Lijntest resultaat interpretatie.

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
themaxxz
Member
Member
Berichten: 52
Lid geworden op: 21 nov 2007, 10:42
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Hallo,

Wie kan er uitleggen wat de waarden AB_Insulation en BA_Insulation in een lijntest willen zeggen?
Wat zou de oorzaak kunnen zijn van de mindere AB_Insulation en zeer slechte waarde voor BA_Insulation?

CABLELENGTH = 250 m
AE_Insulation = 10 MOhm
BE_Insulation = 10 MOhm
AB_Insulation = 5725 kOhm
BA_Insulation = 90 kOhm
AE_Capacitance = 24 nF
BE_Capacitance = 20 nF
AB_CAPACITANCE = 668 nF
Copper test type = AGW

Tijdens een lijntest van ongeveer 1jaar geleden waren beide waarden ook 10 MOhm.

De uitleg op volgende site snap ik niet zo goed.

https://www.edpnet.be/en/support/my-edp ... sults.html
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

CABLELENGTH = lengte van de kabel (meestal vanaf de AGW in de straatkast)
AE_Insulation = isolatiewaarde tussen draad A en de grond
BE_Insulation = isolatiewaarde tussen draad B en de grond
=> deze waardes geven de staat van de kabel weer

AB_Insulation = isolatiewaarde tussen draad A en B
BA_Insulation = isolatiewaarde tussen draad B en A
=> deze waardes kunnen beinvloed worden door het aangesloten toestel, dat zijn eigen weerstand heeft en/of defect kan zijn.
het kan ook beinvloed worden door kortsluiting, oxidatie, .....

AE_Capacitance, BE_Capacitance en AB_CAPACITANCE zijn minder belangrijk (niet onbelangrijk, maar bovenstaande waarden zijn de beste leidraad)

Copper test type = het type lijntest dat uitgevoerd werd, dat zal tegenwoordig altijd AGW zijn gezien de telefonie tegenwoordig allemaal gesimuleerde PSTN lijnen zijn.

de waardes van 10MOHM zijn perfecte waardes (hoewel alles boven 1mohm voldoende zal werken iirc).
de a/b en b/a waardes kan je eigenlijk enkel correct testen door een lijntest te laten uitvoeren als er helemaal niets aangesloten is op de ntp.
dus geen telefoon, geen modem, en liefst ook geen binnenhuisbekabeling.
daarmee kan je dan nagaan of er eventueel binnen of buiten nog wat mis is, en of je met een (mogelijks) defect toestel zit.

heb je problemen met het internet?
Gebruikersavatar
monty_burns_007
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 47
Lid geworden op: 07 mar 2010, 19:09
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

ik heb sinds september vorig jaar ook regelmatig disconnects op VDSL van Edpnet.

Onlangs nog es de boel laten nakijken. Lijn zou OK zijn, dus werd de binnenbekabeling (originele telefoon draad van router tot NTP2007) en router vervangen.

Sync was telkens tegen 60/10, dan al afgezwakt tot 3/10 nu. Gelukkig want de Signal to Noise was enorm laag. Down 15, up 9.
Sinds verlaging nu tot 30/8 heb ik respectievelijk Down 23 Up 14 Signal to ratio.
Had ergens gelezen dat Signal to ratio van < 10 disconnects kan veroorzaken, dus hopelijk blijft de lijn nu wel verbonden.
Had ook voorgesteld aan EDPNET de snelheid vast te verlagen tot 20/2 (cap limiet van abonnement). Maar dit is nog niet gebeurd.
Denk dat Proximus nu de lijn telkens automatisch monitort en zakt indien nog onstabiel.

Las bovenstaand interessant artikel ivm. interpretatie van lijn test waarden. Bedankt hiervoor.
Als ik mijn lijntest bekijk van paar dagen geleden door edpnet : (toen nog 60/10 sync)

