Subsidies voor Audi

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Johan Van Overtveldt (NVA) vindt het een goed idee om 100 miljoen euro subsidies aan Audi cadeau te doen.
Hij zegt dat het over 8000 banen gaat.

Zou hij dat zelf geloven?

Ford Genk.
Opel Antwerpen.
Renault Vilvoorde.

En toch blijven ze geloven dat cadeautjes geven een goed idee is?
En: waarom krijgt Audi dat cadeau en Volvo niet. Of waarom krijgen niet alle werkgevers dat?

DeStandaard 25/09/2015 - ‘Als Audi voor Vorst kiest, zijn we voor lange tijd vertrokken’
DeTijd 25/09/2015 - Regering heeft 100 miljoen steun klaar voor Audi Brussels

Ondertussen ontkent hij wel het zonlicht
Dieselgate

Intussen gaan er stemmen op dat ook Audi A1, een model dat in Vorst geproduceerd wordt, mogelijk zou uitgerust zijn met de software van Volkswagen. Maar dat ziet Van Overtveldt niet als een obstakel. ‘Dat is nog speculatief’, zegt hij, er zijn vooralsnog geen bewijzen. En bovendien: ‘“Dieselgate” is één zaak, de investering in een elektronische wagen een andere.’
Leeft die onder een steen? Of wil hij gewoon niet lezen wat er daar aan de hand is?
DeStandaard - dossier over Dieselgate
BloombergBusiness 20/09/2015 - VW's Emissions Cheating Found by Curious Clean-Air Group

De beurskoers van VAG is met 33% gezakt, dat is allemaal gebaseerd op "lucht" zeker :)?
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik denk dat ze na 3 keer falen (Ford, Open, Renault) hun lesje wel geleerd hebben. Dat eigenlijk 100 miljoen subsidies goedkoper is dan pak maar 8000 werklozen.
Neem zelfs 4000 werklozen gemiddeld voor 1 jaar. Nog steeds best duur...

En een werkloze kost heel veel aan de overheid. Ten eerste krijgt die een werkloosheidsvergoeding (pak maar 1200€), maar betaalt die ook geen belastingen (pak maar nog een 1000€). Dus zo'n 2000€ x 4000 werklozen x 12 maand = 96 miljoen.
En dan nog niet gesproken dat het langer dan 1 jaar duurt vooraleer iedereen aan het werk geraakt, reken daar nog mensen die op brugpensioen gaan bij, enz, enz, enz

Dusja, eigenlijk is dat gewoon een investering.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Dat betekent dat je gelooft dat Audi morgen 8000 man op straat zet of 8000 man gaat aanwerven?
Waarom geven we datzelfde cadeautje niet aan andere bedrijven? Die gaan dat ook wel zien zitten hé :).
Ik ben niet betrokken bij het dossier, maar Volvo heeft net een 200+ miljoen investering aangekondigd in een nieuwe laslijn. Krijgen die dan ook €100 mio?
Hoe vaak gaan we nog €100 mio uitgeven?

Wanneer is de volgende taxshift naar de balans van de bedrijven?
Afpakken van de werknemer, om aan bedrijven te geven, zodat ze "misschien" mensen aannemen.
Als ze dan mensen willen aannemen, passeren ze nog eens langs de kassa.
Ben ik de enige die dat absurde logica vind?
:bang:
Sinister
Premium Member
Premium Member
Berichten: 584
Lid geworden op: 30 jun 2015, 10:49
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 39 keer

Wat een zever, die hebben alle 3 ook subsidies gehad om ze dan uiteindelijk toch wel terug op straat te zetten bij de volgende besparingsronde.
Weggesmeten geld dus, ik deel de mening van heist ook dat die Van Overtveldt onder een steen leeft.
Die corruptie gaat volgens mij tot helemaal boven tot de EU comissie, waarom is dat anders niet veel eerder uitgelekt hier, en nu net wordt het bekend na het schandaal in de VS, allemaal geen toeval.

Ze zouden beter investeren in tesla of god weet wat, deftige betrouwbare merken die hier moeten doorbreken nog.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Nee, dat geloof ik niet, maar ik snap gewoon de redenering ;-)

Eigenlijk is de politieke en socio-economische landschap in België al heel erg lang helemaal omzeep. Eigenlijk is het te laat en we kunnen nooit meer terug. Een land moet ons eerst veroveren en dan moeten we ons terug onafhankelijk maken (met deftige politici aan het hoofd) om nog een kans te maken om een deftig land te worden.

