identiteitsfraude, wat nu?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Gebruikersavatar
tomw
Premium Member
Premium Member
Berichten: 573
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:32
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 10 keer

Vorige week vrijdag kreeg ik een brief in de bus van een gerechtsdeurwaarder kantoor met een aanmaning. Blijkbaar zijn er een aantal facturen op mijn naam die niet betaald zouden zijn bij Orange. Echter heb ik nooit een factuur gekregen, sterker nog, ik ben helemaal geen klant bij Orange. De facturen zijn samen net geen 900€. Eerst dacht ik dat het spam/phishing was, maar na telefonisch contact te hebben opgenomen met die gerechtsdeurwaarder, bleek dat niet zo te zijn.

Daarna heb ik contact opgenomen met Orange zelf. Zij bevestigen de openstaande facturen. Het betreft 2x een panter 50 abonnement, in combinatie met een smartphone. De abonnementen zijn nu afgesloten, maar blijkbaar moeten de smartphones + drie maand abonnement betaald worden. Ze beweren ook een kopie te hebben van mijn identiteitskaart. Mijn naam, geboortedatum, en identiteitskaartnummer blijken te kloppen, echter is er een ander adres in dezelfde stad opgegeven, en ook het emailadres klopt niet (is met een andere naam), wat hoogstwaarschijnlijk ook gewoon een fake naam is.

Vandaag heb ik process verbaal laten opmaken opmaken tegen onbekende bij de politie, en heb die doorgestuurd naar Orange. Hopelijk wordt het snel rechtgezet. Ik ben alleszinds niet van plan om te betalen. Het ergste vanal is dat het identiteitskaart nummer gewoon klopt, dus het moet iemand zijn die mijn identiteitskaart gezien heeft. Mijn identiteitskaart ben ik nooit kwijt geweest. Morgen vraag ik een nieuwe identiteitskaart aan, met een ander nummer op, zodat ze niet nogmaals hetzelfde kunnen doen bij andere provider.

Zijn hier mensen die ervaring hebben met gelijkaardige zaken? Hoe pak je dit het best aan? Het is natuurlijk heel moeilijk om te bewijzen dat ik het niet gedaan heb.
Laatst gewijzigd door tomw op 26 dec 2016, 19:49, 2 keer totaal gewijzigd.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

Dat wordt niet makkelijk
Hopelijk kom je ook niet op de lijst van wanbetalers..
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik ben benieuwd naar het vervolg van dit verhaal ...
Sterkte in elk geval, hoop dat men hier verder mee gaat. Zou alvast vragen naar de papieren van het contract waar jouw handtekening op staat. En deze vergelijken met jouw huidig handtekening.

TIP : voor je je ID kaart veranderd : scan de voor- en achterkant van je huidige ID kaart in zodat je deze bij twijfel ook kan voorleggen.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

tomw schreef:Ze beweren ook een kopie te hebben van mijn identiteitskaart. Mijn naam, geboortedatum, en identiteitskaartnummer blijken te kloppen, echter is er een ander adres in dezelfde stad opgegeven, en ook het emailadres klopt niet (is met een andere naam).
Met andere woorden: ze hebben dus geen kopie jouw identiteitskaart? Alleen naam, geboortedatum, en identiteitskaartnummer ?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

philippe_d schreef:
tomw schreef:Ze beweren ook een kopie te hebben van mijn identiteitskaart. Mijn naam, geboortedatum, en identiteitskaartnummer blijken te kloppen, echter is er een ander adres in dezelfde stad opgegeven, en ook het emailadres klopt niet (is met een andere naam).
Met andere woorden: ze hebben dus geen kopie jouw identiteitskaart? Alleen naam, geboortedatum, en identiteitskaartnummer ?
Om een contract af te sluiten, moet je toch je ID kaart laten zien, hoe komen ze daar aan?
Het is duidelijk dat deze fraude vooral bedoeld was om een phone snel te bemachtigen, om dan iemand anders met een fake contract op te zadelen.
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 op 26 dec 2016, 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
BertG3
userbase crew
userbase crew
Berichten: 1740
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 167 keer

Kan er niet ergens een onderzoek gebeuren naar de eigenaar van het gsm-nummer dat gekoppeld is aan dat abonnement ? Ik denk maar...
Gebruikersavatar
tomw
Premium Member
Premium Member
Berichten: 573
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:32
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 10 keer

