Aanschaf Macbook Pro verstandig
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 9 keer
Ik sta al sedert april op het punt om een MacBook Pro aan te schaffen, alleen waren er rond dat ogenblik enorm veel geruchten dat er een nieuwe versie zou uitkomen. Ik heb toen heel lang de boot afgehouden omdat ik dan echt wel de nieuwste versie zou willen hebben Maar nu het nieuwe academiejaar gaat beginnen wordt het toch wel stilaan tijd.
Nu zijn blijkbaar alle Apple-Events gepasseerd en Apple heeft geen woord gelost over een (mogelijke?) nieuwe MacBook.
Nu is het mijn vraag of het wel verstandig is op dit ogenblik nog een Macbook pro 2015 te kopen, gezien alle geruchten die er de laatste tijd waren?
Of zal het nog een paar maand duren eer Apple een nieuwe versie uit heeft? Heeft iemand daar een idee van?
Nu zijn blijkbaar alle Apple-Events gepasseerd en Apple heeft geen woord gelost over een (mogelijke?) nieuwe MacBook.
Nu is het mijn vraag of het wel verstandig is op dit ogenblik nog een Macbook pro 2015 te kopen, gezien alle geruchten die er de laatste tijd waren?
Of zal het nog een paar maand duren eer Apple een nieuwe versie uit heeft? Heeft iemand daar een idee van?
ISP: EDPnet VDSL XS (20/2 Mbps (down/up), 100/40sync)
Modem/Router: Fritz!Box 7530, profiel 100/40.
VoIP: OVH (in & out)
Mobiel: Samsung Galaxy S10 FE met EDPnet mobile
- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
Nieuwe "laptop" hardware van Apple wordt meestal einde van het jaar aangekondigd. Maar wanneer ie in de winkels zal liggen is totaal onbekend.
Er zijn grote geruchten dat er nieuwe Macbook Pro's aangekondigd worden in het vierde kwartaal van dit jaar, dat zo ongeveer moet gaan beginnen.
Ik heb voor de nieuwe onaangekondigde MBP ook m'n mid-2014 nog niet vervangen.
Het is eigelijk 'nu' de slechte moment om een nieuwe macbook pro te kopen Temeer omdat de oude modellen niet of niet noemenswaardig in prijs dalen, en al zeker niet voordat nieuwe hardware aangekondigd is.
Meer informatie hier: http://buyersguide.macrumors.com/#Mac en http://buyersguide.macrumors.com/#Retina_MacBook_Pro
Er zijn grote geruchten dat er nieuwe Macbook Pro's aangekondigd worden in het vierde kwartaal van dit jaar, dat zo ongeveer moet gaan beginnen.
Ik heb voor de nieuwe onaangekondigde MBP ook m'n mid-2014 nog niet vervangen.
Het is eigelijk 'nu' de slechte moment om een nieuwe macbook pro te kopen Temeer omdat de oude modellen niet of niet noemenswaardig in prijs dalen, en al zeker niet voordat nieuwe hardware aangekondigd is.
Meer informatie hier: http://buyersguide.macrumors.com/#Mac en http://buyersguide.macrumors.com/#Retina_MacBook_Pro
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
Het is totaal onverstandig om high-end laptops aan te kopen bij Apple. Je koopt hardware van vier jaar oud.
Kijk eens bij Dell, Asus, Lenovo of HP, die verkopen betere high-end laptops en updaten hun aanbod wel regelmatig.
Kijk eens bij Dell, Asus, Lenovo of HP, die verkopen betere high-end laptops en updaten hun aanbod wel regelmatig.
- Sasuke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
Die 4 jaar oude hardware is wel nog altijd krachtiger dan hetgene Dell of ... aanbiedt tegen dezelfde prijs. Wil je bij Dell of ... iets vergelijkbaars is het prijsverschil niet groot. Heb je die Specs. Niet nodig, dan koop je inderdaad best iets anders.
Maar zoals Selder al schrijft, nu is het geen goeie moment. Dan had April beter geweest. Een nieuwe Mac wordt waarschijnlijk in oktober aangekondigd en zal dan vanaf December te koop zijn. Dan heb je weer spliksplinternieuwe hardware met mega specs waar de andere fabrikanten dan de komende 4 jaar vanalles beginnen aan te doen om hetzelfde aan te kunnen bieden.