Maar je moet eigenlijk stoppen met te kijken met "zak van bedrijf" en "zak van werknemer". Daar moet je je niks van aantrekken. Ze zouden eigenlijk een keer de sociale zekerheid mogelijk hervormen. Het is niet OK dat er mensen heel hun leven niet werken en niks bijdragen aan de maatschappij.

Er zijn goede voorbeelden in de wereld, waar economie, belastingen en sociale zekerheid (en zelfs positieve migratie!) in goed balans zijn. Kijk naar Australië, Canada, Singapore, ... Allemaal landen waar ze goede wetten en procedures hebben (en vooral deftige politici die een echte opleiding hebben).
Ik wou geen migratie aanhalen, maar hier in de straat hebben we weer zo'n voorbeeldje. 5 jaar geleden zijn ze naar hier gekomen, hebben eerste 2 jaar niet gewerkt omdat ze "de taal moesten leren". Daarna heeft die een half jaar gewerkt en nu zit die gewoon op kap van de OCMW... En intussen zijn de kindjes zo lief om in hele dorp rond te gaan en auto's te bekrassen met hun sleutels. Maar je kan van hun niks eisen omdat ze nu al geen geld hebben.
In andere landen die ik hiernet aangehaald heb, waren ze na 6 maand al gewoon terug gestuurd. Klaar.
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 847
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 57 keer

Vroeger geloofde ik ook nog dat subsidies aan bedrijven iets konden uithalen, maar tegenwoordig doen die toch wat ze willen.
Zoals eerder gezegd: als er binnenkort bv 1% minder auto's verkocht worden ligt 10% of meer van de werknemers buiten. En dan weer klagen hoe slecht het klimaat is voor bedrijven in België :)
Sinister
Premium Member
Premium Member
Berichten: 584
Lid geworden op: 30 jun 2015, 10:49
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 39 keer

Compleet offtopic :/
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 783
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 55 keer

Het is niet enkel 100 miljoen, het is 100 miljoen bovenop de huidige gunst maatregelen. Maatregelen waarvan Volvo ook gebruikt maakt en de intussen vertrokken fabrikanten ook.

De overheid heeft geen zaak om te investeren in bedrijven, dit leidt enkel tot inefficientie en willekeur, een typisch voorbeeld van `crony capitalism` (dat trouwens dichter bij socialisme dan bij kapitalisme aanhangt).

Waarom krijgt Audi wel 100 miljoen, maar 1000 KMO's met 8 man niets?
Sinister
Premium Member
Premium Member
Berichten: 584
Lid geworden op: 30 jun 2015, 10:49
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 39 keer

Omdat Audi veel minder rap failliet zou gaan, en een veel stabieler bedrijf is wsl volgens de politiekers.
Of omdat wsl van Overtveldt aandelen heeft van Audi, van die zaken allemaal.
Allemaal belangenvermenging als je het mij vraagt.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ach, ik kan zo voorbeelden geven van migranten die wél de kansen met handen grijpen en die wél vooruitgaan.
Ik kan ook voorbeelden geven van "inlandse" bevolking, die ook de toerist uithangt.

Wat politici betreft, een bizar lijstje van landen dat je opgeeft :).
Australië heeft op 2 jaar tijd, 4 eerste ministers gehad. Is dat beter dan België? (The Economist over Australië)
Singapore? Geen echt vrije pers, nauwelijks oppositie. Vind je dat echt beter? (The Economist over Singapore)
Canada? Politiek van uitdelen is gebaseerd op uitvoer van olie. Nu die prijs gezakt is, moeten ze daar ook beginnen knippen. Plus, ze zitten daar met een gelijkaardige taalkundige strijd als hier in België. Ik zou daar niet per sé met vergelijken. The Economist over Canada.

De strijd van het uitdelen van inkomsten van grondstoffen (olie, mineralen, gas, ...) gaat binnen de 10 jaar ook in Nederland uitbreken. Voor een stukje is dat al bezig, maar dat is maar de voorloper van wat nog moet komen. In Noorwegen hebben ze het anders aangepakt. De inkomsten uit gas/olie zijn geïnvesteerd in "de wereld" (The Norwegian Government Pension Fund Global). Op die manier kunnen de toekomstige generaties er nog van profiteren, niet enkel de generatie die het gas verkoopt.

