Wat denken jullie over VRT censuur

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer
Provider

In ‘De Afspraak’ op Canvas had presentator Bart Schols maandagavond een gesprek met de teruggekeerde Syriëstrijder Younes. Die een boek heeft geschreven over zijn leven en zijn strijd in Syrie. Er kwam direct een golf van kritiek op het gesprek dat zelfs het gesprek niet online kwam en verwijderd werd uit de nachtloop.

Omdat hier toch wel wat mensen zitten op het forum die meerwaarde zoeken en een nieuwshonger hebben, vraag ik mij af hoe ze op deze vorm van censuur reageren?

Het gesprek kan je hier terugbekijken.

Gelukkig breekt Bart Peeters een lans op zijn heel eigen wijze: Als je iets wil verwijderen op het internet, dan pas is het everywhere :lol:

http://www.demorgen.be/tvmedia/bart-pee ... -a2488717/
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer
Provider

VRT en censuur, 2 handen op 1 buik. Al jaaaaaaaaren.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer
Provider

Ik heb het nog niet bekeken maar het argument dat het "oneerbiedige" uitspraken zou bevatten is net een reden om te tonen hoe dergelijke mensen "denken".

Plaats er dus desnoods een extra inleiding voor... maar censuur lijkt me hier niet meteen gepast (al zal ik het wel eens bekijken).
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer
Provider

vorig jaar heb ik mijn TVV abo opgezegd omdat ik de inhoud/kwaliteit van de (vlaamse) zenders doorgaans te "onbenullg" vind! Indien canvas (of EEN) dezelfde weg opgaat dan verdwijnen ook zij gewoon van mijn dagelijks TV-menu. Het is al erg genoeg dat politiek eigenlijk een vorm van "perceptie" is, om nog eens te moeten toezien hoe openbare zenders deze vorm zouden voeden of versterken...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer
Provider

Ik vind censuur op geen enkele zender kunnen. Zeker niet op een openbare zender. Zo zijn er nog voorbeelden van censuur op de VRT, zoals de "Strangers" of onlangs het liedje van Ringland dat niet gedraaid mag worden op de radio. Vandaar waarschijnlijk ook de reactie van Bart Peeters omdat hij het zelf aan de lijve heeft ondervonden.

Censuur bestaat dus al wel langer op onze openbare omroep, maar ik heb de indruk dat het nu meer zichtbaar is en meer toegepast. Onwaardig dus voor een openbare omroep die hierdoor zijn maatschappelijke waarde verliest.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer
Provider

De VRT heeft ineens weer een nieuw woordje geleerd: het "Streisand-effect" :-)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:
Provider

Feit is dat ze zelf goed wisten op voorhand wat er gezegd zou worden, anders nodig je zo geen figuur uit. Zijn uitspraken in zijn boek voorspelde al genoeg.
Dus ze staan niet achter hun initiële beslissing, mediageil of niet, maar proberen maar te paaien door het te verwijderen.
Toon dat je ballen aan uw lijf hebt, en zend dat stuk uit, en zeg waarom. Omdat het kijkcijfers opbrengt, omdat je wil laten zien hoe die denken, omdat ... Dat ze het zelf invullen, maar niet hypocriet doen door het te verwijderen. Te weinig over nagedacht, onduidelijk beleid (willen we kwaliteit zoals vroeger of sensatie zoals VMM) wat blijkbaar wel meer voorvalt daar op de VRT.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Provider

De eindredactie wist inderdaad verdomd goed wat er gezegd zou worden. Juist door zo'n figuren uit te nodigen kunnen ze de publieke opinie bespelen. Ik denk eerder dat de eindredactie achteraf op de vingers is getikt door hogerhand, dat het gesprek toch niet zo in de richting ging zoals ze dachten, net door correcte journalistiek.

Daarna is de bal natuurlijk doorgeschoven naar de journalist, die uitstekend werk heeft verricht. Hij stelde gerichte, ook kritische, vragen die duidelijk weergeven wat voor een figuur hij aan de gesprekstafel had. Zoals Bart Peeters het verwoordt, een gezond verstand zal zijn conclusie wel trekken.