Apple is duur, niemand ontkent dat, net zoals een BMW of Mercedes of Audi duurder is dan een Ford, Renault of Fiat, dus ja ... ge koopt wat je wil, wat je kan betalen en wat je wil betalen. Al de rest is gewoon zever omdat Apple bashing 'cool' is in bepaalde lagen van de maatschappij (beetje zoals het pinker verhaal bij BMW ...)
Maar zoals Selder al schrijft, nu is het geen goeie moment. Dan had April beter geweest. Een nieuwe Mac wordt waarschijnlijk in oktober aangekondigd en zal dan vanaf December te koop zijn. Dan heb je weer spliksplinternieuwe hardware met mega specs waar de andere fabrikanten dan de komende 4 jaar vanalles beginnen aan te doen om hetzelfde aan te kunnen bieden.
Apple is duur, niemand ontkent dat, net zoals een BMW of Mercedes of Audi duurder is dan een Ford, Renault of Fiat, dus ja ... ge koopt wat je wil, wat je kan betalen en wat je wil betalen. Al de rest is gewoon zever omdat Apple bashing 'cool' is in bepaalde lagen van de maatschappij (beetje zoals het pinker verhaal bij BMW ...)
- selder
- Moderator
Bij Apple hardware gaat het ook betrekkelijk weinig over de hardware, maar over de gebruikservaring en afwerking van het product zelf. Het is nog maar sinds kort dat bijvoorbeeld de laders van andere merken ook een kwaliteitsvolle kabel of design gekregen hebben, tot voor een paar jaar was dat gewoon zo'n dikke lompt FoxConn Micky-Mouse kabel. Hetzelfde met alle functionaliteiten die het Apple eco systeem biedt. Een Macbook en een iPhone werken nu eenmaal beter samen dan een wintel laptop met smartphone van fabrikant X en OS Y.
En ja, al die kleine dingen bijeen die drijven de prijs helemaal naar boven. Het is ieders keuze om daar dan die hyper-premium prijs voor te geven.
Vind je je niet 100% daarin, dan is het probably niets voor jou. Al die negatieve energie die anderen er in steken om toch maar te overtuigen dat hun keuze X van Fabrikant Y met zelf geinsalleerd OS Z ... goh ... ik zou het niet kunnen
Maar we geraken offtopic. Topicstarter: ik denk dat er wel een dikke thread met veel foto's zal verschijnen van zodra de nieuwe Macbook Pro beschikbaar zal zijn
En ja, al die kleine dingen bijeen die drijven de prijs helemaal naar boven. Het is ieders keuze om daar dan die hyper-premium prijs voor te geven.
Vind je je niet 100% daarin, dan is het probably niets voor jou. Al die negatieve energie die anderen er in steken om toch maar te overtuigen dat hun keuze X van Fabrikant Y met zelf geinsalleerd OS Z ... goh ... ik zou het niet kunnen
Maar we geraken offtopic. Topicstarter: ik denk dat er wel een dikke thread met veel foto's zal verschijnen van zodra de nieuwe Macbook Pro beschikbaar zal zijn
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Als ge wilt wachten op de nieuwe versie beter nu gene kopen, want ge krijgt em wel verkocht als de nieuwe er zijn maar ge verliest er sowieso meer aan. Koop een simpele laptop in de mediamarkt die je daarna weer verkoopt of gebruik wat je nu hebt om het academiejaar te starten en wacht af.
En luister vooral nie naar de zever hier boven mij... (sasuke) De hardware is al generaties on par met de rest van de laptops, en dat is het type Apple gebruiker waar ge liever geen aandacht aan besteed. Het "ik kocht iets duur, koop hetzelfde of je bent arm" gebruiker, vaak ook het enige argument dat ze hebben, dat plus flauwekul.
Apple koopt ge voor het OS en het design, niet voor superieure hardware. Tis niet de hardware die het hem doet, het is wat het OS er mee kan doen.
En luister vooral nie naar de zever hier boven mij... (sasuke) De hardware is al generaties on par met de rest van de laptops, en dat is het type Apple gebruiker waar ge liever geen aandacht aan besteed. Het "ik kocht iets duur, koop hetzelfde of je bent arm" gebruiker, vaak ook het enige argument dat ze hebben, dat plus flauwekul.