Maar subsidies aan bedrijven?
Weggegooid geld.
Morgen tekenen we €100mio deal met Audi. Overmorgen valt de verkoop tegen (dieselgate) en moeten er fabrieken toe wegens minder verkoop (iedereen wil een Aziatische auto, omdat die niet foefelen). Denk je echt dat Audi fabrieken in Duitsland gaat sluiten? In Duitsland heeft de overheid wél een aandeel in VW* - Nedersaksen heeft een 12,7% belang in VW Groep (VW Shareholder structure) - dus die gaan dat heus niet laten gebeuren. Kort gezegd: €100 mio voor de aandeelhouders, meer niet.

* Tot zover de vrije markt hé :).
Laatst gewijzigd door heist_175 25 sep 2015, 10:37, in totaal 1 gewijzigd.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

failliet zal audi inderdaad minder snel of niet gaan
of ze blijvend in belgie zullen produceren is een ander paar mouwen

wat wel tegen de borst stoot is dat indien audi belgie zou verlaten dat de werknemers gunstmaatregelen er bovenop krijgen waar anderen geen recht op hebben

neem nu ford
ze mogen vroeger op brugpensioen én moeten zelfs niet meer op zoek naar ander werk
en andere 55+ die pesten ze tot ze erbij doodvallen, liefst voor hun 65ste want dan moeten ze geen pensioen uitbetalen.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Elk groot bedrijf krijgt subsidies! (Zeker de arbeidsintensieve) het is zeker niet de eerste keer, of nieuw, dit gebeurd al decennia!

En ik begrijp waarom, als de loonkosten zo hoog zijn in België moet dat wat gecompenseerd worden anders zijn ze weg, zo simpel is dat.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Oké.
Waarom niet voor iedereen? Denk je dat de KMO's geen hoge loonkosten hebben?
Waarom komen de werkgevers dan nog een keer huilen bij de taxshift? Daar zijn de lasten verlaagt van 33% naar 25%, remember?
Wat is dan een goed tarief? 0%?

In Libië is het vermoedelijk rond de 0%.
Daar vind je geen opgeleid personeel (onderwijs in België wordt gefinancierd vanuit de staat) en is geen infrastructuur (of wie legt de wegen aan)?
Als je geen belastingen wil betalen, verhuis dan naar Libië.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Kmo''s kunnen ook zomaar niet naar het buitenland.
Als een autobouwer een nieuw model wilt bouwen kiest hij voor het land met de beste voorwaarden, rug tegen de muur dus, zeker in een miniland als België.

Ik begrijp uw frustratie, van mij mogen ze alle subsidies afschaffen maar dat gaat zeer veel Jobs kosten, zoiets moet Europees afgeschaft worden. Maar dan zullen ze nog eerder naar naar lage loon landen trekken...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Vertrek dan maar naar lage-loon-landen.
Opleiding/kennis van de werknemers?
Aanwezigheid/uitbouw van infrastructuur?
Nabijheid van afzetmarkt?
Toepassing van rechtsregels?

Ik dacht dat Osram hun lampen terug in Europa maakt. De productie in China is goedkoper, maar voor het product op de markt komt, worden ze al verkocht als namaaklampen.
Ook time-2-market is veel langer. Kledingfabrikanten gaan niet meer "sowieso" naar Bangladesh etc, omdat het veel te lang duurt eer een collectie in Europa aankomt. Als je kort op de bal wil spelen, kom je er niet met Bangladesh etc.

Ik bedoel maar: lageloon klinkt goed, maar is heus niet zaligmakend. Kost is maar 1 aspect in een investeringsverhaal.
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Wat een hoop veronderstellingen...