Het lijkt er inderdaad op dat ze een kopie hebben van mijn identiteitskaart, en blijkbaar is dat voldoende om een abonnement aan te vragen. Twee zelfs in dit geval... De gebruikte identiteitskaart heb ik momenteel nog, en ik ben ze (voor zover ik weet) nooit kwijt geweest. Soms wordt de identiteitskaart gevraagd als borg bij bowling, biljart op café, .... Volgens mij moet het op die manier gebeurd zijn, echter weet ik niet waar. Het kan ook al heel lang geleden (max 4 jaar) gebeurd zijn.
Beide GSM nummers waren ondertussen al geblokkeerd door Orange (gelukkig maar). Als ze echt gebruikt zijn weet ik niet, zal het misschien zien als ik de facturen heb. Via PB kan ik eventueel wel de nummers geven, als iemand mij er gericht mee kan helpen.
Kenniey
Premium Member
Premium Member
Berichten: 471
Lid geworden op: 15 apr 2011, 22:57
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 55 keer

Pas maar op dat het niet nogmaals gebeurd.
Abonnementen met een toestel zouden eigenlijk enkel mogen afgesloten worden met IDkaart (check dat persoon die aanvraag doet overeenkomt met de foto) en zelfs pincode van IDkaart ingeven, zodat de scammer niet gewoon je IDkaart kan stelen/vinden.
Een gewoon abonnement afsluiten is te simpel aangezien het gewoon via de telefoon kan. En je op dat moment eender welke gegevens door kan geven.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Aangezien het officieel een abonnement op jouw naam is, misschien eens kijken of de politie kan kijken op welke gsm cellen deze nummers actief zijn? En voor een abonnement af te sluiten heb je geen identiteitskaart nodig, gewoon invullen op internet is prima. Of gewoon telefonisch, vragen ze zelfs niks speciaals. Als er een GSM bij zit kan het zijn dat dit wel gebeurd, dat kan ik niet zeggen...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

krisken schreef:Aangezien het officieel een abonnement op jouw naam is, misschien eens kijken of de politie kan kijken op welke gsm cellen deze nummers actief zijn? En voor een abonnement af te sluiten heb je geen identiteitskaart nodig, gewoon invullen op internet is prima. Of gewoon telefonisch, vragen ze zelfs niks speciaals. Als er een GSM bij zit kan het zijn dat dit wel gebeurd, dat kan ik niet zeggen...
Je kan dus iedereen liggen hebben door een abbo in diens naam te spoofen? Amai security????
Aan hen om te bewijzen dat de topicstarter die deal met inbegrepen phone heeft afgesloten hé. Onschuldig tot bewezen.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Dit is exact waarom ik altijd zo nerveus ben om mijn identiteitskaart te scannen / te laten kopieren / ...
En ik vind dat we dat veel te vaak moeten doen, zonder enig idee wat ze ermee gaan doen. Ik heb al ooit (bij een lokale electronicawinkel) mijn identiteitskaart moeten geven om te laten kopieren voor garantie te kunnen vragen... De kans bestaat dat die bij de volgende keer papier en karton het gewoon daarin gegooit heeft en buiten heeft gezet.

In geval van Orange: verrast me niet. Je kan trouwens vragen of de aanvraag per post (aka webshop -> leveradres) of in de winkel was. Want dan heeft die persoon toch een paar louche dingen gedaan. Tenzij die persoon ook toevallig heel sterk op jou lijkt. (dat het een kopie was, kan ik nog inkomen "mijn portefeuille is gestolen, maar ik heb nog een kopie")
Gebruikersavatar
tomw
Premium Member
Premium Member
Berichten: 573
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:32
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 10 keer