Apple koopt ge voor het OS en het design, niet voor superieure hardware. Tis niet de hardware die het hem doet, het is wat het OS er mee kan doen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Ik ben ook aan het wachten. Zeker geen MBPr kopen nu. MacRumors zou de bal wel enorm mis geslaan hebben als er de komende maanden geen nieuw model verschijnt, en het is al erg lang geleden dat die nog zo zwaar mis geweest zijn.
En ja, ik zal maar niet beginnen over hoe aangenamer en productiever mijn computergebruik werd sinds het volledig overschakelen naar Apple hardware. Regelmatig updaten is maar 1 van de elementen in het plaatje, andere computerfabrikanten vergeten veelal de rest.
En ja, ik zal maar niet beginnen over hoe aangenamer en productiever mijn computergebruik werd sinds het volledig overschakelen naar Apple hardware. Regelmatig updaten is maar 1 van de elementen in het plaatje, andere computerfabrikanten vergeten veelal de rest.
- selder
- Moderator
Maar Sasuke heeft toch geen zever verkocht? Bedoel je Raf1?MClaeys schreef:[...] En luister vooral nie naar de zever hier boven mij... (sasuke) [...]
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 25 keer
Waar haal je dat van 4j oude hardware? Mijn mb pro bevat een i5-5287U cpu, en deze is Q1,2015 uitgekomen en dat ding is vliegensvlug. http://ark.intel.com/nl/products/84988/ ... o-3_30-GHzraf1 schreef:Het is totaal onverstandig om high-end laptops aan te kopen bij Apple. Je koopt hardware van vier jaar oud.
Moest ik nu een nieuwe nodig hebben zou ik ook wel nog even wachten. De nieuwe modellen komen er bijna aan. Na het Apple event in sept, is er dikwijls ook 1 in okt.
- raf1
- Elite Poster
Oei, ik mag niet zeggen dat het oude hardware is. Het ontwerp dateert van juni 2012, alleen de hoogst noodzakelijke onderdelen werden geüpgraded.
Ondertussen vind je trouwens overal laptops met 7de generatie Intel CPU.
Ondertussen vind je trouwens overal laptops met 7de generatie Intel CPU.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
On topic blijven raf1. Vraag was of het verstandig is om nu een nieuwe Mac te kopen en niet over welke hardware erin zit. Als TS een Mac wenst aan te kopen zal dat een weloverwogen keuze zijn of is hij gewoon een Mac gebruiker die niets van Windows dingen wil weten. Ik heb zelf ook nog alleen maar Macs gekocht en af en toe moet ik eens Windows gebruiken. Op die momenten is het frustratie troef als je de Mac manier van werken gewoon bent.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Elite Poster
Dat de hardware beter is, dat wie het niet gebruikt nen arme sukkel is en dan wat beginnen over "dure" wagens is zever, dus ik had het wel degelijk op de juiste. Daarboven was ook zever in die zin dat de gebruiker vraagt over MacBooks en er dus geen boodschap aan heeft om advies voor een gewone laptop te kopen maar dan krijg je weer een Apple vs Windows discussie die ook totaal naast de kwestie is en waar de topicstarter geen boodschap aan heeft. Dus daar ga ik dan niet op in.selder schreef:Maar Sasuke heeft toch geen zever verkocht? Bedoel je Raf1?MClaeys schreef:[...] En luister vooral nie naar de zever hier boven mij... (sasuke) [...]
Edit: Wat JD hier boven dus gezet heeft.
- Garpenlov
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
- Bedankt: 50 keer
Ik heb ooit eens de fout gemaakt om een macbook air te kopen een maand voor de release van het nieuwe model.
"Miljaar"
"Miljaar"
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: PX Mobilus M (Iphone 13)
-
- Elite Poster
Persoonlijke opinie: wat je ook koopt of op welk tijdstip je iets koopt, als consument ben altijd de klos. Want morgen is je aankoop verouderd, heb je meer voor de prijs die je betaald hebt of is je aankoop goedkoper geworden. Waarom wachten dan?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
- Bedankt: 267 keer
Het is dat bij Apple de prijs meestal zo goed als constant blijft over de generatie totdat het nieuwe model uitkomt. Dan ben je vandaag ineens 100 a 150 euro goedkoper uit voor dezelfde hardware als gisteren. Bij vele andere fabrikanten gaat dat veel constanter en varieert de prijs bijna nooit zo hard van dag tot dag (op bepaalde promoties na).
