In een ander topic komt er - off topic dan wel - regelmatig het thema 'mobiliteit' aan bod. Dat is een onderwerp dat me zelf ook bezig houdt. Hierbij mijn persoonlijke ervaring rond dit thema :
-------------
Begin van de maand noodgedwongen mijn mobiliteitsprobleem op een andere manier moeten oplossen.
Normaal verplaats ik me met de wagen naar het werk (45 km enkele rit). Maar wegens een onvoorziene herstelling aan de wagen, moest ik het een dag zonder zien te redden.
Gekozen alternatief : het openbaar vervoer. Ik had me op voorhand via de site van De Lijn met hun routeplanner geïnformeerd over de reisroute, en ook even gekeken naar de prijs en voorverkooppunten van vervoerbewijzen. Een dagpas bleek het interessantste te zijn, en door dit vooraf aan te kopen, en niet op de bus zelf, kon er 2 nog Euro bespaard worden.
Werktijd was van 9 tot 17 uur op de bewuste dag. Om tijdig ter plaatse te zijn moest de eerste bus genomen worden (6u30) vanuit mijn woonplaats. Dat is op zo'n 10 minuten wandelen. Er was een mogelijkheid om op 8 minuten wandelen de bus te nemen, maar dan sta je op een - in mijn ogen - zeer onveilige plaats, in het donker.
Risico : de chauffeur merkt niet dat er een reiziger wacht, want rond dat uur valt dat normaal nooit voor op die plaats. De halte ligt in een bocht. Die bus missen betekent meteen ook dat het niet meer mogelijk is om tijdig op het werk te raken met een latere bus.
De door mij gekozen halte ligt op een zeer goed verlichte plaats, vlak bij de kerk. En daar stapt altijd volk op. Die eerste bus nam me mee voor een rit van zo'n 5 à 6 minuten naar de eerste overstap. Daar was het 15 minuten wachten.
Voor de volgende overstap werd er eerst thuis een heel scenario voorbereid, mocht er iets mis gaan. En maar goed ook, want normaal gezien moest er daar gelijk overgestapt worden op een andere bus. Maar die was al weg.
Dan maar een volgende bus genomen, 10 minuten later. Om 8u10 was ik op mijn werk.
's avonds rond 17 u 15 de bus terug. 1x overstappen, zonder problemen. Zat ook marge genoeg op voor de aansluiting op de volgende bus. Aankomst 18u22 op de 1e overstapplaats van 's morgens. Een bus naar de halte aan de kerk, waar ik 's morgens opgestapt was, die rijdt dan al niet meer. De laatste bus naar de kerk is, volgens de routeplanner, 1 minuut eerder vertrokken.
In dit geval leverde dit voor mij geen probleem op, want de garage, waar mijn vierwieler voor reparatie binnengebracht was, lag op 10 minuten wandelen.
Auto terug opgehaald en verder naar huis.
------------
Wat heb ik geleerd ? In noodgevallen is het mogelijk om met het openbaar vervoer op het werk te raken. 's Avonds zal dat dan wel met een gezondheidswandeling van 3 kilometer (van het ene dorp naar het andere) zijn.
Mobiliteit
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
- Bedankt: 27 keer
Pluk de dag
Internet : Hoofdlocatie : Epic Combo Light Experience : 1 mobiel abo + Internet comfort + Light TV (Pickx)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
Internet : Hoofdlocatie : Epic Combo Light Experience : 1 mobiel abo + Internet comfort + Light TV (Pickx)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB