In de toekomst batterij vervangen van Koga Tesla ER 2009

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

In 2010 kocht ik de Koga Tesla ER (einde reeks 2009). Mooie fiets met één heel zwak punt, de plaats van de batterij. Die hangt aan één kant van de bagagedrager met een wel heel brakke ophanging, een schande voor een merk als Koga... De batterij kwam onderaan veelvuldig los, begon te slingeren en te sleuren. Uiteindelijk is het boeltje afgebroken, met zelfs een breuk in een buis van de drager.
Als tijdelijke oplossing heb ik de batterij ontmanteld en in een fietstas gestoken met piepschuim rond om schokken en slingeren tegen te gaan. Een betere oplossing dan het origineel. Daarstraks heb ik een lange testrit gedaan om te kijken of de batterij in dat piepschuim niet te warm word, en dat valt al bij al nogal mee en de batterij hangt nu stabiel aan de drager.
20180801_180943.jpg
20180801_180929.jpg
In de toekomst zal die batterij wel eens vervangen moeten worden (momenteel heeft die zo'n 8000 kilometer mee gegaan) en dus dacht ik om de drager te vervangen en een batterij te kiezen die onder/tussen de drager steekt zoals de meeste elektrische fietsen. Heeft iemand daar ervaring mee en is dat eigenlijk mogelijk?
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Verwacht maar niet dat je uw batterij snel gaat moeten vervangen, mijn vrouw heeft al 14'000 km gedaan, met een batterij/fiets van in 2012.
Zoek je de ombouw zelf te doen of te laten doen? Laten doen: zoek gewoon een fietsenwinkel.
Zelf doen: geen idee of dat wel kan, qua "registratie" of "activatie" van componenten enzo. Je kan niet zomaar eender wat toevoegen of vervangen aan een elektrische Koga, als beveiliging tegen diefstal. Dat moet met Koga software.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Dat moet met Koga software.
Gaan ze in de fietsindustrie hier nu ook al mee beginnen, de consumenten afhankelijk maken van het merk :|
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

@heist-175, ja die registratie moet inderdaad nog gebeuren, had ik nog niet aan gedacht. Ik zal van de week eens binnen springen bij de winkel waar ik hem gekocht heb. In 2012 zeiden ze mij dat het niet zo eenvoudig zou zijn, maar we zijn ondertussen weer een paar jaar verder. De fiets gebruik ik voornamelijk om rond de kerktoren te rijden. Voor lange afstanden en woon-werk gebruik ik mijn gewone cross-hybride, dus zal het nog wel even duren met die batterij... Hoewel ze al een paar keer voor lange tijd diep ontladen was geweest, vreesde ik het ergste, maar daarstraks heb ik op de hoogste stand 18 km gefietst en zakte ze van 100% naar 79%, dus tja.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

lacer schreef:
Dat moet met Koga software.
Gaan ze in de fietsindustrie hier nu ook al mee beginnen, de consumenten afhankelijk maken van het merk :|
Voor sommigen misschien een nadeel, maar voor een fiets van €3-4K vind ik het een extra beveiliging. Gespecialiseerde dieven draaien hun hand er heus niet voor om, maar gelegenheidsdieven kunnen met een gestolen Koga niet veel doen. Een onderhoud bij een erkende dealer (die dus de batterij en de motor kan calibreren met de Koga software) zit er niet meer in, voor een geseinde Koga.
Elk merk heeft overigens ook zijn eigen opladers en oplaadsysteem, dus je hebt sowieso een "vendor lock-in".

Voor gewone, niet-elektrische fietsen, is er niets dat u ervan weerhoudt zelf aan een Koga te knutselen en is de enige registratie van uw fiets die bij de politie.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”