Hoe moet ik beginnen?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
kevotjeuh
Starter
Starter
Provider

Beste,

Ik heb internet van scarlet (modem/router sagem f3464), een Imac, macbook air en een windows lapotp momenteel is dit allemaal draadloos.
Ik zou me een NAS willen aanschaffen om back ups te maken van de Imac en de macbook air en ik zou ook allerlei bestanden willen delen tussen alle computers, ik zou deze bestanden ook van buitenshuis willen benaderen. Ik wil dus alles bedraad hebben. Ik veronderstel dat ik mij een gigabitrouter zal moeten aanschaffen maar ik heb geen idee hoe ik deze nieuwe router moet gaan aansluiten en moet gaan configureren. Ik ga er vanuit dat het routergedeelte op de sagem zal moeten worden uitgeschakeld worden, maar weet niet hoe te beginnen en of dit invloed heeft op de digitale tv.

Tips van betaalbare routers zijn ook welkom.

Bedankt
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer
Provider

kevotjeuh schreef:Ik ga er vanuit dat het routergedeelte op de sagem zal moeten worden uitgeschakeld worden, maar weet niet hoe te beginnen en of dit invloed heeft op de digitale tv.
Je moet het routergedeelte van de Sagem 3464 eigenlijk niet uitschakelen, je moet wel je Scarlet-internetlogin en -internetwachtwoord kennen en dat invoeren op de nieuw aan te kopen router. De WAN-aansluiting van je nieuwe router sluit je dan aan op de internetpoort van de Sagem 3464
De WAN-instellingen van je nieuwe router stel je in op PPPoE en je voert je Scarlet-internetlogin en internetwachtwoord in.
Op die manier maakt je nieuwe router rechtstreeks verbinding met het modemgedeelte van de Sagem 3464 en wordt de routerfunctionaliteit genegeerd.

Zeer belangrijk: Je moet dus eerst je wachtwoord en login kennen en eens uittesten op de Sagem 3464, vooraleer je een nieuwe router koopt.
kevotjeuh schreef:Ik wil dus alles bedraad hebben.
Ik meen me te herinneren dat de Macbook Air geen netwerkpoort heeft. Met snelle Wifi op de nieuwe router is dat natuurlijk geen probleem.
kevotjeuh schreef:Tips van betaalbare routers zijn ook welkom.
TP-LINK Archer C7 V2 AC1750 kan je vinden voor 90 euro. Als dat te duur is, post dan eens je maximumbudget.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer
Provider

Hij wil gewoon een NAS en z'n bestanden delen... waarom moet hij een nieuwe router aankopen (blijkbaar is dat een obsessie van jou) ?

Het enige wat hij moet aanschaffen is z'n NAS... niet meer of minder. De Sagem bevat voldoende LAN poorten (geen idee of deze Gigabit zijn).
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Provider

r2504 schreef:De Sagem bevat voldoende LAN poorten (geen idee of deze Gigabit zijn).
De Sagem 3464 beschikt niet over gigabitpoorten. Als je dan van plan bent een spiksplinternieuwe NAS te kopen en de bestanden wil delen met een Macbook Air zonder netwerkpoort, is het toch wel logisch dat je aan een nieuwe gigabitrouter met Wifi AC denkt.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer
Provider

De BBox3 heeft wél gigabit-poorten en zou draadloos ook beter moeten performen dan de Sagem 3464.
Computer(k)nul
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Maar presteert niet beter dan de TP-LINK Archer C7 V2 AC1750. Als Scarlet-klant ben je eigenaar van de Sagem 3464, dus een nieuwe Bbox3 of O-box3 kost 99 euro.
Yarisken
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer
Provider

Een nas kost wel wat + vergeet ook je stroomrekening niet.
Over hoeveel data gaat het hier ?
Zelf heb ik mijn nas afgezet en gebruik ik dropbox met 1TB. Dat kost me 99 euro per jaar.
Als je meer nodig hebt dan is het natuurlijk een andere zaak.

Je hebt ook hubic en dat is 10TB voor 50 euro per jaar.
Ik heb dropbox genomen omdat de client goed werkt onder windows EN linux. Ook heb je een plugin voor bv kodi.
De films van mijn zoontje stream ik via de plugin van dropbox onder kodi naar de tv :-).

Stel dat je een synology koopt met 2 schijven van 1TB die je in raid 1 zet. Dan heb je evenveel als 1TB dropbox.
Kostprijs is 270 euro synology, 2 x 50 euro schijven en 30 per jaar aan elektriciteit. Dat is samen 400 euro. Voor dat bedrag heb ik 4 jaar dropbox.

On topic. Synology laat je toe om met hun cloud connectie te maken. Van ergens anders kan je dan, via de cloud van synology, naar jou nas bij je thuis zonder te klooien met je router. Synology is wel een fantastisch produkt.
dirkr07
Plus Member
Plus Member
Twitter: DirkRonsmans
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 5 keer
Provider

raf1 schreef:Maar presteert niet beter dan de TP-LINK Archer C7 V2 AC1750. Als Scarlet-klant ben je eigenaar van de Sagem 3464, dus een nieuwe Bbox3 of O-box3 kost 99 euro.
off-topic: de sagem werd bij mij gewoon vervangen door een obox 3 (kosteloos)

on-topic: waarom inderdaad een router ertussen en dan deze alles laten overnemen?
Als je het bedraad wilt houden is een gigabit switch toch meer dan voldoende, indien beter draadloos ook leuk is zou ik een router kopen en het routergedeelte net afzetten van die router maar deze dan gebruiken als switch + access point.

