Er is niks filosofisch aan de titel. Ik heb al meermaals ontdekt dat het verbruik niet echt van 0u tot 24u loopt.
Voorbeeld, de laatste dag van mijn "scarlet"maand download ik van 16 tot 22u 90GB. Daarna nog wat genetflixed en dan in mijn bed gekropen. De eerste ochtend van de nieuwe maand kijk ik het verbruik na en er staat 30GB verbruik op de nieuwe maand.
Nu zaterdag ook weer zo iets. Een 20GB gedownload overdag, s'avonds een aflevering strager things in UHD tussen 22 en 23u en de hele zondag was ik tot maandagochtend weg. Toch zondag 7GB verbruik terwijl er volgens mij niets van verbruik is geweest. De NAS geeft geen verbruik in zijn log weer en alle toestellen stonden uit.
Weet iemand hoe dat komt, of werkt scarlet op een andere klok en begint de dag bv om 20u ipv 0?
Wanneer begint en eindigt de dag (bij scarlet)?
-
- Elite Poster
- Berichten: 4340
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
Het was mijn eerste idee aangezien hier ook alles op UTC draaitPleuris schreef:Het lijkt inderdaad zo rond 22u te zijn dat het einde van de scarlet dag is.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Ik heb het eens nagevraagd bij Scarlet.
De discrepantie tussen het reëel verbruik en de Telemeter is niet het gevolg van een foute klok of zo.
Voor het verbruik is er een mogelijke vertraging van 4u in het berekenen van de verbruikte GB’s omdat dit soms niet real-time gebeurt. Voor de duidelijkheid: Dit is niet altijd zo, er is een mogelijke vertraging van 4u.
Op het ogenblik dat de download limiet ingevoerd wordt, zal je dus pas later ‘squeezed’ zal worden dan jouw effectief verbruik, gezien deze mogelijke vertraging ...
De discrepantie tussen het reëel verbruik en de Telemeter is niet het gevolg van een foute klok of zo.
Voor het verbruik is er een mogelijke vertraging van 4u in het berekenen van de verbruikte GB’s omdat dit soms niet real-time gebeurt. Voor de duidelijkheid: Dit is niet altijd zo, er is een mogelijke vertraging van 4u.
Op het ogenblik dat de download limiet ingevoerd wordt, zal je dus pas later ‘squeezed’ zal worden dan jouw effectief verbruik, gezien deze mogelijke vertraging ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Member
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:42
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 4 keer
bedankt voor de extra info. Maar dan nog...
Vind het wel jammer als het echt zo zou zijn. In deze digitale wereld zou men er toch van uit gaan dat verbruik DIRECT (of toch met steeds dezelfde vertraging van bv 15 min of zo) wordt geregistreerd. Nu er geen echte downloadlimiet is is dat minder belangrijk. Maar als men de 300GB wil invoeren hoop ik dat men wat sneller gaat tellen.
Afgelopen week heb ik het een 3 tal dagen bekeken. Dan klopte de 22u einde dag elke keer.
Vind het wel jammer als het echt zo zou zijn. In deze digitale wereld zou men er toch van uit gaan dat verbruik DIRECT (of toch met steeds dezelfde vertraging van bv 15 min of zo) wordt geregistreerd. Nu er geen echte downloadlimiet is is dat minder belangrijk. Maar als men de 300GB wil invoeren hoop ik dat men wat sneller gaat tellen.
Afgelopen week heb ik het een 3 tal dagen bekeken. Dan klopte de 22u einde dag elke keer.
-
- Premium Member
- Berichten: 719
- Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 18 keer
Langer blijven surfen aan hogere snelheid omdat de meter achterloopt, en dan nog ontevreden . Rare mensen toch:p
Ge kunt altijd overstappen als ge liever regenboogkleurkes hebt enzo ... Daar in mechelen dan zit je bij de early adopters van de meters ..Phillipe_D heeft zelfs (onbewust?) hun marketingterm gebruikt voor de scarlet gebruiksmeter.."telemeter".
Ge kunt altijd overstappen als ge liever regenboogkleurkes hebt enzo ... Daar in mechelen dan zit je bij de early adopters van de meters ..Phillipe_D heeft zelfs (onbewust?) hun marketingterm gebruikt voor de scarlet gebruiksmeter.."telemeter".