copper analysis
CABLELENGTH = 650 m
AE_Insulation = 10 MOhm
BE_Insulation = 1305 kOhm
AB_Insulation = 10 MOhm
BA_Insulation = 10 MOhm
AE_Capacitance = 53 nF
BE_Capacitance = 52 nF
AB_CAPACITANCE = 659 nF
Copper test type = AGW
synchro analysis
LineProfile = vdsl2_DLM_DynDyn_v2
HLOG_LATEST_RESULT = Hlog Test Ok
HLOG_LATEST_CREATIONTS = Tue Nov 26 09
PortState = UNLOCK
SynchroState = SYNCH
DslamName = h03wib00011
DownstreamAttenuation = 19.7
UpstreamAttenuation = 15.1
DownstreamBitRate = 61670.0
UpstreamBitRate = 11283.0
DownstreamNoiseMargin = 7.2
UpstreamNoiseMargin = 6.8
VLAN10_AgentCircuitID = *H03WIB00011 eth 5/2/02/20
VLAN10_OALID = 005285585
VLAN10_SSID = 000000001953336
VLAN10_VLAN_OLO_S-tag = 135

Dan is AE OK (10 MOhm), maar de BE is maar 1305 kOhm of 1,3 Mohm ? Kan dit CRC en unrecoverable errors veroorzaken ?
De B kant licht dan blijkbaar veel meer aan de massa ? Kabel defect in straat ?
Zoals zichtbaar in de lijntest toen syncte de lijn in begin op 60/10 en dit gaf zeer lage signal to ratio.

Zal de zaak nog wat monitoren en hopelijk blijft de lijn nu verbonden.
bijgevoegd FritzBox DSL waardes. Nu bijna uptime van 2 dagen (sinds maanden geleden); fingers crossed. (wel nog veel Second with Errors merk ik)
Hoe moeten we error counters interpreteren ? Wat is verschil tussen Seconds with Errors (ES) / Many Errors (SES) en de not remediable errors (CRC) ?
Bijlagen
DSL2.png
DSL1.png
Laatst gewijzigd door monty_burns_007 op 05 mei 2020, 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
themaxxz
Member
Member
Berichten: 52
Lid geworden op: 21 nov 2007, 10:42
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Ik heb momenteel 2 ticketjes open bij support omdat ik opeens sinds 23/4 continue Port-Errors had.

DLM is ondertussen al van de lijn gehaald. Ondertussen had ik zelf ook al de binnenbekabeling nagekeken. Deze was op 2 plaasten niet meer zo goed en is ondertussen hersteld. Uitmeten van de volledige binnenbekaling met een ohmmeter geeft aan dat er geen onderbrekingen meer zijn.

Nadien was de verbinding stabiel voor 9 dagen terwijl ik wachtte op het resultaat van een nieuwe lijnmeting. De lijnmeting ging blijkbaar niet meer en er was een correctie bij proximus nodig?

Vandaag het resultaat van de nieuwe lijnmeting, maar de waarden voor AB_Insulation en BA_Insulation zijn onveranderd.
Ik heb nu de volledige binnenbekabeling van de ntp2007 losgekoppeld (DSL en TEL) en de modem via tf2007 aangesloten en een nieuwe lijnmeting aangevraagd.
de a/b en b/a waardes kan je eigenlijk enkel correct testen door een lijntest te laten uitvoeren als er helemaal niets aangesloten is op de ntp.
=> Dit had ik zelf ook al voorgesteld en ik wacht hiervoor ook nog op hun antwoord. Ik zal dit zeker ook nog terug aankaarten.

Mijn modem is een BBOX3 en de helpdesk heeft ondertussen ook al voorgesteld om een gratis test Fritz!Box voor een maand aan te bieden.
Dus mogelijks is de modem toch defect? Ik denk niet dat er op zich veel kan misgaan met de NTP of splitter.
Gebruikersavatar
monty_burns_007
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 47
Lid geworden op: 07 mar 2010, 19:09
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

themaxxz schreef:Ik heb momenteel 2 ticketjes open bij support omdat ik opeens sinds 23/4 continue Port-Errors had.

Mijn modem is een BBOX3 en de helpdesk heeft ondertussen ook al voorgesteld om een gratis test Fritz!Box voor een maand aan te bieden.
Dus mogelijks is de modem toch defect? Ik denk niet dat er op zich veel kan misgaan met de NTP of splitter.
Ik had vroeger eerst Proximus (Discovery line, dus een actieve px telefoon lijn). Sinds ik bij Edpnet zit en dus geen analoge telefoon meer gebruik heb ik jaren zonder probleem met een splitter op de NTP2007 gewerkt.