Dat het nogmaals voorkomt, daar ben ik nu inderdaad heel erg bang voor. Maar wat doe je eraan? Ik heb al gebeld naar Proximus en Base om te vragen als daar abonnement op mijn naam bestaat, maar dat is gelukkig niet het geval. Voor hetzelfde geld vragen ze morgen wel één aan.. Kan maar moeilijk iedere dag bellen. Het kan ook vanalles zijn, elektriciteit, lening, enz...
Heeft het eigenlijk nut als ik een nieuwe identiteitskaart aanvraag, of kan ik mij die kosten beter besparen? Als ze opnieuw een abonnement aanvragen met mijn oude gegevens, zal niemand het controleren. En twee maand later, als ze zien dat er niet betaald wordt, linken ze het toch weer naar mij..
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Dima_2005 schreef:Dit is exact waarom ik altijd zo nerveus ben om mijn identiteitskaart te scannen / te laten kopieren / ...
En ik vind dat we dat veel te vaak moeten doen, zonder enig idee wat ze ermee gaan doen. Ik heb al ooit (bij een lokale electronicawinkel) mijn identiteitskaart moeten geven om te laten kopieren voor garantie te kunnen vragen... De kans bestaat dat die bij de volgende keer papier en karton het gewoon daarin gegooit heeft en buiten heeft gezet.
Waarom denk je dat ik zo boos ben op Media Markt ..... je ID kaart uitlezen, en dan opslaan in een db, hoe weet je dat er zorgvuldig mee wordt omgegaan? Dat weet je niet. Een privé firma die waakt over je gegevens: freedelity. Nee dank u.

Ik zeg telkens tegen die stomme trienen bij MM dat dat een schending van de privacy is als ze om mijn ID vragen. Kasticket is voldoende.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Geen idee welk advies de Belgische politie jou gegeven heeft, maar https://www.docstop.be is sowieso de eerste stap. Een identiteitskaartnummer dat op straat ligt moet onmiddellijk ongeldig gemaakt worden.

Wanneer je je nieuwe identiteitskaart ontvangt, ga je die best in een ondoorzichtig hoesje steken en in een portefeuille bewaren die je steeds op je lijf draagt. Nooit meer in een sjakosj of tas waarin een fraudeur kan snuisteren terwijl een handlanger je twee minuten afleidt.
Je maakt nooit meer foto's of scans van je identiteitskaart, die een fraudeur in een halve minuut op een USB-stick kan kopiëren.
Beperk je online tot eID-toepassingen bij overheidsdiensten en banken. Voor verhuur en uitlenen van materiaal betaal je steeds een geldelijke waarborg. Aan klantenkaarten met geboortedatum, geslacht en woonplaats doe je niet meer mee. Enz...

Daarnaast zal de beveiliging van je fysieke postbrievenbus, je besturingssysteem, virusscanner en online accounts moeten nagekeken worden.
De onnozele nicknames die populair waren in de jaren negentig op ICQ en MSN waren nog zo dom niet als je vergelijkt met de massa's identiteitsgegevens die mensen vandaag op Facebook posten.

Voor gratis apps en accounts gebruik je best nooit persoonsgegevens, alleen registreren via nickname e-mail, geen voornaam, geen achternaam, geen geboortedatum, geen woonplaats, uitsluitend een nickname en voor de rest fake info.

Ongebruikte accounts en apps verwijder je of zet je ook op zo'n nickname e-mailadres

Accounts met betaalgegevens beveilig je met 2-factor auth. Een uniek wachtwoord voor elk account met persoonsgegevens is vanzelfsprekend, je persoonlijk e-mailadres moet je absoluut op zo'n manier beveiligen.

In België is er bitter weinig informatie te vinden, internationaal zijn er wel een aantal kenniscentra die heel wat nuttig advies op hun website publiceren om identiteitsfraude te voorkomen:
USA: http://www.idtheftcenter.org/
Canada: http://www.antifraudcentre-centreantifraude.ca
UK: https://www.cifas.org.uk/
NL: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... eitsfraude

Als ik dit zou tegenkomen zou ik toch een paar avonden dit fenomeen grondig bestuderen en daarna met een propere pc beginnen met m'n persoonlijke online data beter te beveiligen of zelfs volledig te deleten.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Tja... hier mijn internationale reispas ooit gestolen/kwijtgeraakt.
Aangifte gedaan bij politie, nieuwe aangevraagd op gemeentehuis.

Bij aanvraag van 2de paspoort, bleek op gemeentehuis dat dat niet kon aangezien ik al een tweede paspoort had...
Uiteindelijk bleek het 'gestolen/verloren' paspoort nooit geschrapt geweest te zijn! Foutje bij de gemeente...

Ondertussen zou dus iemand met mijn paspoort perfect rondgereisd kunnen hebben en wie weet wat andere louche dingen uitgestoken (tot nog toe GELUKKIG niks tegengekomen)
Scary was het in ieder geval!
Had ik geen tweede paspoort aangevraagd was dit wss zelfs nooit uitgekomen!
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Wat je nog zou kunnen doen is de klachtenprocedure volgen bij Orange. Dien formeel klacht in omdat ze foutief een abonnement op uw naam hebben afgesloten.

