Airco raamunit in europese ramen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Garpenlov
Premium Member
Premium Member
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 50 keer

In amerika heeft bijna iedereen vaste airco, het is daar dan ook effectief nodig!

Velen hebben daar zo'n Unit dat mooi in een schuifraam past.
Blijkbaar zijn deze units vele zuiniger en effectiever dan de typische mobiele airco...

Heeft iemand dit al eens werkend gekregen om een typisch europees raam dat scharniert?

Vriendelijk bedankt!
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: PX Mobilus M (Iphone 13)
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Ik denk niet dat je zo'n Amerikaans toestel gaat geplaatst krijgen in een "Europees" raam. Hier zal je dus een veel minder elegante oplossing moeten bedenken, bv. https://nl.trotec.com/producten-en-dien ... rlock-100/
ooh. shiny.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Of een split unit...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
Garpenlov
Premium Member
Premium Member
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 50 keer

Als er mobiele split units bestaan
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: PX Mobilus M (Iphone 13)
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

Deze bestaan split units voor campers: https://www.coolblue.be/nl/product/8128 ... c2401.html
1043021.jpeg
Maar wij in EU hebben zo geen ramen dat je naar boven kan open schuiven, of toch niet als 'standaard'. Dus inderdaad zo een US raam airco gaat niet zo eenvoudig hier.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Of dit concept: in feite een monobloc met waterkoeling buiten. Daarbij zijn de binnen- en buitenunit van elkaar te scheiden tijdens de installatie, zodat je de leidingen bv door een klein verluchtingsroostertje kan duwen.
https://www.dantherm.com/gb/to-cool/mob ... nditioner/
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Het grote verschil is eigenlijk dat de units dat ze daar hebben voor de ramen is er vooral omdat er geen split airco mogelijk is in appartementsblokken daar (als in ze mogen/kunnen geen buitenunit ophangen aan de muur).

Wij hier in Europa wonen meer in huizen, en dan is het 100% logisch om een split unit te installeren (welke nog eens niet zo duur is!). Deze zijn veel beter en efficienter.

De mobiele airco's: tjah, inderdaad zijn ze een beetje minder efficient... En vooral heel luid. Maar voor in Belgie waarbij je die airco effectief nodig hebt een 5-15 dagen per jaar (tenzij we weer een zomer krijgen zoals vorig jaar), is het echt een heel goeie oplossing als je geen permanente airco wilt installeren.
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 374
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 15 keer

Ik vind eigenlijk die VS oplossingen in een raam raar. Waarom zou je zo'n lelijk ding in je raam willen?

Als je een vaste airco wilt kun je denk ik beter voor een warmtepomp gaan, heb je er in de winter ook nog wat aan.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Nadeel van een permanente airco is ook kostprijs en het 2jaarlijks onderhoud
Toch ook weer een kost van 150 euro of 75 euro per jaar
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Zelf plaatsen, even iemand vinden die wil vacuumeren en klaar. Voor zo'n 600€ ben je gesteld voor 10 a 15 jaar.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

Je hebt ook airco's die je zonder externe installer kan installeren met speciale connectoren, iemand ervaring mee?
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1004
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 45 keer
Contacteer:

bambipower schreef:Nadeel van een permanente airco is ook kostprijs en het 2jaarlijks onderhoud
Toch ook weer een kost van 150 euro of 75 euro per jaar
Lol .. mijn Mitsubishi warmtepomp in bureau hangt er al dik 15 jaar .. buiten het roostertje eens uitblazen met compressor nog niks aan gedaan ..
Ding werkt en blijft werken .. Destijds denk ik +/- 1000 euro voor betaald +BTW geinstalleerd ... ( een vriend die koeltechniek deed ) ..
Van die goedkopere dingen die je soms ziet in dhz blijf ik liever weg .. meestal zit er ook papier bij dat je installateur moet laten komen voor aan te sluiten .. buizen in korten en vacuum trekken etc .. denk ook niet dat die probleemloos 15 jaar ging werken .. nu wil nog niks zeggen ken iemand met samsung en groep ook al stuk na 3-4 jaar .. is beetje geluk hebben zeker...

