philippe_d schreef:Of je nu voor- of tegenstander bent, Europa zal er zich over buigen (BEREC), en eens en voor altijd (hopelijk) de definitie vastleggen van een "NTP" (Network Termination Point), met name: behoort de modem al dan niet tot het netwerk van de provider?
Eens hierover eensgezindheid bestaat (oktober) kunnen de nationale toezichthouders (BIPT) dit omzetten in lokale regelgeving.
Gezien alle verordeningen, richtlijnen, studies,.. die al gepubliceerd zijn zou het een zeer vreemde zaak zijn indien men beslistdat de modem bij de provider behoord. Dan zou ik vermoeden dat de lange arm der providers er iets mee te maken heeft.
philippe_d schreef:De vrije routerkeuze was eigenlijk al een Europese richtlijn sedert 2008 (
2008/63/EG), maar de discussie gaat erover waar het overnamepunt is: voor of achter de modem ...
In die richtlijn word nergens specifiek over router of modem gesproken maar spreekt men van 'verschillende typen eindapparatuur':
(3)
Technische en economische ontwikkelingen hebben de lidstaten ertoe gebracht het stelsel van bijzondere of uitsluitende rechten op telecommunicatiegebied te herzien. Met name de snelle groei van de verschillende typen eindapparatuur en van de vele gebruiksmogelijkheden ervan maakt het noodzakelijk dat de gebruikers een vrije keuze uit deze typen wordt geboden zodat zij ten volle van de technologische vooruitgang op dit terrein kunnen profiteren.
(4)
Door het bestaan van uitsluitende rechten wordt het vrije verkeer van dergelijke telecommunicatie-eindapparatuur beperkt, hetzij wat de invoer en afzet betreft van die apparatuur, waaronder satellietapparatuur, omdat bepaalde producten niet worden verkocht, hetzij wat aansluiting, opstarten en onderhoud betreft, omdat gezien de aard van de markt, en met name de diversiteit en technische aard van de producten, een monopolist niet er toe wordt aangezet deze diensten aan te bieden voor producten die hij niet zelf verkoopt of heeft ingevoerd, noch om zijn prijzen aan de kosten aan te passen, aangezien de dreiging van concurrentie van nieuwe marktpartijen ontbreekt. Op de meeste markten is over het algemeen een uitgebreid scala aan telecommunicatie-eindapparatuur beschikbaar. Om die reden kunnen alle bijzondere rechten waardoor het aantal ondernemingen met een vergunning voor invoer, afzet, aansluiting, opstarten en onderhoud van dergelijke apparatuur rechtstreeks of onrechtstreeks wordt beperkt, soortgelijke gevolgen hebben als het verlenen van uitsluitende rechten. Dergelijke uitsluitende of bijzondere rechten zijn maatregelen van gelijke werking als met artikel 28 van het Verdrag onverenigbare kwantitatieve beperkingen. Daarom moeten alle bestaande uitsluitende rechten op het gebied van invoer, afzet, aansluiten, opstarten en onderhoud van telecommunicatie-eindapparatuur, alsmede alle soortgelijke rechten, dat wil zeggen alle bijzondere rechten, met uitzondering van die welke bestaan uit het wettelijk of bestuursrechtelijk bevoordelen van een of meer ondernemingen, waardoor slechts de mogelijkheden van andere ondernemingen om in hetzelfde geografische gebied en onder in wezen gelijkwaardige omstandigheden bovenbedoelde werkzaamheden te gaan uitoefenen, negatief worden beïnvloed, worden afgeschaft.
Het eerste deel (3) kan op alles slaan, ook modems. Vooral all-in-one's zijn in opmars gekomen en bieden meer en meer mogelijkheden.
Het tweede deel (4) is mogelijks net niet op routers bedoeld daar deze nog altijd vrij gekocht kunnen worden en grotendeels benut, ook achter een toestel van de provider. Modems vallen dan weer perfect onder deze beschrijving.
philippe_d schreef:Duitsland heeft hierop niet gewacht, en is de "Routerzwang" door een telecomwet afgeschaft sedert 1 augustus 2016.
Niet alleen Duitsland, ook Italië behoord tot de meer vooruitstrevende landen op dat vlak:
https://www.telecompaper.com/nieuws/agc ... t--1257264