Velen balen van het feit dat als ze XP opnieuw hebben moeten installeren door wat voor oorzaak dan ook, er weer opnieuw geactiveert moet worden bij Microsoft, dit is te voorkomen door het volgende te doen.
Na installatie en activatie van XP-Home of pro, kopieer je het bestandje "wpa.dbl" die in de Windows\System32 map staat naar een veilige plek.
Als je nu onverhoopt XP opnieuw moet installeren, overschrijf je na de installatie, waarbij je de activatie natuurlijk overslaat, domweg de "wpa.dbl" in de Windows\System32 map met degene die je gesaved hebt en je zult zien dat je na een reboot geactiveert bent.
Dit werkt natuurlijk alleen als er geen hardware-wijzigingen zijn en alleen op dezelfde PC.
tip bij HERinstallatie Windows XP
wat verstaan ze eigenlijk onder hardware wijzigingen?
als ik een ander 3D kaartje inploef?
een nieuwe nic (alhoewel ik het onboard heb)?
processor?
nieuwe hdd?
nieuwe floppydisk?
ik zou het nie weten, jij wel?![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
als ik een ander 3D kaartje inploef?
een nieuwe nic (alhoewel ik het onboard heb)?
processor?
nieuwe hdd?
nieuwe floppydisk?
ik zou het nie weten, jij wel?
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
de pispaal <<
- Maverick
- Plus Member
- Bedankt: 2 keer
Mr.Cide schreef:wat verstaan ze eigenlijk onder hardware wijzigingen?
Wat is een installatie-ID?
De installatie-ID bevat de vereiste activeringsgegevens. De installatie-ID een code van 50 cijfers die Microsoft ontvangt als onderdeel van de activering. Deze wordt elektronisch verzonden als de activering via het Internet gebeurt of mondeling aan een medewerker van de klantenservice doorgegeven als de activering telefonisch plaatsvindt. De installatie-ID wordt samengesteld uit twee onderdelen: de ID van het softwareproduct en een hash-waarde van de hardware. De product-ID is uniek voor de desbetreffende software-installatie en wordt tijdens de installatie gegenereerd uit de productcode. De waarde van de hardware-hash is een niet-unieke weergave van de pc waarop de software wordt geïnstalleerd. Dit wordt een hash-waarde genoemd omdat deze waarde geen rechtstreekse correlatie heeft met de pc en niet kan worden teruggerekend naar de oorspronkelijke waarde.
Hoe identificeert Microsoft de hardware van de computer? Kunnen hardwareonderdelen worden vervangen?
Microsoft Product Activation bepaalt de hardwareconfiguratie waarop het product wordt geïnstalleerd en maakt een hash-waarde voor die configuratie. Een hash-waarde is een waarde die wiskundig wordt afgeleid van een andere waarde. Voor Product Activation wordt de vaste schijf van de klant niet gescand, worden geen persoonlijke gegevens opgezocht en worden merk, model of leverancier van de pc of van onderdelen van de pc niet bepaald.
Microsoft gebruikt hash-waarden om de privacy van gebruikers te beschermen. Samen bepalen deze hash-waarden de volledige hardware-hash die wordt opgenomen in de installatie-ID. Door het gebruik van dit type hash-waarde, kan de hardwareconfiguratie voor Product Activation tot op zekere hoogte worden gewijzigd. Hierdoor kunnen gebruikers hun hardware wijzigen zonder dat het product denkt dat het op een andere pc staat dan waarop het is geactiveerd. Als de gebruiker de hardware volledig reviseert, kan het nodig zijn het product opnieuw te activeren. In dat geval moet de gebruiker telefonisch contact opnemen met een medewerker van de klantenservice van Microsoft om het product opnieuw te activeren.
Kan ik na Product Activation hardwareonderdelen vervangen?
Ja, na Product Activation kunnen gebruikers hardwareonderdelen vervangen. Een van de vormen van piraterij waartegen Product Activation beschermt, is het kopiëren van een vaste schijf. Het kopiëren van een vaste schijf is niet altijd illegaal. Omdat de gekopieerde software echter opnieuw moet worden geactiveerd, wordt met Product Activation voorkomen dat een piraat gegevens van de vaste schijf van een pc kopieert naar de vaste schijf van een andere pc om de software illegaal uit te voeren op twee pc's.
Hiervoor wordt de hardware waarop het product is geactiveerd vergeleken met de hardware waarop het product daarna wordt opgestart. Als de hardware wezenlijk anders is, moet het product opnieuw worden geactiveerd. Als de hardware hetzelfde is of nauwelijks is gewijzigd, blijft de software gewoon werken. Gebruikers die de hardware van hun pc wezenlijk veranderen, moeten het product waarschijnlijk opnieuw activeren. Opnieuw activeren kan eenvoudig worden voltooid door bij Microsoft een andere bevestigings-ID op te halen.
Welke onderdelen van de pc worden gebruikt voor de hardware-hash?
Om veiligheidsredenen maakt Microsoft de exacte onderdelen of het aantal onderdelen waarmee de hardware-hash wordt gemaakt niet openbaar.
Hoeveel onderdelen van de pc moeten gewijzigd zijn voordat ik opnieuw moet activeren? Zijn de wijzigingen cumulatief? Met andere woorden, als ik de ene dag een onderdeel vervang en de volgende dag een ander, zijn dat dan twee wijzigingen?
Bij normale wijzigingen in de hardware, zoals een nieuwe videokaart, het toevoegen van een tweede vaste schijf, meer RAM-geheugen of een nieuwe cd-romspeler, hoeft het systeem niet opnieuw te worden geactiveerd. Deze wijzigingen zijn cumulatief. Als de gebruiker het product opnieuw moet activeren, wordt het hardwareprofiel ingesteld op de nieuwe configuratie.