Overigens zal zo wat elke Apple laptop het verliezen op prijs van andere als je naar de primaire specs kijkt (CPU, RAM, opslag, GPU,...) Maar op 'secundaire' hardware doen ze het echt wel goed. Denk aan touchpad (zeer goed imho), scherm (tenzij MacBook Air dan), battery life (!!), bouwkwaliteit, design, .
En aangezien we al sinds een aantal jaren op het punt zitten dat pure specs niet meer echt relevant zijn voor 99,9% van het werk dat mensen op een laptop doen, maakt die pure prijs/spec verhouding ook niet meer zo heel veel uit. Tenzij je een gamer bent die de laatste titels op high wilt spelen of hele dagen met video zit te spelen.
Zelf zit ik nog altijd op een 2013 MacBook Air. Met 'amper' een 1.3GHz dual core i5 en 4GB ram. En dat ding doet zowat alles wat ik er mee wil doen vlot. Denk aan Matlab, af en toe eens een spelletje en 80% mail/surf/pdf gebruik. Daarbij haal ik nog altijd 8u+ effectief met de batterij en is die zodanig licht dat meenemen nergens een probleem is.
Beste laptop die ik ooit gekocht heb, zeker voor de prijs (860 euro US import). En denk niet dat ik alleen een Apple zou kopen, want ik zou even graag met ene vergelijkbare Dell XPS 13 of iets uit Dell's business lijn werken. Maar dan was ik zelfs net iets duurder uit.
Ofwel koop je je laptop nu, als het echt nodig is voor gebruiksreden x, ofwel wacht je een paar maanden extra en heb je voor hetzelfde geld waarschijnlijk een fractie betere laptop. Tenzij je de laptop echt nodig heb zou ik de laatste optie kiezen.
Overigens zal zo wat elke Apple laptop het verliezen op prijs van andere als je naar de primaire specs kijkt (CPU, RAM, opslag, GPU,...) Maar op 'secundaire' hardware doen ze het echt wel goed. Denk aan touchpad (zeer goed imho), scherm (tenzij MacBook Air dan), battery life (!!), bouwkwaliteit, design, .
En aangezien we al sinds een aantal jaren op het punt zitten dat pure specs niet meer echt relevant zijn voor 99,9% van het werk dat mensen op een laptop doen, maakt die pure prijs/spec verhouding ook niet meer zo heel veel uit. Tenzij je een gamer bent die de laatste titels op high wilt spelen of hele dagen met video zit te spelen.
Zelf zit ik nog altijd op een 2013 MacBook Air. Met 'amper' een 1.3GHz dual core i5 en 4GB ram. En dat ding doet zowat alles wat ik er mee wil doen vlot. Denk aan Matlab, af en toe eens een spelletje en 80% mail/surf/pdf gebruik. Daarbij haal ik nog altijd 8u+ effectief met de batterij en is die zodanig licht dat meenemen nergens een probleem is.
Beste laptop die ik ooit gekocht heb, zeker voor de prijs (860 euro US import). En denk niet dat ik alleen een Apple zou kopen, want ik zou even graag met ene vergelijkbare Dell XPS 13 of iets uit Dell's business lijn werken. Maar dan was ik zelfs net iets duurder uit.
Ofwel koop je je laptop nu, als het echt nodig is voor gebruiksreden x, ofwel wacht je een paar maanden extra en heb je voor hetzelfde geld waarschijnlijk een fractie betere laptop. Tenzij je de laptop echt nodig heb zou ik de laatste optie kiezen.
Laatst gewijzigd door AndRo555 24 sep 2016, 14:00, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Dat is natuurlijk BS. Het grote nadeel van Apple hun prijszetting, vind ik, is dat ze hun prijzen niet of nauwelijks laten zakken naarmate het product al langer op de markt is. Daardoor is het bij Apple, nog meer dan bij andere merken, ook vooral zaak van zeker geen product te kopen dat op het eind van zijn verkoopscyclus zit. Dus bij Apple, meer dan bij andere merken, loont het zeker van nog te wachten zeker als de verwachtingen/voorspellingen zijn dat er de komende maanden een opvolger op de markt komt.Jack Daniels schreef:Persoonlijke opinie: wat je ook koopt of op welk tijdstip je iets koopt, als consument ben altijd de klos. Want morgen is je aankoop verouderd, heb je meer voor de prijs die je betaald hebt of is je aankoop goedkoper geworden. Waarom wachten dan?