Dat was het eerste wat ik nu op aanraden van helpdesk heb verwijderd. Nu zit de telefoon kabel van router rechtstreeks in de links RJ poort bovenaan links op de NTP2007.
Splitter zou niet meer nodig zijn aangezien de lijn niet meer actief is (maar dan een zuiver koperpaar denk ik dan).

Misschien moet je es proberen de splitter er tussenuit te halen ?

Wat ook storing kan geven op het DSL signaal is Powerline adapters, dit vind je dan terug bij Event log. "dsl probably distored by powerline".
Ik heb er van TPLINK en daar heb ik die al aangepast naar een DSL vriendelijke modus. (mimo uit).
Ook al alle kabels omwikkeld met folie.
Misschien kan ik nog de simpele telefoon kabel tussen router en NTP2007 box vervangen door stuk CAT6E kabel.

In de NTP2007 zit bovenaan links binnen een aarding klem, echter deze is niet aangesloten. zou dit een meerwaarde zijn ? Lees overal dat je die niet moet aansluiten. Binnenkomende kabel van de straat heeft toch geen shielding denk ik.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

themaxxz schreef: Dus mogelijks is de modem toch defect? Ik denk niet dat er op zich veel kan misgaan met de NTP of splitter.
modem kan de oorzaak van die waardes zijn, maar vergis je niet: ook de splitter en soms de ntp kan defect raken.
indien je geen analoge vaste lijn hebt zou ik ook de splitter verwijderen, en rechtstreeks in de rj11 klemmen aansluiten.

monty_burns_007 schreef:In de NTP2007 zit bovenaan links binnen een aarding klem, echter deze is niet aangesloten. zou dit een meerwaarde zijn ? Lees overal dat je die niet moet aansluiten. Binnenkomende kabel van de straat heeft toch geen shielding denk ik.
de aardingsklem dient ENKEL -optioneel!- voor de binnenbekabeling.
de invoerkabel mag hier zeker niet op aangesloten worden!
technieker
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 245
Lid geworden op: 02 jun 2009, 18:32
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 66 keer

En wat sommige vergeten is dat de voeding ook de oorzaak kan zijn van onderbrekeingen.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

technieker schreef:En wat sommige vergeten is dat de voeding ook de oorzaak kan zijn van onderbrekeingen.
klopt, en is ook idd een belangrijk punt, maar een slechte voeding kan je niet zien met de AGW of 4tel metingen,
terwijl een defect aan de modem zelf (of bekabeling of ander intern toestel) wel invloed kan hebben erop.

nu de lijn en waarden lijken me wel effectief binnen de limiet, alleen dat de margin wel wat laag is bij die 60/10 sync.
de screenshots van de fritz op 30/8 geven wel redelijk wat error seconds aan de kant van de modem, dus ik zou toch de modem en binnenbekabeling eens verifieren als je problemen zou ondervinden.

misschien dat technieker je verder kan helpen met een paar lijntesten te doen terwijl er niets op de ntp hangt, om zo zaken uit te sluiten?
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Ik heb ook een keer iets gelijkaardigs meegemaakt (staat hier prob nog een topic van). Random disconnects (soms enkele keren per dag, soms enkele dagen ok) en een heel goede lijnmeting, alsook goede waarden in de modem (SNR > 20). DLM had de snelheid ondertussen al drastisch verlaagd zonder resultaat. Oorzaak bleek de modem te zijn. EDPNET heeft toen een testmodem opgestuurd en daarmee was het probleem meteen opgelost.
Gebruikersavatar
monty_burns_007
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 47
Lid geworden op: 07 mar 2010, 19:09
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

lithion schreef:Ik heb ook een keer iets gelijkaardigs meegemaakt (staat hier prob nog een topic van). Random disconnects (soms enkele keren per dag, soms enkele dagen ok) en een heel goede lijnmeting, alsook goede waarden in de modem (SNR > 20). DLM had de snelheid ondertussen al drastisch verlaagd zonder resultaat. Oorzaak bleek de modem te zijn. EDPNET heeft toen een testmodem opgestuurd en daarmee was het probleem meteen opgelost.
ik heb van Edpnet ook een andere modem gekregen (is te zeggen : mijn nog geen 2jaar oude Fritzbox 7490 prijs 149 euro omgeruild met een tragere Fritzbox 7530 van 99 euro :cry: ).
Op het eerste zicht lijkt het stabieler met de nieuwe modem.

finaal antwoord Edpnet :
>Op uw verzoek hebben we uw DSL lijn volledig gecontroleerd.
>De SNR waarden zijn beter geworden en volgens de logs van onze server is de verbinding stabieler geworden.

