Baofeng UV-5R en BIPT
Beste UB'ers,
Ik lees al een tijdje passief mee, maar nu een account aangemaakt.
Sinds kort ben ik in het bezit van een flink aantal UV-5R's om op onze evenementen te gaan gebruiken.
Nu had ik begrepen dat wanneer we deze op PMR446 op 1W uitzenden, we weinig mensen tot last zijn.
Maar de kwaliteit hierop (lees bereik) is niet zo optimaal als op andere frequenties en de 5W vermogen.
Daarom dacht ik aan een vergunning aanvragen bij BIPT (wel krap, eerst volgende evenement is over 11 dagen).
Maar wat moet ik precies waar invullen?
De Baofengs vermelden in "TECHNISCHE PARAMETERS VAN DRAAGBARE EN MOBIELE STATIONS"?
En als we een permanente vergunning aanvragen... Ze vragen om een locatie van gebruik, dus je kan niet bijvoorbeeld 2 weken later 50km verderop gaan uitzenden?
Hopelijk kunnen jullie me hierbij helpen!
Grtz.
Ik lees al een tijdje passief mee, maar nu een account aangemaakt.
Sinds kort ben ik in het bezit van een flink aantal UV-5R's om op onze evenementen te gaan gebruiken.
Nu had ik begrepen dat wanneer we deze op PMR446 op 1W uitzenden, we weinig mensen tot last zijn.
Maar de kwaliteit hierop (lees bereik) is niet zo optimaal als op andere frequenties en de 5W vermogen.
Daarom dacht ik aan een vergunning aanvragen bij BIPT (wel krap, eerst volgende evenement is over 11 dagen).
Maar wat moet ik precies waar invullen?
De Baofengs vermelden in "TECHNISCHE PARAMETERS VAN DRAAGBARE EN MOBIELE STATIONS"?
En als we een permanente vergunning aanvragen... Ze vragen om een locatie van gebruik, dus je kan niet bijvoorbeeld 2 weken later 50km verderop gaan uitzenden?
Hopelijk kunnen jullie me hierbij helpen!
Grtz.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Je bent reeds te laat want de aanvraag moet minstens 14 dagen op voorhand gebeuren.
Maar wat betreft wisselende locaties... stuur hen de vraag (het mail adres staat in de PDF die je moet invullen).
Maar wat betreft wisselende locaties... stuur hen de vraag (het mail adres staat in de PDF die je moet invullen).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Ik weet niet wat je kent van PMR radiootjes, maar hier is een tip:
Die CTCSS of DCS "privacy codes" waarmee je zogezegd "meer kanalen hebt" volgens sommige verkoopspraatjes, zorgen er alleen maar voor dat je anderen niet kunt horen. Zij kunnen jou wel horen, én als zij praten is je frequentie ook in gebruik.
Dat leidt dus alleen maar tot meerdere groepen die mekaar zitten te storen zonder dat ze het weten omdat ze denken dat de frequentie vrij is.
Gebruik dus op zn minst een kanaal dat *niet* 1 is, want daar zit uit luiheid echt wel iedereen op, met alle gevolgen vandien.
Die CTCSS of DCS "privacy codes" waarmee je zogezegd "meer kanalen hebt" volgens sommige verkoopspraatjes, zorgen er alleen maar voor dat je anderen niet kunt horen. Zij kunnen jou wel horen, én als zij praten is je frequentie ook in gebruik.
Dat leidt dus alleen maar tot meerdere groepen die mekaar zitten te storen zonder dat ze het weten omdat ze denken dat de frequentie vrij is.
Gebruik dus op zn minst een kanaal dat *niet* 1 is, want daar zit uit luiheid echt wel iedereen op, met alle gevolgen vandien.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 103 keer
- Contacteer:
Baofeng, volgens mij zijn deze toestellen niet goedgekeurd en wanneer je deze toestellen vermeld loop je dan ook het risico dat ze allen zullen in beslag genomen worden...
is volgens mij illegaal heb ik altijd ook zo horen zeggen bij ons in de radioclub, ook hier heel wat over te lezen...
http://www.zendamateur.com/viewtopic.ph ... &start=270
is volgens mij illegaal heb ik altijd ook zo horen zeggen bij ons in de radioclub, ook hier heel wat over te lezen...
http://www.zendamateur.com/viewtopic.ph ... &start=270
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
-
- Deel van't meubilair
Zelfs indien een Baofeng een CE keuring zou hebben (geen idee of dat zo is), dan nog is het illegaal !