EDIT: Andro was mij voor .
Je moet ook wel toegeven dat dat gewoon de aard van de gehele PC markt is. Behalve misschien de uiterste low-end modellen, hebben laptops de laatste jaren gemakkelijk een levensduur (in termen van hoe lang ze meekunnen) van 5j of langer.AndRo555 schreef:Zelf zit ik nog altijd op een 2013 MacBook Air. Met 'amper' een 1.3GHz dual core i5 en 4GB ram. En dat ding doet zowat alles wat ik er mee wil doen vlot. Denk aan Matlab, af en toe eens een spelletje en 80% mail/surf/pdf gebruik.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
- Bedankt: 267 keer
Je moet ook wel toegeven dat dat gewoon de aard van de gehele PC markt is. Behalve misschien de uiterste low-end modellen, hebben laptops de laatste jaren gemakkelijk een levensduur (in termen van hoe lang ze meekunnen) van 5j of langer.[/quote]AndRo555 schreef:Zelf zit ik nog altijd op een 2013 MacBook Air. Met 'amper' een 1.3GHz dual core i5 en 4GB ram. En dat ding doet zowat alles wat ik er mee wil doen vlot. Denk aan Matlab, af en toe eens een spelletje en 80% mail/surf/pdf gebruik.
Dat was ook hetgeen dat ik er net boven schreef.
Specs maken inderdaad niet meer echt veel uit voor doorsnee gebruik eens je boven een zeker niveau komt. En dat niveau zakt jaar achter jaar. En dan worden ze meestal nog altijd enkel tegengehouden door een traditionele schijf omdat een SDD niet meer in het budget paste. (lees: een SSD is veel minder interessant voor marketing dan xGB ram en x.xGHz CPU om mee uit te pakken)
-
- Elite Poster
Euh Tomby, waar lees jij in mijn post dat ik het over de prijzen van Apple heb? Lees nog eens het begin: wat je ook koopt of op welk tijdstip je iets koopt, als consument ben je altijd de klos. Dat jij dan per sé veronderstelt dat ik het over Apple heb is wel een hele enge gedachtengang.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Dan moet je natuurlijk niets meer kopen... maar dan heb je er ook het plezier niet van.Jack Daniels schreef:Lees nog eens het begin: wat je ook koopt of op welk tijdstip je iets koopt, als consument ben je altijd de klos.
-
- Elite Poster
@r2504: Als je mijn eerste bericht leest, zie je op het einde staan: Waarom wachten dan? Ik vind het zelf idioot om te wachten en te blijven wachten. Ooit moet je eens de knoop doorhakken voor een aankoop maar zeker is dat je je die aankoop de dag of de week nadien beklaagt gezien betere modellen, goedkopere modellen... Ik spreek uit ondervinding. Onlangs (tweedehands) MacMini gekocht. Twee weken later zelfde model met zelfde specs voor 100 Euro goedkoper. Tja, dat zal altijd wel het geval zijn zeker? Heb ik mij mijn aankoop beklaagd? Qua toestel zeker niet, financieel wel natuurlijk.
- selder
- Moderator
Je hebt wel gelijk, maar er gaat toch een aanzienlijk verschil zitten tussen de mid-2015 en die die binnenkort uitkomt ... Macbook pro's zijn ook dingen die je niet elke generatie of elk jaar koopt, of je moet geld schijten...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 194 keer
Is een notebook met afneembaar/omdraaibaar keyboard niet makkelijker als het enkel voor academische doeleinden moet dienstdoen?
