VoIP voor grotere organisatie

Plaats reactie
Patrick S.
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 mar 2017, 14:25

Binnen onze organisatie (30-tal vestigingen) willen we overstappen van onze traditionele telefooncentrales naar VoIP. Intern gratis bellen is natuurlijk een belangrijk element pro, centraal beheer van de telefonie ook.

Nu is mijn vraag: hoe pakken we dat best aan? Er zijn heel wat leveranciers maar die bieden dan een eigen gehoste Asterisk-variant aan waarbij de kosten voor een gebruiker (zijn er toch een 200-tal) heel hoog liggen. Die regeling vinden we nogal duur, zeker omdat het eigenlijk over opensource-software gaat waar verder niet bijster veel aan gedaan is. De kosten die er dan nog bij komen voor installaties en Sip-kanalen e.d. maken dat het bijna niet meer over een besparing gaat.

Welk alternatief hebben we? Als er (beperkte) support mogelijk is hebben we de nodige technische kennis inhuizig om bijvoorbeeld zelf een hosted PBX te beheren. Alle vestigingen zouden tegelijk moeten kunnen telefoneren, dus een 50-tal gelijktijdige oproepen moeten mogelijk zijn. Zijn er in België bijvoorbeeld hosters die PBX-servers aanbieden o.i.d.?
Benbits
Pro Member
Pro Member
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 feb 2009, 19:25
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

www.3cx.nl

bekijk dit maar eens...

b.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Ik neem zelf een SIP-trunk af bij EDPnet. Het aantal gelijktijdige gesprekken is afhankelijk van je abonnement.
De telefooncentrale draait hier op een Raspberry Pi waarop Cisco SPA toestellen registreren.
Voor een organisatie zoals je beschrijft zou ik geen home-brew durven plaatsen.
Bedenk dat als je een centrale in de cloud hebt, je best gegarandeerde bandbreedte voorziet voor de gesprekken.
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Benbits schreef:http://www.3cx.nl
Wij hadden dat, geïnstalleerd door http://www.denk-it.be
Werkte heel goed.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

... maar dus nu niet meer? Reden?
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
guntherstassen
Pro Member
Pro Member
Berichten: 311
Lid geworden op: 09 feb 2011, 20:16
Locatie: Sint-Truiden
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer
Contacteer:

-> Hosted PBX met Voip provider Colt : Escaux -> www.escaux.be

Ik heb hier zelf via deze firma een SIP-trunk van 30 kanalen van COLT binnen liggen. (MPLS was helaas geen optie, te slechte koper. Vandaar SIP-Trunk)

Voor de rest moet je rekening houden wat je noden zijn... Schrijf voor u zelf even alles op welke functies de centrale zeker moet hebben.
Je zal merken dat niet elke PBX alles ondersteund
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Sinna schreef:... maar dus nu niet meer? Reden?
Verhuis en nieuwe baas. Mocht het van mij afhangen onmiddellijk terug 3cx met die firma als installateur/support.
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

ombutel.com, 3cx is gemerged met elastix, .. en dus elastix verdwijnt anders had ik dat aangeraden, ombutel is commercieel maar heeft geen restricties, 3cx laat maar 1 trunk toe of je moet ervoor betalen.

Persoonlijk vind ik dat FreePBX een redelijk complexe/onoverzichtelijke interface heeft, ..
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

Ik heb 3cx in gebruik, samen met hostmonitor om de eventuele craches op te vangen.

op onze eerste server hadden we veel problemen, slechte qualiteit audio (voip ging over de zelfde internet verbinding), Weepee die 3 keer halve dag uitlag.

daarna nieuwe server, in combinatie destiny (apparte vdsl) , server rechtstreeks verbonden op modem, dus niet via de router.
echter de 3cx loopt op deze server 2-3 keer per jaar vast, dit lost host monitor dan weer op door de server te herstarten.
Afbeelding
kvaudenh
ISP Official
ISP Official
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 okt 2014, 17:36
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

Bij VoipTiger is de PBX gratis. Je betaalt niet per gebruiker en je kan gratis SIP accounts aanmaken.
Je betaalt enkel voor de gebelde minuten en voor je nummers:
https://www.voiptiger.com/en/callrates
https://www.voiptiger.com/en/nummers
Verder heeft het alle features van een volwaardige telefooncentrale.
Patrick S.
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 mar 2017, 14:25

3cx bekijk ik eens. Lijkt duur uit te vallen op het eerste zicht.

ombutel ziet er goed uit. De mogelijkheid om met multitennant te werken hebben ze wel niet? Is interessant om onze afdelingen op te splitsen.

Hoe betrouwbaar is voiptiger?
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Fonzer al bekeken? Al bij verschillende bedrijven gezien en die hebben ook een goeie partner via Office IT.

Voiptiger is echt niet compleet genoeg voor een grote(re) organisatie. 3CX kom je ook wel regelmatig tegen. Als je het zelf wil, kan en mag doen dan is FREEPBX zeker een optie.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Heb bij een KMO een FreePBX/RPI/Telenet/WeePee combinatie draaien en die zijn uiterst tevreden.

Is natuurlijk een veel kleinere setup maar mits je de RPI vervangt zou schalen geen probleem mogen zijn.

FreePBX is in het begin wat zoeken maar uiteindelijk is het zeker niet complex (hangt er een beetje vanaf wat je wil).
ljd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1933
Lid geworden op: 15 mar 2007, 18:17
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer
Contacteer:

Hier 3 vestigingen met 3cx en Weepee.
Allemaal hebben we een eigen 3cx draaien maar je kan deze verbinden met elkaar zodat je gratis intern kan bellen.
bv 8500 8 = intern bellen 500 = toestel nummer

Als je maar 1 centrale 3cx zal gebruiken zul je toch een krachtige server nodig hebben.
Je betaald bij 3cx wel per openstaande lijn en niet per gebruiker.
Je kan bv. 1000 toestellen verbinden maar er kunnen X aantal mensen tegelijk bellen.

Weepee klanten bellen ook gratis naar elkaar, je betaald enkel de aansluit kost.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Als je een SIP-trunk afneemt bij EDP, betaal je ook per gesprekslijn, niet per gebruiker.
Computer(k)nul
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Bij WeePee krijg je standaard een SIP-trunk met 32 kanalen... prijs 0 euro !

De enige kost zijn je gesprekken.
Patrick S.
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 mar 2017, 14:25

Blijft de vraag hoe betrouwbaar het Weepee netwerk is. Telefonie zal ons geen tonnen geld kosten maar niet bereikbaar zijn is toch vervelend.

Hoe verhouden andere operatoren zich? Hebben 3starsnet, intertel en televoip bijvoorbeeld een eigen netwerk of zitten ze samen?
Gebruikersavatar
Joachim
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 472
Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
Twitter: jslabbaert
Locatie: Sinaai-Waas
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 382 keer

Ik sta 100% achter dit product van ons, cloud telephony, maar niet per telefoontoestel te betalen:
http://www.edpnet.be/nl/business/telefo ... cloud.html
beont
Plus Member
Plus Member
Berichten: 138
Lid geworden op: 16 jan 2011, 10:06
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 4 keer

Wij hebben een Cisco Call manager met vrij veel vestigingen.
Werkt op zich wel goed, maar vrij dure bedoeling en veel overhead mbt. de configuratie en onderhoud.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Sorry voor de bump. Heeft iemand van jullie ervaring met de samenwerking met 3starnet voor een groot bedrijf (+/- 800 werknemers) over 3 sites?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Goztow schreef:Sorry voor de bump. Heeft iemand van jullie ervaring met de samenwerking met 3starnet voor een groot bedrijf (+/- 800 werknemers) over 3 sites?
Hangt er van af waarvoor.
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1910
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

Ik werk al meer dan 10 jaar met 3starsnet, nooit problemen gehad. Momenteel 32 nummers in gebruik op 2 lokaties. Hardware en support komt van Nextnet. Ik betaal 20 euro/nummer/jaar + de gesprekken.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Tomsworld schreef:
Goztow schreef:Sorry voor de bump. Heeft iemand van jullie ervaring met de samenwerking met 3starnet voor een groot bedrijf (+/- 800 werknemers) over 3 sites?
Hangt er van af waarvoor.
Voor de telefooncentrale te vervangen door een centrale die voip toelaat (zie titel van dit artikel).
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
gimic
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 22 mei 2003, 23:48
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 13 keer

Misschien niet relevant voor je, ik werk in de sector en heb nog geen bedrijven tegen gekomen +500 users die 3stars of Weepee gebruiken.

meestal zitten die voor sip op
Proximus (via Explore)
Telenet (via dedicated lijn)
Colt (via dedicated lijn)
cyberbozzo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 727
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 25 keer

Persoonlijk zou ik WeePee en/of 3StarsNet ook niet gebruiken voor organisaties met meer dan 50 werknemers...

