Online aankoop, geafficheerde prijs bindend?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
sdb
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ik plaatste zondag avond een online bestelling op de webshop Kommago.nl en betaalde direct via visa.
Maandag avond krijg ik een telefoontje omtrent de bestelling dat hun geafficheerde prijs niet klopte en ik ofwel dien bij te betalen of de bestelling kan annuleren. Ik heb hen alles op mail laten zetten met de melding dat ik het eerst eens wou nakijken.

Het ging over een PoE switch (Linksys LGS326MP 24-poorts), prijs stond 200 euro geafficheerd, ondertussen is de prijs aangepast naar 419,99 euro. Daar de prijs zo interessant leek had ik er direct 2 besteld.

In hoeverre is bij een online verkoop de geafficheerde prijs bindend?
Ik heb niet veel zin in een gans gedoe, dus zal de bestelling vermoedelijk gewoon annuleren, maar ben eigenlijk wel benieuwd of ik juridisch een poot zou hebben om op te staan om de geafficheerde prijs af te dwingen...
jnsvr
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 129 keer

Bij webshops zie je vaak dat in het geval van extreme prijsverlagingen (vermoedelijk door een fout) ze het recht hebben om de verkoop te annuleren, ook al heb je dan al betaald. Je krijgt dan je geld terug. Wat 'extreem' is.. Ja dat verschilt natuurlijk van persoon tot persoon.
Je hebt vrij weinig om op te staan, of het product moet al verzonden zijn. Zolang het product niet verzonden is kunnen ze het dus ten alle tijden annuleren. Al vaker zulke prijsfouten meegemaakt en gekocht. Meeste van de tijd een mail gekregen (Amazon bvb 2x en toen was het wel extremer dan nu) dat het product geannuleerd is. Op zo'n moment achtte ik de kans sowieso al groot dat dat het geval zou zijn. Heel soms wordt het verzonden en heb je dan geluk.
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 91 keer

Als de prijs niet onrealistisch is (dus bv. geen 0 te weinig of een andere duidelijke fout), dan heb je in principe een geldige koop gesloten en moet de winkel dit leveren. Dit afdwingen is natuurlijk een ander paar mouwen, zeker als de winkel zich buiten België bevindt.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

sdb schreef:In hoeverre is bij een online verkoop de geafficheerde prijs bindend?
Nooit. Een vergissing is steeds mogelijk. De prijs is pas bindend wanneer je bestelling door de verkoper schriftelijk bevestigd is. Bijvoorbeeld via e-mail.
Aangezien je meteen persoonlijk over de vergissing werd geïnformeerd is het dus duidelijk een vergissing.
Er is dus geen verplichting tot verkoop in dit geval.
M_016
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 76 keer

https://www.kommago.nl/klantenservice/a ... nsumenten/
art 11 en art 16

art 11 lijkt mij niet direct te vallen onder "aanpassing richtprijs omwille van schommelingen op de financiële markten"
eerder iets wat bv. in de folders zou vermeld worden "met uitzondering van eventuele drukfouten"

art 16 misschien zou u gelijk kunnen halen via de geschillencommissie thuiswinkel (Nl), maar ik vrees dat het een rompslomp zou kunnen worden tenzij u zou kunnen aantonen dat u betrokken product elders aan een +/- gelijkaardige prijs had kunnen kopen
-> misschien best annuleren en elders kopen (tenzij men u een "behoorlijke" korting beloofd omwille van het ongemak
sdb
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

IK had wel ergens een donkerbruin vermoeden dat het een fout betrof, maar je weet maar nooit.

Een kleine commerciële geste had misschien niet misstaan, maar dat hebben ze niet aangeboden, ik ga er ook niet zelf achter vragen en heb dus het order maar gewoon geannuleerd. Case closed.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”