Ik heb professionele walkietalkies. Mag ik de frequenties van de PMR-446 programmeren?
Neen, de vrijstelling van vergunning van de PMR-446 heeft enkel betrekking op de specifieke apparatuur.
Bron: http://bipt.be/nl/consumenten/faq/105-i ... ogrammeren
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
Ik heb hetzelfde idee gehad. Een paar baofengs van DX.com en daar dan in Belziek de PMR 446 frequenties in programmeren.
Helaas mag dat niet van moeial BIPT. Je mag enkel met een kant en klare PMR met vaste rommel rubber ducky antenne en max 500 milliwatt zenden.
Dus 5 Watt op PMR 446 = illegaal.
De kans dat ze je pakken met 5 Watt op PMR 446 is dan weer klein.
Als je die Baofengs echter op een andere frequentie zet, kan je snel vodden hebben.
Hierrond bestaat dus al een topic:
https://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=41435
Ik vraag me af wat de security op grote festivals gebruikt als walkie en welke frequenties.
Helaas mag dat niet van moeial BIPT. Je mag enkel met een kant en klare PMR met vaste rommel rubber ducky antenne en max 500 milliwatt zenden.
Dus 5 Watt op PMR 446 = illegaal.
De kans dat ze je pakken met 5 Watt op PMR 446 is dan weer klein.
Als je die Baofengs echter op een andere frequentie zet, kan je snel vodden hebben.
Hierrond bestaat dus al een topic:
https://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=41435
Ik vraag me af wat de security op grote festivals gebruikt als walkie en welke frequenties.
-
- Plus Member
- Twitter: ON8SD
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 21 keer
- Contacteer:
Bovendien mag je deze toestellen niet in je bezit hebben zonder de juiste vergunning... Dus in principe is TS nu al fout bezig voor de BIPT. Ik zou in mijn schrijven naar hen dan ook niet zeggen dat je je toestellen al gekocht hebt
.
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
De - sterk verouderde - Belgische wetgeving was afaik dat er niets het vrij bezit van radiografische toestellen verbiedt, maar dat enkel het bedienen ervan gereguleerd wordt. Ik heb geen zin/tijd om de wetgeving daaromtrent op te zoeken. Ze hebben in de douane ooit eens een vergunningsplichtig toestel voor mij in beslag genomen (met PV van BIPT) en de PV-reden was niet "geen vergunning" maar wel "toestel is niet gekeurd voor gebruik in de EU".
Hopelijk maak ik de dag nog mee dat we een moderne radiowetgeving krijgen ipv ene die nog getuigt van de koude oorlog. Zie bv de VS waar ATC en politieradio zonder problemen gestreamd mag worden en waar je PMR met flink wat zendkracht zonder vergunning mag gebruiken. En de FCC (het BIPT-equivalent) verricht daar goed werk door te jagen op apparatuur die incidenteel storing veroorzaakt (slechte ballasten bv), iets waar je hier het BIPT niet lastig voor moet vallen, die nemen liever een scanner van een hobbyist in beslag.
Soit, in het gerechtelijk arrondissement Brussel worden alle PV's inzake overtreden radiowetgeving "ambtshalve" geseponeerd wegens geen mankracht en meer prangende prioriteiten, dus daar hoef je je weinig zorgen te maken.
Hopelijk maak ik de dag nog mee dat we een moderne radiowetgeving krijgen ipv ene die nog getuigt van de koude oorlog. Zie bv de VS waar ATC en politieradio zonder problemen gestreamd mag worden en waar je PMR met flink wat zendkracht zonder vergunning mag gebruiken. En de FCC (het BIPT-equivalent) verricht daar goed werk door te jagen op apparatuur die incidenteel storing veroorzaakt (slechte ballasten bv), iets waar je hier het BIPT niet lastig voor moet vallen, die nemen liever een scanner van een hobbyist in beslag.
