Allen,
Een vriend kwam met de volgende vraag bij mij terecht (maar ben zelf echt meer op de hoogte van alle mogelijkheden, vandaar even de vraag hier):
Wat zijn de mogelijkheden om Vlaamse TV in hun vakantiehuisje in Spanje te krijgen?
Vereisten:
- gebruiksgemak (bv. voor ouderen, dus geen ingewikkelde constructie van bakjes en apps)
- onderhoudsvriendelijk (niet om de 5 mins ter plaatse moeten gaan prutsen om alles aan de praat te krijgen)
Internet zou er ook komen in de vorm van tweewegssatelliet-internet. 30Mbit. (nog geen info over datalimiet, if any)
Mogelijkheden:
- TV Vlaanderen lijkt me de obvious choice, maar geen idee wat er allemaal bij komt kijken? (als er iemand installateurs kan aanraden in de regio Alicante-Murcia-Cartagena?)
- Streaming?
het zou dus intuitief en simpel moeten zijn. Ikzelf gebruik bv. Kodi met VRT Nu en Retrospect maar ook dit werkt niet 100% (livestreamen meestal wel, programma's opvragen: sommige wel, andere niet.. Bij kleine website-wijzigingen/updates kan er al iets foutlopen) en dus niet zo stabiel but good enough voor mij, niet voor anderen.
En voorlopig zijn er nog geen eigen VRT of VTM apps op AndroidTV of AppleTV? Stievie?
Zou de Tadaam-TVapp werken via Spaans internet of zou het georestricted zijn? (SIM niet, dat is duidelijk BE-only, maar aangezien je kan streamen vanop andere netwerken?)
Andere mogelijkheden?
Alle info, ervaringen met tv in het buitenland en feedback is altijd welkom.
Cheers!
Vakantiewoning in Spanje: opties voor Vlaamse TV?
- AnD
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
- Bedankt: 87 keer
Als je TV Vlaanderen neemt kan je ook streamen, dus via het internet kijken.
Sommige tv merken worden ondersteund zoals LG, Samsung. Daar heb je een app voor en al moet ik het zelf zeggen, dit werkt goed (op m'n LG).
Je kan ook met de smartphone of met een tablet kijken als je de app installeert van TVV.
Sommige tv merken worden ondersteund zoals LG, Samsung. Daar heb je een app voor en al moet ik het zelf zeggen, dit werkt goed (op m'n LG).
Je kan ook met de smartphone of met een tablet kijken als je de app installeert van TVV.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
- Bedankt: 43 keer
Thanks AnD!
Zou het mogelijk zijn om dan een TVV abo af te sluiten, maar het eigenlijk niet installeren (schotel en dergelijke), en dan enkel via streaming te gebruiken op een compatibele smartTV?
Zou het mogelijk zijn om dan een TVV abo af te sluiten, maar het eigenlijk niet installeren (schotel en dergelijke), en dan enkel via streaming te gebruiken op een compatibele smartTV?
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
Inderdaad, een abonnement met CI+Module met Smartcard aanschaffen en de aankoop en installatie van de schotelantenne regel je ter plaatse. Je kiest best een installateur die ervaring heeft met installaties voor Vlamingen en Nederlanders want wij kijken op de Astra 3B-satelliet terwijl Spanjaarden hun schotel ergens anders op richten. Op https://www.sat4all.com in categorie Schotelpark kan je navragen welk materiaal je nodig hebt voor TV Vlaanderen in Spanje, met een beetje geluk kan men ook concrete installateurs aanbevelen.TimoLimo schreef:TV Vlaanderen lijkt me de obvious choice
De datalimiet op satellietinternet zal een serieuze belemmering zijn voor streaming, als ik https://satelite.eurona.es/spa bekijk. Tenzij je er véél geld aan wil uitgeven.TimoLimo schreef:- Streaming?
het zou dus intuitief en simpel moeten zijn. Ikzelf gebruik bv. Kodi met VRT Nu en Retrospect maar ook dit werkt niet 100% (livestreamen meestal wel, programma's opvragen: sommige wel, andere niet.. Bij kleine website-wijzigingen/updates kan er al iets foutlopen) en dus niet zo stabiel but good enough voor mij, niet voor anderen.