En in tweede lijn dien klacht in bij de Ombudsdienst Telecom indien je een klacht hebt over hoe Orange met die klacht omgaat.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 mar 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Als je voor een telecom, een bank of een nutsbedrijf ooit een kopie van je identiteitskaart moet opsturen, zet er dan steeds duidelijk de datum op en het bedrijf waarvoor de kopie bestemd is.
En inderdaad: sla, omwille van het gemak, nooit een scan van je identiteitskaart op in Dropbox ofzo, of op een NAS die aan het internet hangt.
Zo vaak heb je dat niet nodig, dat je beter iedere keer echt een kopie maakt.

Dat het bij een bowling ofzo kan gebeuren, daar heb ik inderdaad nog niet bij stil gestaan. Als die een pak kaarten in bewaring hebben, gaan ze wel een kaart kopieren van iemand waarop ze redelijk gelijken, zodat ze het in een shop kunnen gebruiken. Of ze sturen een vriendin die dan zegt: het is als kado voor mijn vriend, maar ik heb een kopie bij.

Kijk ook eens op 2ehands enzo of er geen verkoper is met dezelfde naam. Er zijn reeds gevallen bekend dat identiteitsfraude daar gebruikt wordt door onbestaande zaken te verkopen en als blijk van vertrouwen een kopie van je id doorsturen voordat de koper het geld stort.

Succes met het oplossen ervan!
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Tja, dat het zo makkelijk kan heeft te maken met security vs convenience, waarbij dat laatste altijd wint want mensen zijn niet security minded, da's allemaal "teveel werk/ellende".

Zelfde principe online; je moet zogezegd een moeilijk paswoord aanmaken, maar als je het kwijt bent is het vaak een koud kunstje om met je geboortedatum en de achternaam van je moeder of je geboortestad de achterdeur binnen te wandelen.

De laatste keer dat ik een "goed" evenwicht security-convenience tegenkwam, was bij de gsm provider van een kameraad die zijn prepaid sim kwijt was, en waarvoor ik een nieuw kaartje gaan vragen ben.
Als derde een nieuw kaartje vragen van een bestaand nummer was al direct niet het makkelijkst, maar ze hebben dat redelijk opgelost door mijn gegevens erbij te zetten, zodat bij klacht ik getraceerd kon worden; verder zou het dan een koud kunstje zijn om opnieuw een simkaart te maken voor de juiste persoon, en de situatie was opgelost.

Vaak is men echter net iets te makkelijk wanneer het gaat om geldzaken, waar ik het dan weer niet vind kunnen.

Verzamel idd zoveel mogelijk bewijzen. Vraag naar contracten met handtekeningen op.

Btw, van cardstop had ik nog nooit gehoord.
Tis te zeggen, ik dacht dat dat gewoon die nummer was waar je je credit card laat blokkeren bij verlies; ik wist niet dat er een site was die ook andere documenten deed.
Als ITer toch wat "mee" zijnde, vind ik het wel wat beangstigend dat ik dat niet kende, want dat wil zeggen dat er nog heel veel mensen daar ook nog nooit van gehoord hebben.
jantje81
Premium Member
Premium Member
Berichten: 535
Lid geworden op: 18 apr 2009, 02:27
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 69 keer

raf1 schreef:Een identiteitskaartnummer dat op straat ligt moet onmiddellijk ongeldig gemaakt worden.
Dat lijkt me sterk overdreven. Er zijn ook mensen die hun bankrekeningnummer geheim houden omdat ze denken dat iedereen hun rekening kan leegroven met dat nummer. Docstop blokkeert je E-ID als je die fysiek bent verloren of hij is gestolen. Niet wanneer iemand je E-ID-nummer in handen krijgt.

Mij lijkt het aan Orange om hier te bewijzen dat de OP het abonnement daadwerkelijk in persoon heeft afgesloten. Als zij een abonnement hebben toegestaan op een kopie van de E-ID waarop de foto niet goed zichtbaar was is dat hun bedrijfsrisico.
EDPnet VDSL XL (Vectoring zone 2 DLM 100/30)
NL Ziet + VTM Go + VRT Nu
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

jantje81 schreef:Dat lijkt me sterk overdreven.
Helemaal niet. Bestel eens iets online bij Telenet, dan lees je dit:
identiteitskaartnummer
Dit nummer vind je op de voorzijde van je Belgische identiteitskaart, onder vermelding “Kaartnr / Card No” (in het midden ongeveer). Het nummer bestaat uit 12 cijfers.