Het achteraf censureren van een live uitzending, ongeacht de inhoud, kan echt niet door de beugel. Dat zou het publiek niet mogen pikken.
Steven7
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 36 keer
Provider

Ik vind het niet slecht dat het ware gelaat van dergelijke teruggekeerde Syriëstrijders eens getoond wordt. Het heeft volgens de constructieve journalistiek van de VRT niets met de islam te maken.
Ik denk dat de meeste mensen zelf wel voldoende context hebben om dit te kunnen duiden.
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 156 keer
Bedankt: 40 keer
Provider

De censuur is zeker niet terecht.
Het is juist goed dat de journalist die persoon eens heeft laten praten. Dan kon hij gewoon zeggen hoe hij denkt, en weten wij hoe erg z'n gedachten zijn!
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer
Provider

hmm, met de censuur ben ik het niet eens... met de statement van bart peeters dat het daardoor net overal is, wel.
ik zou het namelijk nooit gekeken hebben moest het gewoon gepasseerd zijn op de vrt.

nu soit, ik ben het niet eens met younnes, of IS, of het hele gebeuren... maar ik vond dit -eerlijk waar- van beide zijden wel een respectabel gesprek.
niet ontwijken van de vragen, niet ineens over iets anders beginnen, niet gaan roepen, niet gaan aanvallen, en geen propaganda verkopen.
een syriestrijder die beter discussieert als de gemiddelde politieker... welkom in belgie.
en dat zo'n gesprek dan gecensureerd zou worden moet je ook niet vreemd vinden... wss de hoge piefen overal die in hun broek scheten om zo'n deftig interview,
met een goede journalist, te zien passeren van een -in de ogen van velen dus- terrorist. dat kan niet, dat past niet!
(ik ben er 100% zeker van dat men verwachtte dat er een ruzie en geroep en getier zou komen - wat mooie kijkcijfers + extra haat zou uitlokken - en dus teleurgesteld van een koude douche thuiskwamen)

again, ik ben het niet eens met hem en ik steun zijn geloof en idealen niet, maar je moet toch ergens (hoe walgelijk dan ook) respect hebben voor de discussie.
en hier en daar had hij ook nog eens een goed punt (in dat bv de media niet onpartijdig informeert).
maar als je een belg bent, dan moslim gaat worden, het eens bent met vermoorden van mensen, en je kind -dat dus eigenlijk ook belg is?- osama gaat noemen...
ahum, ergens zal er toch wel iets mis zijn met die man.

wat me wel opviel - en ik vraag me af of een psychiater me er gelijk in zou geven - is dat het ging over dat die journalist hem een "eenzame jongen" noemde,
en het deel van zijn moeder, dat toch wel iets meer leek te doen dan zijn eigen statements dat "het niets ermee te maken heeft"
wied
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Daarna is de bal natuurlijk doorgeschoven naar de journalist, die uitstekend werk heeft verricht. Hij stelde gerichte, ook kritische, vragen die duidelijk weergeven wat voor een figuur hij aan de gesprekstafel had. Zoals Bart Peeters het verwoordt, een gezond verstand zal zijn conclusie wel trekken.

100% akkoord met deze zienswijze van petrol242...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer
Provider

Het was inderdaad een sterk gesprek van Bart Schols. Hij laat de mensen net uitspreken en heeft respect voor hun standpunt. Iets wat ik Phara de Aguirre volgens mij te weinig had en te snel onderbrak en haar eigen standpunt begon te herhalen.

Thumbs up voor jullie reacties! Ik had schrik dat deze topic ging ontaarden in een Syrie-strijders bashing, maar jullie reacties zijn goed on topic. Thx.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Provider

@Block : Het bewijst gelukkig dat het gezond verstand op dit forum de plak zwaait.
Ik wil toch nog even iets toevoegen, want ik voel me echt niet goed bij heel de hetze die er ontstaan is.

