WiFi problemen

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
s5zone
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Hallo,

Ik lees al geruime tijd mee op dit forum en besloot om eindelijk eens een account aan te maken.

Ondertussen ben ik reeds een 2-3 tal jaar klant van Scarlet all-in-one voor 39 euro en ik zit op het 70/10 profiel. Ik heb dit topic in dit forum geplaatst omdat het imo geen specifiek scarlet probleem is.

Op mijn vaste computer werk ik bedraad (EoP) en via speedtest.net kom ik altijd uit tussen 25Mb/s en 50Mb/s (afhankelijk van andere internetgebruikers hier). Dit is dus perfect, aangezien er 20Mb/s voor de TV voorzien is. Ook via WiFi was de ontvangst goed en haalden we zo goed als altijd minstens 15Mb/s, en geregeld ook sneller.

Nu begint WiFi sinds enkele weken steken te laten vallen. Verbinding werkt op zeer langzame snelheden tussen 0,2Mb/s en 5Mb/s (uitzonderlijk 5). Aangezien mijn vriendin af en toe van thuis werkt via haar laptop op WiFi en we natuurlijk ook met onze smartphones op het internet zitten is dit uitermate traag en krijgen we regelmatig timeouts. Verder kijken we in de avond ook wel eens netflix op onze TV en dit is ook wireless. De kwaliteit laat dus meestal te wensen over. Ik heb ook tests gemaakt rond 2u en 6u, zodanig dat er geen andere verbruikers zijn en ook hier zijn de resultaten rampzalig. Bij verschillende tests tussen verschillende computers (desktops + laptops) is er altijd hetzelfde verschil. Bedraad: 25Mb/s tot 50Mb/s. Wireless is traag.

Ik heb reeds het WiFi kanaal aangepast naar zowel 1 als 6 als 11 en dit brengt geen verandering teweeg (via analyse tools zitten er steeds een paar op elk kanaal). Ik heb speedtests uitgevoerd op verschillende locaties in mijn appartement zowel ver van en naast de router. Zo goed als geen verschil.

Ook zijn deze laptops en smartphones getest op een ander WiFi netwerk en daar werkt het wel naar behoren.

Ik heb dus geen ideeën meer. Volgens mij is er een defect op de router? Zien jullie nog extra potentiele oorzaken of contacteer ik best meteen Scarlet?

Alvast bedankt,
s5zone

edit: small typo
Laatst gewijzigd door s5zone 13 okt 2016, 11:33, in totaal 1 gewijzigd.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Je zou de router in een maagdelijke omgeving moeten testen: zijn er daar ook problemen?
Het is perfect mogelijk dat uw buren een andere router hebben geplaatst, die uw kanalen verstoort.
Zonder een wifi-oorlog te willen ontketenen, kan je ook gewoon een betere wifi-router kopen.

Mijn broer had een bbox3 op zijn appartement en kreeg nooit redelijke snelheden, hij heeft een TPLink Archer C9 geplaatst en plots werkt zijn draadloos internet perfect op 2,4Ghz (niet alle apparaten ondersteunen 5Ghz).

Je kan natuurlijk proberen om een bbox3 te krijgen van Scarlet, maar op dat gaat lukken weet ik niet.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

s5zone schreef:Ondertussen ben ik reeds een 2-3 tal jaar klant van Scarlet all-in-one voor 39 euro en ik zit op het 70/10 profiel
Op mijn vaste computer werk ik bedraad (EoP) en via speedtest.net kom ik altijd uit tussen 25Mb/s en 50Mb/s (afhankelijk van andere internetgebruikers hier). Dit is dus perfect, aangezien er 20Mb/s voor de TV voorzien is.
Dat heet tegenwoordig "Scarlet Trio", en de internet snelheid wordt gecapt op 50/4, dus kan je maximaal ca 45 mbps krijgen op de speedtest.
Zelfs als je op een 100/20 profiel zou zitten, blijf je beperkt tot 50 mbps (eigen aan je abbo).
s5zone schreef:Ik heb dus geen ideeën meer. Volgens mij is er een defect op de router? Zien jullie nog extra potentiele oorzaken of contacteer ik best meteen Scarlet?
Ik zou Scarlet contacteren voor een modem ruil, en een O-box3 vragen. Dat geeft je 2 voordelen:
  1. Ondersteuning van vectoring: jouw profiel zal naar 100/20 gaan
  2. Betere/snellere Wifi (5 GHz band, WiFi AC).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”