We vragen het nummer van jouw identiteitskaart om te vermijden dat andere mensen in jouw naam online bestellen. Zo zijn we er zeker van dat je zelf de bestelling hebt geplaatst.
Of dit:
Twitter: https://twitter.com/Telenet/status/795528714582953984 Wellicht doen telecomproviders uitsluitend een https://www.checkdoc.be/ en gaat men niet onderzoeken aan wie het afleveringsadres van een bestelling toebehoort.
Als de fraudeur daarna kiest voor facturen per e-mail, eventueel af en toe eens betaalt via gestolen kredietkaartgegevens van nog iemand anders, hoe ga jij dan ooit weten wat er achter jouw rug allemaal wordt gefactureerd? Je gaat dat pas weten als Telenet een papieren ingebrekestelling stuurt wegens wanbetaling naar jouw adres.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

In BXL is er ooit ingebroken in een vervangwagen* en m'n identiteitskaart en alles gestolen. Een hele poos later kreeg ik een brief dat er iemand m'n identiteitskaart had willen gebruiken om een lening af te sluiten, maar omdat die geregistreerd stond als gestolen werd dat niet aanvaard. Maar ik kan me niet meer herinneren wie die brief stuurde, ik meen me te herinneren dat het die bank niet was, maar een andere instelling.

* vervangwagen omdat mijn BMW 5 minuten nadat je hem op slot gedaan hebt, de sloten vanbinnen ook niet meer opengaan. Als ze dus een kleine ruit inslagen en zo de deur vanbinnen willen opendoen, dan gaat dat niet. Heb ik ook al voorgehad 3 keer met m'n BMW(s) en toen was er niets gestolen.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 42 keer

Een minder technisch puntje: heb je een rechtsbijstandverzekering? Al dan niet verstopt in een combo pack of tussen uw familiale ofzo?
Indien ja dan zou ik die toch ook maar al activeren (gaat ook meer indruk maken bij die deurwaarder).

Ik vrees wel dat het niet bij één fraudegeval gaat blijven - als je als ID-dief een werkende setup hebt ga je die toch maximaal exploiteren?
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 mar 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

ub4b schreef: Ik zeg telkens tegen die stomme trienen bij MM dat dat een schending van de privacy is als ze om mijn ID vragen. Kasticket is voldoende.
Erg respectvol taalgebruik ... shame on you!
Laatst gewijzigd door ubremoved_983 op 27 dec 2016, 13:07, 2 keer totaal gewijzigd.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

ditCh schreef:
ub4b schreef:
Dima_2005 schreef: Ik zeg telkens tegen die stomme trienen bij MM dat dat een schending van de privacy is als ze om mijn ID vragen. Kasticket is voldoende.
Erg respectvol taalgebruik ... shame on you!
Ik heb 0.0 respect voor mensen die klakkeloos regeltjes opvolgen waarvan je weet dat ze zeer bedenkelijk en op het randje van legaal zijn. Wat MM met freedelity doet verdient geen respect. En ja die kassiersters moeten minstens een percentage aan ID's opvragen, of ze krijgen berisping en zelfs ontslag.

Dus besef hoeveel het opgeven van je privacy waard is aan Media Markt. Je persoonsgegevens zijn dus heel veel waard voor dit soort firma's, en dat het voor de garantie is, is uiteraard een drogreden, want daarvoor hebben ze je email address en GSM nr niet nodig, twee velden die het freedelity systeem ook vraagt aan dommerikken die hun ID gegevens klakkeloos overhandigen aan MM en freedelity.

Nee daar heb ik 0.0 respect voor.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

ditCh schreef:
ub4b schreef:
Dima_2005 schreef: Ik zeg telkens tegen die stomme trienen bij MM dat dat een schending van de privacy is als ze om mijn ID vragen. Kasticket is voldoende.
Erg respectvol taalgebruik ... shame on you!
Pssst, correct quoten :-)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
tomw
Premium Member
Premium Member
Berichten: 573
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:32
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 10 keer

Net reactie gekregen van Orange dat ze niks kunnen doen met het process verbaal. Ook willen ze mij geen copy van het contract, of van de facturen geven. De zaak zit nu bij de gerechtsdeurwaarder, waardoor ze niks meer kunnen doen. :bang:
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 mar 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

krisken schreef: Pssst, correct quoten :-)
Psssst ... ik quote correct ...