Voor de meeste programma's volstaat het om op een Belgisch gsm-nummer aan je VRT-profiel te koppelen op https://www.vrt.be/vrtnu/help/
AppleTV en AndroidTV worden genegeerd door de Vlaamse omroepen want het zijn slaafjes van het duopolie. Beste keuze is volgens mij TV Vlaanderen dat het verst gevorderd is met smart tv app's voor LG, Samsung: https://www.tv-vlaanderen.be/televisie/smart-tv-app/TimoLimo schreef:En voorlopig zijn er nog geen eigen VRT of VTM apps op AndroidTV of AppleTV? Stievie?
Daarnaast lijkt Stievie Premium het snelst te willen evolueren naar een volwaardige AppleTV app. Maar vandaag zit dat nog in alpha fase.
-
- Pro Member
Toch? Maar ik bedenk me dat de prijs van TVV dan wel een pak goedkoper dan Tadaam, ook al zou je van beide aanbieders enkel de streaming app gebruiken, niet?quovadis schreef:ik dacht ergens gelezen te hebben dat TV in de EU zou mogelijk zijn via Tadaam.
-
- Plus Member
- Twitter: IkTjilp
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 8 keer
TADAAM werkt inderdaad. Maar wat gebruiken ze hier want mogelijks werkt het zo ook al. Yelo app van Telenet zou bijvoorbeeld moeten werken.
Edpnet VDSL XL - Mobile Vikings - Zon - APP TV
Zorg goed voor jezelf en de mensen om je heen.
Zorg goed voor jezelf en de mensen om je heen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 37 keer
- Contacteer:
Waarom internet over satelliet? Hebben ze geen ontvangst?
In Spanje zijn de prijzen meestal ok. En indien geen Adsl dan kan je met een telefoon kan je zo een hotspot maken met 4G. De datalimieten zijn daar meestal ook ruim. ( Paar jaar geleden toch)
Sent from my Pixel 2 using Tapatalk
In Spanje zijn de prijzen meestal ok. En indien geen Adsl dan kan je met een telefoon kan je zo een hotspot maken met 4G. De datalimieten zijn daar meestal ook ruim. ( Paar jaar geleden toch)
Sent from my Pixel 2 using Tapatalk
-
- Pro Member
Klopt, maar Yelo kan enkel casten via Chromecast of Airplay, en dan moet er daar nog altijd een tablet of smartphone liggen die eventuele huurders of de wat oudere familieleden moeten kunnen aansturen. Het zou wat simpeler moeten (had Yelo nu een native AndroidTV of AppleTV app, dan was het al beter, denk ik)iktjilp schreef:TADAAM werkt inderdaad. Maar wat gebruiken ze hier want mogelijks werkt het zo ook al. Yelo app van Telenet zou bijvoorbeeld moeten werken.
Blijkbaar is die hele urbanización niet echt aangesloten op een vaste internetlijn. De lokale internetboer heeft wel fiber in de regio (maar niet daar blijkbaar) en heeft ook een wireless oplossing "air fibre"mgo72 schreef:Waarom internet over satelliet? Hebben ze geen ontvangst?

4G had ik inderdaad ook al eens doorgegeven om te bekijken en ik denk dat er daar wel wat opties zijn, inderdaad! Maar ok, als er dan internet is, moet er nog altijd een gemakkelijke dummy-proof streaming-mogelijkheid gevonden worden.
We're not there yet, maar Iedereen alvast bedankt voor het meedenken! Much appreciated! Als er nog suggesties/tips/ervaringen zijn, laat maar weten!
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Ik denk dat de meest betrouwbare oplossing (die eventuele huurders of de wat oudere familieleden moeten kunnen aansturen) TV Vlaanderen blijft.
Zoals raf1 hierboven aangaf: in België het abonnement met CI+Module en Smartcard aanschaffen en de installatie ter plaatse regelen.
In alle toeristische centra vind je goede installateurs die kunnen omgaan met oplossingen voor buitenlanders.
Als je dan nog een TV toestel, met DVB-T en DVB-S tuners, heb je geen extra receiver nodig, en nog eenvoudiger te bedienen voor de gasten.