Soit, in het gerechtelijk arrondissement Brussel worden alle PV's inzake overtreden radiowetgeving "ambtshalve" geseponeerd wegens geen mankracht en meer prangende prioriteiten, dus daar hoef je je weinig zorgen te maken.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
Mogelijk staat er CE op maar dan het lichtjes afwijkende logo voor "China Export" en niet het Europese label.r2504 schreef:Zelfs indien een Baofeng een CE keuring zou hebben (geen idee of dat zo is), dan nog is het illegaal !
Kijk ook hier voor een side by side vergelijking.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
-
- Elite Poster
Ik denk al heel lang om een setje van deze te kopen:
http://www.dx.com/p/baofeng-uv-5r-1-5-l ... age-328932
Ik gebruik momenteel een setje twintalkers van topcom:
http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 40#p630510
Deze gaan effectief meerdere kilometers line of sight. Op skiverlof binnen dezelfde vallei kan ik van overal op de piste met mijn vriendin babbelen die dan op een terras of in het hotel zit. Dat gaat altijd perfect en dit hebben we al in meerdere skigebieden getest.
Dus ik ben wel benieuwd welke use cage voor evenementen niet toelaat dat je met een 0.5 Watt PMR er niet geraakt?
Die baofengs hebben 10x meer output power en je kan er een veel betere antenne op schroeven. Dus bizar dat 5 Watt met een degelijke antenne niet voldoende is voor je evenement? Dat zou me persoonlijk ervan weerhouden om zelf een setje baofengs erbij te kopen.
Ik gebruik momenteel een setje twintalkers van topcom:
http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 40#p630510
Deze gaan effectief meerdere kilometers line of sight. Op skiverlof binnen dezelfde vallei kan ik van overal op de piste met mijn vriendin babbelen die dan op een terras of in het hotel zit. Dat gaat altijd perfect en dit hebben we al in meerdere skigebieden getest.
Dus ik ben wel benieuwd welke use cage voor evenementen niet toelaat dat je met een 0.5 Watt PMR er niet geraakt?
Die baofengs hebben 10x meer output power en je kan er een veel betere antenne op schroeven. Dus bizar dat 5 Watt met een degelijke antenne niet voldoende is voor je evenement? Dat zou me persoonlijk ervan weerhouden om zelf een setje baofengs erbij te kopen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 103 keer
- Contacteer:
idd CE0678.... maar illegaal
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
radiometeor.be
radiometeor.be
-
- Elite Poster
Een "ongerept" skigebied met enkel maar natuur als obstakel is iets helemaal anders dan een druk bevolkt evenement vol met RF pollutiebronnen + artificiele obstakels... Dat ga je met je 5W ook wel merken. Je zou verbaasd zijn van hoe beperkt ze dan soms kunnen zijn.
-
- Deel van't meubilair
Was jij dan ook radioamateur want anders mag je die dingen niet in het bezit hebben.ub4b schreef:Ik denk al heel lang om een setje van deze te kopen:
-
- Elite Poster
Waar staat dat precies?r2504 schreef:Was jij dan ook radioamateur want anders mag je die dingen niet in het bezit hebben.ub4b schreef:Ik denk al heel lang om een setje van deze te kopen:
Niet dat ik denk dat dit niet klopt, ik heb geen idee.
Let wel op: "niet in bezit mogen hebben" != "niet mogen gebruiken zonder vergunning".
Daarnaast is er ook een verschil tussen bezit en eigendom. Als jij mij jouw balpen geeft, dan bezit ik die. Daarom is ze nog niet mijn eigendom. Geef jij, als vergunde gebruiker, jouw PMR even aan mij (niet-vergund) zodat je je handen vrij hebt om iets anders te nemen, dan bezit ik even een PMR. Ze is daarom nog niet mijn eigendom.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 94 keer
- Contacteer:
In belgie bestaat er ook nog zo iets als een houders vergunning voor apperatuur waar je niet de juiste vergunning voor hebt.
als het bipt deze toestellen aantreft in bijvoorbeeld de wagen nemen ze die zeker in beslag, want bij je hebben is bij hun het zelfde als gebruiken.
je gaat namelijk geen porto in je wagen hebben liggen welke je niet gebruikt.
als het bipt deze toestellen aantreft in bijvoorbeeld de wagen nemen ze die zeker in beslag, want bij je hebben is bij hun het zelfde als gebruiken.
