Als een voorakkoord werkelijkheid word zal tussen Proximus en Orange een samenwerking ontstaan, met het delen van het mobiele netwerk.
Dat zou energie besparen en nog een betere dekking geven.Maar wat gaat er gebeuren op plaatsen waar op een mast orange en proximus aanwezig is.
Proximus en orange wat zijn de gevolgen
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 1 keer
- D3bian
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
- Bedankt: 25 keer
Voor zover ik 5G begrijp, op zich niets speciaal.
Hoe ik het zie werkt 5G namelijk anders qua idee dan de huidige netwerken omdat het erg veel gebruik maakt van virtualisatie.
Het hele netwerk is opgedeeld in netwerk-slices voor verschillende soorten diensten en of netwerken. Je hebt als het ware een soort VPN tunnel voor data, telefonie, ... en dit per provider/aanbieder. Hierdoor zouden beide netwerken perfect gescheiden kunnen zijn en hun eigen capaciteit hebben. Op zouden ze beiden een soort van MVNO zijn op het gedeelde netwerk.
Hoe ik het zie werkt 5G namelijk anders qua idee dan de huidige netwerken omdat het erg veel gebruik maakt van virtualisatie.
Het hele netwerk is opgedeeld in netwerk-slices voor verschillende soorten diensten en of netwerken. Je hebt als het ware een soort VPN tunnel voor data, telefonie, ... en dit per provider/aanbieder. Hierdoor zouden beide netwerken perfect gescheiden kunnen zijn en hun eigen capaciteit hebben. Op zouden ze beiden een soort van MVNO zijn op het gedeelde netwerk.

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 194 keer
Heeft 5G niet zodanig veel antennes nodig dat het absurd is om iedere provider een eigen (hardware-)netwerk te laten bouwen?
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 15 keer
Waarschijnlijk delen ze al vaak een mast (anders komen er wel heel veel masten overal te staan) en gaan ze nu ook de hardware die ze in de mast geschroeft hebben delen.Nathalie-ken schreef:Als een voorakkoord werkelijkheid word zal tussen Proximus en Orange een samenwerking ontstaan, met het delen van het mobiele netwerk.
Dat zou energie besparen en nog een betere dekking geven.Maar wat gaat er gebeuren op plaatsen waar op een mast orange en proximus aanwezig is.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 2 keer
Weet er iemand al meer over? Het laatste nieuws is dat Px en Orange vanaf april mogen verder werken.
Ik zit hier op de boerenbuiten en merk er niets van, zit met een mast van PX op 1,2km en masten van Orange op 2,5 en 3km. Met MV raak ik enkel geregistreerd op de masten van Orange (ttz, het CID is anders, en ook de signaalsterkte loopt ~30dBm uiteen tussen de dichte PX mast en de verder gesitueerde Orange masten).
Ik zit hier op de boerenbuiten en merk er niets van, zit met een mast van PX op 1,2km en masten van Orange op 2,5 en 3km. Met MV raak ik enkel geregistreerd op de masten van Orange (ttz, het CID is anders, en ook de signaalsterkte loopt ~30dBm uiteen tussen de dichte PX mast en de verder gesitueerde Orange masten).