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
-
- Member
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:42
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 4 keer
Het is maar hoe jij het ziet.
Als ik bij het begin van een nieuwe maand nog een hoop van de maand daarvoor "aangerekend" krijg dan ben ik daar niet zo blij mee. Daarom dat ik me af vroeg wanneer de dag en maand juist stopt.
Als ik bij het begin van een nieuwe maand nog een hoop van de maand daarvoor "aangerekend" krijg dan ben ik daar niet zo blij mee. Daarom dat ik me af vroeg wanneer de dag en maand juist stopt.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
- Bedankt: 217 keer
Voor die paar uur... Daar kan je nu wel rekening mee houden he. Voor een operator is het sowieso niet wenselijk dat klanten op het einde van de maand plots massaal beginnen downloaden omdat ze 'nog data overhebben'. Langs de andere kant zouden ze dat gemakkelijk kunnen voorkomen als ze willen, door met een 'schuivende meter' te werken, waarbij steeds rekening wordt gehouden met het verbruik van de laatste 30 dagen. Als jij dan op één dag tijd 200 GB zou downloaden, dan zou het sowieso 30 dagen duren voordat dat verbruik niet meer meegerekend wordt, ongeacht de tijd van de maand.
-
- Member
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:42
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 4 keer
Dat is ook de reden waarom niet alle klanten de eerste dag van de maand aan "hun" maand beginnen. Lang geleden toen ik nog voor een "gele" provider werkte die net hun datalimiet had ingevoerd bij elke klant in het begin van de maand merkte ze op het einde van de maand een heel duidelijke toename van het dataverbruik. Als je betaalt voor een hoeveelheid data (hoewel limietloos natuurlijk beter is) dus heeft de klant ook"het recht" om die data op te gebruiken.nickz schreef:Voor een operator is het sowieso niet wenselijk dat klanten op het einde van de maand plots massaal beginnen downloaden omdat ze 'nog data overhebben'. Langs de andere kant zouden ze dat gemakkelijk kunnen voorkomen als ze willen, door met een 'schuivende meter' te werken, waarbij steeds rekening wordt gehouden met het verbruik van de laatste 30 dagen. Als jij dan op één dag tijd 200 GB zou downloaden, dan zou het sowieso 30 dagen duren voordat dat verbruik niet meer meegerekend wordt, ongeacht de tijd van de maand.
Het idee van een schuivende meter daar ben ik een zeer grote tegenstander van, hoop dat je ze niet op ideeën brengt
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Het zou kunnen zijn dat Scarlet het verbruik van de klanten om de 4 uur meet/bijhoudt. Deze metingen beginnen waarschijnlijk bij iedere PPPoE sessie (van 36 uur), dus zolang je uw sessie niet verbreekt zal dat tijdstip van de meting(en) iedere dag op hetzelfde uur gebeuren (vb 02:00, 06:00, 10:00, 14:00, 18:00, 22:00 enz ...).Pleuris schreef:Afgelopen week heb ik het een 3 tal dagen bekeken. Dan klopte de 22u einde dag elke keer.
- - Vandaar dat zij zeggen dat er maximaal 4 uur verschil zit, tussen reëel verbruik en gemeten verbruik.
- Vandaar dat "jouw dag" telkens om 22.00 eindigt?
Misschien komt de maand overeen met de facturatiecyclus? Wat ook niet noodzakelijk voor alle klanten op dezelfde dag is?Pleuris schreef:Als ik bij het begin van een nieuwe maand nog een hoop van de maand daarvoor "aangerekend" krijg dan ben ik daar niet zo blij mee. Daarom dat ik me af vroeg wanneer de dag en maand juist stopt.
Allemaal een beetje speculatie. Laat ons de officiële communicatie afwachten ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Premium Member
- Berichten: 535
- Lid geworden op: 18 apr 2009, 02:27
- Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
- Bedankt: 69 keer
Op dit moment komt de reset van de verbruiksmeter bij mij in elk geval overeen met de facturatiedatum.
EDPnet VDSL XL (Vectoring zone 2 DLM 100/30)
NL Ziet + VTM Go + VRT Nu
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
NL Ziet + VTM Go + VRT Nu
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP