fritzbox 7360 voor fiber

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
idrees2be2002
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 17 apr 2009, 00:15
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer

ik wil overschakelen van edpnet vdsl xl naar fiber xl, momenteel gebruik ik fritzbox 7360.
Kan ik deze gebruiken voor de edpnet fiber xl of moet ik een nieuwe modem kopen bij edpnet (fritzbox 7530)?
en is er verschil van snelheid bij aansluiting fiber op fritzbox 7360 en 7530?
ik zal de vraag zo stellen. ik wil goeie snelheid , al moet ik een andere modem kopen bij edpnet. maar is dit nodig?? want ik weet er niks over de modems
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 20 keer

Wat zegt edpnet?

Eén belangrijke criterium dat uw fritzbox vlan10 tagging moet ondersteunen. Ik dacht dat dit wel was.

Kijk even op : https://www.edpnet.be/nl/support/bestel ... nding.html
idrees2be2002
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 17 apr 2009, 00:15
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer

Nexus1980 schreef:Wat zegt edpnet?

Eén belangrijke criterium dat uw fritzbox vlan10 tagging moet ondersteunen. Ik dacht dat dit wel was.

Kijk even op : https://www.edpnet.be/nl/support/bestel ... nding.html
Ik heb geen flauw idee ivm modems.
Ik vraag mij af of ik de dezelfde snelheid met modem 7360 en 7530 kan halen? Of kan ik met 7530 betere snelheid behalen dan 7360?
Grigri
Plus Member
Plus Member
Berichten: 214
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:07
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 33 keer

De 7360 zal je dus geen verbinding geven omdat die geen VLAN-tag kan geven aan de WAN-zijde. Om fiber van Edpnet (en dus ook Proximus) te hebben zal je dus moeten upgraden naar de 7530 (of een andere router die VLAN-tagging kan aan de WAN-zijde en dan de 7360 als modem only gebruiken)...

Op zich is de 7360 niet trager dan de 7530 behalve dan dat niet alle LAN-poorten gigabit zijn.
idrees2be2002
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 17 apr 2009, 00:15
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer

Ok. Bedankt grigri
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ik denk dat er hier enkele foutjes zitten in de bovenstaande adviezen ...
Eerst en vooral kan je best het woord "modem" vermijden. Bij een (EDPNet) fiber aansluiting levert Proximus de (fiber)modem en de klant moet alleen voor een router zorgen :wink: .
Grigri schreef: ... of een andere router die VLAN-tagging kan aan de WAN-zijde en dan de 7360 als modem only gebruiken)
Je hebt op een fiber aansluiting geen modem nodig, dus zeker een "7360 als modem-only" gebruiken is hier niet van toepassing.
Grigri schreef:De 7360 zal je dus geen verbinding geven omdat die geen VLAN-tag kan geven aan de WAN-zijde
Gezien de 7360 een goedgekeurde VDSL2 modem is, en dus een PPPoE verbinding kan maken over VLAN10 zou het mij heel sterk verwonderen dat deze geen VLAN10 kan zetten bij gebruik als router.
Grigri schreef:Op zich is de 7360 niet trager dan de 7530 behalve dan dat niet alle LAN-poorten gigabit zijn.
De 7360 heeft inderdaad 2 gigabit poorten, en 2 * 100mbit, waarvan de eerste gigabitpoort (LAN1) ingesteld moet worden als WAN poort. Je hebt dus nog 1 gigabit poort over (LAN2) waarop je een gigabit switch zal moeten aansluiten.

Maar ... het is niet omdat een toestel (2) gigabit poorten heeft, dat je kan concluderen dat de 7360 niet trager is dan de 7530. Een router is geen switch, maar moet de LAN gebruikers routeren (= NAT'ten) naar de WAN. Dat vergt behoorlijk wat resources van een router (CPU) en ik denk niet dat de 7360 krachtig genoeg is om gigabit WAN-to-LAN doorvoersnelheden te garanderen.

