Originele firmware b/o-box3 flashen

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Logic3S
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 9 keer
Provider

Een vraagje voor de kenners:

Ik veronderstel dat de b-box3 en o-box3 modems niet specifiek voor Proximus alleen ontwopen zijn (quoi hardware dan toch). Zal wrs net als bij de b-box2 een andere modem in een andere behuizing met andere firmware zijn.

Nu heb ik hier door omstandigheden nog 2 bbox3's liggen (destijds aangekocht) en ook nog 2 o-box3's. Die laatste 2 zijn zelfs uitgerust met wifi AC :-D

Nu is mijn vraag of iemand weet welke de originele modems eigenlijk zijn, en of het mogelijk zou zijn om daarop de originele firmware te installeren, en de software van Proximus te overschrijven (Via Telnet, seriële connectie, ...). Lijkt mij wel leuk om dit eens te proberen en zou het handiger maken om deze dingen bv als extra acces-point te gebruiken.

Iemand een idee?
ISP: EDPnet VDSL XS (20/2 Mbps (down/up), 100/40sync)
Modem/Router: Fritz!Box 7530, profiel 100/40.
VoIP: OVH (in & out)
Mobiel: Samsung Galaxy S10 FE met EDPnet mobile
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 55 keer
Provider

De BBOX3 wordt gemaakt door Technicolor en Sagem. Bij de Technicolor variant staat het model erop (TG789), geen idee hoe het zit met de Sagem variant.

Ps. De BBOX3/TG789 werd ontwikkeld vanuit Edegem: http://www.technicolor-edegem.be/
Gautier
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 94 keer
Provider

Hangt ervan af hoe hij geconfigureerd is. Heb hier zelf nog een Franse TG787 liggen. Die werd door de operator geherprogrammeerd zodat hij enkel nog via de ADSL-poort een upgrade kon krijgen, andere manieren werden afgesloten. De klassieke manieren om een Thomson te herprogrammeren zijn normaal telnet/ftp (de software om die te updaten staat op het Net), of via het bootstrap protocol (router rechtstreeks met computer verbinden, tftp-server draaien en router resetten/herstarten).

Als hij dichtgetimmerd zit, is de enige mogelijkheid via de zogenaamde JTAG-connector. Dat is een seriële kabel die je op het moederbord moet solderen. En dan nog moet je de bestaande flash gaan uitlezen, decoderen, enzovoort. Enfin, miserie.
flupke19
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 97 keer
Provider

b-box3 en o-box3 zijn wel specifiek voor Proximus ontwikkeld en draaien alleen de specifieke Proximus SW. Er bestaat geen generieke variant van deze modems, en dus evenmin generieke SW. De JTAG is bovendien gelocked en niet meer bruikbaar.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer
Provider

Ps. De BBOX3/TG789 werd ontwikkeld vanuit Edegem: http://www.technicolor-edegem.be/
Ik dacht hier ergens gelezen te hebben over BBOX3 Residential Technicolor:
MediaAccess TG589Bvn 5GHz Xtream (1326RA61G) (geen VoIP).
flupke19
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 97 keer
Provider

TG589Bvn = b-box 3 (11n)
TG789Bvn = b-box 3v (11n)
TG589Bvac = b-box 3 (11ac)
TG789Bvac = b-box 3v (11ac)
TG233 = WiFi Bridge (11n)
TG234 = WiFi Bridge (11ac)
TG546Bv = a-mod
dior dna
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 7 keer
Provider

Logic3S schreef:Een vraagje voor de kenners:

Ik veronderstel dat de b-box3 en o-box3 modems niet specifiek voor Proximus alleen ontwopen zijn (quoi hardware dan toch). Zal wrs net als bij de b-box2 een andere modem in een andere behuizing met andere firmware zijn.

Nu heb ik hier door omstandigheden nog 2 bbox3's liggen (destijds aangekocht) en ook nog 2 o-box3's. Die laatste 2 zijn zelfs uitgerust met wifi AC :-D

Nu is mijn vraag of iemand weet welke de originele modems eigenlijk zijn, en of het mogelijk zou zijn om daarop de originele firmware te installeren, en de software van Proximus te overschrijven (Via Telnet, seriële connectie, ...). Lijkt mij wel leuk om dit eens te proberen en zou het handiger maken om deze dingen bv als extra acces-point te gebruiken.

Iemand een idee?
@Logic3S
Je vraag is geheel niet onterecht. Elke dergelijke netwerk hardware zou, onderweg om uiteindelijk tot wegwerp object te evolueren, decrementeel moeten gerecycleerd kunnen worden met, al dan niet free/open, generieke/specifieke firmware. Proximus kan mogelijk een gemodifieerde firmware uiteraard weigeren als internet modem/router, maar, zoals je zegt: de potentiele afval extra leven in blazen als, bijvoorbeeld LAN access point, is iets waar iedereen alleen maar beter van wordt. Overigens, ik wil wel zo'n o-box3 overkopen (alleen als er een CLI|GUI user interface is om de up/dn waarden te lezen).
Logic3S
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 9 keer
Provider

Nja, ik laat het momenteel even voor wat het is vanwege examens.

Intussen heb ik de hoop wel al ietwat opgegeven. Technicolor maakt blijkbaar tegenwoordig enkel modems/routers voor providers met specifieke software. Enkel voor de TG589vn heb ik mogelijks een originele firmware gevonden, maar ik hoopte vooral die o-boxen te kunnen recupereren.

Ik weet dat je ze kan inzetten als ap door de DHCP enzo uit te zetten, werkt ook allemaal wel maar al die rommel van Proximus blijft dan op de achtergrond draaien (DSL zoeken enzo), wat mij maar niks lijkt...

Ik heb ook al zitten denken om al die modems gewoon te verkopen aan iemand die er nog iets deftigs aan heeft...

@dinor dna
De o-boxen zijn ook van Technicolor, dus als je een pagina bedoelt waar je je lijnwaarden kan uitlezen ben je eraan voor de moeite... :roll:
ISP: EDPnet VDSL XS (20/2 Mbps (down/up), 100/40sync)
Modem/Router: Fritz!Box 7530, profiel 100/40.
VoIP: OVH (in & out)
Mobiel: Samsung Galaxy S10 FE met EDPnet mobile
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”