Mikrotik rb260gs swos vlan issue

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer
Provider

Heeft iemand een set mikrotik switches op swOS om effe iets te testen?
Ik heb 2 units verbonden via trunk, en geen restricties gezet op de mgmt interface.

Toch slaag ik er niet in om onder bepaalde omstandigheden de webUI van de remote switch te accessen.
Het probleem lijkt zich voor te doen bij hoge VLAN nummers.
Mijn normale mgmt VLAN is vlan 10; recent had ik de port die ik daarvoor gebruik op vlan 1000 gezet, en toen verloor hij de toegang tot de webui van de remote unit.
De VLAN lijkt me juist te trunken, want ik heb hem al gebruikt om een ander toestel te accessen dat op die vlan aangesloten is op de remote switch.
Op VLAN 20 lijkt het me ook niet te werken.
Op VLAN 2 daarentegen dan weer wel.
Ik vind uiteraard niks terug op internet over eventuele restricties.

Voor de duidelijkheid: de local webui werkt op eender welke VLAN.
Ik stuur momenteel ook 11 verschillende VLANs over de trunk.
Iemand een idee?

Edit:
Intussen bij het testen ook een arbitraire VLAN limit tegengekomen blijkbaar; 14 VLANs configgen lukt, een 15e bijvoegen geeft een undefined "error: could not apply changes".
Da's wel ambetant, want ik had ze toch gekocht om er redelijk wat test vlans over te sturen (niet qua capaciteit, ik verwacht geen wonderen van kleine bakjes, wel qua aantal, want voor elk testproject wou ik aparte vlans aanmaken, en met lans en wans komt dat toch al snel aan een 3-4 vlans per testje). En per slot van rekening staat er nergens een limiet beschreven in de tech documents die ik terugvond.

Ivm de hoofdvraag: Testing toont aan dat enkel de eerste 15 VLANs aan een remote webUI te kunnen. Dat lijkt me iets te toevallig een "(macht van 2) - 1" getal om per ongeluk te zijn. VLAN 15 kan pingen en accessen, VLAN 16 niet.

Zijn er mensen die de resultaten kunnen repliceren, in de docus terugvinden, ... ?
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”