Hi,
Ten gevolge van een probleem met mijn oude FB 7170 overweeg ik de aanschaf van een FB 7490. Op die manier kan de Sagem + FB door 1 toestel vervangen worden en heb ik tevens Gigabit ter beschikking als er beneden eens een computer wired aangesloten moet worden.
Nu vraag ik mij af of de €179 alleen voor nieuwe klanten is of ook voor bestaande? De "normale" prijs va €269 is niet echt "normaal" te noemen. (€225 bij CB).
Is een FB bij EDPnet een "gewone" versie? Ttz. zijn er bepaalde ingebakken settings of is alles vrij in te stellen?
Alvast bedankt.
EDP Fritz 7490
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
- De EDPNet prijs is voor alle EDPnet klanten.
- Er bestaat geen EDPNet versie met ingebakken settings, de Firmware die erop staat is de approved Proximus versie (06.20), die je ook kan vinden op de AVM site: ftp://ftp.avm.de/fritz.box/fritzbox.749 ... e/belgium/
- Misschien is het mogelijk dat EDPnet (als service) die voorprogrammeert met de correcte instellingen voor Internet / VoIP, maar je kan perfect alles zelf instellen, ook andere VoIP providers.
- Via het Internet menu kan je gewoon EDPNET kiezen als Provider, hierdoor worden de juiste internet instellingen (vb VLAN 10) genomen.
- Er bestaat geen EDPNet versie met ingebakken settings, de Firmware die erop staat is de approved Proximus versie (06.20), die je ook kan vinden op de AVM site: ftp://ftp.avm.de/fritz.box/fritzbox.749 ... e/belgium/
- Misschien is het mogelijk dat EDPnet (als service) die voorprogrammeert met de correcte instellingen voor Internet / VoIP, maar je kan perfect alles zelf instellen, ook andere VoIP providers.
- Via het Internet menu kan je gewoon EDPNET kiezen als Provider, hierdoor worden de juiste internet instellingen (vb VLAN 10) genomen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
Bedankt Philippe,
Lijkt mij een mooie besparing te zijn dan.
Heb jij soms ervaring met restore van een FB backup tussen verschillende types? Ik heb gelezen dat dat kan maar dat alleen de gemeenschappelijke settings over genomen worden (logisch eigenlijk). Het zou handig zijn mochten de VOIP, portforward, telefoonboek gegevens e.d. gewoon kunnen geimporteerd worden uit de 7170 backup file. Indien niet dan zal er wat meer werk in kruipen, niet onoverkomelijk natuurlijk.
Lijkt mij een mooie besparing te zijn dan.
Heb jij soms ervaring met restore van een FB backup tussen verschillende types? Ik heb gelezen dat dat kan maar dat alleen de gemeenschappelijke settings over genomen worden (logisch eigenlijk). Het zou handig zijn mochten de VOIP, portforward, telefoonboek gegevens e.d. gewoon kunnen geimporteerd worden uit de 7170 backup file. Indien niet dan zal er wat meer werk in kruipen, niet onoverkomelijk natuurlijk.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Dat lukt zeer goed, hoewel een 7170 natuurlijk wel een oud beestje is
Je moet er wel voor zorgen dat je de settings van de 7170 opslaat met een paswoord, want bij het restore process zal het paswoord gevraagd worden. Dan krijg je een lijst van alles wat je kan importeren. Tik hier gewoon alles aan.
Normaal kan je de volgende zaken recupereren:
De web interface van de 7490 ziet er ook heel anders uit.
Ik besef wel dat er veel werk komt bij kijken om alles manueel in te vullen, maar persoonlijk ben ik daar toch voorstander van (clean sheet of paper), gewoon om te vermijden dat eventuele fouten ook terug overgenomen worden.
Het telefoonboek kan je wel apart importeren, daar zijn niet zoveel risico's aan
Maar portforwardings zijn toch tricky, dan moeten ook alle IP adressen van de clients mee overgenomen worden?
Je moet er wel voor zorgen dat je de settings van de 7170 opslaat met een paswoord, want bij het restore process zal het paswoord gevraagd worden. Dan krijg je een lijst van alles wat je kan importeren. Tik hier gewoon alles aan.
Normaal kan je de volgende zaken recupereren:
- - ADSL gegevens importeren (zal misschien tricky zijn, gezien je de 7490 zal gebruiken als VDSL2 modem)
- wireless settings (ook tricky gezien de 7490 geen WEP meer ondersteunt denk ik, alleen WPA)
- VoIP settings
- telefoontoestellen
- telefoonboek
- dyndns, remote access
-
Ik besef wel dat er veel werk komt bij kijken om alles manueel in te vullen, maar persoonlijk ben ik daar toch voorstander van (clean sheet of paper), gewoon om te vermijden dat eventuele fouten ook terug overgenomen worden.
Het telefoonboek kan je wel apart importeren, daar zijn niet zoveel risico's aan
Maar portforwardings zijn toch tricky, dan moeten ook alle IP adressen van de clients mee overgenomen worden?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
OK, ziet er handig uit. Backups zijn sowieso met PW.philippe_d schreef:Dat lukt zeer goed, hoewel een 7170 natuurlijk wel een oud beestje is
Logisch.philippe_d schreef: Daarna moet je toch eens manueel door alle settings gaan, om de ontbrekende zaken zelf aan te vullen.
Alles heeft een vast IP hier, behalve tablet en Ipad maar die hebben geen portforwards nodig. Dat zit dus wel "moustache"philippe_d schreef: Maar portforwardings zijn toch tricky, dan moeten ook alle IP adressen van de clients mee overgenomen worden?
![Very Happy :-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Bye, Maurice