Wiskundig probleempje

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Hoi UB'ers,

Ik heb een reeks mappen waarvan ik de grootte per map heb, gesorteerd (aflopend of oplopend) in een CSV.

Nu zou ik graag een mogelijkheid vinden om een som te maken van alle mappen zodat het geheel het dichts bij een bepaalde capaciteit (bvb USB stick) komt.

Gesorteerd van kleinste naar grootste en optellen tot je tegen limiet aan zit gebruik ik nu. Maar het is bvb perfect mogelijk dat ipv het laatste getal op te tellen het volgende getal kan nemen.

Bvb stel dat de maximale capaciteit 11 is
1 + 2 + 3 + 4 = 10
maar 1 + 2 + 3 + 5 = 11
2de som ligt dus dichter bij maximale capaciteit

Soit, het lijkt me dus een wiskundig probleem.
Idealitair zouden dus van de gegeven cijfers alle mogelijke som combinaties moeten gemaakt worden en dat daarvan degene overblijft die het dichtst bij de maximale capaciteit zit.

Iemand idee hoe je zoiets aanpakt? Mag in Excel, Powershell script, Bash script,...

Alvast bedankt!
OpThaCop
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 13 keer

Tel je niet beter van groot naar laag (ipv omgekeerd)?

Dus 11+10+9+....

Totdat het niet meer past, dan neem je telkens een map lager totdat het wel terug past.

Bv. 11+10+9+4+1
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Yep, bovenstaande manier (groot -> klein) zou prima moeten werken!

Let wel: zo zou het natuurlijk kunnen dat je bepaalde sticks hebt met een klein aantal grote files en dan enkele sticks met een belachelijke hoeveelheid aan kleine files, m.a.w. dat algoritme gaat niet echt netjes balanceren. Als je dat wil, zou je eerst onderverdelingen moeten maken (alle files tussen x en y, daarnaast alle files tussen y en z, enz. en dan bv. slechts max. X files uit de grootste nemen o.i.d.).
ooh. shiny.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:

Google ook eens op "knapsack problem", maar dat is in principe wel de oplossing dieje moet volgen dacht ik. Misschien dat je wel een kant-en-klaar script of zo tegenkomt.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

cloink schreef:Yep, bovenstaande manier (groot -> klein) zou prima moeten werken!

Let wel: zo zou het natuurlijk kunnen dat je bepaalde sticks hebt met een klein aantal grote files en dan enkele sticks met een belachelijke hoeveelheid aan kleine files, m.a.w. dat algoritme gaat niet echt netjes balanceren. Als je dat wil, zou je eerst onderverdelingen moeten maken (alle files tussen x en y, daarnaast alle files tussen y en z, enz. en dan bv. slechts max. X files uit de grootste nemen o.i.d.).
Yep, uw sectorgrootte/wijze van formatteren gaat mogelijk nog wel roet in het eten gooien van je algoritme...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Zolang hij z'n files laat afronden naar het eerst volgende veelvoud van de blocksize is het geen probleem.

Nu als alle sticks even groot zijn kan je misschien beter mutipart zippen.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”