Edit: volgens mij quote ik nog altijd correct maar lijkt er mij een rare bug te zijn in het forumboard ...
Capture.PNG
Laatst gewijzigd door ubremoved_983 op 27 dec 2016, 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

ditCh schreef:
krisken schreef: Pssst, correct quoten :-)
Psssst ... ik quote correct ...
Tekst komt van UB4B, niet van Dima_2005.
Zie http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 76#p683036

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Shenron
Member
Member
Berichten: 72
Lid geworden op: 03 aug 2010, 21:43
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 16 keer

tomw schreef:Net reactie gekregen van Orange dat ze niks kunnen doen met het process verbaal. Ook willen ze mij geen copy van het contract, of van de facturen geven. De zaak zit nu bij de gerechtsdeurwaarder, waardoor ze niks meer kunnen doen. :bang:
zet het eens op hun facebook pagina
de social media ''managers'' (of hoe ze ook mogen heten) kunnen meestal wel iets meer
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 mar 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

Dan moet jij correct quoten me dunkt ...
Capture2.PNG
Nogmaals: rare bug volgens mij ... want ik quotte wel degelijk ub4b (en zo zie ik het ook).

nvm: ik zie het ... er stonden daar nog quote tags blijkbaar ;-)
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

tomw schreef:Net reactie gekregen van Orange dat ze niks kunnen doen met het process verbaal. Ook willen ze mij geen copy van het contract, of van de facturen geven. De zaak zit nu bij de gerechtsdeurwaarder, waardoor ze niks meer kunnen doen. :bang:
Dat is bullshit. Ze kunnen altijd nog het dossier stoppen maar dan kost het hen wel geld.

Bel ook zeker nog eens naar de deurwaarder en leg het geval helemaal uit. Misschien laat die het zelf wel vallen.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

ditCh schreef:
ub4b schreef:
Dima_2005 schreef: Ik zeg telkens tegen die stomme trienen bij MM dat dat een schending van de privacy is als ze om mijn ID vragen. Kasticket is voldoende.
Erg respectvol taalgebruik ... shame on you!
Nog maar eens verkeerd knopje gedrukt. Vergeet die bedankt maar. Wat ik wou zeggen: ikzelf (en met mij vele anderen) liggen wakker van de ID fraude en niet van het taalgebruik. Indien je je geroepen voelt om te reageren op de ID fraude, graag. Voel je je geroepen om te reageren op iemands taalgebruik in 1 of andere winkel, dan is dat zeker geen bijdrage aan dit topic. Want dit topic gaat NIET over taalgebruik.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

tomw schreef:Net reactie gekregen van Orange dat ze niks kunnen doen met het process verbaal. Ook willen ze mij geen copy van het contract, of van de facturen geven. De zaak zit nu bij de gerechtsdeurwaarder, waardoor ze niks meer kunnen doen. :bang:
Zij zijn in gebreke. Zij dienen te bewijzen dat jij dat contract hebt aangegaan. Wegens gebrek aan bewijslast ben je dus onschuldig.
Heeft de gerechtsdeurwaarder een contract waarmee hij kan aantonen dat de vordering gegrond is?
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Goztow schreef:
tomw schreef:Net reactie gekregen van Orange dat ze niks kunnen doen met het process verbaal. Ook willen ze mij geen copy van het contract, of van de facturen geven. De zaak zit nu bij de gerechtsdeurwaarder, waardoor ze niks meer kunnen doen. :bang:
Dat is bullshit. Ze kunnen altijd nog het dossier stoppen maar dan kost het hen wel geld.

Bel ook zeker nog eens naar de deurwaarder en leg het geval helemaal uit. Misschien laat die het zelf wel vallen.
Persoonlijk zou ik zelfs adviseren om een afspraak te maken met die deurwaarder en het samen te bekijken. Rechtsbijstand zou ik inderdaad ook al eens gaan bekijken en tevens zou ik alvast eens langslopen bij het vredegerecht om klacht neer te leggen naar Orange toe. Schakel ook alvast om ombudsdienst voor telecommunicatie in.