-
- Elite Poster
Het vermoeden van onschuld bestaat niet?petzl schreef: je gaat namelijk geen porto in je wagen hebben liggen welke je niet gebruikt.
Dus BIPT mag "zomaar" besluiten dat een PMR in je wagen hebben liggen gelijk staat aan het feit dat je die ook gebruikt zonder vergunning?
Equivalent: als de politie een GSM in je wagen aantreft, mogen zij daaruit "zomaar" besluiten dat je die gebruikt hebt om een SMS te sturen tijdens het rijden (=strafbaar)? Of is dat "iets anders" en pas je selectief de wetgeving toe? Zo ja, waarom?
-
- Elite Poster
onzin, als ik naar Andorra rij om middels een baofeng contact te houden met mijn vriendin die in het skidorp blijft, doe ik niks illegaals, want die baofengs mogen daar legaal gebruikt wordenpetzl schreef:want bij je hebben is bij hun het zelfde als gebruiken.
je kan in zowel Pas De La Casa als La Vella die portofoons gewoon legaal kopen
ik mag ze enkel niet in Belziek gebruiken
als die baofengs dan in een reiskoffer zitten hebben ze al helemaal geen verhaal
-
- Deel van't meubilair
Het toestel is een dualband 2m/70cm portabel waarvoor een radioamateur vergunning vereist is !CCatalyst schreef:Waar staat dat precies?
Bron: http://bipt.be/nl/consumenten/faq/104-m ... vergunning
Louter het bezit alléén al (zelfs al ligt hij gewoon in een kast met een lege batterij) is reeds strafbaar !CCatalyst schreef:Let wel op: "niet in bezit mogen hebben" != "niet mogen gebruiken zonder vergunning".
Bron: http://bipt.be/nl/consumenten/faq/102-i ... ning-nodig
Toestellen voor de amateur banden vereisen zowat over gans de wereld een vergunning... idem voor Andorra !ub4b schreef:onzin, als ik naar Andorra rij om middels een baofeng contact te houden met mijn vriendin die in het skidorp blijft, doe ik niks illegaals, want die baofengs mogen daar legaal gebruikt worden
Een gelijkaardige wetgeving heb je in Belgie ook... handelaars mogen ze verkopen maar jij mag ze niet bezitten (laat staan gebruiken)ub4b schreef:je kan in zowel Pas De La Casa als La Vella die portofoons gewoon legaal kopen
Zelfs niet bezitten.ub4b schreef:ik mag ze enkel niet in Belziek gebruiken
Desnoods zitten ze in je ach...ste, ze blijven illegaal en bezit is strafbaar !ub4b schreef:als die baofengs dan in een reiskoffer zitten hebben ze al helemaal geen verhaal
Dat vermoeden is niet nodig aangezien het bezit strafbaar is !CCatalyst schreef:Het vermoeden van onschuld bestaat niet?
-
- Elite Poster
Dat staat daar nochtans niet. Dit staat op die sites:r2504 schreef:Het toestel is een dualband 2m/70cm portabel waarvoor een radioamateur vergunning vereist is !CCatalyst schreef:Waar staat dat precies?
Louter het bezit alléén al (zelfs al ligt hij gewoon in een kast met een lege batterij) is reeds strafbaar !!CCatalyst schreef:Let wel op: "niet in bezit mogen hebben" != "niet mogen gebruiken zonder vergunning".
"De enige walkietalkies die zonder vergunning mogen worden gebruikt in België zijn: de PMR-446, de DPMR-446 en de CBs."
"Het gebruik van deze frequentieband voor de organisatie van een evenement, de contacten tussen leden van eenzelfde familie enz., is strikt verboden."