Voor een fiber aansluiting zou ik persoonlijk voor een 7590 gaan: die heeft een aparte WAN poort, en betere WiFi, dan de 7530.
Wel iets duurder (maar wellicht ook met korting te krijgen via EDPNet?)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
alloja
Plus Member
Plus Member
Berichten: 189
Lid geworden op: 06 jun 2017, 14:07
Locatie: Evere
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 37 keer

philippe_d schreef:Voor een fiber aansluiting zou ik persoonlijk voor een 7590 gaan: die heeft een aparte WAN poort, en betere WiFi, dan de 7530.
Wel iets duurder (maar wellicht ook met korting te krijgen via EDPNet?)
Het lijkt mij dat EDPnet alleen de 7530 voor particulieren en de 6890 LTE voor bepaalde zakelijke abonnementen aanbiedt. :wink:
Proximus Epic Combo Fiber: 1Gbps/200Mbps + Pickx Mix + Mobilus Unlimited Premium
Net: Internet Box & FRITZ!Box 4060
TV: V5 & V7 + Apple TV 4K
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

WAN to LAN zal wel nog lukken qua snelheid.
Of de wifi bevredigend is, dat betwijfel ik wel.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
idrees2be2002
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 17 apr 2009, 00:15
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer

philippe_d schreef:Voor een fiber aansluiting zou ik persoonlijk voor een 7590 gaan: die heeft een aparte WAN poort, en betere WiFi, dan de 7530.
Wel iets duurder (maar wellicht ook met korting te krijgen via EDPNet?)
Ik had email gestuurd ivm fritzbox 7590 met korting , edpnet prijs 199 euro.
Terwijl op bol.com 7590 te koop staat voor 189 euro.
Dus dit is geen korting bij edpnet.
Laatst gewijzigd door philippe_d op 05 jun 2020, 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodige fullquote verwijderd
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

In dat geval zou ik toch een 7530 aanraden boven een 7360.
Maar als je al een 7360 hebt, dan kan je het hiermee toch al uitproberen!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
idrees2be2002
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 17 apr 2009, 00:15
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer

philippe_d schreef:In dat geval zou ik toch een 7530 aanraden boven een 7360.
Maar als je al een 7360 hebt, dan kan je het hiermee toch al uitproberen!
Ik had email gestuurd en telefonisch contact opgenomen met edpnet. Volgens mij weten ze zelf niet of die fritzbox 7360 compitabel is of niet met fiber xl.
De vrouw aan telefoon zegt, je hoeft geen nieuwe modem te kopen, deze is goed als nog werkt.
En in email schrijven ze dat dit modem niet compitabel is met fiber xl.
:roll:
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Niets van aan trekken en proberen :-D ...

Gezien je de 7360(v2) niet meer als VDSL2 modem gebruikt, dan is het ook niet nodig dat je een "whitelisted" Firmware gebruikt.
Ik zou dus eerst de huidige Firmware (06.52) upgraden naar de "recentste" internationale versie (06.86).

Dan bij Internet > Account information kiezen voor "Connection to an external modem or router"
Daarna bij Operating Mode kiezen voor "establish own connection to the Internet"
Bij Account Information jouw login@EDPNET en paswoord ingeven
En last but not least: bij Connection Settings kiezen voor "Use VLAN for Internet access" en VLAN ID 10 ingeven
Vergeet ook niet jouw contractuele snelheid in te geven (in kbit/s).

Volgens mij moet dat perfect werken met de 7360(v2) :wink: .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
HONcircle
Member
Member
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 mar 2019, 20:26
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 4 keer

Wat betreft de FritzBox 7360 heb ik ook een vraagje.

Ik heb reeds 6 jaar een FritzBox 7360 V2 in huis voor VDSL2. Omdat hij al tekens van ouderdom begint te vertonen en wifi niet zo snel is (geen AC wifi aan boord) wens ik deze te vervangen door de FritzBox 7590 omdat glasvezel binnenkort bij ons geïnstalleerd wordt.

Nu vroeg ik mij af of ik die FritzBox 7360 V2 een tweede leven kan geven als [wifi] access point: dit wil zeggen dat er een ethernetkabel loopt van de nieuwe FritzBox 7590 naar de FritzBox 7360 V2 (op LAN 1). Is dit mogelijk om hem dan te gebruiken als wifi access point en als switch (om een toestel zoals een pc via ethernet te verbinden)? Zo ja, hoe doe ik dat?
BasicQ
Plus Member
Plus Member
Berichten: 114
Lid geworden op: 20 jun 2003, 17:46
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 7 keer
Contacteer:

Je moet dan de 7360 in IP-Client mode gebruiken.