Alsof andere autobouwers echt netjes binnen de lijntjes kleuren. Bij die mannen is het gewoon nog niet gelekt. :roll:
En Dieselgate lijkt me vooral van toepassing in de US, omdat de NOx limieten daar pakken strenger zijn. Ik zeg NOx hé, da's iets anders dan CO2. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze in Europa geen software gebruiken om de algemene CO2-uitstoot en andere waarden te optimaliseren. Maar nogmaals, welke fabrikant optimaliseert deze waarden niet?
Afbeelding
Sinister
Premium Member
Premium Member
Berichten: 584
Lid geworden op: 30 jun 2015, 10:49
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 39 keer

NOX is wel kankerverwekkend en CO2 niet, wat vind jij persoonlijk het ergste dan? Iets waar je vandaag aan sterft of iets binnen 100 jaar?
Je doet precies of hoge NOX waarden niet erg zijn, het is trouwens heel simpel om CO2 te verlagen door meer NOX uit te stoten.
Wat niet simpel is is om CO2 te verlagen en NOX ook mee in de normen te houden, iets waar VW dus niets van kent en andere fabrikanten wel.
En uiteraard zullen er nog volgen, maar er zullen er ook veel volgen die zich wel aan de normen van CO2 en NOX houden.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

@heist_175 ik snap uw problemen echt niet hoor.
Wat wil je dan ? dat ze verkassen naar een ander land ? dan is het van "de politiek doet niet genoeg om werkgelegenheid te creëren in eigen land"
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Het probleem is nogal duidelijk.
Waarom geeft de overheid €100 miljoen aan Audi?

Precendenten genoeg die aantonen dat het niet werkt om langdurig de werkgelegenheid te verankeren (Renault, Ford, Opel).
Steek dat geld in
- het omscholen van werklozen naar knelpuntberoepen.
- infrastructuur (ontsluiting Antwerpse haven via het spoor, kilometerheffing, capaciteit R0/R1, ...)
- O&O

Net zoals bij de groenstroomcertificaten, ga je (ook) belastingen rapen bij de sukkelaars om subsidies te kunnen uitdelen.
Niet zo'n slim of duurzaam idee.

Als je jobs wil creëren, probeer dan mee te zijn met uw tijd.
Maak werk van een regelgeving die avond- en nachtarbeid mogelijk maakt. Als ik bij Coolblue.be bestel, komt dat vanuit Nederland of Duitsland. Niet vanuit België.
In Nederland heb je Primark, Action, Bol.com, Coolblue en Wehkamp. In België? Enkel Collishop/Colruyt. Maar die leveren pas na 3dagen in een Colruytwinkel. Niet de dag nadien aan uw voordeur. Ondertussen hebben bovenstaande ketens een behoorlijk marktaandeel, zelfs als er een regelgeving komt, zal het moeilijk zijn om marktaandeel te veroveren.
Dat betekent natuurlijk samenzitten met sociale partners (WG én WN) en dat doet deze regering niet graag. Gewoon cadeautjes uitdelen is véél gemakkelijker.
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

@Sinister: Natuurlijk is dat erg! Volgens de eerste berekeningen zouden die 11 miljoen auto's voor 100.000 sterfgevallen verantwoordelijk zijn (edit: Bron, zie ook commentaar eronder. Hou het korreltje de zak zout klaar uiteraard. :-) ). Wat VW in de US gedaan heeft is wat geen enkele concurrent hun kon nadoen:
- lage CO2 en dus verbruik (zijn gelinkt aan elkaar)
- hoge performance
- lage NOx
- en dat allemaal zonder AdBlue!

Het is net dit laatste waar de concurrentie het loodje moest leggen, omdat zij wel AdBlue nodig hadden om de eerste 3 voorwaarden te vervullen. En als NOx dan toch zo duivels is, waarom heeft dit land dan ooit nog ecopremies uitgedeeld voor diesels? Men zou de fiscale grens beter rond de 42.000 km/jaar leggen zoals in Nederland.

Maar in Europa heeft VW op dit moment geen speciale uitschieters tov de concurrentie wat betreft CO2-uitstoot hoor. Integendeel, de hoge CO2-uitstoot bij VW is net de reden waarom ik er geen gekozen heb. Bij m'n vorige VW ben ik er zelfs in geslaagd om het verbruik volgens de fabriek te kloppen (die was gebouwd in 2012).
Afbeelding
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Als minstens 1/3 van de arbeid in ploegen gebeurt, mag de werkgever een deel van de bedrijfsvoorheffing die de werknemer betaalt, in eigen zak steken. Destijds ingevoerd om de autoindustrie te steunen. Ondertussen weten we wel beter, maar de maatregel bestaat nog steeds, sterker nog, de bedragen verhogen bij wijlen. Sectoren zoals de petroleum en de chemie profiteren hier uiteraard lekker mee van. Maar de dienstensector mag hier dan weer niet van profiteren...