simple solutions make for an easy life :)
kevotjeuh
Starter
Starter
Provider

raf1 schreef:
kevotjeuh schreef:Ik ga er vanuit dat het routergedeelte op de sagem zal moeten worden uitgeschakeld worden, maar weet niet hoe te beginnen en of dit invloed heeft op de digitale tv.
Je moet het routergedeelte van de Sagem 3464 eigenlijk niet uitschakelen, je moet wel je Scarlet-internetlogin en -internetwachtwoord kennen en dat invoeren op de nieuw aan te kopen router. De WAN-aansluiting van je nieuwe router sluit je dan aan op de internetpoort van de Sagem 3464
De WAN-instellingen van je nieuwe router stel je in op PPPoE en je voert je Scarlet-internetlogin en internetwachtwoord in.
Op die manier maakt je nieuwe router rechtstreeks verbinding met het modemgedeelte van de Sagem 3464 en wordt de routerfunctionaliteit genegeerd.

Zeer belangrijk: Je moet dus eerst je wachtwoord en login kennen en eens uittesten op de Sagem 3464, vooraleer je een nieuwe router koopt.
kevotjeuh schreef:Ik wil dus alles bedraad hebben.
Ik meen me te herinneren dat de Macbook Air geen netwerkpoort heeft. Met snelle Wifi op de nieuwe router is dat natuurlijk geen probleem.
kevotjeuh schreef:Tips van betaalbare routers zijn ook welkom.
TP-LINK Archer C7 V2 AC1750 kan je vinden voor 90 euro. Als dat te duur is, post dan eens je maximumbudget.
Moet ik de nieuwe router voor ik hem aansluit een nieuw ip geven dat niet in de range valt van sagem?
Ik moet dus niet op de sagem dhcp en wifi uitschakelen voor ik een PPoE verbinding met de nieuwe router maak?
Ivm de tv, die mag gewoon aangesloten blijven op de sagem modem, als die routerfunctionaliteit uitgeschakeld word dat heeft daar geen invloed op?

De router die ik eigenlijk in gedachte had http://www.routercenter.be/product/6222 ... 1462288016 de wifi-snelheid op 5ghz ligt natuurlijk wel lager dan die jij voorstelt, van budget had ik maar iets van tussen de 50€ en de 80€ in gedachte
kevotjeuh
Starter
Starter
Provider

Yarisken schreef:Een nas kost wel wat + vergeet ook je stroomrekening niet.
Over hoeveel data gaat het hier ?
Zelf heb ik mijn nas afgezet en gebruik ik dropbox met 1TB. Dat kost me 99 euro per jaar.
Als je meer nodig hebt dan is het natuurlijk een andere zaak.

Je hebt ook hubic en dat is 10TB voor 50 euro per jaar.
Ik heb dropbox genomen omdat de client goed werkt onder windows EN linux. Ook heb je een plugin voor bv kodi.
De films van mijn zoontje stream ik via de plugin van dropbox onder kodi naar de tv :-).

Stel dat je een synology koopt met 2 schijven van 1TB die je in raid 1 zet. Dan heb je evenveel als 1TB dropbox.
Kostprijs is 270 euro synology, 2 x 50 euro schijven en 30 per jaar aan elektriciteit. Dat is samen 400 euro. Voor dat bedrag heb ik 4 jaar dropbox.

On topic. Synology laat je toe om met hun cloud connectie te maken. Van ergens anders kan je dan, via de cloud van synology, naar jou nas bij je thuis zonder te klooien met je router. Synology is wel een fantastisch produkt.
Ik dacht eerder aan een seagate personal cloud of lacie cloudbox of wd my cloud waarop ik gewoon men muziek, foto's en films en men back ups van men apple producten op kan zetten en natuurlijk wil ik men bestanden ook wel buitenshuis kunnen bereiken
kevotjeuh
Starter
Starter
Provider

dirkr07 schreef:
raf1 schreef:Maar presteert niet beter dan de TP-LINK Archer C7 V2 AC1750. Als Scarlet-klant ben je eigenaar van de Sagem 3464, dus een nieuwe Bbox3 of O-box3 kost 99 euro.
off-topic: de sagem werd bij mij gewoon vervangen door een obox 3 (kosteloos)

on-topic: waarom inderdaad een router ertussen en dan deze alles laten overnemen?
Als je het bedraad wilt houden is een gigabit switch toch meer dan voldoende, indien beter draadloos ook leuk is zou ik een router kopen en het routergedeelte net afzetten van die router maar deze dan gebruiken als switch + access point.

simple solutions make for an easy life :)
Ik was aan het denken aan een seagate personal cloud, die ondersteunt upnp en daarom dacht ik van als ik nu een router koop dat ook upnp ondersteunt moet ik niet met de poorten op men sagem router liggen klooijen en voor men macbook air te back uppen is een betere wifi snelheid ook wel aangeraden
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer
Provider

raf1 schreef:Als je dan van plan bent een spiksplinternieuwe NAS te kopen en de bestanden wil delen met een Macbook Air zonder netwerkpoort, is het toch wel logisch dat je aan een nieuwe gigabitrouter met Wifi AC denkt.
Logisch... geen idee... ik zou eerst de NAS kopen en gewoon kijken hoe het me bevalt (misschien is 100 Mbit wel meer dan snel genoeg).

Een andere router kan je nadien nog steeds kopen.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”