Daarvoor vind je de instructies hier: https://nl.avm.de/service/fritzbox/frit ... figureren/

Ik heb dit hier ook pas gedaan om de fritzbox als DECT base station (only) te kunnen gebruiken.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Enkele bijkomende tips voor een 7360v2 in IP Client mode (achter de 7590 op de Fibermodem).
  • Gezien de 7360v2 in dit geval niet meer als VDSL2 modem gebruikt wordt, kan je gerust upgraden naar de laatste Firmware. Je hebt geen "whitelisted" Firmware nodig :wink: .
    Zet de Box op "Nederland" en de update (06.86) zal automatisch binnenkomen, of download de Firmware en installeer manueel.
  • Volg de instructies van bovenstande post, en geef de client Fritz!Box een vast IP adres (192.168.178.[2-19])
  • Nu is deze bruikbaar als switch (LAN1+2 = gigabit) en Access Point. Firmware 06.86 ondersteunt nog geen Mesh, je zal het AP manueel moeten instellen.
  • Je kan in de 2de Fritz!Box (manueel) ook internet telefonie instellen (één account met alle nummers van de eerste FB). Dan kan je hierop DECT toestellen aanmelden of één analoog telefoontoestel aansluiten.
    Maar pas op: er is geen DECT roaming mogelijk tussen de 2 Boxen, je moet dus zelf op het DECT toestel kiezen op welke basis die zich moet aanmelden.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
HONcircle
Member
Member
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 mar 2019, 20:26
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 4 keer

Een alsmaar terugkerende vraag: Fritzbox 7590 of 7530 aanschaffen voor Fiber XL?

De voordelen van de Fritzbox 7590 die ik zie is een WAN poort, snellere wifi en een extra USB poort?
Sowieso komt er naast de Fritzbox een gigabit switch. dus een LAN poort minder is geen probleem, weet niet of ik die tragere wifi zal voelen (sowieso overweeg ik om onze woning te dekken met access points), naast een oude printer via USB aansluiten (die binnenkort vervangen wordt door een nieuw model via LAN + WLAN).

Ben ik iets vergeten? Waar moet ik rekening mee houden in de keuze?
De Fritzbox 7590 kost 189 EUR terwijl het mogelijk zou zijn om de Fritzbox 7530 op de kop te tikken voor slechts 49 EUR.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Als de extra WAN poort, de (veel) betere WiFi, de extra USB 3.0 poort voor jouw geen toegevoegde waarde hebben, dan is het prijsverschil tussen de 7590 en de 7530 dit inderdaad niet waard ...

Eén klein verschil dat je niet hebt vernoemd is de mogelijkheid om één van de LAN poorten (LAN4) voor te behouden voor het gast netwerk.
  • - Bij de Fritz!boxen met 4 LAN poorten, waarvan LAN1 ingesteld als WAN (zoals de 7530), kan je LAN4 niet meer instellen voor Gasten.
    - Bij de Fritz!boxen met een aparte WAN poort, kan je LAN4 wel nog instellen voor Gasten.
Heeft geen invloed op de Gast WiFi, maar in sommuige gevallen nuttig om gasten bedrdaad te kunnen aansluiten op een apart netwerk (voorbeeld: gastenkamer)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
HONcircle
Member
Member
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 mar 2019, 20:26
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 4 keer

philippe_d schreef:Als de extra WAN poort, de (veel) betere WiFi, de extra USB 3.0 poort voor jouw geen toegevoegde waarde hebben, dan is het prijsverschil tussen de 7590 en de 7530 dit inderdaad niet waard ...

Eén klein verschil dat je niet hebt vernoemd is de mogelijkheid om één van de LAN poorten (LAN4) voor te behouden voor het gast netwerk.
  • - Bij de Fritz!boxen met 4 LAN poorten, waarvan LAN1 ingesteld als WAN (zoals de 7530), kan je LAN4 niet meer instellen voor Gasten.
    - Bij de Fritz!boxen met een aparte WAN poort, kan je LAN4 wel nog instellen voor Gasten.
Heeft geen invloed op de Gast WiFi, maar in sommuige gevallen nuttig om gasten bedrdaad te kunnen aansluiten op een apart netwerk (voorbeeld: gastenkamer)
- Extra WAN poort (dus 4 LAN vrij): geen toegevoegde waarde, want met een switch (die ik sowieso nodig heb) ernaast geen gebrek aan LAN poorten
- in welke mate is de Wifi beter en zal het verschil merkbaar zijn? Want ik overweeg mijn woning uit te rusten met access points van Ubiquiti of Netgear (waardoor ik misschien de wifi van de Fritzbox zal moeten uitschakelen, want 2 verschillende wifi netwerken).
- De kans dat ik überhaupt één USB poort zou benutten op de Fritzbox lijkt mij bijzonder klein.

Dus de enig overblijvende kwestie is het kwaliteitsverschil in beiden voor wifi. Het enige dat ik zie op de website van AVM zijn hogere wifi snelheden voor de Fritzbox 7590 (een voordeel dat zou wegvallen als ik mijn woning uitrust met access points).
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”