Port forwarding - van 8081 extern naar 22 intern?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
taapo
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 45
Lid geworden op: 30 jul 2010, 13:24

Heb een miniserver bij mijn schoonvader staan om off-site backups te nemen, en word compleet zot van Telenet - het blijft voor mij een ongelooflijk debiel systeem.

Als ik bij eender welke andere ISP een portforwarding doe, dan heb ik:
* een lokaal IP adres
* een poort die ik open zet naar buiten
* de poort waarnaar deze opengezette externe poort doorverwijst

De regels die telenet geeft zijn:
* een lokaal IP adres
* een beginpoort
* een eindpoort

Dus hoe doe ik een portforwarding van 8081 extern naar 22 intern op een bepaald IP adres?
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 26 keer

Kijk anders is naar reverse ssh.

http://www.thegeekstuff.com/2013/11/reverse-ssh-tunnel/

Je kan ook met auto ssh instellen dat bij een reboot de connectie terug wordt opgezet.
Je moet dan wel op jou router een poort openzetten dus ofwel, hopelijk, heb je een modem only of geen telenet :).
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Het korte antwoord is: dat gaat niet.

De iets langere uitleg:
Als je een telenet hgw (modem/router) hebt, dan kan je geen port forwarding doen naar een andere port, enkel naar dezelfde; daar is de telenet interface van hun router te beperkt voor (maw dat vinden ze een te geavanceerde optie).
Dus als je wil forwarden, zal je de traffiek die op je router toekomt op port 8081 moeten doorsturen naar het ip van de lokale pc, ook op port 8081.
Wil je meer opties, dan ga je moeten je hgw vervangen door een modem only en je eigen router plaatsen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Pas gewoon je sshd_config aan en zet er een "Port 8081" bij in zodat hij op zowel 22 als 8081 actief is.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

ITnetadmin schreef:Wil je meer opties, dan ga je moeten je hgw vervangen door een modem only en je eigen router plaatsen....
... of je eigen router plaatsen achter de HGW, en je router in "dmz" zetten via "mijn Telenet".
Niet ideaal wegens dubbele NAT, maar zou toch ook moeten werken (zonder de extra kosten voor een modemswap).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Allemaal niet nodig dus... gewoon 9 karakters toevoegen aan je configuratie file ;-)
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Wel, uiteraard kan hij de sshd port wijzigen, maar strikt gezien was dat zijn vraag niet ;-)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ITnetadmin schreef:Wel, uiteraard kan hij de sshd port wijzigen, maar strikt gezien was dat zijn vraag niet ;-)
Je moet verder kijken dan je neus lang is... en de diepere betekenis van de vraag begrijpen ;-)
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”