Geld dat de staatskas meer dan nodig heeft, maar dat in de zakken van de aandeelhouders terecht komt.

De cijfers over de loonkost in België zijn zo misdraait want allerhande subsidies en achterpoortjes komen niet mee in de statistieken. En stop aub over het verhaal dat de bedrijven naar het buitenland zouden vertrekken wegens te hoge loonkost. Toen Ford besliste zijn fabrieken in Genk te sluiten, was de loonkost in Genk lager dan in Duitsland. Wil dat zeggen dat we onze arbeidsvoorwaarden moeten laten zakken naar die van bv de Chinezen? Multinationals hebben redenen genoeg om hier te blijven (zoals in voorgaande commentaar al aangegeven) en de KMO's zijn voor een groot deel gericht op de lokale markt.
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Ik zie niet wat er mis is aan subsidies, maar.. wel met zeer duidelijke voorwaarden.
Een aantal voorwaarden:
- voldoende inspanningen leveren voor werkzekerheid: opvolging regering
- meerjarenplan wat exact met de subsidies wordt gedaan om werkzekerheid te garanderen
- door wanbeleid of andere economische maatregelen, anders dan afgesproken in het meerjarenplan: contractbreuk en terugbetaling subsidies + intrest
- ..

Kan niet moeilijk zijn toch om garanties af te dwingen?
Sinister
Premium Member
Premium Member
Berichten: 584
Lid geworden op: 30 jun 2015, 10:49
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 39 keer

@Kenwoot: Ecopremies hangen vast aan de CO2 uitstoot, daarom was het jarenlang een wedstrijd om zo laag mogelijke CO2 cijfers neer te zetten.
En die CO2 is makkelijker haalbaar met hogere NOX uitstoot. Hoe meer ecopremies hoe meer verkoop van hun diesels.
Concurrenten genoeg die geen adblue gebruiken: BMW, Fiat, Franse merken
En ik haal met mijn 114gr co2 BMW 116d met gemak een verbruik van 4 liter, ruim onder de grenzen.

Als die cijfers kloppen, dan hoop ik dat de verantwoordelijken zwaar gestraft worden.
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Wie denk je dat er gestraft zal worden?
Herziening van de VAA voor heel veel bedrijfsauto's, geld in kasje vadertje staat.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

heist_175 schreef:Het probleem is nogal duidelijk.
Waarom geeft de overheid €100 miljoen aan Audi?

Precendenten genoeg die aantonen dat het niet werkt om langdurig de werkgelegenheid te verankeren (Renault, Ford, Opel).
....

Als je jobs wil creëren, probeer dan mee te zijn met uw tijd.
Maak werk van een regelgeving die avond- en nachtarbeid mogelijk maakt. Als ik bij Coolblue.be bestel, komt dat vanuit Nederland of Duitsland....
Geen enkele regering denkt op lange termijn hé, binnen de 4 jaar mag er een andere kadootjes gaan uitdelen. "ik heb Audi binnen getrokken" staat mooi op je cv, tegen dat Audi terug vertrekt ben ik aan't rentenieren(lees cumuleren in de Privé)

