Google home voor blinden

Plaats reactie
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Een van mijn patienten, een blinde man van 44jaar, zou die iets hebben aan google home

Momenteel heeft hij nog geen internet. Zijn favoriete bezigheid is momenteel piano spelen. Maar voor het appartement dat hij woont, moet hij dat toch beperken om geen klachten te krijgen van buren.

Nu was ik aan het denken om hem te helpen aan een google home setup. Regelmatig vraagt hij me om iets op te zoeken via mijn gsm. Meestal gaat het dan over componisten (mozart, ...). Maar ik ben er natuurlijk ook niet altijd, en ben er eigenlijk vooral voor verzorging en wat huishouden. Dat zorgt natuurlijk dat ik die opzoekwerkjes tot een minimum moet beperken,

Zou zo een persoon iets hebben aan een google home mini met een klein internet abbo?

Iemand hier ervaring mee? Waar moet ik vooral op letten? Wat of welk internet? Hoe kan het zo goedkoop mogelijk?
Ik kan zelf wel helpen met de setup
de koe zegt boe
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Zo een speaker zal inderdaad gewoon antwoorden op vele vragen. Qua internet is er niet veel nodig, in principe zou het zelfs moeten lukken met een 3G/4G modem als dat het enige is dat er op hangt. Gebruikt niet zo veel qua bandbreedte.
Je kan er ook een muziek account aan koppelen en bvb muziek laten spelen, dan gaat het meer verbruiken.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Goedkoopste oplossing is denk ik Easy Internet@home van Orange voor 15 euro voor 15gb. Hij gaat toch geen video's spelen en dat maakt een groot verschil.

Al is EDPnet XS misschien toch ook te overwegen. Met vaste telefoonlijn inbegrepen en onbeperkte data. En ook veel betere klantendienst dan Orange
https://www.edpnet.be/nl/thuis/internet.html?

Ik heb twee google home mini's en gebruik die veel. Het kan gemakkelijk zijn maar soms ook zeer irritant. Het komt toch wel vaak voor dat eenvoudige instructies niet begrepen worden of dat die dan iets begint af te dreunen dat je niet vroeg.

Meerdere talen tegelijk activeren geeft meer problemen. Ik heb Engels en Nederlands actief staan en dat geeft duidelijk meer fouten dan enkel Engels.

Ik denk dat hij daar wel plezier en nut aan zou hebben. Je hebt de basisfuncties. Een wekker zetten, een timer, het weerbericht vragen. Vragen of het aan het regenen is. Vragen naar openingsuren van winkels of diensten (al kan die info fout zijn).

Je kunt apparaten bedienen. Ik gebruik dat voor lampen. Hij zal dan wel geen lampen nodig hebben maar door die te koppelen kan hij wel weten of ze aan of uit zijn.

Er een Spotify-account aan linken lijkt mij ook zeer waardevol. Je kunt radio spelen, podcasts ... Iets toevoegen aan uw agenda.

Er zijn vele dingen mogelijk;
https://assistant.google.com/explore/?hl=nl-BE

Of gewoon rare zaken; "ok google talk to scary door"

Het lastige is soms om het juiste commando te vinden. En zelfs dan nog dan kan het soms zijn dat je het meerdere keren moet geven alvorens die het begrijpt.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Aan edpnet xs heb ik ook al gedacht, en lijkt me een uitstekende keuze indien het hem bevalt.
Omdat ik nog niet weet of het hem zal bevallen en 25€ per maand waard is, zou ik graag iets hebben dat het getest kan worden. Zodat hij niet met activatie/modem/installatiekost zit, en de rompslomp om alles op te zeggen indien het niet ok is.

Zou het mogelijk zijn om google home te laten werken in hotspot op een oude gsm van mij? Daar dan bvb een prepaid kaartje in te steken met bvb 4gb internet op? En daar dan de google home mini (heb ik ook wel in reserve liggen) op aan te sluiten?

Dan kan hij rustig testen. Ik denk dat hij er vooral iets aan zal hebben voor muziek. Dus een youtube accountje maken. En natuurlijk ook de praktische dingen zoals je hierboven opnoemt.

Als hij de 4gb er op korte tijd doordraait, zal het wel teken zijn dat het hem bevalt, en dan kunnen we edpnet aanvragen.
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

YouTube kan met Google home enkel afspelen op tv. Tenzij je een Google music test account activeert voor 3 maanden. Maar dan kan je even goed een maand gratis Spotify activeren.

Ja zal wel lukken met je gsm als hotspot. Dan wel in de stekker laten zitten. Niet vergeten dat jij dan wel zijn helpdesk gaat worden als het weer eens niet helemaal werkt. Goede afspraken rond maken.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Zelf geen ervaring mee, maar ik heb al veel gelezen dat blinden zeer dikwijls een iPhone hebben en zeer tevreden zijn over Siri.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Mijn ervaring met mijn Android-tablet (v 5.1.1 ) is dat als je de hotspot-functie gebruikt dat wel werkt maar dat die automatisch die hotspot gaat uitschakelen na een poosje bij geen gebruik.

Als je via een hotspot een Google Home online gaat brengen zou die dan enkel vrij tijdelijk werken. Goed dus om even te testen maar niet om een paar dagen of een weken te proberen.

Of de hotspot-functie moet anders werken dan bij mij. Heb ook al een oudere software-versie op mijn toestel.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Merci, hier heb ik iets aan. Even homespot getest en blijft actief ( toch al zeker 4u)
Na de feestdagen ga ik ervoor
de koe zegt boe
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”