Dus bezitten staat gelijk aan gebruiken volgens jou... ?
For the record: dat is niet zo. Hier op mijn bureau ligt een balpen. Ik pak ze eens vast, op dat ogenblik word ik trouwens juridisch geacht die balpen te bezitten, en ik leg de balpen terug neer. Heb ik die balpen gebruikt door ze eens vast te pakken? De balpen ligt neer op mijn bureel terwijl ik dit tik. Gebruik ik die balpen nu? Ik vind het trouwens geen mooie balpen, ik smijt ze straks misschien wel weg zonder ze ooit gebruikt te hebben...
-
- Elite Poster
Dat is idd niet hoe ik ook de radioamateursvergunning interpreteer.
Bezitten mag, gebruiken niet.
En dan nog, er bestaan ook luisteramateurs, de QSLs iirc, die geen vergunning nodig hebben om op de radioamateursfrequenties te luisteren.
Vermoeden van onschuld wordt niet zo absoluut toegepast. In je cabine hebben liggen = gebruiken, geldt trouwens voor vele andere dingen ook. Koffer is iets anders.
Een beetje zoals airband frequenties. Je mag (als radioamateur) apparatuur bezitten die die frequenties kan beluisteren, maar je mag ze niet beluisteren.
Is er controle, en vindt men frequenties in de airband voorgeprogrammeerd op je radio, dan geldt dat als afdoende bewijs dat je die frequenties beluistert.
Er zijn uiteraard ook onnozele regelingen. Zoals de PMR uitzondering. Als je met een professionele radio in de PMR band uitzendt aan 0.5watt, zoals elke andere PMR radio, en je aan de beperkingen houdt, dan maakt het toch niet uit wat voor toestel je gebruikt?
In alle andere banden moet je je ook aan je licentie en de geldende beperkingen van de band houden.
Bezitten mag, gebruiken niet.
En dan nog, er bestaan ook luisteramateurs, de QSLs iirc, die geen vergunning nodig hebben om op de radioamateursfrequenties te luisteren.
Vermoeden van onschuld wordt niet zo absoluut toegepast. In je cabine hebben liggen = gebruiken, geldt trouwens voor vele andere dingen ook. Koffer is iets anders.
Een beetje zoals airband frequenties. Je mag (als radioamateur) apparatuur bezitten die die frequenties kan beluisteren, maar je mag ze niet beluisteren.
Is er controle, en vindt men frequenties in de airband voorgeprogrammeerd op je radio, dan geldt dat als afdoende bewijs dat je die frequenties beluistert.
Er zijn uiteraard ook onnozele regelingen. Zoals de PMR uitzondering. Als je met een professionele radio in de PMR band uitzendt aan 0.5watt, zoals elke andere PMR radio, en je aan de beperkingen houdt, dan maakt het toch niet uit wat voor toestel je gebruikt?
In alle andere banden moet je je ook aan je licentie en de geldende beperkingen van de band houden.
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 5 keer
CCatalyst schreef:Dat staat daar nochtans niet. Dit staat op die sites:r2504 schreef:Het toestel is een dualband 2m/70cm portabel waarvoor een radioamateur vergunning vereist is !CCatalyst schreef:Waar staat dat precies?
Louter het bezit alléén al (zelfs al ligt hij gewoon in een kast met een lege batterij) is reeds strafbaar !!CCatalyst schreef:Let wel op: "niet in bezit mogen hebben" != "niet mogen gebruiken zonder vergunning".
"De enige walkietalkies die zonder vergunning mogen worden gebruikt in België zijn: de PMR-446, de DPMR-446 en de CBs."
"Het gebruik van deze frequentieband voor de organisatie van een evenement, de contacten tussen leden van eenzelfde familie enz., is strikt verboden."
Dus bezitten staat gelijk aan gebruiken volgens jou... ?