Punt 2 : de huidige regering zou niet liever willen dan die idiote regelgeving afschaffen, ze geraken alleen niet voorbij de vakbonden met dat plan.
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Sinister schreef:Ecopremies hangen vast aan de CO2 uitstoot, daarom was het jarenlang een wedstrijd om zo laag mogelijke CO2 cijfers neer te zetten.
Dat weet ik, daarom dat het zo fout is om enkel blind te staren op die CO2... maar we zijn heus niet het enige land waar deze fout gemaakt werd door politici. :| Sterker nog, er is bij de EU een richtlijn die automerken forceert om de gemiddelde CO2-uitstoot van hun hele vloot onder een bepaalde grens te houden, en die grens zakt elk jaar alleen maar (neen, het is niet Euro 6). Vanaf een bepaald jaar gaan ze daar zelfs boetes voor aanrekenen die exponentieel stijgen per gram CO2 over de grens. Die worden dan wel doorgerekend naar de klant natuurlijk. Maar het spreekt alvast boekdelen dat CO2 de heilige graal is in de autowereld, en blijkbaar het enige dat nog telt. Met dit schandaal heeft men al de vraag gesteld of dit niet het einde van diesel kan betekenen: https://www.irishtimes.com/life-and-sty ... -1.2364865
Een grondige hervorming van het fiscaal systeem voor diesel lijkt me alvast aangewezen...
Sinister schreef:Concurrenten genoeg die geen adblue gebruiken: BMW, Fiat, Franse merken
Zo zwart/wit is het allemaal niet. BMW gebruikt AdBlue in enkele "BluePerformance"-motoren van de 5-reeks. In de huidige Europese VW Golf en Polo zit evenmin AdBlue in gelijk welke motor. Pas vanaf enkele zwaardere motoren bij de Passat komt AdBlue (SCR) om de hoek kijken.
Sinister schreef:En ik haal met mijn 114gr co2 BMW 116d met gemak een verbruik van 4 liter, ruim onder de grenzen.
Dat zal dan toch alleen zijn als je daarvoor een inspanning doet, en niet je gemiddelde waarde van alle afgelegde kilometers?

Edit: spelling
Laatst gewijzigd door Kenw00t 25 sep 2015, 14:40, in totaal 1 gewijzigd.
Afbeelding
Sinister
Premium Member
Premium Member
Berichten: 584
Lid geworden op: 30 jun 2015, 10:49
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 39 keer

Klopt die herziening van CO2 is heel dringend, het einde voor diesel hoeft niet voor mij, als hun uitstoot wel volgens de wet is.
En ja je hebt gelijk over de adblue kwestie :)
Toch haal ik met gemak 4 liter als ik opschakel volgens hij aangeeft, ik haal zelfs met moeite hoger dan 6 met door te peren :)
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

De moraal van het verhaal is steeds dezelfde:

NVA toont hier opnieuw dat ze een fikse liberale koers volgen; ze zouden zich beter NVLD noemen.

Verder, inderdaad aandeelhouders content (men zou voor minder), de minister verzekert zich zo van een stoeltje in de Raad van Bestuur vroeg of laat, extra-tewerkstelling: men moet geloven wil men zalig worden, bezorgdheid over het milieu bij dergelijke transacties: nihil want men moet tegelijkertijd ook de oliebaronnen te vriend houden en de gewone man in de straat:

'hij betaalt opnieuw de rekening wel' bij de volgende begrotingsronde ...

En heel het verhaal over de loonkost: ik ken veel economen die dat met een serieuze korrel zout nemen ....
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Kenw00t schreef:Met dit schandaal hebben heeft men al de vraag gesteld of dit niet het einde van diesel kan betekenen
Op zich is dat nochtans heel eenvoudig... zorg gewoon dat de prijs per liter gelijk is voor benzine en diesel.
Sinister
Premium Member
Premium Member
Berichten: 584
Lid geworden op: 30 jun 2015, 10:49
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 39 keer

Op zich is dat nochtans heel eenvoudig... zorg gewoon dat de prijs per liter gelijk is voor benzine en diesel.
Amen 2 that al lang voorstander van thanks :)
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Dan nog is het verbruik van een benzine hoger dan een diesel.
De aankoop is dan weer wat minder, maar het blijft niet interessant om een benzine aan te kopen als je veel km's doet.
Sinister
Premium Member
Premium Member
Berichten: 584
Lid geworden op: 30 jun 2015, 10:49
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 39 keer

Waarmee je dus al direct zegt dat je geen zak inzit met het milieu en deze hele zaak je niets kan schelen, enkel je portefeuille.
Je zou nog op steenkool rijden als het goedkoper was wsl.
Volgens calculaties zullen er trouwens 100000 mensen gestorven zijn aan deze 11 miljoen vervuilende wagens, maja who cares he :roll:
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

koenraaddeconinck schreef:De moraal van het verhaal is steeds dezelfde:

NVA toont hier opnieuw dat ze een fikse liberale koers volgen; ze zouden zich beter NVLD noemen.

