Het einde van free speech en userbase? EU wil uw EID voor authenticatie op alle sites

Nieuws omtrent telecom
Plaats reactie
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

https://news.slashdot.org/story/16/06/0 ... ine-logins

Het zat er aan te komen: aanloggen met je EID op sites zoals facebook, gmail, ..... . De EU wil dit nu verplicht maken.

Officiële drogreden:
The reasoning, according to the EU, is that "online ratings and reviews of goods and services are helpful and empowering to consumers, but they need to be trustworthy and free from any bias or manipulation. A prominent example is fake reviews.
De werkelijke reden is uiteraard dat de controlefreaks bij de EU willen weten wie je bent op internet. Dit sluit de deur voor klokkenluiders, en mensen die hun mening anoniem willen verkondigen. Uiteraard zijn er ook veel mensen tegen de EU (ik bvb, uw loon is niet 2x omhoog gegaan sinds de EURO, de prijzen wel), dus uiteraard heb ik kritiek op de EU, en kan deze nog anoniem ventileren, binnenkort misschien niet meer?

Om dezelfde reden heb ik twee facebook accounts: een echte waar ik brave zaken post rond mijn zaak; en dan een fake account waar ik mijn mening kan ventileren zodat ik geen business verlies, wat wel het geval zou zijn als ik dit onder mijn echte naam post. Dit gaat dus allemaal gedaan zijn: het einde van anonieme kritiek.

Is dit tevens het einde van fora zoals userbase waar iedereen met een pseudoniem kan posten?

Ik denk dat wanneer dit er door komt, dit het einde van het internet is zoals we dat nu kennen.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Nogal overroepen, langs verschillende kanten :).

De titel van de posting is "EU Exploring Idea of" -> exploring
"Details about these plans can be found in a proposal named" -> proposal
"online platforms should accept credentials issued "
-> should accept =/= mandatory
-> platforms -> wat is een platform? Is userbase een platform? Of is Amazon marketplace een platform? Of Facebook?

In de PDF staat
"the Commission committed to undertake a comprehensive assessment of the role of platforms, including in the sharing economy, and of online intermediaries"
"Presently, they cover a wide-ranging set of activities including online advertising platforms, marketplaces, search engines, social media and creative content outlets, application distribution platforms, communications services, payment systems, and platforms for the collaborative economy.
Wat maakt dat ik platforms eerder als Amazon/Bol Marketplace, Uber, Airbnb, Facebook, ... interpreteer en niet als Userbase of Tweakers.net
De logica zal dan ook eerder zijn om mensen die via die platformen inkomsten vergaren aan te manen belastingen te betalen op verworven inkomsten. En wie kan daar tegen zijn?

Dus dit vind ik niet zo angstaanjagend
Online platforms also offer the potential to enhance citizens' participation in society and democracy, as they facilitate access to information, in particular for younger generations and across borders
However, the growing importance of the digital economy linked with the diversity and fastchanging nature of platform ecosystems also raise new policy and regulatory challenges.
Ensuring that online platforms act responsibly
Nu mag je als kind (-16 of -18) geen alcohol/sterke drank kopen in de winkel. Amazon heeft nog nooit gevraagd of ik 18+ ben.
Hoe kan een platform rekening houden met allerlei wetten, als die online niet toegepast (moeten) worden? Als je als enige de brave huisvader uithangt en de rest van uw concurrenten niet, dan ben je het haasje natuurlijk :).

Letterlijk
As a remedy, in order to keep identification simple and secure, consumers should be able to choose the credentials by which they want to identify or authenticate themselves. In particular, online platforms should accept credentials issued or recognised by national public authorities, such
as electronic or mobile IDs, national identity cards, or bank cards.
@2 facebook accounts: is dat wel volgens de regels van Fecebook zelf? Of is de "brave" account op naam van uw firma :p
@EU/kosten x2:
inflatiecijfers België: 2004 > 2016: +26% (invoering euro was in 2002)
Perfect in lijn met het mandaat van de ECB: 2% inflatie (102%)^12 = 1,268
Maar laten we de discussie houden over "einde van free speech"
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Ik vind het een stap in de goede richting voor de 'openbare' fora (nieuwssites, facebook, twitter...)
Ben de talloze fake/over the top/onbeschofte reacties op nieuwssites, twitter/facebook/ review sites etc meer dan beu...