-
- Elite Poster
Mijn vorige MacMini dateerde van medio 2007. Zoals je ziet koop ik er eentje om de 9 jaar. Ik sc...t geen geld heeselder schreef:Je hebt wel gelijk, maar er gaat toch een aanzienlijk verschil zitten tussen de mid-2015 en die die binnenkort uitkomt ... Macbook pro's zijn ook dingen die je niet elke generatie of elk jaar koopt, of je moet geld schijten...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 95 keer
je koopt als je het nodig hebtLogic3S schreef:Ik sta al sedert april op het punt om een MacBook Pro aan te schaffen, alleen waren er rond dat ogenblik enorm veel geruchten dat er een nieuwe versie zou uitkomen. Ik heb toen heel lang de boot afgehouden omdat ik dan echt wel de nieuwste versie zou willen hebben Maar nu het nieuwe academiejaar gaat beginnen wordt het toch wel stilaan tijd.
je kunt in principe wachten tot die baard op de grond hangt, er zal altijd iets dunners, snellers, beters, ... komen.
waarvoor hebt je het nodig?
wat textverwerking op de unief? alle toestellen vanaf 2010 zullen zich bij jou doodvervelen
aangezien niet al je collega's met macs rondhuppelen zou ik er alleszins op letten dat je een toestel met genoeg aansluitingen neemt.
zo'n megadunne macbook en ze geven u een usb-stick? da kan ambetant worden
of je echt retina nodig hebt? dat kost al gauw een paar 100 euro extra.
die vragen moet je je stellen
niet of de nieuwste processor morgen, met sinterklaas of met kerstmis komt.
-
- Elite Poster
Bwa, ik kocht mijn laptop voor school ook redelijk wat zwaarder dan wat ik voor school nodig had. Ik wou er in mijn vrije tijd ook nog iets mee zijn dus daar zou ik toch ook naar kijken, tenzij je buiten school het enkel voor facebook en HLN wilt gebruiken (alhoewel, voor HLN zonder adblock hebt ge ook al een deftig machientje nodig ).
Als je weet dat er bijna nieuwe uitkomen kan je evengoed wachten, blijk je de specs niet nodig te hebben dan doe je voordeel uit de waardedaling van de voorganger.
Als je weet dat er bijna nieuwe uitkomen kan je evengoed wachten, blijk je de specs niet nodig te hebben dan doe je voordeel uit de waardedaling van de voorganger.
Laatst gewijzigd door MClaeys 24 sep 2016, 17:26, in totaal 1 gewijzigd.
- selder
- Moderator
USB sticks We zijn bijna 2017 hé
-
- Elite Poster
het is bij wijze van sprekenselder schreef:USB sticks We zijn bijna 2017 hé
zelfs in 2017 is op heel wat scholen de wifi ondermaats en niet alle collega's beschikken over iCloud en al die andere draadloze apple toepassingen.
maar goed iedereen koopt wat ie wil hé
hopelijk krijgt hij dan geen les vd Ndl prof die laptops gewoon verbiedt
- raf1
- Elite Poster
USB-sticks hebben tegenwoordig een schrijfsnelheid van 1 Gbps. Ik denk niet dat veel scholen een netwerk hebben waarmee je dat haalt. Laat staan dat je van thuis uit kan uploaden tegen 1 Gbps.selder schreef:USB sticks We zijn bijna 2017 hé
We zijn in feite nog altijd 2007 wat uploadsnelheid betreft.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 83 keer
Een macbook kopen op dit moment lijkt me niet verstandig, de nieuwe modellen staan waarschijnlijk al voor de deur.
Mac VS Windows:
Apple heeft zeker het softwareoptimalisatievoordeel, als je hun software vaak gebruikt zoals final cut pro dan is een mac zeker een goede keuze. Maar het probleem zit hem in het feit dat eens je in het Apple ecosysteem zit je er moeilijk weer uitgeraakt. Ik vind macbooks zeer goed om mee te nemen op reis, wegen niet veel, geen krachtige hardware maar werken toch (bijna) even goed als een high-end windows laptop die veel meer weegt en veel groter is.
Als je echt wilt gamen, of zware software wilt gebruiken die geen mac alternatief heeft dan ben je beter af met een Windows laptop.
Mac VS Windows:
Apple heeft zeker het softwareoptimalisatievoordeel, als je hun software vaak gebruikt zoals final cut pro dan is een mac zeker een goede keuze. Maar het probleem zit hem in het feit dat eens je in het Apple ecosysteem zit je er moeilijk weer uitgeraakt. Ik vind macbooks zeer goed om mee te nemen op reis, wegen niet veel, geen krachtige hardware maar werken toch (bijna) even goed als een high-end windows laptop die veel meer weegt en veel groter is.
