Nu mijn Telenet modem vervangen is (Zie 'Telenet 23/09 nieuwe snelheden' topic) ben ik wat aan het testen met mijn 'intern netwerk' (als het al die naam waardig is).
Tijdens mijn testen ben ik tot de conclusie gekomen dat mijn RT-AC68u router een serieus vertragende factor is : zo gauw deze er tussen zit daalt mijn internet downloadsnelheid van pakweg 280mbit/s naar 190mbit/s
Wat heb ik al getest :
* Getest met verschillende kabels. Aan de kabels ligt het zeker niet
* Heb de settings van de RT-AC68u bekeken (met mijn beperkte kennis ter zake) : dingen zoals QOS zijn uitgeschakeld. Ik heb nooit iets van speed management (of dergelijke zaken) geconfigureerd. De router draait de Merlin 384.13 firmware
* Tijdens de testen hingen er geen andere apparaten aan de router en was er ook niets aan het downloaden via WIFI of zo
Iemand een idee waaraan dit kan liggen ? De RT-AC68i is niet meer van de jongste maar is toch ook geen pruts-router die geen 280mbit/s aankan ?
Thx !
Uzzi
RT-AC68u : snelheid LAN
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 29 keer
Ik heb een RT-AC68U en heb jarenlang Merlin firmware er op gedraaid met regelmatig updaten ook. Bij toen de laatste Merlin firmware vond ik de stabiliteit niet echt meer optimaal en op m’n toen Fibernet 200 met speedboost naar 400 merkte ik al op dat de doorvoersnelheid over WiFi tenminste alles behalve stabiel en voldoende snel was. Uiteraard weet ik dat er andere factoren voor WiFi meespelen maar had deze echt wel heel optimaal geconfigureerd. Na installeren van laatste nieuwe originele firmware was dat allemaal van de baan en viel het me ook op dat de Web UI serieus veel vlotter reageerde. Ik haalde bijna tegen de 400Mbit over mijn 5GHz WiFi en ook bekabeld was er geen enkele vertraging te merken. Uiteindelijk bij een van de originele firmware updates was er wel plots een issue met 5GHz netwerken als de DFS kanalen aanstonden maar dat is nu ook al enkele weken verholpen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
- Bedankt: 32 keer
Alle testen zijn volledig bekabeld verlopen. Qua testen gebruik ik de speedtests van Telenet en van Ookla. Ik heb telkens meerdere runs gedaan om zeker te zijn dat er geen externe factoren zijn. Bij downloaden uit nieuwsgroepen zie ik dezelfde resultaten.
Misschien toch maar eens naar de laatste Asus firmware flashen en kijken wat dat geeft ...
Update : bingo ! Asus firmware geflasht en snelheidsverlies is verdwenen ...
Thx voor jullie hulp !!
Misschien toch maar eens naar de laatste Asus firmware flashen en kijken wat dat geeft ...
Update : bingo ! Asus firmware geflasht en snelheidsverlies is verdwenen ...
Thx voor jullie hulp !!
- proximusboyke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
- Bedankt: 364 keer
weet iemand welke router het snelst is beter bereik heeft ;
RT-AC68U of een airport (niet het huidig model maar het model ervoor)
RT-AC68U of een airport (niet het huidig model maar het model ervoor)
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
- mailracer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
- Bedankt: 318 keer
dat kan niemand op voorhand weten welke voor jouw geschikt is. Ikzelf vind het belangrijker om een stabiele verbinding te hebben ipv een supersnelle verbinding met veel issues.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
- Bedankt: 65 keer
Enkel ervaring met de RT-AC88U (niet zeker of dezelfde opmerkingen gelden)
* netwerk ontvangst en snelheid ok maar zit op vrij kleine lokatie en zelden probleem.
* interface extreem traag
* voor de meeste aanpassingen in settings reboot het ding volledig. (en het boot extreeeeeeeeeeeem traag, gerust 5 minuten)
* dual wan enkel manueel (automatisch onbetrouwbaar, blijkbaar bekend probleem)
* zou extreem warm worden maar weinig van gemerkt (ook niet super koud, warmer dan fritz)
Niet onder de indruk, heeft geen jaar gedraaid. De reden dat ik voor netwerk materiaal naar netwerk fabrikanten gegaan ben
(ben ook wel wat merk snob en huil nog altijd beetje over het verlies van abit als ik iets van asus koop )
Met airport geen ervaring. Gingen die er niet tussen uit? Zijn er dan nog apple fans die niet voor ubiquity kiezen
* netwerk ontvangst en snelheid ok maar zit op vrij kleine lokatie en zelden probleem.
* interface extreem traag
* voor de meeste aanpassingen in settings reboot het ding volledig. (en het boot extreeeeeeeeeeeem traag, gerust 5 minuten)
* dual wan enkel manueel (automatisch onbetrouwbaar, blijkbaar bekend probleem)
* zou extreem warm worden maar weinig van gemerkt (ook niet super koud, warmer dan fritz)
Niet onder de indruk, heeft geen jaar gedraaid. De reden dat ik voor netwerk materiaal naar netwerk fabrikanten gegaan ben
(ben ook wel wat merk snob en huil nog altijd beetje over het verlies van abit als ik iets van asus koop )
Met airport geen ervaring. Gingen die er niet tussen uit? Zijn er dan nog apple fans die niet voor ubiquity kiezen
- proximusboyke
- Elite Poster
Door dat ik en neef een deco m9 plus hebben gezet hebben we een airport en assus over. Mijn schoonzus wil graag betere wifi. De modem van orange hangt in hun garage en woon in nieuwe sociale woning. Ze heeftgeluk op verschillende plaatsen kan ze een router in de muur pluggen. Ze zou graag ook wifi op haar teraske hebben, en zat zo te denken welkeen van de 2 zou ik best in de living centraal plaatsen. Vandaar de vraag.
- proximusboyke
- Elite Poster
maar een router kan je ook gebruiken toch ? zeker als je ze over hebt
- mailracer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
- Bedankt: 318 keer
dat kan, maar stel ze dan wel correct in zodat ze niet storen op een netwerk. Je hebt ze beide in je bezit ? welke van de twee vond jij dan de betere. In dit geval zou ik voor de RT-AC68u gaan. Alleen correct instellen.
- DHCP uit
- SSID, passwoord en beveiligingsniveau : hetzelfde als de orange bak.
- Enkel de lan poorten patchen.
- vast ip adres kiezen in de range van de orange bak
- DHCP uit
- SSID, passwoord en beveiligingsniveau : hetzelfde als de orange bak.
- Enkel de lan poorten patchen.
- vast ip adres kiezen in de range van de orange bak
- proximusboyke
- Elite Poster
ik had assus neef applefreak(werkt bij een lab9) de airport.
Nu staan ze hier beiden, maar geen idee welkeen het verste bereik heeft enzo, vandaar dat ik het ier effen vroeg.
Nu staan ze hier beiden, maar geen idee welkeen het verste bereik heeft enzo, vandaar dat ik het ier effen vroeg.