Voor de besloten fora ben ik ook voorstander van een 'anonieme' account maar mag wat mij betreft wel met een 'officiele' registratie met een e-ID.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

heist_175 schreef: @EU/kosten x2:
inflatiecijfers België: 2004 > 2016: +26% (invoering euro was in 2002)
Perfect in lijn met het mandaat van de ECB: 2% inflatie (102%)^12 = 1,268
Maar laten we de discussie houden over "einde van free speech"
Inflatie wordt gemeten via een gemanipuleerde methode: de index.
De werkelijke inflatie is vele malen hoger, typisch 5% extra.

Onderzoek eens shadowstats.org

Kijk gewoon naar een winkelkar. Voor de euro had je voor 50 euro een volle kar met merken. Wat koop je nu nog 50 euro? In de colruyt heb ik daar nog geen kwart kar voor.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Pffft.
Wat een gezever. Alsof jij kan vaststellen dat de inflatie x% of y% is. Daar zitten allerlei modellen achter (producten, wegingen), die je zelf niet zomaar kan "inschatten". Alsof je vandaag nog weet wat een kilo tomaten in 2002 kostte :).
Wat is uw "winkelkar" dan? Daarenboven: de verschillende regeringen die prutsen aan BTW tarieven en accijnzen, dat doen ze allemaal omdat de euro er is?
Is het grootste wapenfeit van de EU de euro?

Terug ontopic: ik zie geen graten in het voorstel.
Of je een bvba hebt of via een platform opereert: de regels zijn voor iedereen dezelfde.
Ik neem nooit een taxi, behalve voor het werk in het buitenland, dus in België kan de taxisector me weinig schelen. Maar dat is de voornaamste kritiek op uber (en ook op airbnb): als je taxi wil spelen via een platform, hou u dan ook aan de regels van een taxi (licenties, keuringen, ...).
warpozio
Pro Member
Pro Member
Berichten: 369
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 18 keer

ub4b schreef:Kijk gewoon naar een winkelkar. Voor de euro had je voor 50 euro een volle kar met merken. Wat koop je nu nog 50 euro? In de colruyt heb ik daar nog geen kwart kar voor.
Ga voor de lol eens naar het buitenland, in de Jumbo, Edeka of Auchan heb je nog steeds een volle kar voor 50 euro.
Onze Belgische prijzen liggen gewoon boven het gemiddelde van onze buurlanden.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

warpozio schreef:
ub4b schreef:Kijk gewoon naar een winkelkar. Voor de euro had je voor 50 euro een volle kar met merken. Wat koop je nu nog 50 euro? In de colruyt heb ik daar nog geen kwart kar voor.
Ga voor de lol eens naar het buitenland, in de Jumbo, Edeka of Auchan heb je nog steeds een volle kar voor 50 euro.
Onze Belgische prijzen liggen gewoon boven het gemiddelde van onze buurlanden.
Ik heb het niet over den action, maar over merkwinkels zoals delhaize .... vroeger kochten wij een volle kar voor 2.000 Bfr.
Prijzen zijn sinds mijn jeugd x4 gegaan, lonen niet, dankzij de EU en fractional reserve banking. Die systemen mogen van mij sneuvelen.
warpozio
Pro Member
Pro Member
Berichten: 369
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 18 keer