Als ik mijn vaste schijf opnieuw formatteer, moet ik dan opnieuw activeren?
Als de vaste schijf wordt geformatteerd en de software opnieuw wordt geïnstalleerd, moet deze opnieuw worden geactiveerd. In deze situatie gelden dezelfde testperioden voor activering. Een product kan op dezelfde pc zo vaak als nodig is opnieuw worden geactiveerd. Het activeren kan telefonisch of via het Internet plaatsvinden.
The box said: 'install on Windows XP, Vista or better'. So I installed it on Linux.
Of Microsoft deze tips graag ziet staan is een ander verhaal? En daar kunnen zij wel een mouw aanpassen
Zodat je bij een update nadien in de problemen komt.
Dan liever legaal naar Microsoft in Brussel bellen, zoals ik dat ook al eens moest doen om MS OfficeXP - Home Edtion NL terug in orde de stellen.
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Dan liever legaal naar Microsoft in Brussel bellen, zoals ik dat ook al eens moest doen om MS OfficeXP - Home Edtion NL terug in orde de stellen.
![Afbeelding](http://upload.userbase.be/upload/bar_userbasemoderator.png)
Alé weer iets bijgeleerd, dit wist ik niet, tot hier toe altijd een image gebruikt
.
![Razz :p](./images/smilies/icon_razz.gif)
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
-
- Pro Member
- Bedankt: 2 keer
Wat office betreft is het nu wel aangenaam : als je bedrijf in het juiste licentie-programma stapt, mag elke licentie voor Office dubbel gebruikt worden : eens op de firma, en eens bij een personeelslid thuis. Blijkbaar heeft Microsoft door dat het nu toch al gebeurt...
Met vriendelijke groeten,
Polleke
Polleke
- Mahimahi
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Ik ben dat activatie gedoe echt zo kotsbeu dat ik mijn officieel, aangekochte versie XP Pro (van 12000 oude BEF'kes) in de schuif gestopt heb en nooit meer gebruik!
Ik zal ook nooit meer een softwarepacket aankopen waar activatie aan te pas komt.
Ik werk, als het even kan, nog liever met de oude software die alles doet wat ik verlang zonder al de toeters en bellen van de nieuwe versies.
Ik zal ook nooit meer een softwarepacket aankopen waar activatie aan te pas komt.
Ik werk, als het even kan, nog liever met de oude software die alles doet wat ik verlang zonder al de toeters en bellen van de nieuwe versies.
![Wavey :wave:](./images/smilies/icon_wavey.gif)
Blue-Sky schreef:Dan liever legaal naar Microsoft in Brussel bellen
en de zesde keer dat je dat doet voor een windows installatie krijg je vriendelijk te horen dat je nieuwe xp mag kopen ...
Nobody is perfect but I'm f*** close [Clawfinger]
Wat te doen als deze versie welke jij ingebruik hebt, niet meer ondersteund wordt, dus geen updates meer?Mahimahi schreef: Ik zal ook nooit meer een softwarepacket aankopen waar activatie aan te pas komt.
Afstappen van het zó vertrouwde Windows, ik heb er in elk geval geen problemen mee. Heb sinds de aankoop telkens kunnen updaten, nu tot en met SP2.
Die her-activatie was een beetje zoeken, men moet gewoon zien dat men de juiste (sleutel) heeft. (welke normaal achteraan op je PC staat, of op de verpakking van je software, en Tel.nr. van MS voor die zaak is wel degelijk in Brussel)
Dat van na de zesde keer, nieuwe Windows bestellen daar had ik nog niets over vernomen.
- Mahimahi
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Het is niet alleen dat hoor Blue-Sky.
Wat mij heeft doen beslissen om dit te doen is het feit dat ik vind dat ik als particulier het recht heb om, dit schandalig dure, programma bij mij thuis op meer dan één PC te installeren.
Te meer daar deze PCs maar door één persoon gebruikt worden.
Al deze pesterijen werken alleen maar het illegaal kopieren en cracken in de hand.
Betaalbare software = Minder illegale downloads = Meer verkoop = Evenveel winst voor Software boeren.
Wat mij heeft doen beslissen om dit te doen is het feit dat ik vind dat ik als particulier het recht heb om, dit schandalig dure, programma bij mij thuis op meer dan één PC te installeren.
Te meer daar deze PCs maar door één persoon gebruikt worden.
Al deze pesterijen werken alleen maar het illegaal kopieren en cracken in de hand.
Betaalbare software = Minder illegale downloads = Meer verkoop = Evenveel winst voor Software boeren.
Daar heb je misschien wel een punt, eens het programma ontwikkelt is en verkocht aan de partilulier (klant) zou het idd mogelijk moeten zijn, (mits aanmelding bij MS) om de software op meerdere PC's te gebruiken.Mahimahi schreef:Te meer daar deze PCs maar door één persoon gebruikt worden.
Het kost MS geen cent méér, het werk ontwikkeling was toch al betaald, misschien zouden zij beter hun strategie eens herzien op dat punt.
Persoonlijk heb ik daar geen probleem mee, de PC is gedeelt, gebruikt door mijn dochter en door mijzelf. Op deze manier blijft alles legaal, maar dan wel beperkt tot 1 en dezelfde PC.
Dat zij er dan een controle mee in programmeren, waar welke PC juist staat als je hem gebruikt, dat zou toch moeten aan de hand van het IP adres?