Access point

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
PeterD1
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 5 keer

Hey iedereen,

Momenteel zijn wij bezig met de nieuwbouw van ons huis maar weten wel al dat we ons internet, tv,..door Proximus zouden willen laten voorzien. Nu verwachten we ook dat de wifi ontvangst boven niet goed gaat zijn (wat het geval is in alle nieuwbouw woningen denk ik) en vroegen ons daarom af of het de moeite is dat we zo een wifi booster van Proximus te huren om boven te gebruiken als access point of er zelf beter 1 kopen? Zoja, welke zouden jullie dan aanraden?
In elke kamer zullen UTP aansluitingen voorzien zijn voor tv, decorder, pc..dus het zou enkel voor een gsm,tablet,..zijn.

Alvast bedankt!
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Ik ben voorstander om je eigen materiaal te voorzien, en niet dat van welke provider ook.
konda
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 51 keer

Unifi accesspoints kopen, die op elk verdiep plaatsen en wifi van de bbox uitschakelen.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

Inderdaad wat hierboven staat.
Als je toch met een nieuwbouw bezig bent, en je hebt overal UTP liggen, zorg dan voor in elke ruimte een access point.
Je gaat overal ontvangst hebben.
Nog een voordeel is dat iedere access point op zich minder sterk hoeft te stralen.
Gecombineerd met een controller zodat je het 1x hoeft in te stellen, en daarna neemt elke AP deze instellingen op.

Ik raad ook unifi aan, is betaalbaar, kwalitatief, en gemakkelijk af te regelen.
De UAP-PRO reeks heeft ook een doorlus mogelijkheid, dus als je nog een pc/digicorder/... wilt aansluiten, heb je nog steeds maar 1 kabel nodig.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

blaatpraat schreef:zorg dan voor in elke ruimte een access point.
Is dat geen beetje overkill?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

In elke ruimte alvast een kabel voorzien.
En de gouden regel is "kabels trek je per twee" ;-)

Qua APs bv een paar CAP units van Edimax (als je de optie wil van een controller of local ui), of een unifi AP (als je geen local ui wenst, die zijn verplicht met een controller te gebruiken).
konda
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 51 keer

Ja dan kom je er maar 1 te kort wanneer je besluit dat je eigenlijk toch een vast telefoon toestel op die plek bij de tv wil hebben en dan kan je de tv maar over powerline laten gaan
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Je trekt er dus minimum 2, als je eentje trekt; dat kost nul extra moeite en is een goeie reserve.
Heb je er drie nodig, dan trek je er minimum 3 he.
Moet dat nu echt uitgelegd worden?

En anders zijn er altijd vlans ;-)
PeterD1
Starter Plus
Starter Plus

Ok, bedankt voor al jullie antwoorden!

Ik zou inderdaad per kamer 2 UTP aanslutingen voorzien ook omdat ik gelezen had dat je voor de decorder van Proximus rechtstreeks op de modem moet aangesloten zijn en niet via een switch mag gaan.
Ik kan ook altijd het access point aansluiten op een Switch in de kamer als ik met 2 niet zou toekomen of mag dit ook niet?

Welk type van Unifi zou ik dan het beste kopen? Lite, LR of Pro of nog een ander type? Ik zou zoals jullie zeggen dan de wifi van de b-box uitzetten en 1 access point beneden en 1 boven zetten.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

PeterD1 schreef:Ik zou inderdaad per kamer 2 UTP aansluitingen voorzien ook omdat ik gelezen had dat je voor de decorder van Proximus rechtstreeks op de modem moet aangesloten zijn en niet via een switch mag gaan.
Dat is maar gedeeltelijk juist.
- als je de Proximus modem gebruikt (tegenwoordig is dat de B-box-3v+) dan moet de decoder niet rechtstreeks aangesloten worden op de modem, maar mag deze op je lokaal netwerk (ook via een switch). De switch moet wel "IGMP Snooping" ondersteunen (wegens de mult-cast traffiek naar de decoder).
- als je een eigen router gebruikt (achter de B-box) voor je lokaal netwerk, dan moet je de decoder wel rechtstreeks aansluiten op je B-box (tenzij een ingewikkelde constructie met VLAN's om het lokaal verkeer en het IPTV verkeer uit elkaar te houden).
PeterD1 schreef:Ik zou zoals jullie zeggen dan de wifi van de b-box uitzetten en 1 access point beneden en 1 boven zetten.
Ik betwijfel of dit zin heeft, het AP van de B-box uitschakelen om daarnaast een eigen AP te zetten (tenzij je eigen AP op een betere plaats kan staan dan de B-box.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
kippewit
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 3 keer

PeterD1 schreef:Welk type van Unifi zou ik dan het beste kopen? Lite, LR of Pro of nog een ander type? Ik zou zoals jullie zeggen dan de wifi van de b-box uitzetten en 1 access point beneden en 1 boven zetten.
Dat hangt van de bouw af. Hier wat meer info: https://community.ubnt.com/t5/UniFi-Wir ... -p/2248182

Zelf hebben wij een huis uit de jaren 50, 20 meter diep, 8 meter breed, drie verdiepingen. Wij hebben er op elke verdieping eentje (een Lite) en hebben gewoon overal hele goede en snelle wifi nu. Als je van de ene naar de andere kamer/verdieping gaat neemt hij altijd mooi het sterkste signaal, zonder gedoe. Echt de moeite om hier in te investeren.
PeterD1
Starter Plus
Starter Plus

philippe_d schreef:
PeterD1 schreef:Ik zou inderdaad per kamer 2 UTP aansluitingen voorzien ook omdat ik gelezen had dat je voor de decorder van Proximus rechtstreeks op de modem moet aangesloten zijn en niet via een switch mag gaan.
Dat is maar gedeeltelijk juist.
- als je de Proximus modem gebruikt (tegenwoordig is dat de B-box-3v+) dan moet de decoder niet rechtstreeks aangesloten worden op de modem, maar mag deze op je lokaal netwerk (ook via een switch). De switch moet wel "IGMP Snooping" ondersteunen (wegens de mult-cast traffiek naar de decoder).
- als je een eigen router gebruikt (achter de B-box) voor je lokaal netwerk, dan moet je de decoder wel rechtstreeks aansluiten op je B-box (tenzij een ingewikkelde constructie met VLAN's om het lokaal verkeer en het IPTV verkeer uit elkaar te houden).
Ok, bedankt! En weet je toevallig een type dat impg snooping heeft en dus goed werkt met proximus. Ik zou 24 poorten nodig hebben.
Ik heb zelf deze gevonden. https://www.routershop.nl/zyxel-gs1900-24e/pid=34184 Denken jullie dat deze zou werken?
WimDelar
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Als je een nieuwbouw zet zou je best niet besparen op bekabeling

Ik heb voorzien:
Minstens 2 utp per kamer
1 coax per kamer
1 brandmelderkabel per kamer
1 alarmkabel per kamer
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Worden brandmelders en alarmen tegenwoordig ook ni op dedicated utp gegooid?
WimDelar
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Klopt, maar is geen goede zaak.

Beide kabels hebben andere eigenschappen dan een utp, als je het volgens de regels moet uitvoeren is het de juiste kabel voorzien
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”