ub4b schreef:
warpozio schreef:
ub4b schreef:Kijk gewoon naar een winkelkar. Voor de euro had je voor 50 euro een volle kar met merken. Wat koop je nu nog 50 euro? In de colruyt heb ik daar nog geen kwart kar voor.
Ga voor de lol eens naar het buitenland, in de Jumbo, Edeka of Auchan heb je nog steeds een volle kar voor 50 euro.
Onze Belgische prijzen liggen gewoon boven het gemiddelde van onze buurlanden.
Ik heb het niet over den action, maar over merkwinkels zoals delhaize .... vroeger kochten wij een volle kar voor 2.000 Bfr.
Prijzen zijn sinds mijn jeugd x4 gegaan, lonen niet, dankzij de EU en fractional reserve banking. Die systemen mogen van mij sneuvelen.
Ik heb het ook niet over de Action, maar over bv Jumbo in Nederland, Edeka in Duitsland of Auchan in Frankrijk.
Behalve misschien Auchan kunnen die wel de vergelijking met Delhaize doorstaan.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1106
Lid geworden op: 08 mar 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

axs schreef:Ik vind het een stap in de goede richting voor de 'openbare' fora (nieuwssites, facebook, twitter...)
Ben de talloze fake/over the top/onbeschofte reacties op nieuwssites, twitter/facebook/ review sites etc meer dan beu...

Voor de besloten fora ben ik ook voorstander van een 'anonieme' account maar mag wat mij betreft wel met een 'officiele' registratie met een e-ID.
Dat vind ik er ook van. Anoniem uw mening kunnen ventileren op publieke fora is voor niks goed, in de praktijk komt dat inderdaad neer op onbeschofte en ronduit achterlijke commentaren. Kijk naar de commentsectie op hln. Facebook blijft er ook niet van gespaard, mede dus omdat je makkelijk een 2de nep-account kan maken om uw gal met te spuwen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Men wil de burger gewoon dus verder monddood maken :(

Het mooie aan internet was net dat iedereen snel in contact kon komen en info vrij kon verspreid worden. Als die identificatieplicht er komt, is het gedaan hiermee. Mensen zullen minder vrij hun mening geven of erop afgerekend worden, ook als er niets mis is met die mening.

Dat het problemen op fora of platformen zou tegengaan klopt gewoon niet. Lees de commentaren op krantensites, lees de berichten op FB en zelf op userbase heb ik al mooi proza mogen lezen. Sommigen zullen inderdaad zwijgen maar dat zijn niet de grootste roepers want die gaan gewoon door zoals nu dus al bewezen is. Je legt dus legitieme meningen het zwijgen op en behoudt de overdreven reacties.

Het grootste probleem is ook wie gaat bepalen wat overdreven is want de info zal weer via veiligheidsdiensten doorgegeven worden naar "bevriende" naties. Wat je vandaag nog leuk kon vinden over geiten en bepaalde machthebbers kan je tijdens je vakantie aldaar zuur opbreken om over dissidenten te zwijgen. Ook is het een ramp als deze gegevens lekken en dat is eerder een kwestie van hoe lang dat zou duren dan de mogelijkheid dat het kan gebeuren.

Vreamd dat ze nog niet afgekomen zijn met strijd tegen terreur, kindermisbruik en je hebt toch niets te verbergen als brave burger :bang:
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Premium Member
Premium Member
Berichten: 724
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 90 keer

Allez, de dood van het beetje privacy dat er nog bestond, is nu ook ingezet.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

"First they came for X, and I didn't speak up" :-)

Het risico bestaat hem natuurlijk dat je op termijn door luie bedrijven geen andere login optie meer zou aangeboden krijgen.

Kijk bv naar de walled gardens die tegenwoordig bestaan. Vroeger chatte je op IRC of via Trillian op 5 instant messengers tegelijk, nu laat Snapchat niet eens toe dat je met meer dan 1 toestel tegelijk op dezelfde account zit, laat staan dat je meerdere accounts tegelijk kan inloggen. Instagram laat enkel zijn eigen client op hun netwerk toe. Whatsapp en consoorten laten je enkel toe in te loggen met je telefoonnummer (dus daar gaan tablets en pcs). Tinder heeft enkel een FB login.

Veel geluk om nog ns een google account aan te maken, ik heb er al een tijdje een paar (ik compartimentaliseer alles) nodig maar het systeem laat me niet toe om het te doen zonder gsm, en online free sms paginas werken van geen kanten om dat te omzeilen. Dat wordt binnenkort weer een sim kopen.