>We zijn genoodzaakt om u teleur te stellen maar uw DSLAM poort op de straatkast waarop uw lijn is aangesloten niet herconfigureerd kan worden. Met >de huidige configuratie en in het kader van VDSL XS abo is het 20Mbps/2Mbps.

Echter na 3 dagen, deze namiddag toch opnieuw een reconnect gehad. (port error volgens edpnet log)

Qua nazicht binnenbekabeling en router : router is nieuw, en nieuwe binnenkabels was meegeleverde telefoon kabel tussen FritzBox en NTP2007 in RJ11 poort.
Dus hier kan het niet aan liggen.
Shielding heb ik nergens aagesloten.
K zou ook zelf es kunnen proberen een extra NTP2007 ergens te kopen en kijken of dit beter werkt als je zegt dat die ook kapot kunnen gaan.

met de nieuwe router is het toch al minder. thx Edpnet; men zoekt daar toch altijd ook actief mee. :)
Werk zelf professioneel (IT) vaak samen met PX wired en wireless connecties op een 2500 remote installaties en daar maken we ook straffe dingen mee. Voor privé is Edpnet voor mij perfect (prijs/kwaliteit en onbeperkt internet, ideaal voor IPTV)
Bijlagen
DSL3.png
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Deze grafiek met de lijn statistieken duiden toch duidelijk dat er iets serieus verkeerd is met jouw lijn.
Een SNR die schommelt tussen 12dB en 23dB, fouten die niet hersteld kunnen worden, verschillende resyncs per dag :-( .
Hier zou eigenlijk een Proximus interventie voor nodig zijn!

Aan de andere kant begrijp ik EDPNet dat ze zo'n interventie niet willen, gezien jouw sync nog altijd hoger is dan jouw VDSL XS abo van 20Mbps/2Mbps. Maar de reconnects mogen er niet zijn.

Een goede lijn ziet er als volgt uit (sync 100/35):
7590 stats.png
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
monty_burns_007
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 47
Lid geworden op: 07 mar 2010, 19:09
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

>Aan de andere kant begrijp ik EDPNet dat ze zo'n interventie niet willen, gezien jouw sync nog altijd hoger is dan jouw VDSL XS abo van 20Mbps/2Mbps. >Maar de reconnects mogen er niet zijn.

Mijn abo is idd maar 20/2, daarom had ik gevraagd aan Edpnet of ze die sync van 30/8 niet konden geforceerd verlagen tot 20/2 (gaat toch niet sneller met de cap bij Edpnet). Dit zou mss de stabiliteit ten goede komen dacht ik. Maar blijkbaar kunnen ze dan niet vanop afstand lees ik op die cabine.

Interventie van Proximus ? tja, dit is het gekende nadeel verhaal van te zitten bij een alternatieve provider die zelf z'n lijnen moet huren bij Proximus.
Is telkens een heen -en weer zwarte pieten van bij wie zit het : de gebruiker (ligt aan uw binnenbecabeling / hardware) / PX of Edpnet.

Kost allemaal geld natuurlijk bv. een Proximus interventie.

Vroeger jaren ADSL klant geweest bij Dommel. Was top, echter tot er een lijnprobleem was. Zo heb ik op een vorig adres jaren een ADSL snelheid gehad van 2 à 3/0,5 door slechte PX lijnen. De 3 werd dan gehaald door met DMT tool in TopCom modem de SNR grenzen te verzetten.

Daarna heb ik op actueel adres (met bovenstaande problematiek) een discovery line gevraagd en na 2 j enkel telefoon, EDPNET VDSL laten opzetten met VOIP. Ging ongeveer 1 a 2 jaar goed zonder fouten zoals uw perfecte grafiek. En sinds sept 2019 de errors.

Als het maar 1 disconnect es is om de dag kan ik er nog mee leven. Hopelijk ooit fiber (tube was meegetrokken) als men de straat renoveert of wss sneller 4G/5G, maar is onbetaalbaar en al zeker niet ongelimiteerd.
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”