueel aan te passen is ???
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 112 keer
Ik ken het probleem... Sonos werkt ook alleen maar met SMB v1yvesvn schreef:Maar als ik dit HOGER instel werkt mijn Mede8er (films) niet meer in mijn netwerk , dus heb ik dat terug(SMB naar 1 moeten zetten)
Ik zal een uitzoeken of die Mede8er (vrij oud ) eventueel aan te passen is ???
-
- Pro Member
Flippi schreef:Staat er onderaan op de pagina (van je 2de afbeelding) geen link naar programma's & onderdelen?
Met de Windows-toets+X kun je ook onder de "motorkap" geraken.
Dit heb ik intussen gevonden en werkt in versie Windows 10 pro V 2004
Het configuratiescherm (Windows 10)
Hoewel de mogelijkheden van het venster Instellingen vrij uitgebreid zijn, kunnen veel geavanceerde instellingen nog steeds uitsluitend via het oude vertrouwde configuratiescherm worden uitgevoerd. Het configuratiescherm is op vele manieren te openen, bijvoorbeeld via de zoekfunctie in de taakbalk, via de map Systeem in Start of via het venster Uitvoeren (te openen met de toetscombinatie Win-R) met het commando CONTROL. Maar het makkelijkst is wellicht het configuratiescherm vast te maken aan de taakbalk (op het moment dat hij is geopend) en/of Start. Het configuratiescherm is niet in het Win-X menu opgenomen maar is eenvoudig toe te voegen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Hier gebruik ik ook nog steevast het Control Panel. Gewoon op mijn desktop gezet.
Die Win-X zit er bij mijn weten al altijd in en is dus niet b2004 specifiek. Is hetzelfde als rechtsklikken op de Start/Windows knop in de task bar.
Die Win-X zit er bij mijn weten al altijd in en is dus niet b2004 specifiek. Is hetzelfde als rechtsklikken op de Start/Windows knop in de task bar.