Ten eerste omdat die firma's volgens mij geen deftige support kunnen aanbieden (ik spreek van deftige support met een SLA level).
Ten tweede: hoe ga je uw connectie naar die gasten hun datacenter verzekeren? Je kan nooit zeker zijn van je latency/connectiviteit.

Daarom:
- Colt
- Proximus (explore)
- Telenet SIP over coax en/of SIP over fiber.
Voor dit soort van bezigheden... Al de rest is in mijn ogen rommel.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Samenwerkingen?
Zo ken ik een VOIP provider die zijn servers heeft hangen in een datacenter in Brussel. En in datzelfde datacenter is er toevallig nog een kleine DSL provider aanwezig. Een interconnect via de MMR is dan rap gelegd. En dan leggen ze gewoon een internetlijntje erbij exclusief voor voip...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
cyberbozzo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 727
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 25 keer

Een 'kleine DSL provider'. Leuke provider hoogstwaarschijnlijk. Maar welke garanties (SLA) heb ik bij dergelijke kleine providers wanneer er effectief wat fout loopt?

Ik denk dat je over een ander soort van clienteel spreekt:
- Dit is meestal clienteel dat een deftige internetlijn heeft (iFiber & DSL backup of 4G backup: uiteraard via BGP zodat zijn IP adressen hetzelfde blijven bij een failover). Ook clienteel dat zijn hand er niet voor omdraaid om 1000 EUR/maand investeert in zijn connectiviteit.
- Clienteel dat een 24*7 support nodig heeft.

Met andere woorden: dat blijven prutsoplossingen die niet geschikt zijn voor enterprise level.
In theorie kan dat allemaal werken, maar ik begin er niet aan. Indien je 500 users impacteert moet je snel kunnen schakelen en verwacht je een bepaald niveau van uw leveranciers/partners. Ooit heb ik ergens een defecte EuroDocsis 3.0 modem gehad bij een klant: drie uur later was hij vervangen door Telenet technieker en dit tijdens nachtelijke uren (vastgesteld om 01.00u en om 04.00u vervangen).

Allemaal goed voor kleine bedrijfjes, maar zoals iemand anders al aanhaalde: ik ken weinig bedrijven met meer dan 50 users die dergelijke pruloplossingen hebben.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Eerlijk? Ik zit al een tijdje bij die provider. 2x iets fout gelopen. Eerste keer niks van gemerkt omdat redundant pad werkte zoals t hoort. Tweede maal lag mn connectie er uit voor +/- 2 uur. Zowel bij Proximus als bij Telenet heb ik al véél langer meegemaakt. En uiteraard : bij geen enkele verbinding ooit een SLA gehad. Klein is onbemind, maar daarvoor niet persé slechter...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
cyberbozzo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 727
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 25 keer

Klein kan idd onbemind zijn, en dat kan inderdaad werken en zeer goed zelfs.
Eerlijk moet ik toegeven dat ik bij grote providers/leveranciers ook al issues heb meegemaakt.
Maar het is een beetje een principe:
- Waarom niet met TP link gaan werken op enterprise level? Dat kan toch werken?
- ASUS/ACER/Medion als end user devices: kan toch ook werken? Wat is mijn garantiebeleid wanneer er een mobo kapot gaat? Maar dat gaat maar sporadisch kapot: dus we schrijven HP/Dell/Lenovo af?
- Thin Clients: waarom hebben we hier deftig materiaal nodig? Een raspberry pi achter een scherm met VESA mount zal toch meestal ook werken?

Kortom: ik ontken niet dat zulks oplossingen kunnen werken. Echter:
- Ik moet weten wie/welke escalatieprocedure heeft. Wat er precies gebeurd indien blijkt dat issue bij leverancier ligt.

Overlaatst had ik een klant welke geimpacteerd was met zijn thin clients:
- Thin Clients freezden soms en dit op willekeurige tijdstippen.
- Support ticket geopend: achter 2u was duidelijk dat de fabrikant zijn nieuwste firmware bugs bevatte.
- Centraal firmware downgrade uitgevoerd (op meer dan 100 thin clients wereldwijd): binnen de 8u was het issue opgelost (tijdelijk toch: door middel van een firmware downgrade).
Stel je voor dat je dit voor hebt met Raspberry PI's welke je als thin client gebruikt... Hoewel dat laatste allemaal perfect kan werken.

Wanneer je eenmaal schakelt naar minder goede oplossingen (die perfect kunnen werken), waar ligt de limiet?
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Ik vraag me ondertussen wel af wat de TS nu gekozen heeft ...
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”