For the record: dat is niet zo. Hier op mijn bureau ligt een balpen. Ik pak ze eens vast, op dat ogenblik word ik trouwens juridisch geacht die balpen te bezitten, en ik leg de balpen terug neer. Heb ik die balpen gebruikt door ze eens vast te pakken? De balpen ligt neer op mijn bureel terwijl ik dit tik. Gebruik ik die balpen nu? Ik vind het trouwens geen mooie balpen, ik smijt ze straks misschien wel weg zonder ze ooit gebruikt te hebben...
Het probleem is dat de toestellen geen pmr zijn omdat ook buiten de pmr frequentie kunnen zenden en dat je een antenne kunt wisselen deze toestellen zijn niet goed gekeurt dus strafbaar voor zowel bezit als gebruik
-
- Elite Poster
Niet "goedgekeurde" toestellen is een andere zaak, en afaik is er enkel een "verbod tot de markt" op toestellen die niet conform de Europese normen zijn (zoals dat ook het geval is voor bv speelgoed), maar dat is een economische aangelegenheid en staat los van de radiowetgeving. Dat wil dan zeggen dat ook vergunningshouders die toestellen niet zouden mogen bezitten, zelfs al zijn de toestellen afgesteld om enkel op de vergunningsfrequenties te werken.barttech schreef:
Het probleem is dat de toestellen geen pmr zijn omdat ook buiten de pmr frequentie kunnen zenden en dat je een antenne kunt wisselen deze toestellen zijn niet goed gekeurt dus strafbaar voor zowel bezit als gebruik
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 5 keer
Inderdaad en het is de eerste en de laatste niet die zijn toestel in beslag genomen worden al heeft hij er een vergunning voor het uitzenden .CCatalyst schreef:
Niet "goedgekeurde" toestellen is een andere zaak, en afaik is er enkel een "verbod tot de markt" op toestellen die niet conform de Europese normen zijn (zoals dat ook het geval is voor bv speelgoed), maar dat is een economische aangelegenheid en staat los van de radiowetgeving. Dat wil dan zeggen dat ook vergunningshouders die toestellen niet zouden mogen bezitten, zelfs al zijn de toestellen afgesteld om enkel op de vergunningsfrequenties te werken.
Ik kan bevestigen (na ff grondig onder vergrootglas te nemen) dat er een correct CE - merk opstaat en niet het "China Export"-variant.on4bam schreef:Mogelijk staat er CE op maar dan het lichtjes afwijkende logo voor "China Export" en niet het Europese label.r2504 schreef:Zelfs indien een Baofeng een CE keuring zou hebben (geen idee of dat zo is), dan nog is het illegaal !
Kijk ook hier voor een side by side vergelijking.
Wat betreft alle andere meningen:
- Ook ik interpreteer dat het gebruik != bezit.
- Voorlopig, tot ik van BIPT meer hoor, zal ik het met m'n hoop (oudere) PMR's doen op de evenementen
- Ik heb weet van de zogenaamde "subkanalen" en maak hier geen gebruik van.
Alvast bedankt aan iedereen voor hun meningen! Nog meer posts zijn uiteraard welkom.
-
- Deel van't meubilair
Blijkbaar is het moeilijk iemand te geloven (en moeten daar steeds verhaaltjes over balpennen aan te pas komen);CCatalyst schreef:Dus bezitten staat gelijk aan gebruiken volgens jou... ?
... alsook ...Artikel 39, § 1, van de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie vereist dat elke houder van een radiocommunicatietoestel (radioapparatuur) in het bezit is van een schriftelijke vergunning (licentie) afgegeven door het Instituut.
Je mag met andere woorden geen toestel bezitten zonder vergunning, tenzij...Artikel 42, § 1, van de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie stelt dat het verboden is om een zend- en/of ontvangtoestel voor private radiocommunicatie te verkopen, te verhuren, in leen te geven of te schenken aan iemand die geen vergunning (individuele of algemene houdersvergunning) voor het houden van een dergelijk toestel verkregen heeft.
En voor alle duidelijkheid, een dualband 2m/70cm portabel die ook op de PMR frequenties kan uitzenden is geen PMR toestel !Een algemene houdersvergunning is enkel noodzakelijk voor het houden van toestellen die niet vrijgesteld zijn van vergunning, dus voor het verhandelen van toestellen die niet voorkomen in Bijlage 2 van het koninklijk besluit
Ik heb professionele walkietalkies. Mag ik de frequenties van de PMR-446 programmeren?