Een tweede mogelijkheid is streaming, vb via Kodi op een RPI
De VRT Nu en Retrospect Add-on werken goed vind ik. Dat je soms problemen hebt met programma's opvragen, is voor een vakantiewoning minder erg denk ik. Gasten komen niet naar Spanje om de ganse dag TV te kijken, maar als ze al eens naar het Journaal kunnen zien, of hun favorite soap kunnen blijven volgens, zijn ze waarschijnlijk al tevreden?
Er is ook een Yello TV Add-on voor Kodi, ziet er ook zeer goed uit (en nog eens het voordeel dat je het volledige aanbod zoals thuis hebt in één Add-on).
Dan streamen via Tablet/Smartphone en Chromecast.
Waarschijnlijk de moeilijkste oplossing voor huurders en wat oudere familieleden (hoewel je de hedendaagse 60+es niet mag onderschatten
).
Maar ik zou er toch een Chromecast voorzien, dan kunnen gasten die dit willen, toch hun favoriete content streamen vanaf hun smartphone?

Zoals raf1 hierboven aangaf: in België het abonnement met CI+Module en Smartcard aanschaffen en de installatie ter plaatse regelen.
In alle toeristische centra vind je goede installateurs die kunnen omgaan met oplossingen voor buitenlanders.
Als je dan nog een TV toestel, met DVB-T en DVB-S tuners, heb je geen extra receiver nodig, en nog eenvoudiger te bedienen voor de gasten.
Een tweede mogelijkheid is streaming, vb via Kodi op een RPI
De VRT Nu en Retrospect Add-on werken goed vind ik. Dat je soms problemen hebt met programma's opvragen, is voor een vakantiewoning minder erg denk ik. Gasten komen niet naar Spanje om de ganse dag TV te kijken, maar als ze al eens naar het Journaal kunnen zien, of hun favorite soap kunnen blijven volgens, zijn ze waarschijnlijk al tevreden?
Er is ook een Yello TV Add-on voor Kodi, ziet er ook zeer goed uit (en nog eens het voordeel dat je het volledige aanbod zoals thuis hebt in één Add-on).
Dan streamen via Tablet/Smartphone en Chromecast.
Waarschijnlijk de moeilijkste oplossing voor huurders en wat oudere familieleden (hoewel je de hedendaagse 60+es niet mag onderschatten

Maar ik zou er toch een Chromecast voorzien, dan kunnen gasten die dit willen, toch hun favoriete content streamen vanaf hun smartphone?
Dat is inderdaad een populaire manier van internet in Spanje. Hier in Mallorca komt ook al het internet uit de lucht, met een "schotel" op het dak. De betrouwbaarheid is iets minder. Eén blikseminslag in een van de masten, en gans Mallorca 3-4 dagen zonder internetTimoLimo schreef:Blijkbaar is die hele urbanización niet echt aangesloten op een vaste internetlijn. De lokale internetboer heeft wel fiber in de regio (maar niet daar blijkbaar) en heeft ook een wireless oplossing "air fibre"(welke misschien nu opgevat wordt als satelliet omdat er ook een schotel geplaatst moet worden maar kan evengoed een soort van WiMax zijn ofzo? No idea)

VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- AnD
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
- Bedankt: 87 keer
Gebruiken ze daar geen overspanningsbeveiliging, zeker als er zoveel mensen afhankelijk zijn van dat systeem ?philippe_d schreef:Hier in Mallorca komt ook al het internet uit de lucht, met een "schotel" op het dak. De betrouwbaarheid is iets minder. Eén blikseminslag in een van de masten, en gans Mallorca 3-4 dagen zonder internet
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Geen idee.
Het internet wordt er verdeeld via een netwerk van masten, en van gemeente naar gemeente doorgestraald (wifibaleares).
De laatste keer dat het internetlag, was een mast in Inca getroffen door de bliksem, en gans de Oostkust van Mallorca was getroffen door de panne. En dat kan enkele dagen duren.
Van redundantie heb ik niets gemerkt
Maar het kan daar serieus onweren.
