Overzetten NAS

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
bvandensteen
Starter Plus
Starter Plus

Beste UB'ers,

Ik had eens een klein vraagje, ben een IT-hobbyist maar hier raak ik toch niet aan uit, vind namelijk veel verschillende soorten uitleg op internet.
Op het moment bezit ik een NAS ( Shuttle Omninas KD20) met 2x4TB WD RED erin in RAID1. Nu heb ik de indruk dat dit toestel regelmatig het begint te begeven, normaal gezien zijn leeftijd. Nu is mijn vraag als ik een nieuwe koop ik zeg maar iets een Synology met twee arrays, ik de schijven gewoon kan overplaatsen en mijn data terug beschikbaar is of zie ik het te simpel?

Graag meer info over het overzetten van disks naar een nieuwe NAS.

Greetz,
Bram
charlez
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 13 keer

Gewoon disks oversteken zal niet gaan. Je zal een backup van je data moeten maken als je je disks wil hergebruiken.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

Kans is eerder klein dat dit gaat werken. Verschillende merken implementeren RAID op verschillende manieren. RAID informatie wordt dikwijls weggeschreven op de schijven zelf.

Je kan proberen met eerst één disk te versteken en pas daarna de tweede toe te voegen aan de RAID set.

Maar ik zou op veilig spelen en met een extra disk werken (of toch minstens een back-up)
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Wat bedoel je met begeven ? Een vage omschrijving voor mij om je op weg te helpen naar een oplossing. in ieder geval, en de riskantste oplossing is om 1 schijf over te zetten en in de nieuwe nas een basic volume te maken. Je kopieert dan de gegevens via het netwerk. Nadien verhuis je de tweede schijf en verander je het basic volume naar een raid 1 volume.

Let op, tijdens de overdracht heb je geen reduntatie en kunnen je gegevens verloren gaan als de bron schijf het volledig begeeft. Een back-up is dus nodig. Dit kan enkel slagen als de wd red schijven in orde zijn en de oude nas het niet volledig begeeft.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Heb je geen backup om van te restoren?
Turbokeu
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 17 keer
Contacteer:

+1

Ik denk ook niet dat dit gaat werken zonder backup, tussen verschillende merken van NAS...

Ter anecdote:
Ik was eigenaar van een oude DS410 4-bay Synology NAS met één schijf van 160GB (waarop DSM en temporary data stond).
Daarnaast waren er 2 schijven van 1TB in RAID1 met de "echte" data.
Bij het overplaatsen van de 2x1TB schijven naar mijn actuele DS712+ 2-bay Synology NAS was ik dus verplicht om het Synology OS (DSM) op de RAID1 te installeren (ik had wel eerst een complete backup op externe disk aangemaakt).

Groot was mijn verbazing nadien dat ik géén bitje data verloren heb op de bestaande 2x1TB RAID1...
Ogenschijnlijk reserveert Synology (altijd) een klein deel van de RAID capaciteit voor een mogelijke (latere) installatie van het OS...

Plezierige vaststelling anyway...
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”