Verder, inderdaad aandeelhouders content (men zou voor minder), de minister verzekert zich zo van een stoeltje in de Raad van Bestuur vroeg of laat, extra-tewerkstelling: men moet geloven wil men zalig worden, bezorgdheid over het milieu bij dergelijke transacties: nihil want men moet tegelijkertijd ook de oliebaronnen te vriend houden en de gewone man in de straat:

'hij betaalt opnieuw de rekening wel' bij de volgende begrotingsronde ...

En heel het verhaal over de loonkost: ik ken veel economen die dat met een serieuze korrel zout nemen ....
Jij kunt dus vertellen hoe het wèl moet? :-)

De realiteit is dat VW kiest wat voor hen het beste uitkomt. Loonkost is niet de enige factor maar toch een grote.
Voor VW is het verschil tussen Spanje of Brussel gewoon een naam op een stuk papier. Maar wel, alweer 8000 man dat in Belgie mag gaan stempelen of op brugpensioen gaat.

Bij VW hebben ze een dik loon (ik heb er zelf enkele maanden gewerkt) dus die 100 miljoen betaald zichzelf terug.
(het is ook geen kost, het is een minder "inkomst", men betaald "minder" belasting, terwijl stempel/brugpensioen een pure kost is.

En wat betaald de "gewone man in de straat"? Juist, stempel en (brug)pensioenen!

Concreet ben ik ook tegen subsidies van "verloren" industrien zoals in de jaren 70-80 de miljarden die men in de put van de mijnen heeft gestort. Of de staalindustrie.
Maar dit is iets compleet anders, net op het moment dat de vervoerssector een switch maakt van arbeidsintensieve naar een hoogtechnologische kennis-sector.

Gelijk welke regering zou dom moeten zijn van hier niet in te investeren... al kost het 200 miljoen euro.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Gray schreef:...net op het moment dat de vervoerssector een switch maakt van arbeidsintensieve naar een hoogtechnologische kennis-sector...
Dus als ik je goed begrijp, gaat dat aantal van 8000 sowieso dalen, wat zin heeft het dan om er belastingsgeld in te steken? Of zullen enkel nog hoog opgeleiden aan de bak kunnen? Zitten we trouwens ook nog altijd niet te wachten op die 43 miljoen euro van Ford zijnde die investeringssubsidies en opleidingsgeld ? Eén van de voorwaarden was toen jobbehoud tot 2020.

Subsidies voor jobbehoud, tot daar nog aan toe. Maar de beloftes moeten wel nagekomen worden en dat is in deze tijden blijkbaar moeilijk.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Een beetje off-topic, dus mods zwier het er maar af als het jullie niet zint, maar toch...
r2504 schreef:Op zich is dat nochtans heel eenvoudig... zorg gewoon dat de prijs per liter gelijk is voor benzine en diesel.
Nog beter zou zijn, maak de prijs afhankelijk van het calorisch vermogen van de brandstof en de vervuilingsgraad. De prijszetting zal er dan geheel anders uit zien. Een liter diesel levert meer vermogen dan een liter benzine, het is ook zwaarder en bevat meer koolstof per liter. Vandaar dat het zogezegd zuiniger is. In volume misschien, niet in molgewicht dus.

Zwaardere brandstof betekent meer roetvorming, vandaar dat geleidelijk aan de compressieverhoudingen en inspuitdruk in de moderne dieselmotoren is opgetrokken. Dit geeft een betere verbranding, minder roetvorming, maar wel kleinere roetpartikels en hogere NOx-en. De vervuilingsgraad is dan wel wat gezakt, maar het type vervuiling is verschoven en het aantal dieselmotoren is fors toegenomen de laatste decenia, mede door verkeerde fiscale maatregelen uit het verleden.

Benzine heeft het nadeel dat er meer energie moet gestoken worden in de productie. Ontzwaveling, reforming en isomerisatie van benzine, om maar een paar processen te noemen, vereisen meer energie dan de nabewerking van diesel die enkel ontzwaveld moet worden.Het percentage lichte componenten die uit de aardolie komen liggen ook lager dan de zwaardere (uiteraard afhankelijk van de crudesoort) dus kraking zal ook moeten toegepast worden als de markt meer op benzine zou overschakelen.