Jack Daniels : volledig akkoord met wat je zegt, maar een minimum beleefdheid is wel aan de orde op een forum. Dit staat eveneens in de gebruiksregels van dit forum. Kassadames zijn in vele gevallen dames die geen of amper opleiding genoten hebben (al bestaan er hier uiteraard ook uitzonderingen op) en zij doen gewoon wat zij moeten doen volgens de regeltjes. Je kan hun in mijn opzicht dus niks verwijten... Het zijn tenminste dames (of heren uiteraard) die willen werken en niet gewoon thuis blijven zitten.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
tomw
Premium Member
Premium Member
Berichten: 573
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:32
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 10 keer

Gebeld met de deurwaarder. Hij laat weten dat de informatie dat zij doorkrijgen doorgaans beperkt is, en raad aan om de facturen op te vragen bij Orange.. Een afspraak maken zal moeilijk gaan, aangezien de gerechtsdeurwaarder in Hasselt gevestigd is, en ik ongeveer aan de andere kant van het land woon..
Orange liet gisteren telefonisch weten dat ze een kopie van mijn identiteitskaart hebben, en het dus weldegelijk ik is die de abonnementen afgesloten heb :(.
Zal ik nu echt moeten overgaan tot aangetekend schrijven... Misschien wordt het inderdaad eens tijd om te kijken als de familiale verzekering kan helpen. Pff.
Laatst gewijzigd door tomw op 27 dec 2016, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Twitter kan wel veel helpen in dit soort gevallen. Wel steeds beleefd blijven, en met een .@ tweet tweeten zodat iedereen die Mobistar/Orange volgt het in hun newsfeed krijgt. Eventueel nog een concurrent eraan toevoegen met een kwinkslag "hey @proximus hoe zou jij dat oplossen?"
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

tomw schreef:Gebeld met de deurwaarder. Hij laat weten dat de informatie dat zij doorkrijgen doorgaans beperkt is, en raad aan om de facturen op te vragen bij Orange..
Dan heeft de deurwaarder geen poot om op te staan, enkel dreigen ..... hoe kan de deurwaarder nu vorderen als hij zelf geen kopie van de factuur in kwestie heeft?
tomw schreef: Orange liet gisteren telefonisch weten dat ze een kopie van mijn identiteitskaart hebben, en het dus weldegelijk ik is die de abonnementen afgesloten heb :(.
Dat bewijs nog steeds niks. Is er een getekend document met jouw handtekening daarop?
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 mar 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

selder schreef:Twitter kan wel veel helpen in dit soort gevallen. Wel steeds beleeft blijven, en met een .@ tweet tweeten zodat iedereen die Mobistar/Orange volgt het in hun newsfeed krijgt. Eventueel nog een concurrent eraan toevoegen met een kwinkslag "hey @proximus hoe zou jij dat oplossen?"
(beleefD)

En die truk met .@ is niet meer nodig trouwens als je een nieuwe tweet start met een mention, enkel bij reply's is dat nog nodig. Maar verder goeie tip, ik heb sinds heel dat social media gebeuren top service van veel service providers.

(en ten slotte Jack ... een minimum aan respect mag wel, ook op een forum)
Gebruikersavatar
tomw
Premium Member
Premium Member
Berichten: 573
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:32
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 10 keer

Twitter is een goede tip, bedankt daarvoor. Maar hoe krijg je dat in een tekstje van 160 tekens?
Als er een getekend contract is, weet ik niet. Orange wilt mij het contract/facturen niet meer sturen, want de zaak zit bij gerechtsdeurwaarder.
Het zal alleszins mijn handtekening niet zijn. Misschien wel nagedaan van op mijn identiteitskaart...
Laatst gewijzigd door tomw op 27 dec 2016, 13:40, 2 keer totaal gewijzigd.
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 mar 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

tomw schreef:Twitter is een goede tip, bedankt daarvoor. Maar hoe krijg je dat in een tekstje van 160 tekens?
Je moet niet het hele dossier uit de doeken doen, meestal nemen ze contact op via DM, daar kan je meer dan 160 karakters typen. Je kan trouwens ook tweets splitsen met bepaalde tools.
Hey @OrangeBENL, gerechtsdeurwaarder aan mijn deur voor onbetaalde facturen. Blijk slachtoffer te zijn van id fraude. Hoe lossen we dit op?
Als de aankoop in een shop is gedaan zijn er misschien ook camerabeelden?
Plaats reactie

Terug naar “Orange (Mobistar)”