Waar ik me echt ongerust over maak is de uitspraak van de hoofdredactie. Wat bedoelen ze in "G"odsnaam met de "journalistieke normen" van de VRT Nieuws? Volgens mij heeft een journalist de taak om objectief de samenleving, en de gebeurtenissen daarin, op een duidelijke manier te rapporteren. Dat is de enige norm die in goede berichtgeving mag gelden.

Ongeacht de inhoud en de feiten, moeten alle aspecten van onze samenleving toch aan bod kunnen komen in elke verslaggeving. Hoe rot ze ook zijn. Hoe kan Jan Modaal zich anders een beeld vormen van die maatschappij. Als we "dit" of "dat" onaanvaardbaar vinden, kunnen we dus duidelijk spreken over censuur, want dan komt er een mening na een objectieve waarneming.

Politici doen soms ook hallucinante uitspraken. Moeten we daar dan ook de journalist, die tenslotte een microfoon voor die hun wezen duwt, afstraffen voor de onzin die die bende verkondigt ?
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer
Provider

DeStandaard 22/10/2015 - DESALNIETTEMIN - Uit welingelichte bron
Uit ‘welingelichte bron’ hadden ze op de sportredactie van de VRT namelijk vernomen hoe het parcours van de Ronde van Frankrijk er komende zomer zou uitzien, en daar werd mee uitgepakt via alle VRT-kanalen.
Dinsdag werd in Parijs dan het échte parcours voorgesteld. Niet door een welingelichte bron, maar door de organisatoren. En van het Sporza-parcours bleef niet al te veel meer over. Net als van de berichtgeving erover op de Sporza-site. Zoek ze niet, want ze is verdwenen. De informatie die niet beantwoordde aan de journalistieke normen van de VRT is deze keer geruisloos verwijderd.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer
Provider

petrol242 schreef:Volgens mij heeft een journalist de taak om objectief de samenleving, en de gebeurtenissen daarin, op een duidelijke manier te rapporteren. Dat is de enige norm die in goede berichtgeving mag gelden.
Dan hadden we maar 1 krant nodig in België, tuurlijk is de journalistiek politiek beïnvloed :bang:
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Los van politieke beïnvloeding, heb je nog wel verschillende visies op de maatschappij én verschillende doelpublieken.
Iemand die HLN leest, heeft vermoedelijk een andere avondbesteding dan iemand die DeTijd leest.
In DeTijd staan geen sjotterkes, in HLN/Nieuwsblad staat het vol. GVA richt zich voornamelijk op "Antwerpen", in DeStandaard is dat maar 2 pagina's per regio.
Op die manier krijg je ook een opdeling/segmentatie van kranten/media.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Provider

+1 voor iceke

politiek is louter perceptie, hierin bijgestaan/geholpen door de media...
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Provider

De waarden van DeStandaard.

politiek is louter perceptie, hierin bijgestaan/geholpen door de media...
Het hangt er maar vanaf welke media je zelf consulteert of "consumeert".
Gelukkig mag/kan je dat zelf kiezen in België.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer
Provider

Ik luister geregeld naar media van andere landen of taalgebieden.
Zo hoorde ik eerst op de BRF dat vluchtelingen zelf tenten in brand gestoken hadden van een vluchtelingenkamp.
Even later hoorde ik op Nieuws+ hetzelfde item.
Er werd enkel gemeld dat de tenten in brand stonden.
Het is niet de eerste keer dat ik merk dat de VRT belangijke informatie achterhoudt, duidelijk uit sympathie voor de vluchtelingen in dit geval.
Om de duur begint het nieuws wel echt op pure propaganda te gelijken.

Nu is er weer dat incindent met Joke Schauvlieghe.
De "journalist" laat 10 minuten lang Wouter Deprez aan het woord, stelt nauwelijks kritische vragen, en Wouter mag ongestoord zijn aanval lanceren.
Daarna is het gedaan.
Geen weerwoord van de politica.
Gelukkig kijk ik weinig naar dergelijke programma's.
Ik walg van dergelijke technieken.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Provider

Ik kijk er al niet meer naar sinds Phara van het scherm is.
Bevergem ja. Dat wel :)
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Who cares about politics & the environment when you got booze & prente :angel:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Jij wil precies terug naar de tijd van brood en spelen ?
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Krijg je dan altijd weerwoord als politici zomaar wat zeveren in het journaal?
Woord en wederwoord is niet "hic-et-nunc", maar wel als principe. Het is ondoenbaar om in elk interview alle tegenspelers ook aan het woord te laten.
Het Journaal zou gigantisch lang worden als we na elke NVA'er een sos een reactie laten geven, of na elke verwijzing naar vakbondsactie ook meteen VBO+... aan het woord laten.