Als je echt wilt gamen, of zware software wilt gebruiken die geen mac alternatief heeft dan ben je beter af met een Windows laptop.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
PlayStation 4 (Pro).lanadekat schreef:Als je echt wilt gamen, dan ben je beter af met een
Dat overigens net als macOS een BSD-afgeleide besturingssysteem draait.
Nogal subjectief, wat is "zware software"? De Adobe CC suite draait volledig onder macOS en naar mijn aanvoelen beter dan onder Windows. Dat zal voor veel mensen al onder de definitie van "zware software" vallen. Servers die massa's werk moeten verrichten draaien dan weer veelal onder een UNIX afgeleide.lanadekat schreef:Als je echt wilt zware software gebruiken die geen mac alternatief heeft dan ben je beter af met
Heb je het niet eerder specifiek over de gekende "legacy" software, Win32 software die nooit op nieuwe platformen ontwikkeld werd?
- selder
- Moderator
Ja, how, 10gpbs is alleen maar voor de dikke dure USB sticks, die USB3.1 Gen2, alles daaronder 3.0 of zelfs 3.1 gen1 haalt dat bijlange niet. Ik heb het nu niet opgezocht, maar ik vermoed dat je toch even zal mogen zoeken naar een "instapmodel/goedkope" wintel laptop met zo'n poorten op. Vind je je instapmodel dan al wel, begin dan al maar te bidden dat de HDD erin ook die sequentiële snelheid haalt...raf1 schreef:USB-sticks hebben tegenwoordig een schrijfsnelheid van 1 Gbps.[...]selder schreef:USB sticks We zijn bijna 2017 hé
Nu, als het voor het werk aan de unief of hogeschool is, dat zijn geen gigabytes hé, dat is hooguit eens een paar megabyte dat je van/naar het school moet brengen. Of denk je dat de prof zal zeggen "kom allemaal maar uw USB stick brengen, dan kopieer ik het", of "kom een USB stick halen, kopieer je opdracht eraf, en breng hem dan terug". Gaat dat dan een USB 3.1 gen2 stick zijn? Wie heeft er al zo'n aansluiting op zijn "eendert welke" laptop?
Tegenwoordig is dat allemaal via een portal van de school. USB sticks komen er echt niet meer aan te pas.
WIFI van de school is misschien wel slecht, maar de bandbreedte van de internetaansluiting niet. Toen ik in 2001 op school zat hadden we daar zelfs al een aansluiting op belnet met bandbreedte op overschot. De USB poorten waren zelfs gedisabled op de computers waarmee we op internet konden.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 9 keer
Dank allen voor de vele reacties
Ik heb begrepen dat ik dus het best nog even afwacht tot het einde van het jaar.
Wat de Macbook / Windows discussie betreft: deze is hier wel totaal off-topic, maar ik wil toch wel even duidelijk stellen dat het een wel-overwogen keuze is om eens voor een Macbook te gaan. En wel voor het design, het OS, gebruiksgemak enz.
Het gaat mij dan eigenlijk ook niet direct persé om het nieuwste van het nieuwste te hebben (want plaats voor een USB is altijd handig, al heb ik het de laatste 2 jaar niet meer gebruikt), maar het gaat mij eerder om een "aanvaardbare" prijs voor het toestel te geven (dan wel in Apple-termen natuurlijk ) waarmee ik gewoon wil vermijden dat ik nu €1500 zou betalen en het risico te lopen dat het volgende week "maar" €1300 is bv.
USB-sticks komen er idd tegenwoordig niet meer aan te pas. Alles wordt geupload (of gesynct) met een platform. Kwa Wifi mogen wij zeker niet klagen op onze campus
Ik heb begrepen dat ik dus het best nog even afwacht tot het einde van het jaar.
Wat de Macbook / Windows discussie betreft: deze is hier wel totaal off-topic, maar ik wil toch wel even duidelijk stellen dat het een wel-overwogen keuze is om eens voor een Macbook te gaan. En wel voor het design, het OS, gebruiksgemak enz.