De uiteindelijk balans is dat benzine toch minder vervuilend is dan diesel, maar nog steeds meer belast word.
http://www.petrolfed.be/nl/maximumprijz ... mumprijzen
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Sinister schreef:NOX is wel kankerverwekkend en CO2 niet, wat vind jij persoonlijk het ergste dan? Iets waar je vandaag aan sterft of iets binnen 100 jaar?
Je doet precies of hoge NOX waarden niet erg zijn, het is trouwens heel simpel om CO2 te verlagen door meer NOX uit te stoten.
Wat niet simpel is is om CO2 te verlagen en NOX ook mee in de normen te houden, iets waar VW dus niets van kent en andere fabrikanten wel.
En uiteraard zullen er nog volgen, maar er zullen er ook veel volgen die zich wel aan de normen van CO2 en NOX houden.
En dat beetje extra NOx (wat er sowieso is en ook nog talrijke andere bronnen heeft) is dan weer niks tegenover de 100+ doden die er gevallen zijn doordat GM dacht ook weer ergens slim kosten te besparen waardoor de airbags niet meer afgingen. Daar hoor je de USA (/media) niet zo laaiend woest over zijn. Iets met eigen economie en banen beschermen.

(en als NOx zo slecht zou zijn dan zouden we misschien eerst alle dieselwagens ouder dan 5 jaar van de Belgische wegen halen)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

@ GM defecten
Dan heb je dat verhaal niet goed gevolgd.
GM heeft miljoenen auto's moeten terugroepen om allerhande herstellingen te laten uitvoeren.

The Economist 02/07/2014 - GM’s travails - Total recall, the sequel
GENERAL MOTORS is running out of cars to recall. The latest announcement on June 30th covered nearly 8.5m vehicles in North America
That brings the total to 29m in the first half of 2014—as many vehicles as GM has sold over the past eight years. Its 54 separate recalls cover all but three of over three dozen different models it offers in America.
The latest announcement came on the day that Kenneth Feinberg, a lawyer hired by GM to administer its compensation fund, revealed the “protocol” set up for those killed or injured because of the defective switches. GM may have to pay a billion dollars or more, according to some estimates.
Alleen kan je van die gevallen exact zeggen hoeveel doden erdoor gevallen zijn.
Bij extra NOx (en geen klein beetje, maar heel veel meer), kan je enkel schatten, meer niet.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

AndRo555 schreef:(en als NOx zo slecht zou zijn dan zouden we misschien eerst alle dieselwagens ouder dan 5 jaar van de Belgische wegen halen)
Het zijn net de nieuwe diesels die een verhoogde NOx uitstoot hebben. NOx'n worden gevormd bij hoge temperatuur en druk (nu hoger bij de nieuwe dieselmotoren) door de binding tussen zuurstof en stikstof, aanwezig in de verbrandingslucht. Dat is ook één van de redenen waarom in moderne fornuizen in de raffinage zuivere zuurstof wordt geïnjecteerd in de verbrandingslucht, net om die NOx uitstoot naar beneden te halen.

En dat is voor een rede dat dit gedaan word hé. Vroeger was zwavel een oorzaak van verzuring in de atmosfeer, omdat het gevormde SOx in oplossing in water zwavelzuur gaf. Ontzwaveling van diesel bracht soelaas, bij benzine werd het al gedaan omdat zwavel een gif is voor de reform reactor bij de productie van aromaten, de hoofdcomponenten in benzine. Nu met de verhoogde NOx'en krijgen we salpeterzuur. NOx'n zijn ook uitermate kankerverwekkend, verstoren de ademhaling en vormen smog. En dan hebben we het ook nog niet over de PAK's...

Beter nog, ban alle diesels en maak lichtere brandstoffen aantrekkelijker.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

En we hebben gewonnen!
DeStandaard 20/01/2016 - Audi Brussels mag concurrent Tesla bouwen
Het gaat wel maar over 2500 jobs en niet over de 8000 uit het bericht van eind september.
We hebben in Duitsland al officieus vernomen dat het model naar ons land komt’, zegt Hed­win De Clercq van het ABVV. Volgens De Clercq wil Audi met het goede nieuws uitpakken op het Autosalon van Brussel, dat plaatsvindt van 14 tot 24 januari.
Nu nog de VAA-regeling aanpassen, zodat er vraag gecreëerd wordt naar dit model:
Afbeelding
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

Ja, want vanaf 2018 gaat ook sapnje A1's maken.
http://www.autoweek.nl/nieuws/35804/aud ... uit-spanje
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”