Ik heb sinds kort een Telenet witte modem/router/AP staan. We hebben als sinds dat dat ding er staat last met de wifi (bedrade verbindingen verlopen perfect). Kleine schets van de situatie hier:
- Proximus modem/router met Mobile coverage extender. Zenden allebei alles uit. Werkt perfect (behalve dat er niet genoeg bandbreedte is om te doen wat we nodig hebben). Vandaar Telenet.
- Telenet witte modem/router zonder meer. Zendt sinds vandaag z'n 2.4 GHz en 5 GHz netwerk apart uit.
- Een paar switches die verscheidene apparaten van een draadje voorzien. Wzerk
Vandaag is de Telenet technieker langsgeweest om het probleem op te lossen. Ik was op m'n werk, maar heb toch telefonisch contact gehad zodat hij me de volgende verklaring kon geven (lichtjes geparafraseerd):
De iPad had ik als "voorwaarde" meegedeeld omdat die het probleem het duidelijkste toonde. Het feit dat een ander toestel wel een werkend wifi netwerk zou geven lijkt mij een toegave dat de witte Telenet wifi op geen bal... euhm geplaagd is door issues. Als er teveel antennes zijn is eentje bijzetten niet de oplossing en een commercieel bedrog. Maar soit, I degress.Er staan teveel niet-Telenet antennes die de de radiofrequenties verzadigen in de buurt waardoor (enkel!) de Telenet wifi problemen ondervindt. Ik heb hier de proximus bak eens uitgezet en de iPad kon direct verbinding maken. Ik kan wel aanbieden om een €50 wifi AP'tje te verkopen dat het probleem oplost.
Na wat zelf uitzoeken met die nieuwgevonden informatie:
- De Mobile Coverage extender zendt uit op niet-wifi frequenties, dus storing zou minimaal of afwezig moeten zijn.
- Sinds dat de Telenet moden z'n 2.4 en 5 GHz SSIDs gesplitst zijn, werkt de 2.4 Ghz verbinding (maar zichtbaar trager dan wat bvb de Proximus 5GHz aanbiedt)
- De Proximus wifi heeft 0,0 last van niet-Proximus antennes (de Telenet modem). Blijkbaar kan die wel overweg met al die vieze radiostralen.
- Ik krijg geen van mijn laptop, gsm of iPad verbonden met de 5GHz wifi van Telenet. iPad geeft "fout paswoord", laptop (linux) blijft "Interface configureren" en de Android telefoon geeft het telkens op na een seconde om iets later terug te proberen verbinden.
- Ik heb de 2.4 en 5 GHz Proximus wifi's al eens uitgezet, maar kon nog steeds met geen van de drie apparaten verbinden met de 5GHz Telenet wifi.
Wat ik nog niet heb geprobeerd is alle Proximus dingen af te zetten en zien wat het 5GHz netwerk dan doet. Ik heb een flauw vermoeden dat dat niet veel goeds gaat zijn, en dat hij met het splitsen van de 2.4 en 5GHz SSIDs de iPad gewoon getoond heeft op het 2.4GHz netwerk.
Heeft iemand ervaring met een situatie als deze en misschien iets dat ik nog over het hoofd heb gezien? Ik was blij met een nieuwe modem, maar de oude werkte dus wel 100 keer beter, en nu dus even snel, want de 5GHz doet het toch niet nu.
Bedankt om mijn verhaaltje te lezen tot het einde .