welk vpn op een android toestel

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
glda19
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 9 keer

Hi
Is het nuttig een vpn op een smartphone te hebben.
Bij nuttig zo ja waarom ?
Zoja welke raad U aan.
Wat kost het
of zijn er gratische.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 45 keer

Hangt ervan af wat je wilt bereiken, er zijn nl 2 soorten VPN's
- naar je eigen netwerk
- naar een server, vooral nuttig naar een ander land, om daar toegang te krijgen tot geografisch gebonden content
Gelukkig & gezond 2022!
antutu
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 37 keer

Regel 1 in VPN land: KIES NOOIT VOOR EEN GRATIS VPN. En ik bedoel dan ook echt NOOIT. Als een product gratis is, dan ben jij het product. Je vertrouwt hen letterlijk je volledige internetverkeer toe. En waar denk je dat ze hun geld mee verdienen? Juist, ja.

Verder, op de vraag of een VPN nuttig is op een smartphone. Hmmm.. Als je veel gebruik maakt van publieke hotspots of wifi van hotels etc, dan raad ik het zeker aan. Anders loop je wel eens het risico dat iemand met slechte bedoelingen mee op de loer ligt en je data kan onderscheppen. Granted, elke hedendaagse website, gaande van pakweg oma's kookblog tot Google en Facebook, gebruikt nu wel versleuteling, maar dat geeft nog steeds geen garantie dat je veilig bent op publieke spots.

Sommige VPN's zoals Private Internet Access bieden ook een reclamefilter dus dan heb je geen 3rd party apps nodig op je smartphone zoals Blokkada etc.

Ikzelf gebruik voorgenoemde VPN. Zeer tevreden van. Werkt ook met Netflix dus je kan de Amerikaanse series etc ook bekijken

Qua prijs zit het ook wel snor: 29 euro voor een volledig jaar, de prijs van 2 pintjes per maand dus. Das een peulenschil. PIA is ook zeer leuk als je een houten been hebt, een ooglap draagt en op zee gaat varen. Ze hebben absoluut geen logs en dit is reeds bewezen geweest tijdens een rechtszaak. :-D

Van NordVPN moet je wel wegblijven. Scummy company. Zijn ook ooit eens gehackt en ze hadden dit niet aan hun gebruikers medegedeeld. Op de 1 of andere manier is het toch aan het licht gekomen maar dus niet door henzelf. Nu proberen ze met hun agressieve marketingcampagne, zoals o.a. honderden YouTube kanalen sponsoren, alsnog hun vel te redden. Als je ook maar een béétje op YouTube zit ben je vast al een sponsored video tegenkomen van hen, ze worden zowat door je strot geramd. Maar ze zijn een vogel voor de kat. Het vertrouwen is kwijt.
There's something strange and you can't reboot. Who you gonna call? Joost Prutsers.
Converted
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 13 keer

PIA raad ik nu niet direct aan... is overgenomen door Kape Technologies.
Welke vroeger adware maakten, en plots de privacy toer opgingen!

Ik raad alvast Windscribe aan. Daar kan je zelf je plan met zelf te kiezen servers samenstellen. En nee, dit is geen reclame lol.
"ONEup -> 1000/40"
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Een vergelijking van VPNdiensten op techpulse. Geen idee over de betrouwbaarheid van de test (sponsors?).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
murdock447
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 23 keer

Ik heb nu al enkele jaren Pure VPN werkt perfect(ook Netflix enz.) en je haalt de hoogste snelheden. Heb een "levenslang" abonnement kunnen afsluiten voor minder dan 100euro enkele jaren geleden met een "cybermonday" deal.....
fred_be9300
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 12 keer

Ik gebruik soms de 1.1.1.1 app van cloudflare.
Gratis, unlimited bandwidth
Je kan niet kiezen in welk land je VPN server zit.
Grote "internet speler". Nieuw. Audits beloofd.
Technisch artikel: https://blog.cloudflare.com/1111-warp-better-vpn/ en https://blog.cloudflare.com/announcing-warp-plus/

En soms de app Tunnelbear VPN.
Je kan tunnellen naar specifiek land
Beperkt gratis bandwidth.
Externe audits gepubliceerd.

Ik gebruik het vnl op insecure WiFi (Starbucks, luchthaven, ...).

De 1.1.1.1 app belooft dat ze communicatie op onstabiel network (mobiel internet onderweg) verbeteren wegens hun aangepast protocol, maar heb het nog niet getest.

Eerlijkheidshalve, ik vermoed dat er voldoende HTTPS gebruikt wordt in websites en apps om VPN relatief onnodig te maken. Daarom voeg ik alleen een VPN toe als ik het lokale netwerk echt wantrouw.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

De populaire vpn-dienst Private Internet Access is verkocht. Vpn-bedrijf Kape Technologies
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

glda19 schreef:Hi
Is het nuttig een vpn op een smartphone te hebben.
Bij nuttig zo ja waarom ?
Zoja welke raad U aan.
Wat kost het
of zijn er gratische.
Het is niet nuttig. Dus ik raad het niet aan. Waarom zou je het eigenlijk willen gebruiken dan ?

Voor anoniem surfen ? Sorry dat bestaat niet als het gratis is.
Om verbinding te maken met je thuisnetwerk ? Dan is het nuttig, maar dan zal je een eigen vpn-server moeten runnen op een toestel thuis. Dat kan op je eigen router indien aanwezig, of een nas/raspberry .

Ik heb het in gebruik om thuis connectie te maken. Met synology apparatuur en vpn-plus, maar gebruik het nu minder vaak dan vroeger.
Voordelen zijn dat gedeelde netwerkmappen werken zodat je aan bestanden kan op locatie alsof ze op je eigen thuisnetwerk aanwezig zijn.
Je kan dan ook perfect via Remote Desktop een computer/server van thuis overnemen als je op locatie bent.
Apps kunnen vanaf een locatie je thuis apparatuur bedienen (reciever, Ikea tradfri, Logitech remote, .... ) ik kan dus perfect vanaf mijn werk het licht, de versterker, de verwarming enzovoort bedienen als ik de vpn met thuis inschakel.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

murdock447 schreef:Ik heb nu al enkele jaren Pure VPN werkt perfect(ook Netflix enz.) en je haalt de hoogste snelheden. Heb een "levenslang" abonnement kunnen afsluiten voor minder dan 100euro enkele jaren geleden met een "cybermonday" deal.....
Nu 3 jaar voor 61 euro, of de prijs van 1 jaar zoals ze het zelf schrijven.

Is pure dan zoveel beter dan PIA?
murdock447
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 23 keer

@Slafes

Beter weet ik niet omdat ik nooit echt iets anders grondig uitgetest heb. Het was een info die ik kreeg van mijn schoonbroer enkele jaren terug.
Kan enkel maar bevestigen dat het snel werkt zowel op pc, ios ipad android.....Netflix geen probleem enz.
Heb het al zowat overal gebruikt in Europa en Zuid-Amerika (Brazilie) en steeds goede ervaringen mee gehad.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

on4bam schreef:Een vergelijking van VPNdiensten op techpulse. Geen idee over de betrouwbaarheid van de test (sponsors?).
Een beetje zwak qua vergelijking.
Geen enkele info over het gebruik van een custom programma vs het manueel configureren van de vpn, al dan niet via je router zodat je direct alle toestellen in een keer hebt.
Ook geen info over de locatie van de bedrijven; bij vpn is het toch belangrijk dat overheden niet kunnen meekijken, dus een US based vpn is al meteen een nogo. Idealiter zit het bedrijf in een privacy beschermend land als IJsland, of in mindere mate Zwitserland of Nederland.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”