Het gaat mij dan eigenlijk ook niet direct persé om het nieuwste van het nieuwste te hebben (want plaats voor een USB is altijd handig, al heb ik het de laatste 2 jaar niet meer gebruikt), maar het gaat mij eerder om een "aanvaardbare" prijs voor het toestel te geven (dan wel in Apple-termen natuurlijk ) waarmee ik gewoon wil vermijden dat ik nu €1500 zou betalen en het risico te lopen dat het volgende week "maar" €1300 is bv.
USB-sticks komen er idd tegenwoordig niet meer aan te pas. Alles wordt geupload (of gesynct) met een platform. Kwa Wifi mogen wij zeker niet klagen op onze campus
ISP: EDPnet VDSL XS (20/2 Mbps (down/up), 100/40sync)
- selder
- Moderator
Haha, ja excuus voor de vele onderwerpen die in de discussie voorbij zijn gevlogen, ik kan me inbeelden dat je niet verwacht had om 2 pagina's discussie als antwoord op je vraag te krijgen.Logic3S schreef:Dank allen voor de vele reacties [...]
-
- Elite Poster
Mag het nu godverdomme gedaan zijn met die kut discussies Apple vs Windows? TS is blijkbaar geïnteresseerd in een Mac wat zijn goed recht is en dat zal een wel doordachte keuze zijn. Waarom wil jij dan per sé tijd en bandbreedte verspillen aan een compleet nutteloze discussie Apple/Windows die hier helemaal geen bestaansrecht heeft?lanadekat schreef:Een macbook kopen op dit moment lijkt me niet verstandig, de nieuwe modellen staan waarschijnlijk al voor de deur.
Mac VS Windows:
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 25 sep 2016, 16:34, in totaal 1 gewijzigd.
- Garpenlov
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
- Bedankt: 50 keer
Goed dat je het zegt "Jack Daniels"!
Ik ben even overgeschakeld op Wireless Belgium, Zodat ik even gratis bandbreedte kan gebruiken om verder te discussiëren!
Ik ben even overgeschakeld op Wireless Belgium, Zodat ik even gratis bandbreedte kan gebruiken om verder te discussiëren!
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
-
- Elite Poster
Of dat nu gratis of betalend is, bandbreedte blijft bandbreedte.
-
- Elite Poster
het gaat er gewoon om dat de TE vooral moet kijken wat hij effectief nodig heeft en zal hebben.selder schreef: Tegenwoordig is dat allemaal via een portal van de school. USB sticks komen er echt niet meer aan te pas.
enkel kijken naar de nieuwste processor om dan, extreem gesteld, met een rugzak vol adapters rond te lopen?
dan heb je je geld onnodig over de balk gesmeten.
die rekening kunnen noch jij, noch ik maken.
maar de fixatie op processor en ram heeft niet veel zin. De nieuwste processor is uiteindelijk maar een fractie sneller. De marketingafdelingen maken daar tientallen procenten van, maar dat heeft niets met gebruik in de werkelijkheid te maken.
de TE wil echt de nieuwste versie
koop overmorgen de net uitgebrachte versie en binnen 12 maand kom er al een nieuwere versie.
een laptop gebruik je in principe x aantal jaar en dan maakt het, qua power, echt niet uit of je model 14,15 of 16 hebt.
koop vandaag een macbook pro 2012 (bijna 5j oud), die met de dvd-speler, steek er een ssd in, extra ram bij en je hebt een beest dat nog een decennium vanzelf loopt.
ok, scherm is niet mee en hij weegt 500 gram meer als de retina's, da's waar.
- iceke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
NeeJack Daniels schreef: Mag het nu godverdomme gedaan zijn met die kut discussies Apple vs Windows? TS is blijkbaar geïnteresseerd in een Mac wat zijn goed recht is en dat zal een wel doordachte keuze zijn. Waarom wil jij dan per sé tijd en bandbreedte verspillen aan een compleet nutteloze discussie Apple/Windows die hier helemaal geen bestaansrecht heeft?
Een Mac & een weldoordachte keuze... dat gaat niet samen
Alsof er geen "C" is, wanneer de TS vraagt of hij A of B moet kopen...tsss.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
De TS spreekt zelfs nog niet over een B, enkel wanneer het het juiste moment is om A te kopen.
Komen zeuren over C lijkt me hier inderdaad totaal naast de kwestie...
Komen zeuren over C lijkt me hier inderdaad totaal naast de kwestie...