Delonghi had vroeger iets met een Quick connect systeem voor de DHZ .. maar dan moet je buizen buiten opgerold laten .. trekt ook op niet veel ..

zoiets :

Quick connect systeem : trekt veel op die delonghi van vroeger ..
Gebruikersavatar
Stefaand
Pro Member
Pro Member
Berichten: 340
Lid geworden op: 14 jun 2006, 19:10
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 10 keer

Tim.Bracquez schreef:Je hebt ook airco's die je zonder externe installer kan installeren met speciale connectoren, iemand ervaring mee?
Onlangs eentje geïnstalleerd in mijn chalet en netjes weggewerkt en het werkt ongelofelijk efficiënt. Binnen een uur van 28 graden naar 21 graden. Uiteraard is de lengte van de quick connect vast en moet je een beetje nadenken hoe je die buis esthetisch wegwerkt. Ook te gebruiken als lucht-lucht warmtepomp om te verwarmen: 1470 Watt invoer, 6000 Watt effectief om te verwarmen en in een mum van tijd is ons chalet warm en knus.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1841
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

cloink schreef:Ik denk niet dat je zo'n Amerikaans toestel gaat geplaatst krijgen in een "Europees" raam. Hier zal je dus een veel minder elegante oplossing moeten bedenken, bv. https://nl.trotec.com/producten-en-dien ... rlock-100/
Gisteren dat probleem ook proberen oplossen met handdoeken en dergelijke. Blijkbaar werkt deze oplossing met velcro op het raam. Je zou dat dus op elk raam waar je de mobiele airco wil gebruiken moet opkleven ...
Vaak heb je voor ramen langs buiten opzethorren. Mochten ze nu eens zo'n opzetframe verkopen gevuld met ismo of een lichte houtsoort, moet je enkel nog een gat zagen op de juiste grootte van je uitvoer. Dan kan je dat frame op alle ramen gebruiken gesteld dat die ramen dezelfde grootte hebben natuurlijk.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

fredo66 schreef:Mochten ze nu eens zo'n opzetframe verkopen gevuld met ismo of een lichte houtsoort, moet je enkel nog een gat zagen op de juiste grootte van je uitvoer. Dan kan je dat frame op alle ramen gebruiken gesteld dat die ramen dezelfde grootte hebben natuurlijk.
Kan je toch zelf maken?
In Hubo/Gamma verkopen ze profielen voor opzetvliegenramen, inclusief de clips.
Monteer in dat frame dan geen vliegengaas, maar wel een isolatieplaat of hout en klaar.
Of zaag een plaat (hout, isolatie, ...) op maar van uw raam en bevestig er die clips aan.
Zaag er dan een gat in en klaar.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1841
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

Ik ben van die soort die heel traag een klein ikea kastje in elkaar vijst om dan steeds op het einde vast te stellen dat het plankje dat nog als enige moet geplaatst worden niet het plankje is dat als laatste dient geplaatst te worden ...

Maar ik zal in mijn verlof het toch nog maar eens wagen om zo'n airco opzet raamstuk zelf te maken. Het zou in elk geval van pas komen en het aantal zware hittedagen gaat er niet minder op worden lijkt me.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Voor de doorvoer van de afvoerbuis van een mobiele airco had ik het als volgt opgelost:
Een plan van 25cm hoog die in de gleuf van de rolluiken paste.
Je moet vel de hoeken afvlakken om die er in te kunnen schuiven met de rolluik naar boven
Bovenaan en onderaan de plank afgewerkt met zelfklevende rubberen tochtstrips zodatmet de rolluiken naar beneden er geen licht polutie is.
In het deel van het raam dat open gaat een gat gemaakt om de afvoer buis in te bevestigen en ook weer rubberen tochtstrp gebruikt.
's morgens buis uit de plank en raam dicht, de cirkel van het gat aangepast zodat de buis opening quasi dicht kon. Inbraakproof dus.
Als plank een overschot van bekistingsplanken gebruikt.
Niet meer gebruikt want met een mobiele airco krijg je t niet echt fris, maakt een hels lawaai en verbruikt veel gezien het (afgekoelde binnenlucht, en niet een klein beetje) gebruikt om het toestel af te koelen en blaast dit naar buiten.
Alternatief is een split mobiele airco maar veel minder inbraakproof en duur zodat een vaste installatie met warmtepomp functie binnen eenzelfde budget komt.
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1004
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 45 keer
Contacteer:

idd vroeger ook zo een goedkope mobiele airco gehad .
Gat gekapt naar buiten enzo maar het ding hield meer lawaai en blaaste langs achter meer warmte uit dan het koude uitblaasde vanvoor .
En ook continu de pan met condensatie water leegmaken etc ... koop ik nooit meer ..

Verschil met die USA raamunits is dat je groep eigenlijk uit je raam hangt ( dus warmte direct in open lucht gaat ) ..ipv gewoon een buis van 100mm .