Neen, de vrijstelling van vergunning van de PMR-446 heeft enkel betrekking op de specifieke apparatuur.
Laatst gewijzigd door ubremoved_539 08 jun 2017, 09:12, in totaal 2 gewijzigd.
-
- Elite Poster
Dat zal dan idd voor het keurmerk zijn, en niet omdat ze niet afgesteld/beperkt zijn tot vergunde frequenties, want die beperking, again iirc, is opgelegd aan de vergunninghouder, niet noodzakelijk aan het toestel (mede omdat internet de markt te internationaal maakt om in detail te kunnen gaan eisen dat toestellen de Belgische wetgeving inzake frequenties volgen; dan vind je geen meer).barttech schreef:Inderdaad en het is de eerste en de laatste niet die zijn toestel in beslag genomen worden al heeft hij er een vergunning voor het uitzenden .CCatalyst schreef:
Niet "goedgekeurde" toestellen is een andere zaak, en afaik is er enkel een "verbod tot de markt" op toestellen die niet conform de Europese normen zijn (zoals dat ook het geval is voor bv speelgoed), maar dat is een economische aangelegenheid en staat los van de radiowetgeving. Dat wil dan zeggen dat ook vergunningshouders die toestellen niet zouden mogen bezitten, zelfs al zijn de toestellen afgesteld om enkel op de vergunningsfrequenties te werken.
-
- Deel van't meubilair
Het is zelfs zo dat indien het BIPT controle doet en het toestel aanzet en dit een frequentie laat zien (ongeacht of men hier ooit heeft op uitgezonden of niet) waartoe men niet gemachtigd is dat het toestel in beslag kan genomen worden !barttech schreef:Inderdaad en het is de eerste en de laatste niet die zijn toestel in beslag genomen worden al heeft hij er een vergunning voor het uitzenden .
-
- Elite Poster
Dat laatste klopt volledig; ook het aanwezig zijn van zo'n frequentie in de presets/favorites is reden genoeg.
Inzake QSLs neem ik dan ook aan dat ze enkel over ontvangstapparatuur mogen beschikken.
Wat de exacte beperkingen zijn gaat de UBA site nogal zeer vaag over spijtig genoeg.
Inzake QSLs neem ik dan ook aan dat ze enkel over ontvangstapparatuur mogen beschikken.
Wat de exacte beperkingen zijn gaat de UBA site nogal zeer vaag over spijtig genoeg.
-
- Elite Poster
Misschien kan je best "luisteramateurs" gebruiken in plaats van QSL'sITnetadmin schreef:Inzake QSLs neem ik dan ook aan dat ze enkel over ontvangstapparatuur mogen beschikken.
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Bye, Maurice
We wijken nu wel al flink af...
Concreet:
- CE-keurmerk staat op de UV-5R
- We willen een vergunning aanvragen
Conclussie: geen problemen meer dan?
Nu rest alleen nog het correct invullen van het formulier... waar moet ik wat zetten?
Concreet:
Nu rest alleen nog het correct invullen van het formulier... waar moet ik wat zetten?
-
- Elite Poster
Eens bellen naar het BIPT misschien?returnedx schreef:We wijken nu wel al flink af...
Concreet:
Bye, Maurice
Heb hun gemaild (mailadres op het formulier), ff afwachten denk ik?on4bam schreef:Eens bellen naar het BIPT misschien?returnedx schreef:We wijken nu wel al flink af...
Concreet:
-
- Deel van't meubilair
Nogmaals... een UV-5R is een amateurtoestel en geen PMR (ook al kan hij de PMR frequenties aan) en hiervoor moet je dus beschikken over een vergunning (te behalen via een examen bij het BIPT). Trouwens als je dergelijke vergunning zou hebben dan nog mag je het toestel niet op de PMR frequenties gebruiken, en ook niet op de amateur frequenties ivm evenementen (het is namelijk verboden "third-party" traffic te doen).returnedx schreef:We wijken nu wel al flink af...
