Modemperikelen (en wifree)

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
lucdec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 594
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 58 keer

Door m'n verhuis diende een telenet technieker te komen met een modem. Ik mocht 'm niet zelf hangen omdat de helpdesk op haar pc zag dat het signaal niet zo goed was.....
Vroeger had ik de CH7465LG-TN
https://www2.telenet.be/nl/business/kla ... net-modem/

Technieker arriveerde zoals afgesproken:
Eerst weigerde hij een CH7465LG-TN terug te hangen. Hij zei als hij de modem niet kon hangen in een primaire ruimte, hij sinds
kort een modem diende te hangen in de garage zonder wifi, en dan in de primaire ruimtes een access point. Trouwens zei hij de CH7465LG-TN
is 3.0 en verouderd. De nieuwe 3.1 modem werkt ook beter samen met eventuele access points zei hij

Ja maar, vroeg ik, heb ik dan nog wifree?

Dat wist hij niet...

Hem toch kunnen overtuigen de CH7465LG-TN te hangen, heb gelukkig wifree

Als hij weg was even gesurfd en ik zie dat er toch een 3.1 bestaat met wifi nl de CH8568LG

Waarom heeft hij eigenlijk deze dan niet voorgesteld verdorie...

Nu mijn vragen : zijn er al mensen waar de CH8568LG hangt? Wat zijn jullie ervaringen met deze? Is de wifree krachtig? Bij de CH7465LG-TN
is wifree niet zo krachtig en wordt ook niet doorgegeven aan een bij ingeplugd accesspoint....
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Wat is het nut van wi-free thuis te hebben. Zelfs klanten met een modem-only kunnen wi-free gebruiken elders in het land. Dat terzijde.

In normale omstandigheden is het wifi signaal van wi-free even sterk als je eigen wifi signaal omdat deze dezelfde carrier gebruiken. Maar aangezien je in een andere omgeving zit (andere woonplaats) is ook je netwerk veranderd en kan je dit niet vergelijken met vroeger. Of de wifree ssid mee overgenomen wordt door de Access points dat is nieuw voor mij. Als je dergelijke zaken manueel wil verwezenlijken dat dien je al met Vlans te werken om je privacy te respecteren. Daarom dacht ik dat het wi-free signaal enkel door de modem werd verzonden. Iemand die dit kan bevestigen of ontkennen ?

Het type modem doet er ook niet toe trouwens. je krijgt trouwens steeds degene die bij jouw abonnement past. Je wifi staat er los van. deze word in jouw geval door een ap tot in je huiskamer geplaatst.

Welk toestel wou hij eerst zetten. want dat lees ik nergens. Je had de technieker dus beter zijn werk laten doen zodat je de 3.1 had ontvangen. nu zal je binnen afzienbare tijd je modem moeten aanpassen naar de nieuwe docsis 3.1 standaard eens die ingevoerd wordt.
lucdec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 594
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 58 keer

@Mailracer
Bezoekers laat ik via Wifree inloggen

Het toestel dat 'm wou plaatsen heb ik niet gezien. Het was in elk zonder wifi maar met 3.1. Dus deze modem in de garage en dus nog een access
puntmet wifi in de primaire ruimtes, zoals hij het zo mooi noemde.

Inderdaad, had ook liever 3.1 gehad, daarom vond ik het zo jammer dat'm de CH8568LG niet heeft voorgesteld, deze voldeed wel en had volgens mij ook wifree
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

De ssid van de wifree staat deze ook op je access point? Of enkel op je modem die in de garage staat ? Indien ook je access point, dat had dat met het toestel, dat de technieker oorspronkelijk wou plaatsen, ook mogelijk geweest. Ik vind het dan wel spijtig dat de technieker dit niet wist zodat je niet correct bent geïnformeerd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

lucdec schreef:Het toestel dat 'm wou plaatsen heb ik niet gezien. Het was in elk zonder wifi maar met 3.1. Dus deze modem in de garage en dus nog een access punt met wifi in de primaire ruimtes, zoals hij het zo mooi noemde.
Het toestel dat hij voorstelde, en dus mee had in zijn camionette, was de CV8560E, de zogenoemde E-router (dus een modem/router zonder WiFi). Tot voor kort het enige toestel dat Docsis 3.1 ondersteunt (en natuurlijk backwards compatible met Docsis 3.0)

Voor vele klanten, waar de modem ergens in een garage of technische ruimte staat, is de combinatie van de E-router met een Access Point in de ruimte waar je WiFi nodig hebt, de beste oplossing.
lucdec schreef:Inderdaad, had ook liever 3.1 gehad, daarom vond ik het zo jammer dat'm de CH8568LG niet heeft voorgesteld, deze voldeed wel en had volgens mij ook wifree
Tot voor kort was de CH8568LG (nieuwe Docis 3.1 HGW) nog in testfase.
Het verwondert mij dus niet dat hij deze nieuwe modem nog niet meehad ...
lucdec schreef:Bezoekers laat ik via Wifree inloggen
Bedoel je dat bezoekers met hun eigen Wifree logon bij jou inloggen? Dan heb je alleen Telenet bezoekers?
Of geef je de bezoekers jouw logon?
mailracer schreef:De ssid van de wifree staat deze ook op je access point? Of enkel op je modem die in de garage staat ? Indien ook je access point, dat had dat met het toestel, dat de technieker oorspronkelijk wou plaatsen, ook mogelijk geweest.
Dat is een goede vraag.
Voor zover ik weet heb je geen WiFree op het Telenet access point (aangesloten op de HGW).
Het zou me dus sterk verwonderen dat je WiFree hebt op het Telenet access point achter de E-router.
Weet iemand hier meer over?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

philippe_d schreef:Dat is een goede vraag.
Voor zover ik weet heb je geen WiFree op het Telenet access point (aangesloten op de HGW).
Het zou me dus sterk verwonderen dat je WiFree hebt op het Telenet access point achter de E-router.
Weet iemand hier meer over?
Hier standaard HGW met telenet AP. Net eens gekeken, en idd geen Wifree op het AP.
Ik laat bezoekers gewoon toe op mijn Telenet hoor als ze willen. Gewoon QR code scannen en klaar.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”