Maar we gaan voorlopig geen ubnt op het balkon zetten, regeltjes appartement zijn nogal streng en gaten bijboren zien ze niet zitten ....
De main uplink is voorlopig proximus.
Setup:
- proximus komt binnen in de meterkast (maar daar zijn nog geen extra stopcontacten voorzien) en in één slaapkamer die de speelkamer van de kleinkinderen wordt
- in speelkamer is een simpel ikea meubel met een oude 37 inch LCD, dvd speler en vaste pc voor surfen
- in speelkamer zal proximus binnenkomen en op dit meubel willen we ook bbox erbij, die dan de andere kamers ziet via devolo's, en de lokale pc is direct op bbox aangesloten
- ik heb er tijdelijk een Linksys WRT54GL DD-WRT router aan een devolo in de speelkamer hangen om te kijken of DHCP mooi wordt doorgegeven via powerlan, en ja dat werkt. Of TV stabiel gaat werken valt te bezien, maar dit appartement heeft wel aarding en vernieuwde electriciteit met moderne stopcontacten, geen ongekeurde rommel zoals bij het ander familielid waar we heel wat powerlan miserie hebben gehad tot blokjes in het beeld en uitvallen vanaf 17u
- alles wordt wired zonder 24/7 wifi, wifi gaan we on demand aan zetten
- we willen één flat lan, dus zowel internet als proximus decoder over zelfde lan
- electriciteit is geaard en recent gekeurd, en we hebben momenteel drie AV1200 plc's van Devolo, die mekaar zien
- dan is er nog een bureau met een i3 Windoze 7 NUCje met simpel 1920x1080 scherm in een aparte kamer, waar ook een devolo in het stopcontact zit
- dan is er in de living nog een devolo die aan een 8 ports gigabit tp-link switch hangt, met ethernet naar zowel een HDI dune media speler, een 4k panasonic smarttv en dan uiteraard een kabel die al klaarligt voor proximus, hij zal morgen niet veel werk hebben

Ik zit dan nog met volgende vragen:
- hoe weten we welk lijnprofiel we gaan krijgen daar? ik kan het uiteraard aan de technieker vragen, maar hoe weten we nadien of dit lijn profiel verandert of stabiel blijft? ik kan een speedstest doen, maar zijn er manieren om dat eenvoudig uit te lezen uit je bbox?
- ik vermoed dat proximus de wifi op de bbox volledig uit kan zetten?
- hoe noemt dit technisch bij proximus als zowel internet als decoder in één flat lan zitten?