@vluchtelingen
Alle media hebben wel opgepikt (van Belga vermoedelijk) dat vluchtelingen het eten zouden weigeren.
Als je dan bij het Rode Kruis gaat horen, ging het er toch net iets anders aan toe.
Er is een vast budget voor vlees, patatten, ... en de vegetariërs vroegen om dat budget anders te mogen invullen. Dus niets van weigeren enzo.
Dus of de VRT nu systematisch de vluchtelingen ontziet?
Je kan op enkele honderden/duizenden (?) vluchtelingen elk individueel verhaal keihard opblazen (HLN/GeenStijl), en dan andere media verwijten dat ze die verhalen niet coveren.
De vraag is of dat altijd relevant is?
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer
Provider

Maar Joke Schauvliege wil toch helemaal geen weerwoord? Integendeel, ze wil elke inhoudelijke discussie over haar bevoegdheid "Natuur" in de kiem smoren door de aandacht te vestigen op zaken die totaal irrelevant zijn. Het gesprek met Wouter Deprez werd live uitgezonden. Een onmiddellijk uitgezonden weerwoord was dus alleen mogelijk met een live verbinding met Joke Schauvliege. Maar Joke weigert elk live gesprek omdat ze dan volledig door de mand zou vallen:
De Standaard schreef:Gis­te­ren wei­ger­de Schau­vlie­ge in te gaan op de uit­no­di­ging van Ra­dio 1 om haar weer­woord te ge­ven in "De we­reld van­daag". ‘We zul­len ook niet in­gaan op een mo­ge­lij­ke uit­no­di­ging van De af­spraak’, zegt haar woord­voer­der. ‘En het de­bat met De­prez is hier­bij ook ge­slo­ten.’
Dit is gewoon het verhaal van een uiterst zwak Minister die haar eigen falen probeert te verdoezelen en zelfs de moeite niet meer doet om haar non-beleid te verdedigen. Dat is de realiteit voor wie ze, los van alle partijpolitiek, onder ogen wil zien natuurlijk.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

heist_175 schreef:Alle media hebben wel opgepikt (van Belga vermoedelijk) dat vluchtelingen het eten zouden weigeren.
Als je dan bij het Rode Kruis gaat horen, ging het er toch net iets anders aan toe.
Er is een vast budget voor vlees, patatten, ... en de vegetariërs vroegen om dat budget anders te mogen invullen. Dus niets van weigeren enzo.
Toen het hier destijds oorlog was aten m'n (groot) ouders alles wat te vinden was !

Als je uit oorlogsgebied komt en vindt dat je X of Y niet moet eten uit welke overweging dan ook dan is er iets grondig fout wat mij betreft.

En zo zijn er ondertussen tal van voorbeelden die niet essentieel zijn als je ondertussen wel veilig bent en er niet ieder moment een bom op je dak kan vallen.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Naar mijn weten is het hier geen oorlog en als we vluchtelingen al gaan verwijten dat ze mee denken over efficiënte allocatie van middelen,zijn we toch ver doorgeschoten in het beschimpen om te beschimpen, nee?
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Een kwart is vluchteling, het overgrote deel zijn goudzoekers.... geen probleem mee, maar los het dan menselijk op. Grenzen toe en asiel aanvragen in het land van herkomst. Hoe lang zijn die bootjes nu al aan het dobberen ? dat is puur de fout van Europa... nergens werkt dit zo, wil je naar Amerika/Canada/Australie dan doe je het papierwerk van hieruit en vertek je met de vlieger, je hoeft niet in te breken in de hoop dat je mag blijven.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

heist_175 schreef:
Krijg je dan altijd weerwoord als politici zomaar wat zeveren in het journaal?
Woord en wederwoord is niet "hic-et-nunc", maar wel als principe. Het is ondoenbaar om in elk interview alle tegenspelers ook aan het woord te laten.
Het Journaal zou gigantisch lang worden als we na elke NVA'er een sos een reactie laten geven, of na elke verwijzing naar vakbondsactie ook meteen VBO+... aan het woord laten.
Natuurlijk, maar :