Bij een vorig onweer had ik ook schade: mijn Astra-3 LNB om zeep, de HDMI uitgang van mijn Sat receiver kapot (Scart werkte nog), FritzBox gefritzt
Het internet wordt er verdeeld via een netwerk van masten, en van gemeente naar gemeente doorgestraald (wifibaleares).
De laatste keer dat het internetlag, was een mast in Inca getroffen door de bliksem, en gans de Oostkust van Mallorca was getroffen door de panne. En dat kan enkele dagen duren.
Van redundantie heb ik niets gemerkt

Maar het kan daar serieus onweren.
Bij een vorig onweer had ik ook schade: mijn Astra-3 LNB om zeep, de HDMI uitgang van mijn Sat receiver kapot (Scart werkte nog), FritzBox gefritzt

VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
- Bedankt: 70 keer
Nog niet aan bod gekomen tvvlaanderen in die buurt gaat al gauw 80 a 100 cm schotel worden.
Met al de problemen van dien voor ouderen en het frequent wisselen van frequenties in de reciever.
Voor iemand die een beetje thuis is in de sat wereld niet onoverkoombaar , de vraag hierbij is hoeveel weten de klepel hangen.
En dan komen we bij het alternatief.
Een tv abbo per maand , per 3 maanden , per jaar activatie kaartje via het internet.(bvb voor bepaalde periode )
En nu het volgend voordeel een schoteltje van 60 cm en kijken maar.
De naam van dit mooi's https://www.joyne.nl/vlaanderen.html
Het nadeel geen Duitse astra zenders Ard , ZDF , Enz.
Voor een nl sprekende installateur in Spanje zal Joyne geen probleem zijn , of de Spanjaarden zelf er al van gehoord hebben ?
Mvg
Met al de problemen van dien voor ouderen en het frequent wisselen van frequenties in de reciever.
Voor iemand die een beetje thuis is in de sat wereld niet onoverkoombaar , de vraag hierbij is hoeveel weten de klepel hangen.
En dan komen we bij het alternatief.
Een tv abbo per maand , per 3 maanden , per jaar activatie kaartje via het internet.(bvb voor bepaalde periode )
En nu het volgend voordeel een schoteltje van 60 cm en kijken maar.
De naam van dit mooi's https://www.joyne.nl/vlaanderen.html
Het nadeel geen Duitse astra zenders Ard , ZDF , Enz.
Voor een nl sprekende installateur in Spanje zal Joyne geen probleem zijn , of de Spanjaarden zelf er al van gehoord hebben ?
Mvg
Laatst gewijzigd door philippe_d 12 sep 2019, 18:34, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: fullquote verwijderd
Reden: fullquote verwijderd
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
- Bedankt: 58 keer
Voor een weekje vakantieverblijf daar wil ik daar gerust een 60 of 100 cm schotel gaan plaatsen, en uitregelen (Ja, ik heb zo een signaalmeter met scherm).
In onze vakantiehuisjes in Duitsland hebben we 3 TVV kaartjes zitten, via een Duo quad kop op Astra 19 en 23. Werkt perfect. In Spanje zal je voor TVV inderdaad een 100 cm schotel nodig hebben. Een hele set koop je voor een 75€, excl ontvanger natuurlijk. Als er toch internet is: VU+duo, dan kan je die meteen bereiken via internet mocht het eens nodig zijn (herscannen van zenders, etc).
In onze vakantiehuisjes in Duitsland hebben we 3 TVV kaartjes zitten, via een Duo quad kop op Astra 19 en 23. Werkt perfect. In Spanje zal je voor TVV inderdaad een 100 cm schotel nodig hebben. Een hele set koop je voor een 75€, excl ontvanger natuurlijk. Als er toch internet is: VU+duo, dan kan je die meteen bereiken via internet mocht het eens nodig zijn (herscannen van zenders, etc).
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 147 keer
Joyne zou een betere ontvangst hebben in de zuiderse landen. Maar Tv Vlaanderen kun je perfect via de app en internet bekijk zonder hiervoor de ganse schotelinfrastructuur te gebruiken of installeren...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 72 keer
Merk je verschil op je data transmissie als je deze bvb neemt op astra? Edit tov een andere sat die beter ligt voor spanje.fendtje schreef: tvvlaanderen in die buurt gaat al gauw 80 a 100 cm schotel worden.