Ik geef toe dat anonieme fora (zeker die van nieuwssites) een cesspool kunnen zijn, maar het recht op anonimiteit bestaat.
(enfin, zelfs de FB pages van kranten en tv zijn cesspools en die zijn niet eens anoniem)

Het gaat hem er voornamelijk om dat data op naam makkelijk kan gemined worden door databrokers. En niet iedereen hoeft alles van mij te weten. Net zoals ik mijn prive en werk uit mekaar houdt.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

in 2005 ging microsoft de "eid" al koppelen aan messenger om onze kinderen te beschermen in al die chatboxen & pedofielen... leeftijdscontrole
vandaag de dag nog steeds niet het geval
https://www.security.nl/posting/9947/Mi ... +Messenger
eventueel eens googlen op "darknet"... er bestaat een schaduw internet waar al je paswoorden geshared worden tegen bitcoins... zolang je geen Eid moet koppelen aan "tor" :-)
of je eid permanent in je laptop/internet modem die het aan alle internet pakketjes via ipv6 moet meegeven
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ITnetadmin schreef:Kijk bv naar de walled gardens die tegenwoordig bestaan. Vroeger chatte je op IRC of via Trillian op 5 instant messengers tegelijk, nu laat Snapchat niet eens toe dat je met meer dan 1 toestel tegelijk op dezelfde account zit, laat staan dat je meerdere accounts tegelijk kan inloggen. Instagram laat enkel zijn eigen client op hun netwerk toe. Whatsapp en consoorten laten je enkel toe in te loggen met je telefoonnummer (dus daar gaan tablets en pcs). Tinder heeft enkel een FB login.
Blijkbaar hebben mensen er dan ook geen probleem mee... blijkbaar een verslaving aan die diensten dat men alles wil opgeven ?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

De meeste mensen hebben gewoon geen benul van alle technische achtergrond en nemen het gewoon aan uit goedgelovigheid. Het is pas nadien als men de negatieve gevolgen begint te ondervinden dat men zich rekenschap geeft over de genomen beslissing... maar dan is het te laat. Een mooi voorbeeld is het plaatsen van eender wat op FB en dat niet afschermen door jongeren in de begindagen van FB. Pas als men werk zoekt blijkt ineens iedereen een ander gedacht te vormen over wat je x jaar geleden nog lollig vond zonder dat ze over de volledige context beschikken.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

ub4b schreef:
warpozio schreef:
ub4b schreef:Kijk gewoon naar een winkelkar. Voor de euro had je voor 50 euro een volle kar met merken. Wat koop je nu nog 50 euro? In de colruyt heb ik daar nog geen kwart kar voor.
Ga voor de lol eens naar het buitenland, in de Jumbo, Edeka of Auchan heb je nog steeds een volle kar voor 50 euro.
Onze Belgische prijzen liggen gewoon boven het gemiddelde van onze buurlanden.
Ik heb het niet over den action, maar over merkwinkels zoals delhaize .... vroeger kochten wij een volle kar voor 2.000 Bfr.
Prijzen zijn sinds mijn jeugd x4 gegaan, lonen niet, dankzij de EU en fractional reserve banking. Die systemen mogen van mij sneuvelen.
Dankzij de euro is het "maar" x4, zonder euro was de belgische frank al lang gedevalueerd en was het x10, x20
Zonder "euro" was Belgie al lang bankroet. :|

De producten van vandaag zijn ook niet meer dezelfde producten van 50 jaar geleden denk maar aan de kosten voor veiligheid, milieu en hygiene...
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Voor de euro was de Belgische frank, samen met de Luxemburgse frank, gekoppeld aan de koers van de Duitse mark.