Concreet:
Concreet: je hebt een groot probleem want
- je mag dit toestellen gewoonweg zelfs niet bezitten
- je kan er ook geen vergunning voor aanvragen (met de intentie het te gebruiken)
Hoe komt het dan dat er verhuur-firma's zijn die Baofengs aanbieden?r2504 schreef:en ook niet op de amateur frequenties ivm evenementen (het is namelijk verboden "third-party" traffic te doen).
Zij moeten toch ook een licentie/vergunning kunnen aanvragen om op bepaalde frequenties te mogen communiceren ivm evenementen?
-
- Elite Poster
Er moeten idd speciale licenses zijn voor professionele radios, die met de radios of het bedrijf dat ze aanbiedt meegaan, ipv de user.
Voorbeelden genoeg van dat soort radios die gebruikt worden door events.
En dat is precies wat wij willen bezitten...ITnetadmin schreef:Er moeten idd speciale licenses zijn voor professionele radios, die met de radios of het bedrijf dat ze aanbiedt meegaan, ipv de user.
Maar er zijn ook bedrijven die zeggen dat je minstens 2 weken op voorhand moet reserveren, om die licentie rond te krijgen...
Dus het lijkt me toch dat zij dan een "tijdelijke" vergunning aanvragen per evenement.
-
- Deel van't meubilair
Dan zijn ze gewoon illegaal bezig en lopen ze het risico dat alles in beslag wordt genomen.returnedx schreef:Hoe komt het dan dat er verhuur-firma's zijn die Baofengs aanbieden?
Vermoedelijk doen ze dat gewoonweg niet ?returnedx schreef:Zij moeten toch ook een licentie/vergunning kunnen aanvragen om op bepaalde frequenties te mogen communiceren ivm evenementen?
Kijk bijvoorbeeld eens op https://www.walkietalkie.be/ ... daar zal je zien dat je ofwel de keuze hebt voor "kleine events" wat gewoon op basis van een PMR toestel is (en dus geen vergunning vereist), ofwel "middelgrote events" wat op basis is van een 4W Kenwood toestel (gebruikt ook geen PMR of amateur frequenties) waarvoor je wel een vergunning nodig hebt (die je trouwens persoonlijk moet aanvragen).
Die vergunning voor de 4W Kenwood, moet ik dan toch ook kunnen aanvragen met de Baofengs? Op welke frequentie ik moet/mag communiceren speelt voor mij ook zo geen rol. En de toestellen hebben CE-keurmerk.r2504 schreef: Kijk bijvoorbeeld eens op https://www.walkietalkie.be/ ... daar zal je zien dat je ofwel de keuze hebt voor "kleine events" wat gewoon op basis van een PMR toestel is (en dus geen vergunning vereist), ofwel "middelgrote events" wat op basis is van een 4W Kenwood toestel (gebruikt ook geen PMR of amateur frequenties) waarvoor je wel een vergunning nodig hebt (die je trouwens persoonlijk moet aanvragen).
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
- Bedankt: 317 keer
Die kenwoods (tenminste als het over pro toestellen gaat en niet veredelde PMR's) zijn vergunning èn frequentie gebonden toestellen.
Vast ingesteld op 1 frequentie (afhankelijk van hoe je het aanpakt kan het ook met instelbare kanalen zijn), aan te vragen bij bipt, vergunningen te betalen, enz...
Die UV-5R's kan je niet onder die vergunningen gebruiken want zijn dualband ham toestellen, waarvoor je een radio amateur licentie nodig hebt, te behalen via examen en betaling van jaarlijkse licentiekost....
Vast ingesteld op 1 frequentie (afhankelijk van hoe je het aanpakt kan het ook met instelbare kanalen zijn), aan te vragen bij bipt, vergunningen te betalen, enz...
Die UV-5R's kan je niet onder die vergunningen gebruiken want zijn dualband ham toestellen, waarvoor je een radio amateur licentie nodig hebt, te behalen via examen en betaling van jaarlijkse licentiekost....
© De Morgen: Geachte taalnazi's, deradicaliseer een beetje.