1. Het gaat niet over Het Journaal, maar over een soort infotainment achtige rommelshow.
2. Men moet niet komen janken over tijdsgebrek als men één spreker 10 minuten lang aan het woord kan laten.
Men kan ook vragen dat hij het op 5 minuten uitlegt en dan de minister uitnodigen.
3. Bij mijn weten is de minister nooit uitgenodigd, dus dan weet men heel goed dat ze niet kan reageren.
4. Het gaat om persoonlijke beschuldigingen.
Als iemand zegt dat een minister liegt (of "de waarheid niet vertelt" om juridisch geen problemen te hebben), dan laat men altijd de persoon in kwestie de kans om te reageren.
Als die persoon niet wil reageren, meldt men dit ook, genre "Wij vroegen de minister om een reactie, maar zij wenste niet te reageren.".
Dat was er allemaal niet.
Het was dus duidelijk een eenzijdige constructie waarin alle tegenstanders uitgenodigd werden, volop hun munitie mochten afschieten, en daarna mocht de minister niet reageren.
Dat is gewoon propagandajournalistiek.
heist_175 schreef:@vluchtelingen
Alle media hebben wel opgepikt (van Belga vermoedelijk) dat vluchtelingen het eten zouden weigeren.
Omdat Theo Francken er zelf mee op de proppen kwam.
Dat vluchtelingen bijv. onlangs zelf in het buitenland tenten in brand staken meldden ze doodleuk niet, wel dat de tenten brandden.
Het duurt geen drie uur om te zeggen dat die tenten door henzelf in brand gestoken werden.
Het is duidelijk bedoeld om hun imago niet te schaden.
heist_175 schreef:Er is een vast budget voor vlees, patatten, ... en de vegetariërs vroegen om dat budget anders te mogen invullen. Dus niets van weigeren enzo.
Ah, wat een sukkelaars.
Op de vlucht voor bommen en granaten.
Maar ze moeten toch wel gratis aangeboden vlees eten, zeker?
Er waren er trouwens ook die de aangeboden opvang weigerden.
Ze hadden foto's op hun smartphone van hoe het volgens hen hoorde te zijn.
Excuseer, als je een 4 sterren hotel wilt, moet je er maar voor werken.

Wat de VRT ook maar eens heel terloops zei was dat ze in Duitsland tot voor kort nog geld gaven aan de vluchtelingen in plaats van het Bed, Bad, Brood principe van hier.
Dat verklaart waarom ze allemaal zo graag naar Duitsland wilden, maar dat zeiden ze er liever niet bij.
Ze willen liever de indruk geven dat de Duitsers gastvrije, gulle mensen zijn en de Vlamingen kille, hartelozen.
Ze konden het natuurlijk moeilijk nog verzwijgen toen het Duitse parlement massaal stemde om het principe van hier over te nemen...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

heist_175 schreef:Naar mijn weten is het hier geen oorlog en als we vluchtelingen al gaan verwijten dat ze mee denken over efficiënte allocatie van middelen,zijn we toch ver doorgeschoten in het beschimpen om te beschimpen, nee?
Neen, neen, ze denken niet mee.
Ze EISEN.
De opvang moet zus of zo, of het is tegen de mensenrechten.
Het eten is niet lekker...
Op de foto's zag de opvang er veel beter uit...
Alsof ze hier op vakantie zijn, en wij maar voor de hotels hebben te zorgen.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Provider

je hoeft niet in te breken in de hoop dat je mag blijven
Vandaar dat er 8 miljoen illegalen in Amerika zitten?
Afbeelding
Australie laat de mensen gewoon niet binnen, duwt de boten terug op zee. Is dat hoe we de mensenrechten gaan toepassen? Verzuip maar, zolang het maar niet voor/op onze kust is :).