Als mijn Mitsubishi ooit kapot is ( +/- 15 jaar oud denk ik ) zet ik wss direct nieuwe mss dan wel met eventueel meerdere binnenunits ( slaapkamer of keuken etc )
wimpie3
Premium Member
Premium Member
Berichten: 460
Lid geworden op: 22 dec 2004, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 53 keer

bruma schreef:Niet meer gebruikt want met een mobiele airco krijg je t niet echt fris, maakt een hels lawaai en verbruikt veel gezien het (afgekoelde binnenlucht, en niet een klein beetje) gebruikt om het toestel af te koelen en blaast dit naar buiten.
Exact dezelfde ervaring hier. Wij kregen met een relatief groot apparaat de temperatuur nauwelijks 2 graden naar beneden. Nooit meer gebruikt nadien. Ruimte was nochtans volledig afgesloten.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer

Het probleem met die mobiele airco's is dat ze de lucht naar buiten blazen, en je dus onderdruk in de kamer creëert. Hierdoor wordt er natuurlijk terug andere lucht naar binnen gezogen... en welke is dit? Juist, terug de warme lucht... (zeker als het raam openstaan, met de buis naar buiten)
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

De nieuwe mobiele aircos moet je kwasie niet meer leeggieten. Ik heb mijne nu enkele maanden staan, en nog nooit leeggemaakt. Volgens mij gebruikt hij het water om de compressor te koelen en blaast het vocht naar buiten. Ik heb de delonghi pac 120 ex silent ( ofzoiets). Enigste storende is natuurlijk het geluid. Ik koel er mijn living mee tot 24 a 25 graden (60m2). Uitlaat van de airco zit in een schouwopening waar anders een sierhaard hangt.

De real feel erop is zalig. Dan gaatbde temperatuur wel iets hoger, maar gevoelstemperatuur voelt goed. Veel minder verbruik zo, je hoort hem maar af en toe aanslaan.

Mijn vorige airco moest ik bijna elke dag leegmaken. https://www.delonghi.com/nl-be/producte ... 0151454001
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Ach ik denk er over na zelf een airco te installeren.
Leidingen kan je al kopen op diverse lengtes met flares.

Laten vacuumeren kost me 40€ officieel...
Het nadeel van die goedkope split units is het lawaai van de buitenunit, en dus ook het overwegen waard voor jezelf / de buren.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
wimpie3
Premium Member
Premium Member
Berichten: 460
Lid geworden op: 22 dec 2004, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 53 keer

Over dat lawaai van de buitenunit zit ik ook te tobben. Het is dan stil binnen maar buiten hoor je die unit goed draaien. Prettig in een rijhuis als je in je tuin zit te genieten in het zonnetje is dat niet. Laat staan voor de buren.
Gebruikersavatar
testertje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 820
Lid geworden op: 17 jan 2008, 18:55
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 68 keer

Onze 10 jaar oude Daikin hoor je buiten bijna niet.
De buren wisten pas dat we een airco hadden nadat ze een leiding door de muur hadden gezien.
Victory Not Vengeance
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Je moet dat lawaai nu ook niet overroepen. Ik heb een 35-jaar oude airco met membraancompressor, die het maar niet wil opgeven :) Door die membraancompressor hoor je die inderdaad goed draaien. Daarnaast hangt een ondertussen 15-jaar oude met volgens mij een scrollcompressor, en buiten het blazen van de ventilator hoor je daar nauwelijks iets van.
Gebruikersavatar
TanknaT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 431
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 42 keer

bambipower schreef: Uitlaat van de airco zit in een schouwopening waar anders een sierhaard hangt.
Hier heb ik ooit een gesprek over gehad met een verkoper van die mobiele apparaten. Volgens hem is dat niet echt goed omdat de lucht die de toestellen uitblazen en die naar buiten moet, veel vocht bevat dat condenseert in de schouw. Dat vocht zou dan samen met het achtergebleven roet voor ongewenste resultaten zorgen.
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Inderdaad iets om in de gaten te houden, maar dat lijkt mij airco-afhankelijk. De (mobiele) airco's die ik op bedrijf heb, hebben een afzonderlijke opvangbak voor het condenswater waar je een (tuin)slang kan op aansluiten om het overtollige water af te voeren. Anders: bakkie vol = airco uit.
Computer(k)nul
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Hier heb ik ooit een gesprek over gehad met een verkoper van die mobiele apparaten. Volgens hem is dat niet echt goed omdat de lucht die de toestellen uitblazen en die naar buiten moet, veel vocht bevat dat condenseert in de schouw. Dat vocht zou dan samen met het achtergebleven roet voor ongewenste resultaten zorgen.
Ik doe dat al 10 jaar, en nog geen enkel probleem ondervonden. Nu wel een nieuwe airco erop, die ik niet moet leegmaken. Dus misschien meer vocht. Ik zal het in het oog houden. Maar ik denk dat het wel'ok zit
de koe zegt boe
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Inderdaad, de nieuwe airco's gebruiken het koude condensvocht om de warme zijde af te koelen door gebruik te maken van het koude water én de verdamping er van
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”