Also: weet je hoeveel pakweg een postzegel kostte in de jaren 90 vs nu?
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1457
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:

ITnetadmin schreef:Veel geluk om nog ns een google account aan te maken, ik heb er al een tijdje een paar (ik compartimentaliseer alles) nodig maar het systeem laat me niet toe om het te doen zonder gsm, en online free sms paginas werken van geen kanten om dat te omzeilen. Dat wordt binnenkort weer een sim kopen.
Off topic, maar Google heeft hier wel een oplossing voor. Je kan aliassen aanmaken door gewoon een + achter het adres te zetten. Ipv [email protected] geef je dan bijvoorbeeld gewoon [email protected] door bij registratie. Krijg je vervolgens spam aan die gestuurd blijkt naar [email protected] weet je dan Facebook je mailgegevens gelekt/verkocht heeft.
Handiger dan 50 verschillende mailadressen in je mailclient te hebben imho, op deze manier komt je mail nog steeds binnen op je gewoon mailaccount.

De tijd dat je snel een account kon aanmaken bij Google, Microsoft, Facebook, ... is inderdaad al lang voorbij spijtig genoeg.

On topic:
Toestand lijkt me inderdaad nogal overroepen en ik zie het er echt niet op korte termijn doorkomen.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Lijkt me vrij simpel om gewoon te filteren op een +-teken in het mailadres bij gmail.com adressen om dan gewoon de echte mailbox er uit te halen, niet?
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

butskristof schreef:
ITnetadmin schreef:Veel geluk om nog ns een google account aan te maken, ik heb er al een tijdje een paar (ik compartimentaliseer alles) nodig maar het systeem laat me niet toe om het te doen zonder gsm, en online free sms paginas werken van geen kanten om dat te omzeilen. Dat wordt binnenkort weer een sim kopen.
Off topic, maar Google heeft hier wel een oplossing voor. Je kan aliassen aanmaken door gewoon een + achter het adres te zetten. Ipv [email protected] geef je dan bijvoorbeeld gewoon [email protected] door bij registratie. Krijg je vervolgens spam aan die gestuurd blijkt naar [email protected] weet je dan Facebook je mailgegevens gelekt/verkocht heeft.
Handiger dan 50 verschillende mailadressen in je mailclient te hebben imho, op deze manier komt je mail nog steeds binnen op je gewoon mailaccount.

De tijd dat je snel een account kon aanmaken bij Google, Microsoft, Facebook, ... is inderdaad al lang voorbij spijtig genoeg.

On topic:
Toestand lijkt me inderdaad nogal overroepen en ik zie het er echt niet op korte termijn doorkomen.
Een google account, geen gmail account, daar doe ik niet aan mee. Mijn google accounts zijn allen met eigen email adressen.
konda
Premium Member
Premium Member
Berichten: 559
Lid geworden op: 06 feb 2011, 13:15
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 51 keer

Zijn van die wetten die ze blijven opdringen tot ze er eindelijk zijn en dan geraken we er nooit meer van af.
mach
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 aug 2016, 08:29
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

droom verder , dat is iets wat nooit zal toegelaten worden in de wetten van belgie of gelijk welk europees land.
dan zullen er veel websites geblokt worden vrees ik op het belgische netwerk
uw id bekent maken aan een internet bedrijf haha , u leeft in een te moderne wereld die enkel naar de ondergang kan gaan meer niet...
:beerchug:
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Wat zijn ze toch weer dom, vpn, .. en dan maak je gewoon een amerikaanse account of whatever, .. de eu kan zoiets niet verplichten, iemand met slechte bedoelingen, gaat dit anders oplossen, ..

Het lijkt wel of we in china wonen. Onder het mom van het terrorisme is men all onze vrijheden aan banden aan het leggen, .. en probeert men censuur op te leggen.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Als je eID meerder access niveaus had kon dit wel handig zijn in gevallen waar je je wel wilt identificeren.

Bv acces 1: enkel een ID string
2: naam en adres
3: volledige kaartinfo
Of dergelijke

Maar een eID werkt basically als "bedrijven kopieren alles en worden dan 'geacht' om niet relevante data niet bij te houden".
Dat is an sich al een groot probleem.
Daarbij komt dan het recht op anonimiteit, dat overigens door de EU zelf gegarandeerd wordt.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”