Op basis van wat jij kan bepalen dat "een kwart" vluchteling is, is me een raadsel.
Ik zou Syriers ed niet als "goedzoekers" bestempelen...

Zo zien goudzoekers er uit, nadat hun premier hen een bezoekje gebracht heeft:
DeStandaard 10/10/2015 - Als warm zand
Afbeelding
Afbeelding
De granaat raakte het dak van het huis. Abu en zijn vrouw strompelden naar buiten, elk een kind onder de arm. Iedereen schijnbaar ongedeerd. Alleen, er klopte iets niet. Geen explosie, geen vlammen, een gat van amper een halve meter doorsnede, een dikke stofwolk en een immense stank. Toen dat stof op hem viel, zegt Abu, was het alsof hij ‘bedekt werd met warm zand’.
Zo gaat dat met mosterdgas, een chemisch wapen dat steeds vaker wordt ingezet door IS. Pas uren na dat warm-zandgevoel begonnen bij alle vier de helse pijnen, aan de ogen en over hun hele lichaam, in de luchtwegen en de longen. Ademen werd moeilijker, en overal blaren, die groter werden tot ze barstten.
Ik heb een dochter van 3jaar en eentje van 1jaar.
Misschien maakt me dat gevoeliger voor deze zaken...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

En wie zegt er dat het allemaal zo'n gevallen zijn?
Wie zegt dat iedereen die zegt van Syrië te zijn ook echt van daar is?
Als het enige wat ze willen vluchten voor de oorlog is, waarom gaan ze dan op zoek naar het land waar ze het meeste geld kunnen vangen?

Het zijn die beelden die gebruikt worden om ons wijs te maken dat het allemaal sukkelaars zijn, op de vlucht voor de oorlog.
Tussen de "vluchtelingen" zitten er heel veel van landen waar geen oorlog woedt, Senegal bijvoorbeeld, ben daar zelf een jaar of 4 geleden op reis geweest.
De bevolking is er wat arm, en het was er erg vuil.
Absoluut niet om te zeggen dat je daar moet op de vlucht gaan voor oorlog.
Maar natuurlijk als je denkt dat de straten in Duitsland geplaveid zijn van goud, dat iedereen daar in een dure Mercedes rijdt, en de hele dag op zijn kont mag liggen, dan trekt dat wel aan, natuurlijk.

Als wij hier werken voor onze kost, en tegelijk moeten werken voor onderdak en voeding te bezorgen aan zij die eens snel rijk willen worden, wie zijn dan de echte slaven?
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Provider

heist_175 schreef:
Op basis van wat jij kan bepalen dat "een kwart" vluchteling is, is me een raadsel.
Ik zou Syriers ed niet als "goedzoekers" bestempelen...
Dat doe ik ook niet, 25 % van de vluchtelingen die nu naar hier komen zijn Syriërs... mag jij nog eens raden hoeveel van die Syriërs al een paar jaar in Turkije verbleven ?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

heist_175 schreef:Ik heb een dochter van 3jaar en eentje van 1jaar.
Misschien maakt me dat gevoeliger voor deze zaken...
Blijkbaar wel... ik ga heus niet beweren dat er drama's gebeuren in die landen... maar daarom is niet iedere vluchteling die hier toekomt zo.

Als je 6 of 7 landen doorkruist (waar totaal geen gevaar is) om uiteindelijk in Belgie te komen dan maak je mij niet wijs dat er meer achter zit.

Waarom riskeren dergelijke mensen vanuit Turkije of Afrika hun leven in een bootje als die plaatsen geen risico meer vormen ?

