Verbruik elektriciteit elektriciteitsmeter

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Waterboy
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 12 keer

Eind vorige maand heeft Eandis een nieuwe elektriciteitsmeter komen plaatsen omdat de vorige antiek was.
Nu heb ik gezien dat de schijf van de meter draait ,wanneer er geen verbruik afgenomen wordt.
Als test heb ik alle automaten van het verdeelbord afgelegd en is enkel de kabel van de elektriciteitsmeter naar het verdeelbord nog aangesloten.
De schijf van de meter draait heel traag,maar er is toch verbruik.
Kan het dat de elektriciteitsmeter ook een minieme hoeveelheid electriciteit verbruikt?
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Dat lijkt me niet normaal.
Heb je domotica of led voedingen in je verdeelkast misschien?
Waterboy
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 12 keer

Als test heb ik alle automaten van het verdeelbord afgelegd en is enkel de kabel van de elektriciteitsmeter naar het verdeelbord nog aangesloten.
Het enige verbruik kan dan nog de elektriciteitsmeter zijn ,of de kabel naar het verdeelbord
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Zet de hoofdzekering eens af, dan staat er geen spanning meer op de meter. Als die dan nog loopt is er iets mis met het veertje in dat wiel. Meter zelf kan in principe geen stroom verbruiken, want die staat in serie met de verbruikers. Als er geen verbruikers meer zijn loopt er dus ook geen stroom meer door de meter.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

... tenzij je ergens met een lekstroom zit.
Computer(k)nul
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster

Dan zou het al in de elektriciteitskast zelf moeten zitten, dat zou je toch snel moeten kunnen opsporen.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Zet uw hoofddiff af? Als die af staat, gaat er geen stroom meer naar de rest van uw kast.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

Melden aan Eandis , als de teller draait zonder iets aangesloten dan is de teller defect.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

SpecialK schreef:Zet de hoofdzekering eens af, dan staat er geen spanning meer op de meter. Als die dan nog loopt is er iets mis met het veertje in dat wiel. Meter zelf kan in principe geen stroom verbruiken, want die staat in serie met de verbruikers. Als er geen verbruikers meer zijn loopt er dus ook geen stroom meer door de meter.
De spanningsspoel van de meter (1 of 3f) zijn aangesloten als verbruiker

Sent from my D6000 using Tapatalk
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster

bruma schreef:De spanningsspoel van de meter (1 of 3f) zijn aangesloten als verbruiker
Maar heb je niet beide spoelen (spanning én stroom) nodig om de meter te laten draaien? Ik meen me te herinneren dat de spanningsspoel in feite als de "permanente magneet" van de meter fungeert, en dat je bijgevolg ook in de stroomspoel een magnetisch veld moet opwekken voor er iets gebeurt.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

Een permanente magneet is een rem op de schijf.
Zonder permanente magneet zou de schijf blijven draaien eenmaal gestart.

Het "verbruik" van de spanningspoel is extreem weinig en onvoldoende om de schijf te doen draaien.
Edit: eigenlijk gaat het stroomverbruik van de spanningspoel NIET door de stroomspoel waardoor het eigen verbruik helemaal niet gemeten wordt.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”