Wake-up zou ik zeggen...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Denk ook eens aan het volgende :

indertijd heeft men hier het geven van geld aan asielzoekers afgeschaft en vervangen door het bekende Bed, Bad, Brood.
Waarom?
Omdat men merkte dat dit leidde tot een extra toestroom.
"Vluchtelingen" betaalden de mensenhandelaars ten dele direct, de rest kregen ze later op afbetaling, eens de asielzoeker hier zijn geld ontving.
Door geld te geven sponsor je dus indirect de mensenhandelaars.

Duitsland is pas zeer onlangs gestopt hiermee.
Ik vraag mij af of we niet binnenkort een effect gaan zien hiervan, eens het nieuws in al die landen doorgesijpeld is.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Wake-up zou ik zeggen...
Geloof je echt dat die mensen een toekomst hebben (voor zichzelf en/of voor hun kinderen) door in Libanon of Turkije met enkele miljoenen in een tentenkamp te hokken?
The Western dream, maar toch niet.

Het cijfermateriaal over de bijdrage van vluchtelingen vergeten we dan maar snel?
Dat de schoonmoeder van de regering toogpraat verkoopt, dat zijn we ondertussen gewend, maar beleid onderbouwen met cijfermateriaal vind ik geen vrijblijvende keuze...

The Economist 29/08/2015 - Migration to Europe - Let them in and let them earn - A bigger welcome mat would be in Europe’s own interest
On the contrary, studies find that immigrants around the world are more likely to start businesses than the native-born and less likely to commit serious crimes, and that they are net contributors to the public purse. The fear that they will poach jobs or drag down local wages is also misplaced. Because they bring complementary skills, ideas and connections, they tend to raise the wages of the native-born overall, though they may slightly reduce those of unskilled local men. And the migrants themselves benefit enormously. By moving to Europe, with its predictable laws and efficient companies, they can become several times more productive, and their wages rise accordingly.
DeStandaard 21/08/2015 - Na erkenning als vluchteling begint werk pas
Vaak gaat het om hooggeschoolde, fysiek sterke en/of niet onbemiddelde mensen
DeStandaard 01/09/2015 - ‘Asielzoekers zijn geen goedkope werkkrachten’
Uit een onderzoek blijkt dat 1 op de 4 asielzoekers al tijdens de asielaanvraag aan het werk gaat. Dat stijgt tot 55 procent in de vier jaar na de erkenning als vluchteling. Amper 25 procent van de erkende vluchtelingen hangt na 4 jaar nog af van een leefloon. Het beeld dat sommigen geven van de asielzoekers klopt dus niet. Sommige politici hebben een probleem gemaakt van iets wat geen probleem was.’
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Provider

heist_175 schreef:
Wake-up zou ik zeggen...
Geloof je echt dat die mensen een toekomst hebben (voor zichzelf en/of voor hun kinderen) door in Libanon of Turkije met enkele miljoenen in een tentenkamp te hokken?
Geloof jij echt dat die mensen hier een toekomst hebben ?
Rij eens rond in de rand van onze steden zou ik zeggen.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Provider

In mijn team zitten 2 Libanezen, er zijn er niet veel die beter zijn dan zij (2 vrouwen).
Dus, ja. Ik zie niet in waarom die mensen of hun kinderen hier geen toekomst zouden hebben?
De voornaamste vraag is of we (als maatschappij) hen een toekomst gunnen of niet. Als ze niet mogen werken, zoals OVLD voorstelde, zal het alvast moeilijk worden...
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer
Provider

Het is niet omdat het in de economist staat dat dit ook in Belgie of overal in de wereld ook een realiteit is.
In sommige Belgische grootsteden (Antwerpen, Brussel,..) zit bijna de helft van de allochtonen van niet EU afkomst zonder werk.
Laten uitschijnen dat we de vluchtelingen nodig hebben is een onwaarheid, we zitten momenteel al met teveel werklozen.
Tuurlijk zitten er tussen die mensen werkkrachten die we kunnen gebruiken maar dat is minderheid, en wat met de gezinsherenigingen binnenkort? (het probleem x4, x5 ?)

Zelf zonder vluchtelingen is onze sociale zekerheid onbetaalbaar geworden. En dat zijn ook keiharde cijfers die de schoonmoeder van de regering voor ogen houdt.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”